600cc eller 1000cc, vad är eg. bäst att börja med?

Vad bör man börja med?


  • Antal röstningar
    0

Hellmoppers_1

Träsktrollet
Gick med
30 Aug 2007
Ort
Götet
Hoj
Ärrsäcksa från 5
Nästa två argument för 600cc: Det är mer action me växlandet, dessutom räjsigare ljud... :banana
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Kurvhastighet i sig är inget absolutum men risken med att lära sig köra på en cykel med överflöd av effekt är att man blir lat och ersätter god teknik med mer effekt. Att man missade spåret spelar inte så stor roll får man bara trotteln öppnas i tid så går det att prestera hyggliga varvtider...
Varvtiderna är ju det som räknas, inte hur man gör. Det finns ju en oändlig variation av tex sittställning i MotoGP och de kör ett 2 minuters varv med någon sekunds skillnad. Att som amatör kunna kompensera med effekt är ju enbart positivt.
Ännu tydligare är det inom MX där många fostras till rätt teknik via 80/125cc 2-t och nästan alla framgångsrika har börjat där. Effekt är konstant en bristvara så du tvingas lära dig att rätt vxl/RPM/spår/uthoppsvinkel är nyckeln till framgång.
Att de fostras på små hojar är ju helt naturligt då de ofta börjar med cross väldigt tidigt. I dag skolas de kommande svenska roadracingstjärnorna på 100-kubiks fyrtaktare.

Vi har ju sett ett par stycken snabba tvåtaktsförare som kört Superbike i år utan några märkvädriga resultat. Med andra ord är det svårt att se kopplingen mellan skolning på en liten hoj med hög kurvhastighet och bra resultat på en 1000-kubikare. De verkar inte ha någon större nytta av att veta hur man håller en hög medelhastighet genom en kurva.
Action? :va

Det är väl mer action att kunna powerdrifta ut ur kurvorna och vara tvungen att lägga all kroppsvikt på tanken för att hålla nere framhjulet i backen.
Nej usch, det där låter lite för läskigt. Bäst att köpa en 600:a.

:rolleyes:
 

vasa

MR nice
Gick med
24 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098R M10 BSB cup
Nu ska du få äta kakan, och behålla den... Trodde aldrig jag skulle gå så här långt.. men, satsa på en twin! Att köra en twin påminner väldigt mycket om att köra 600... Jag började med 1000cc, gick sen till 600 och sen till twin. Tyvärr har jag inte kört någon riktig racer, 250GP alltså, men twin är sinnessjukt kul. Har du för avsikt att tävla kan du även köra BoTT och rookie 1000. En bra bott-hoj kan man få billigt, typ en aprilia. Likaså med en 600, oftast billigare i inköp och sliter mindre på däck.

Däremot, jag älskar att köra en 1000cc, mest av den anledningen att det wheelar och trycker på så jävligt när man vrider på rullen :)

Bästa är ju så klart att köra allt man kommer åt och har råd med. Men en bra 600 förare har ju alltid med sig kurvhastigheten när man byter upp sig.. likaså gäller framgång på en twin, mer kurvhastighet, tidig på gasen.

Så, nu vet du :tummenupp

Men Alex det ena behöver ju inte utesluta det andra, man kan wheela, skita på sig i slutet av rakan när det trycker på så sjukt hårt att man missar inbromsningen och loosar 2 sek på varvet :banana
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
I min värld handlar det mycket om vad man redan är van vid. I ditt fall är du van vid kraften ur en 1000cc V-twin, det är mycket kraft det.

Jag började åka på 1000 och är ingen fartfantom på en 600, men jag är bra mycket mjukare på gasen än vad många 600-förare som kommer till 1000 är.

Man lär sig helt enkelt olika saker på 600 och 1000 och varken det ena eller andra är rätt eller fel att börja på, däremot kör man fortare i kurvorna med 600 men man tar inte med sig det till 1000 automatiskt och precis som Eskilsson skriver så spelar det ingen roll, har du för hög fart in så kan du inte gasa ut som du vill!

1000cc är mer spännande att köra, det är mina 2 cent!

/ Jens
 

Mrlind

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Ort
08
Hoj
KX250F, KTM RC8R, Knäortros :)
Men Alex det ena behöver ju inte utesluta det andra, man kan wheela, skita på sig i slutet av rakan när det trycker på så sjukt hårt att man missar inbromsningen och loosar 2 sek på varvet :banana

Jaja, har man en Ducce från helvetet så :tummenupp

Men en Aprilia är trött! Drar ja nätt å jämnt med en modern 600 på långa rakor! Men, har bra knuff ur böjen.
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
...penis-mätning...större kuk...kukmätartävlingen...har så stor...den verkliga kuken...Kuk..."stake"..."Balls"."

Jag vill bara föra till protokollet att det var du som drog ner byxorna och tog fram den. Egentligen borde jag tacka dig, för i just den handlingen förkroppsligas det stereotypa högmod jag beskrev i mitt tidigare inlägg.

Eftersom du ändå står där med brallorna nere och bjuder ut dig till hela omvärlden måste jag upplysa dig om att hurvida man blir imponerad eller ej har med tycke och smak att göra och alla tycker inte som du. Jag har själv aldrig riktigt förstått utmaningen i att accelerera ut ur en kurva, jag tycker det är mer utmanande att hålla gasen mot en bergvägg. Vi håller i samma snöre fast i var sin ända, om du förstår vad jag menar.
 

Bifogat

  • dragrace.jpg
    dragrace.jpg
    99.5 KB · Visningar: 67
  • frittfall.jpg
    frittfall.jpg
    86.1 KB · Visningar: 73
Last edited:

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Jag vill bara föra till protokollet att det var du som drog ner byxorna och tog fram den. Egentligen borde jag tacka dig, för i just den handlingen förkroppsligas det stereotypa högmod jag beskrev i mitt tidigare inlägg.

Eftersom du ändå står där med brallorna nere och bjuder ut dig till hela omvärlden måste jag upplysa dig om att hurvida man blir imponerad eller ej har att göra med tycke och smak att göra och att alla inte tycker som du. Jag har själv aldrig riktigt förstått utmaningen i att accelerera ut ur en kurva, jag tycker det är mer utmanande att hålla gasen mot en bergvägg. Vi håller i samma snöre fast i var sin ända, om du förstår vad jag menar.
En brilliant analys från en kvartslitersdyrkare, frågan är dock om mannen med byxorna nere kan tolka ditt sublima inlägg på rätt sätt.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Teddy rules :tummenupp
Efter att ha harvat runt på diverse modeller av hojar, 125-1000cc så tycker jag fortfarande en klass sticker ut som det som är roligast att köra..
Alla har dock sin tjusning/nackdel, 250sp för att man får jobba så hårt för att åka fort utan effekt, 600 för att det är helt ok med motor och för att de svänger när man vill, 1000cc för att det är så sinnes med effekt, men ett jäkla bös att svänga runt och pricka bromspunkter(dessutom känns det som bromsarna inte ens tar i början av bromsningen)..
250r har gott om effekt, väger lite och ger enorm feedback, den extra farten i kurvorna känns verkligen och bromsningarna känns extrema.

Att man ska ha mer balls för att köra stor cykel är bara svammel från folk som inte har koll.
Själv tycker jag effekten ur en 1000cc är betydligt mer lättkontrollerad än ur en 250r exempelvis. Däremot svårare att pricka bromspunkter med 1000cc då accet är så vansinnigt även över 250km/h..
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
De flesta som förespråkar 125 eller 250 kör 1-2 race om året eller så har de slutat köra. Om det nu är så underbart, varför kör ni inte mer?
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
De flesta som förespråkar 125 eller 250 kör 1-2 race om året eller så har de slutat köra. Om det nu är så underbart, varför kör ni inte mer?

För att det är så lättmekat, man stannar hellre hemma och putsar cylindrarna..

Detta är inget påhopp, eran klass är säkert skitkul, men ni som säger att det inte är så mycket meka.... blabla... Svara på nedan:

Jag gick och tittade i ALLAS tält i helgen. Tvåtaktsåkarna hade demonterat hela hojarna och delat motorer och i princip gjort det som vi fyrtaktsåkare gör på vintern, mellan dag 1 och dag 2. Många fyrtaktsåkare satt och drack en 2,8 och ljög lite om hur slitna däck vi åkte med. Men tamejfan alla som åker 125+250R mekade ju hela tiden. Sen försvarar ni det att det "är så enkelt". Ja, mekar man isär det hela tiden får man väl förvänta sig att det går enkelt efter 20 gånger på en säsong.

Räserhojarna är säkert otroligt charmiga att åka och jag skulle trivas jättebra på en. Men mekandet och oväsendet :zpy

/ Jens
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
De flesta som förespråkar 125 eller 250 kör 1-2 race om året eller så har de slutat köra. Om det nu är så underbart, varför kör ni inte mer?

Familj, tidsbrist och pengabrist och skada för min del. Jag köpte en 1000cc efter 250'in för att åka lite erf/träningar och kanske nåt enstaka race med.
Personligen saknade jag 250'in hela tiden och tyckte inte det var så himla roligt med accet rakt fram.
Nu har jag ingen hoj alls längre och ska jag tävla nåt igen kommer jag fortsatt sikta på tvåtakt där det går.. Tycker helt enkelt det är roligare.
Funderar dock på en Hayabusa-chopper som ett gatprojekt ;)
 

Peccus

I feel the need...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Ecoride, 2010. 0,3hk
Vilken klass är billigast att köra (utan krascher och "oförutsedda" utgifter)? Den klassen borde vara den som rekommenderas TS anser jag.
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Vilken klass är billigast att köra (utan krascher och "oförutsedda" utgifter)? Den klassen borde vara den som rekommenderas TS anser jag.

SP, men där kör ingen (nästan) så den är nedläggningshotad istället.

R600 eller R1000 är där det går att budgetåka och meka silvertejp och ändå vara med..

/ Jens
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
För att det är så lättmekat, man stannar hellre hemma och putsar cylindrarna..

Detta är inget påhopp, eran klass är säkert skitkul, men ni som säger att det inte är så mycket meka.... blabla... Svara på nedan:

Jag gick och tittade i ALLAS tält i helgen. Tvåtaktsåkarna hade demonterat hela hojarna och delat motorer och i princip gjort det som vi fyrtaktsåkare gör på vintern, mellan dag 1 och dag 2. Många fyrtaktsåkare satt och drack en 2,8 och ljög lite om hur slitna däck vi åkte med. Men tamejfan alla som åker 125+250R mekade ju hela tiden. Sen försvarar ni det att det "är så enkelt". Ja, mekar man isär det hela tiden får man väl förvänta sig att det går enkelt efter 20 gånger på en säsong.

Räserhojarna är säkert otroligt charmiga att åka och jag skulle trivas jättebra på en. Men mekandet och oväsendet :zpy

/ Jens


Körde 7 kompletta racehelger samt 2 trackdays, utan att röra motorn. Efter detta hade en packbox blivit lite sliten (den var inte ny när andra delar av motorn renoverades) och byttes. På en gång byttes vevlagren då jag hade motorn isär och det började närma sig bytesdags.
Sedan har motorn gått 5 tävlingar till och ska få gå sista tävlingen för säsongen också innan jag river isär och kollar/renoverar.

I år blir det för min del 8 racehelger... Kanske skulle klämt in 3-4 helger till för att inte räknas som garagehora :va


Mekandet under gångna helgen i Gelleråsen var att bygga om chassigeometrin för att få en mer lättsvängd hoj, samt justeringar på clipon etc detta medföljde.
Kopplingen plockades isär och gjordes ren bara för att.
Jag bytte även munstycke i en förgasare en gång och kollade luften på fredag.



Billigaste klassen om man räknar in bränsle, däck, kraschkonto torde vara 125 räjser. Men det kanske inte passar alla, framför allt inte mer välbyggda förare :död
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Jag vill bara föra till protokollet att det var du som drog ner byxorna och tog fram den. Egentligen borde jag tacka dig, för i just den handlingen förkroppsligas det stereotypa högmod jag beskrev i mitt tidigare inlägg.

Eftersom du ändå står där med brallorna nere och bjuder ut dig till hela omvärlden måste jag upplysa dig om att hurvida man blir imponerad eller ej har med tycke och smak att göra och alla tycker inte som du. Jag har själv aldrig riktigt förstått utmaningen i att accelerera ut ur en kurva, jag tycker det är mer utmanande att hålla gasen mot en bergvägg. Vi håller i samma snöre fast i var sin ända, om du förstår vad jag menar.
:bow
Smaken är som sagt delad och personlig.

Tack gode gud för det.

De flesta som förespråkar 125 eller 250 kör 1-2 race om året eller så har de slutat köra. Om det nu är så underbart, varför kör ni inte mer?
Spelar det någon roll för diskussionen?
Det råkar sig så att de som kör mycket i 125R och 250R inte skriver lika flitigt på SH som många av de 600/1000 förarna gör.
Varför man kör olika mycket har ju exakt lika många olika skäl som det finns hojägare men som Frollo skriver - du vill mest uppvigla.
 
Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Spelar det någon roll för diskussionen?
Ja, jag tycker faktiskt att det gör det. Det ständiga mässandet om 125 och 250s förträfflighet, hur billigt det är, hur lite mekande det faktiskt är osv börjar bli lite urvattnat. Alla får självklart ha sin åsikt men att försöka övertyga en gatåkare som funderar på en 600 eller en 1000 att lösningen är 125/250 känns fel.

Tror du har missat poängen i Frollos inlägg ;)
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Ja, jag tycker faktiskt att det gör det. Det ständiga mässandet om 125 och 250s förträfflighet, hur billigt det är, hur lite mekande det faktiskt är osv börjar bli lite urvattnat. Alla får självklart ha sin åsikt men att försöka övertyga en gatåkare som funderar på en 600 eller en 1000 att lösningen är 125/250 känns fel.
Ungeför lika urvattnat som pariastämpeln som flera utan egentlig erfarenhet är sjukt snabba att kasta på 125/250.
Det har väl inte varit några allvarliga övertalningsförsök av Henrik men tråden har som vanligt gått i lite olika riktningar vilket ju är helt ok. Kuk/snopp diskussionen är ju givande bla.

Tror du har missat poängen i Frollos inlägg ;)
Säkert.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top