Mmm, det skrivs mycket just nu och framför allt i italiensk media om MM som "gatekeeper" och där citeras samtliga inblandade i såpoperan inklusive Juan Carlos...
Det är nog dags att stämma ned tonläget en del i avvaktan på kommentarer från mer sakkunniga - som Mozz så klarsynt konstaterade i en annan tråd så var det stor skillnad på pojkens attackvilja på Valencia i f t Sepang. Den enda gången luckorna fanns var tydligen när Dani ville om...
Jag är övertygad om att de få som kan uttolka data kommer att veta svaret redan efter någon minus granskning. Lika övertygad är jag om att de kommer att tiga som muren om vad de sett. En indikation på hur man tolkar detta kan vi kanske få genom eventuella regeländringar eller någon förtydligande "code of conduct" från Dorna. Men helt säker kommer vi nog aldrig att kunna vara.
Det förtar inte att JLo varit snabbaste föraren under senare delen av årets säsong när förhållandena varit optimala. Men visst lämnar det en sur smak i munnen om förare som kört bort mästerskapschanserna aktivt agerar för att favorisera den ene eller andre kandidaten - RR är ingen landskamp eller lagsport, i alla fall inte i första hand.
Men som sagt - det enda vi vet är vad vi tyckte oss kunna se under rejset. Det kommer att komma viskningar och rykten kring detta baserat på data från race och maskiner. Intill dess vågar i alla fall jag inte vara alltför säker. Pöjken menade i intervju på crash.net att han körde på hörntänderna bara för att hänga med JLo och att han inte ville ta för stora risker. Mot det talar väl att hojen för ögat var betydligt lugnare än vad den normalt är när han kör "over the limit" och att attacken fanns där när Dani väl hann ikapp. Dani fick för övrigt skulden för att det sedan inte kom något omkörningsförsök
Biaggi har annars varit i Lorenzos depå med viss regelbundenhet, jag vill minnas att jag sett kommentarer kring att de ska vara rätt goda vänner tidigare.
Men lika osannolikt som att det skulle finnas en "Anti-Rossi"- sekt i depån, lika svårsmält är det att Geten bara skulle vara den drabbade de gånger när Marquez mojo drabbats av akut testosteronchock?
EDIT - javisst fick pöjken bassning -
http://m.crash.net/motogp/news/225013/1/rossi-blasts-marquez-after-motogp-title-defeat.html