8 NOV Gran Premio Motul de la Comunitat Valenciana

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
För mig kändes det skönt att lorenzo tog det även om jag är rossi fan. Hade smakat bajs om rossi tagit titeln pga att 2 andra förare spöade lorenzo.

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Nu får du nog förklara för mig?

Lorenzo har vunnit mest race och kört väldigt bra. Om rossi hade tagit titeln idag för att pedrosa och mm kommit 1 och 2a så tycker jag rossi hade fått titeln snarare än tagit den.

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Tycker du verkligen så, eller skriver du för att provocera?

De flesta nyktra analyser, både här och på andra ställen, vittnar om Jorge som en värdig vinnare men att man parallellt ifrågasätter Marcs avsikter.
Man måste ha i åtanke att Marc och Jorge kör för olika stall som är varandras största konkurenter.
Det hade varit allvarligt om det bara funnits aningar om samarbete. Nu ser vi det svart på vitt för andra racet i rad.

Nämn en idrottsman oavsett diciplin, nationalitet, nivå etc. som inte hade reagerat? Vi väntar med spänning på ditt svar!

Att Rossi slänger ur sig anklagelser mot Marquez som endast är subjektiva åsikter, men presenterar dem mer eller mindre som fakta, är lågt. Ja, då tycker jag att det inte var så tokigt för honom att förlora mästerskapet. Man springer inte till pressen och skapar ett jäkla drama såhär. Det har ju bland annat lett till att MM har blivit påhoppad hemma i hans egna hus om jag minns rätt.

Jag finner det även märkligt att Marquez har fått lite påhopp för att han nu minsann inte är så jäkla bra när han numera inte har en oövervinnerlig maskin att köra på, samtidigt som man å andra sidan verkar tro att han är i en helt annan liga och kan köra åttor runt exempelvis Jlo som satte nytt barnrekord i helgen. Att han en gång tappade framhjulet under racet struntar folk i, han körde ändå långsamt med flit. Tydligen.

Och som sagt. MM har fått så mycket skit för sin aggressiva körning. Nu när han inte gör det, så får han så mycket skit för att han borde göra det. Vad fan? Jag tror att folk generellt är alldeles för mycket färgade av att det är Rossi det handlar om.

Men hur som helst så bör Rossi inte springa till pressen och gråta som ett litet barn. Han får väl för fan sluta försöka trycka av folk banan och han får väl för tusan se till att vinna sina race istället för att bli sur på MM för att han inte vann racet så att Rossi kunde bli världsmästare.

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Någon reflektion där MM missar och inte ens på den korta rakan är han ikapp innan nästa böj? Niko "mm missar!! Nej han fixar det med gasen.." Den incidenten blandannat..

Lorenzo är värd titeln inte ett snack om saken, men det är fan inte lätt att slåss om en titel som helt plötsligt blir en lagsport. Förstår inte hur mm kan förstöra så mycket för sig själv? Han var verkligen en given efterträdare att heja på.. Så mycket beröm ja gett han tidigare, den Goa lilla grabben som springer till hojen och kastar upp den med sina 35kg och kör ikapp och lyckas ta poäng.. Men nu? Det är beklagligt, hans far borde ta ett snack med han.. Dani, Ian alt Mavric är ju rätt Goa grabbar att stötta istället! :)

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Tycker du verkligen så, eller skriver du för att provocera?

De flesta nyktra analyser, både här och på andra ställen, vittnar om Jorge som en värdig vinnare men att man parallellt ifrågasätter Marcs avsikter.
Man måste ha i åtanke att Marc och Jorge kör för olika stall som är varandras största konkurenter.
Det hade varit allvarligt om det bara funnits aningar om samarbete. Nu ser vi det svart på vitt för andra racet i rad.

Nämn en idrottsman oavsett diciplin, nationalitet, nivå etc. som inte hade reagerat? Vi väntar med spänning på ditt svar!

Ett fel, resten helt rätt......Det var "Tredje" racet, som "The Gate-Keeper" inte agerade för "sitt" team.

/KentW

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Lorenzo har vunnit mest race och kört väldigt bra. Om rossi hade tagit titeln idag för att pedrosa och mm kommit 1 och 2a så tycker jag rossi hade fått titeln snarare än tagit den.

Hur ser din "matte" ut när du räknar inkörda poäng.....?

/KentW

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98

Visst har lorenz* vunnit flest race men sett över hela säsongen har ju rossi trots allt kört jämnast med regelbundna podiebesök, hur många race har rossi stått utanför pallen i år och hur många har lorenz* stått utanför? Dorna och MM hjälpte fram lorenz* till årets titel som jag ser på det och ska jag vara ärlig tror jag inte ens lorenz* njöt/njuter speciellt mkt av denna titel med tanke på hur det har gått till och hur mkt turbulens det har varit samt hur mkt hjälp han har fått demsista racen att ro denna titel i hamn. Jag kan inte påstå att jag förlikar mig med lorenz* men tycker att han kör för jävla bra och haft stor respekt för det men efter hans tumme ner förra racet på bästa sändningstid uppe på podiet och riktad mot en av de största och mest populära föraren genom alla tider önskar jag honom en öhlinsgaffel uppkörd i hans rektum för alltid och för MM:s del har han skitat ner sporten rätt rejält men hoppas dorna är nöjda, dom fick en spanjor som slutsegrare precis som önskat och inte minst jag kommer att se på motogp 2016 med skeptiska och misstänksamma ögon så fort dessa två herrar är i farten.

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Hoj
ZXR750L, R1
Känner så här i efterhand lite vemod över att Valentino inte tog titeln. Tycker ändå att han har sig själv att skylla i ganska hög grad när han drog igång kriget med MM på torsdagen innan Sepang.

En annan reflektion är att sporten inte är helt sund. Fyra race är förlagda till Spanien. De två stora teamen har spanska huvudsponsorer. Dorna är spanskt. På de sex snabbaste hojarna (Repsol Honda, Movistar Yamaha, Tech 3 Yamaha) så är fyra av sex förare spanjorer. Lägger man även till Suzuki och Ducati så är det sex av tio som är spanjorer.
Visst är flera av dem jävligt duktiga men jag hoppas fan på en förändring, det här är inte friskt.

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
Från och med nästa år blir det att följa superbike istället. Har följt 500/motoGP sedan Doohantiden, men dom tre senaste racen...Fyfan :död:(:huvet:mad:

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Att Rossi slänger ur sig anklagelser mot Marquez som endast är subjektiva åsikter, men presenterar dem mer eller mindre som fakta, är lågt. Ja, då tycker jag att det inte var så tokigt för honom att förlora mästerskapet. Man springer inte till pressen och skapar ett jäkla drama såhär. Det har ju bland annat lett till att MM har blivit påhoppad hemma i hans egna hus om jag minns rätt.

Jag finner det även märkligt att Marquez har fått lite påhopp för att han nu minsann inte är så jäkla bra när han numera inte har en oövervinnerlig maskin att köra på, samtidigt som man å andra sidan verkar tro att han är i en helt annan liga och kan köra åttor runt exempelvis Jlo som satte nytt barnrekord i helgen. Att han en gång tappade framhjulet under racet struntar folk i, han körde ändå långsamt med flit. Tydligen.

Och som sagt. MM har fått så mycket skit för sin aggressiva körning. Nu när han inte gör det, så får han så mycket skit för att han borde göra det. Vad fan? Jag tror att folk generellt är alldeles för mycket färgade av att det är Rossi det handlar om.

Men hur som helst så bör Rossi inte springa till pressen och gråta som ett litet barn. Han får väl för fan sluta försöka trycka av folk banan och han får väl för tusan se till att vinna sina race istället för att bli sur på MM för att han inte vann racet så att Rossi kunde bli världsmästare.

Det mesta som skrivs och uttrycks just nu är just "subjektiva åsikter".
Jag "tror" tom att även dina åsikter är just det........."subjektiva".

Men oavsett vad dessa "subjektiva åsikter" än uttrycker så blev inte "Grande Finale" på Valencia den veritabla "kamp" som roadracing världen hoppats på.
Tar man till sig vad de som verkar/verkat inom Roadracingen skriver så gjorde inte MM nått "fel" i sig, men ser man till hans agerande på Philiph Island, Malaysia och nu på Valencia och "smakar" på det en stund......Vad skulle du som teamchef säga åt MM, när du tar honom i enrum, och beskriver vad du tycker om hans prestation i racet....:
1: Bra kört framför allt när du stoppade Dannis försök att köra om Jorge sånt får inte hända, synd bara att du inte lyckades själv att köra om honom.
2: Du är anställd av Honda och ditt ansvar är att göra allt för att vinna racen, dagens uppvisning var "dålig", framförallt sett efter vad du presterat tidigare under säsongen. Skärpning krävs,.

/KentW

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Rossi har verkligen lyckats plantera sina teorier i allt från fans till kommentatorer och andra förare.
Kika lite på varvtiderna från racet så blir det också uppenbart hur oerhört bra Lorenzo körde idag och på en bana som Valencia som är erkänt svår att köra om på är det inte direkt så att det bara är att köra om när det är på högsta möjliga nivå, Sepang är betydligt mer omkörningsvänlig tex.

* Lorenzo körde tex. fyra varv under gällande banrekord och Marquez tre. Lorenzo hade ytterligare fyra varv som var mindre än en tiondel från det gamla banrekordet.
* Racetiden var 40 sekunder bättre än förra året. Rossi var ca. 20 sekunder snabbare än förra årets vinnartid. Iofs andra förutsättningar men de var elva sekunder snabbare än tidigare snabbaste race.

Jämför sedan hur och var Marquez tog in på Lorenzo och var Lorenzo var starkare så förstår man Crutchlows citat nedan och att det är mer rimligt än konspirationsteorierna.

Then I spoke to Cal: "I know the Honda's weak points & strong points - MM had no acceleration grip out of turns to set up a pass."

Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Visst har lorenz* vunnit flest race men sett över hela säsongen har ju rossi trots allt kört jämnast med regelbundna podiebesök, hur många race har rossi stått utanför pallen i år och hur många har lorenz* stått utanför? Dorna och MM hjälpte fram lorenz* till årets titel som jag ser på det och ska jag vara ärlig tror jag inte ens lorenz* njöt/njuter speciellt mkt av denna titel med tanke på hur det har gått till och hur mkt turbulens det har varit samt hur mkt hjälp han har fått demsista racen att ro denna titel i hamn. Jag kan inte påstå att jag förlikar mig med lorenz* men tycker att han kör för jävla bra och haft stor respekt för det men efter hans tumme ner förra racet på bästa sändningstid uppe på podiet och riktad mot en av de största och mest populära föraren genom alla tider önskar jag honom en öhlinsgaffel uppkörd i hans rektum för alltid och för MM:s del har han skitat ner sporten rätt rejält men hoppas dorna är nöjda, dom fick en spanjor som slutsegrare precis som önskat och inte minst jag kommer att se på motogp 2016 med skeptiska och misstänksamma ögon så fort dessa två herrar är i farten.

Rimligt.

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nu vet jag inte riktigt hur du menar ?

"Lorenzo har vunnit mest race och kört väldigt bra."

Fram till finalen såg det annorlunda ut, "poängmässigt", efter den sk. "finalen" så har du helt rätt.....
I min värld så är det helt uppenbart att nånting helt annat än en helt "rättvis" final skulle arrangeras, flera andra, som verkar inom "Racingvärlden" uttrycker efter finalen att "det smakar unket" i munnen.

Som jag skrev tidigare HOPPAS jag att Dorna och teamen ser till att nästa års MOTO-GP serie hanteras på ett sånt sätt så att vi som följer, betalar inträde, videopass osv. får full valuta för våra pengar och slipper se sånt här. Det smakar ordentligt "surt" i munnen idag.

/KentW

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Det mesta som skrivs och uttrycks just nu är just "subjektiva åsikter".
Jag "tror" tom att även dina åsikter är just det........."subjektiva".

Men oavsett vad dessa "subjektiva åsikter" än uttrycker så blev inte "Grande Finale" på Valencia den veritabla "kamp" som roadracing världen hoppats på.
Tar man till sig vad de som verkar/verkat inom Roadracingen skriver så gjorde inte MM nått "fel" i sig, men ser man till hans agerande på Philiph Island, Malaysia och nu på Valencia och "smakar" på det en stund......Vad skulle du som teamchef säga åt MM, när du tar honom i enrum, och beskriver vad du tycker om hans prestation i racet....:
1: Bra kört framför allt när du stoppade Dannis försök att köra om Jorge sånt får inte hända, synd bara att du inte lyckades själv att köra om honom.
2: Du är anställd av Honda och ditt ansvar är att göra allt för att vinna racen, dagens uppvisning var "dålig", framförallt sett efter vad du presterat tidigare under säsongen. Skärpning krävs,.

/KentW

Det är en viss skillnad att som medlem på ett hojforum sitta och tycka saker, och att som förare i MotoGP springa till media med anklagelser mot en annan förare. framlagt som fakta, men som bara är något han tycker. "Jag tror att han kan köra fortare än såhär, alltså hjälper han Lorenzo och saboterar för mig".

Kolla varvtiderna från dagens race. De är hyfsat snabba, eller hur? Jag avstår från att svara på din fråga då jag inte är teamchef, och inte har all fakta på bordet för att kunna ha ett sådant samtal.

Du kan däremot få bemöta det jag skrev i texten som du citerade :)

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
"Lorenzo har vunnit mest race och kört väldigt bra."

Fram till finalen såg det annorlunda ut, "poängmässigt", efter den sk. "finalen" så har du helt rätt.....
I min värld så är det helt uppenbart att nånting helt annat än en helt "rättvis" final skulle arrangeras, flera andra, som verkar inom "Racingvärlden" uttrycker efter finalen att "det smakar unket" i munnen.

Som jag skrev tidigare HOPPAS jag att Dorna och teamen ser till att nästa års MOTO-GP serie hanteras på ett sånt sätt så att vi som följer, betalar inträde, videopass osv. får full valuta för våra pengar och slipper se sånt här. Det smakar ordentligt "surt" i munnen idag.

/KentW

Man ser också vad man vill se, mig inkluderad.
Rossi har sedan Sepang hävdat att det är en konspiration mot honom. Dock har han inte av egen kraft kunnat spöa varken Marquez eller Lorenzo sedan denna "konspiration" mot honom uppdagades. Han var helt enkelt inte snabb nog att vinna VM i år. Fakta talar för att han inte var det.

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Then I spoke to Cal: "I know the Honda's weak points & strong points - MM had no acceleration grip out of turns to set up a pass."
Ja, det kunde nog de flesta konstatera även via TV-bilderna - i år har Yamaha verkligen haft bra grepp i utgångarna vilket i viss mån kompenserat för motoreffekten.

Nu är det i o f s på bromsarna som MM oftast förlitar sig på när han ska försöka passera de snabbaste - Bromsa sent och blockera in i kurvan, ta ned farten och blockera den passerade i kurvan, plocka upp och försvinn med hissade trottlar. Handen på hjärtat - inte ett enda försök på ett helt rejs trots att däcken höll ändå till målgång, när såg vi det sist?

Men vi är helt överens om att de med tillgång till alla sektortiderna och framför allt data från hojarna kommer att kunna dra rätt skarpa slutsatser. Personligen glömmer jag helst denna säsongsupplösning så fort som möjligt och hoppas på intressanta försäsongtester redan de kommande dagarna. 2016 - bring it on! :)

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati