80 talet, Sveavägen

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
Nån som kommer ihåg Cheyen som kallades "BIRKA":tuttar :rolleyes: och bodde längs Svea ute vid vanadis nånstans och åkte Katana (?) Suka iaf ! Hon och nån annan Chey, var med i en TV film av Colin Nutley som just "hårda hojbrewdar" :arsele

Nån som minns av "ER KALKBROTT" därute? :rolleyes:

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Nostalgi!

Även om jag bara rasslade runt på en blå Suzuki K50 på slutet av 80-talet så minns jag hur OTROLIGT coolt Sveavägen var...man vågade knappt kolla på knuttarna utan att man skulle få spö (trodde man) :D

Stentvättade jeans, adidas ovealler, hockeyfrillor, RayBan, pistagefärger...ja herregud! :tummenupp

Böjne

Helt fantastiskt stark
Gick med
4 Sep 2003
Hoj
Ducati
Helt underbar tråd! Helt FANTASTISKT kul läsning! Jag var oxå där :) . Först på på en grymt ultratråkig XJ-900 kardanklant, med appselut noll potential what so ever. Senare införskaffades en snuskigt fin GSX 1100E-83 som gick fint på slangen (självklart alltid med flickan bakpå mellan rödljusen på Sveavägen), med dragbarstyre, mikuni 36:eek:r, vassare kam och lilla korta guldfärgade Alfasystemet med det berömda rytet. Svart med blå stripes och lika blå fälgar...saknar den än idag.:rolleyes: Följande blev GSX 1100R naturligtvis. Ostrypt importmaskin,som var helt underbart vulgär och lagom svårkörd.:) Stekte fint utanför Donken på den tiden. Senare har det varit ZX-9 och R1 och nästan enbart banåkning, men när man läser den här tråden från början till slut, så inser man på något vis hur mycket roligare det var från början. GRYMT mycket roligare förr! Kände aldrig hotshotsen här i tråden personligen, men är är i många fall HELT säker på att ha träffat/snackat/braggat över korkade framfarter på två (eller ett), hjul från det ljuva 80-talet.
/B

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
när jag läser denna tråd tänker jag på 80-tals filmer, typ en MC i 80-tals stuk som filmen Strul eller någe ;)

moog

MOTORVÄG SUGER!
Gick med
20 May 2004
Hoj
KTM 450 EXC. Cagiva Elefant 750. Triumph trepip
En kort sekvens från Sveavägen är med i filmen "morrhår och ärtor" med Gösta Ekman och Margareta Krook. Har för mig att det mest är choppers som syns i bild.
Jag minns från Stockholm Cruising. Tidigt 90-tal kanske. Ett par sporthojar börnade varav den ena fick ordentligt med fäste och dundrade in i sidan på en raggarbil. Det blev lite spänt i luften så att säga men det lugnade ner sig snabbt.
/M

Katanapilot

Loud pipes save lives
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Katana No146 1428cc. GSX-83 1168cc.Hayabusa -00
Helt underbar tråd! Helt FANTASTISKT kul läsning! Jag var oxå där :) . Först på på en grymt ultratråkig XJ-900 kardanklant, med appselut noll potential what so ever. Senare införskaffades en snuskigt fin GSX 1100E-83 som gick fint på slangen (självklart alltid med flickan bakpå mellan rödljusen på Sveavägen), med dragbarstyre, mikuni 36:eek:r, vassare kam och lilla korta guldfärgade Alfasystemet med det berömda rytet. Svart med blå stripes och lika blå fälgar...saknar den än idag.:rolleyes: Följande blev GSX 1100R naturligtvis. Ostrypt importmaskin,som var helt underbart vulgär och lagom svårkörd.:) Stekte fint utanför Donken på den tiden. Senare har det varit ZX-9 och R1 och nästan enbart banåkning, men när man läser den här tråden från början till slut, så inser man på något vis hur mycket roligare det var från början. GRYMT mycket roligare förr! Kände aldrig hotshotsen här i tråden personligen, men är är i många fall HELT säker på att ha träffat/snackat/braggat över korkade framfarter på två (eller ett), hjul från det ljuva 80-talet.
/B

Flashback..............
http://www.sporthoj.com/forum/garage.php?do=view&id=104

MC Doktorn

Guest
Tro det eller ej, tidigt 80 tal jag hade en vit RD350 och var en doldis med dåtidens moderiktiga Sinisalo ställ.

Jag tror det samlades folk i gamla stan nånstans kornhamnstorg?

Last edited:

sportbike

Guest
Tro det eller ej, tidigt 80 tal jag hade en vit RD350 och var en doldis med dåtidens moderiktiga Sinisalo ställ.

Jag tror det samlades folk i gamla stan nånstans kornhamnstorg?

Ja kornhamstorg var ju ett av vattenhålen,tillsammans med donken,café ekorren på djurgården,allmäna gränd,fjällgatan,vaxholm osv.
En ljuvlig tid var det.........:D

(och fy fan va många hojpolare man förlorat sen dess :gråta )

Last edited:

dimax

dimax
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
suzuki x 6 st. turbo-lustgas mm
80-90 talets härskare

ha ha ha det va fint skrivet :tummenupp är det snål matte som berättar gammla sager el. ?? :va ja du här är make my day katanan i alla fall o min brorsa:pannkyss som dom kallade honom för som hadde en liknande katana som min kör 1000 r k-6 skälv kör jag busa obs. ej orginal men jag längtar efter en gammal katana :yoparty o köra skiten ur dom nya cyklarna fan:huvet stötte på robban faktiskt för 1 månad sedan jag tror alla letar sig tillbaks till cyklarna :tungan fan har pratat med lonny med ha ha ha hör av dig om du ska köra sommar 08 nu vet du hur du hittar mig .. hälsn. lasse / grek:tummenupp

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Hoppas ni vill återuppliva detta nu i sommmar 2008 :) själv kommer man hänga där :D ensam eller med några härifrån

dimax

dimax
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
80-90 talets härskare

Själv var jag bara hangaround på den tiden, men kul var det. Han som hade ”Make my day” Katanan kallades lill-Lasse, har jag för mig. Jag kommer ihåg att han och hanns kompisar alltid skulle rejsa om pengar ute på Kista-rakan :hihi .

En typisk onsdag: Först ute på Brostugan. Där det var det en blandning av race-bilar och motorcyklar och nästan inga poliser. Sedan åkte man in till Sveavägen, fortfarande lite poliser. Där kunde man finna sänkta hojar med slicks och stumstag bak och tjejer som satt på muren i väntan på att få åka med. Samtidigt samlades alla stygga bilar nere vid VenergrensCenter i väntan på kvällens race. Senare på kvällen var det race på Kista-rakan. Alla var där! Bilar och hojar, alla rejsade mot alla.

Några som var där: Anders med sin lustgasmatade 1100R, Lill-Lasse med sin "Make My Day" Katana, Putte med sin neonfärgade Katana, Flamman med sin ISR, Ronnie med någon grymt snabb Corvette, Lars-Inge med skåpet, Per med sin turbomatade BMW E21 och Kjelle med sin turbo-Ascona mfl.

Det var bättre förr, med mindre poliser alltså :tungan

vilket minne du har roger ha ha ha ja du jag har kvar make my day katanan + lite till mc o lustgas anders kör med gas fast med hd kul läsning man drömmer gott på kvällarna :tummenupp

dimax

dimax
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
ducken

fråga från en veteran vad gör man idag ???????????
skulle va kul att träffa alla från 80 talet, Dom som hängde på sveavägen

ducken e det du din gammla meck :D då kann inte davo vara långt borta :va :va ha ha ha:D .. lasse grek här :)):tummenupp

Bagarn var idolen :tummenupp
Fanns det inte nån rask herre som kallades Professorn :va

japp det fanns det o han körde en folkwagn han ha ha ha o bra gick den:tummenupp

Last edited:

dimax

dimax
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
simbassäng

Jo det var mycket tok på den tiden, en vanlig grej under sommarnätterna var att ett helt gäng drog iväg och nattbadade, ibland på Djurgården ibland, någon stängd utomhusbassäng, minns ett lass hojkillar och tjejer som klättrade över staketet på Nälstabadet och kastade varann i 50-metersbassängen. Det kanske förekommer fortfarande bara det att man inte längre är bjuden! Haha!
Jo Furstenhoff var en kille man hörde talas om redan då...

kommer du i håg att simbassängen hadde skydd på vattnet :va o vi hoppade i utan att titta :huvet vi såg ju inget o vi hadde ett helvete att komma upp:mad: ha ha ha :tummenupp

Hmm Samuraj Motor,var inte det Hubbe Berg som ägde den firman?Lite skumma affärer där va......... :hihi ???

sssshhhhhhh killar ssshhhhh inte prata högt:D :D :D :tummenupp

Lill-Lasse??
Han hette väl iaf Grek-lasse!?? Hans polare, eller om det var hans bror, Babbis (den enarmade banditen, även kallad) körde en svart 240 turbo.
Fast grek-lasses vinröda 240 var nog fetast ändå! Fint ljud, flammor i avgasröret, aga-diff mm :)

Det var grejer det!

//M

du ropade :D här e jag babbis va min vapendragare då :D :tummenupp ja du den bilen gick bra då fan :yoparty :va :tummenupp den visade :arsele för många bilar :D :D :D fan vad :huvet dom flesta blev :D :D

Last edited:

dimax

dimax
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
ha ha ha

:yoparty
kommer åsså ihåg den tiden med lasse grek , babbis , methin , mauritz med den florocerande gula å uffe med den baby blåa . Jag tyckte då att d va riktigt brutala hojjar å tycker d än i dag . Jag kommer i håg att uffe va en av första i sverige som körde höga nior på strippen .
jag tror d va -87-89 men kan ha fel med åren.
Va jag vet idag så har lasse grek gjort sig av med "turbo diesel" volvon å uffe e en av ägarna på nb gummi på birgerjarlsgatan , han jobbade även där på 80 talet. Å vi ska inte glömma jenny på sin xt 125 tror jag d va men senare bytte upp sig till självklart katana , mmmmmmmmmmm d va tider .

minns du jenny måste du minnas carina med :tuttar dom åkte alltid tilsammans om hon inte fick åka med mig .. jag åkte på 9,80 o 247 på den tiden o 6,14 o 198 km/h på 200 m de va bra då o änn i dag fan

dimax

dimax
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
katana brudarna

Lenita minns man, var det inte hon som bröt benet men åkte hoj ändå. Tror hon hade kryckorna bakpå bönpallen....Kom ihåg ett par tjejor som åkte pastell färjad Katana som kallades "katana brudarna" någon som mins dem....

klart man minns dom :va eftersom man bodde i hop med den ena :tuttar:D

dimax

dimax
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
hmm

:tummenupp
Jag hängde mest vid Norrtull och Wennergren center på 80-talet. Många race blev det och oftast med Berra som starter.

Är det nån som kommer ihåg den mattsvarta, lättade och taksänkta Camaron som jag hade på den tiden? Jag körde faktiskt ifrån en och annan hoj. :hihi

28460.jpg

kommer du i håg mig:va make my day katanan som du försökte:confused: åka i från :D o din jävla rem som alltid hoppade av :mad: :D

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept