911 turbo vs zx9

Ukiwaza

Nemo me impune lacessit
Gick med
2 Jul 2005
Ort
Jerusalem
Hoj
GSXR 1000 K7
· Hur snabb är hayabusan?


Att exakt mäta hur snabb en motorcykel igentligen är kan vara svårt. Det finns många variationer att ta hänsyn till så som val av däck, luftfuktighet, lufttryck, förarens vikt och skicklighet mm. Men även om man tar dom sämsta testresultat man uppmät med Hayabusan, så förblir den ändå världens snabbaste serietillverkade motorcykel (se Guinness book of Records 2003).

0-400m tar cirka 10sek (tester varierar mellan 9,4 och 10,4 sekunder).

Hastighet vid 400m är ca 235km/h (tester varierar mellan 232 och 238km/h).

0-100km/h tar cirka 3 sekunder (tester varierar mellan 2,8 och 3,5 sek).

0-200km/h tar ca 7,6 sekunder.

Följande siffror är från 2001 och är därför bara relevanta 2001. Dom modeller Hayabusan jämfördes med har antingen fått mer motoreffekt(GSX-R) eller trimmats ner (Honda Blackbird) till år 2002 och 2003. Men jag tycker ändå att siffrorna fungerar bra när man vill jämföra med andra effektstarka motorcyklar.

Förhållandena är full gas i 6:e växeln från 60km/h till 120km/h.
Hayabusa: 4,9 sek.
Blackbird: 6,1 sek.
GSX-R: 6,8 sek.
ZZ-R1000: 7,2 sek.

Hästkrafter vid motoraxel: 175hk
Hästkrafter på bakhjul: 157hk

Topphastighet:
321km/h mätt på en Ostrypt Hayabusa. På nyare modeller är dock hastigheten reglerad till ca 300km/h.

Hayabusan har dubbelt så mycket vridmoment jämfört med Hondas CBR600.
En CBR600 måste varva 10,000rpm för att nå upp till samma kraft som Hayabusan genererar vid 5,500rpm.
Hayabusan levererar 20-25 hästar mer än vad en Yamaha R1:a gör vid alla givna hastigheter

Japp köp HAYABUSA!!!!!!!!!!!
 

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
darth_igel skrev:
Om man lyckas skjutsa iväg en GT2a till 100 på under 4 sekunder är det klart att det spinner lite, men det är ju inte full sula som gäller på en gång på 1an. Det går helt enkelt inte att trycka plattan i mattan på 1an och 2an.

Det här börjar bli lite pajkasning och det har jag inte för avsikt att starta.
Jag påpekade bara att det är svårare att komma iväg snabbt med en sportbil än att bara ge fullt direkt som Silwer sa.

Pajkastning är för tjejjer och homos..

Du kan inte jämföra vilken sportbil som helst med Porsche i den bemärkelsen. Den har all vikt bak och släpper den vi gaspådrag så har du antingen gamla däck, kör på grus eller är vårdslös. Det skall otroligt mycket till innan de släpper..
 

darth_igel

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Örebro
Hoj
utbytt mot en Caterham
Biturbo skrev:
Pajkastning är för tjejjer och homos..

Du kan inte jämföra vilken sportbil som helst med Porsche i den bemärkelsen. Den har all vikt bak och släpper den vi gaspådrag så har du antingen gamla däck, kör på grus eller är vårdslös. Det skall otroligt mycket till innan de släpper..

Då vill jag fråga om du har provat att trycka fullt med en GT2a eller nån annan 911a?
Själv har jag inte kört någon 911a, däremot har min käre far kört Carrera Cup och han har bl.a haft en 911 Carrera RS.
Det behövs inte mycket för att det ska släppa från stillastående. Släpper det INTE går det att ösa på bra mycket mer
 

Ukiwaza

Nemo me impune lacessit
Gick med
2 Jul 2005
Ort
Jerusalem
Hoj
GSXR 1000 K7
Fürstenhoff skrev:
Har mätt ett flertal OSTRYPTA Hayabusa modeller av olika årsmod och kan garantera att INGEN av dom ens varit i närheten av 321km/h i ärlig fart - snabbaste som jag vart med och mätt upp vid dessa tester har varit 311km/h och då först efter att backspeglarna monterats av. ;)

/Fürstenhoff.

Du måste gå ner i vikt hör jag, eller också drar du in magen :lol :lol :lol
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Det jag blir mest förvånad över är hur många här som har erfarenhet av av GT modellerna från Porsche.

För det kan väl inte vara så att de flesta sitter och gissar :va
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Fürstenhoff skrev:
Står väll minst en GT2'a eller 911'a turbo i var mans garage eller nått. :rolleyes:

/Fürstenhoff.

Jo det måste vara så.
Fasen, jag ligger efter, dags att sälja Volvon och tjacka en Porsche då....
 

darth_igel

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Örebro
Hoj
utbytt mot en Caterham
Fürstenhoff skrev:
Körde personligen en RUF Porsche i somras som har garanterade 590hk och jag kan lova att mycket FÅ motorcyklar utan turbo tar den i från 50km/h och uppåt - chocken sitter fortfarande i!!

/Fürstenhoff.

RUF CTR2 (993 GT2) är nog en av världens grymmaste bilar. 520 bakhjulshästar från fabrik :yoparty
Mycket få fabrikstrimmade vägbilar (och även hojar) som har en suck mot den, varken rakt fram eller på krokiga banor.
Den hade ju länge hastighetsrekord för fabrikstrimmade bilar på 370km/h+ på ovalbana.
Häftigare bilar får man leta efter
 

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
darth_igel skrev:
Då vill jag fråga om du har provat att trycka fullt med en GT2a eller nån annan 911a?
Själv har jag inte kört någon 911a, däremot har min käre far kört Carrera Cup och han har bl.a haft en 911 Carrera RS.
Det behövs inte mycket för att det ska släppa från stillastående. Släpper det INTE går det att ösa på bra mycket mer

Gt2, nej... Men i stort sett alla andra 911 modeller inkl en RUF CTR. Så ja. lite erfarenhet har jag nog.. RUF porschen lättade med framhjulen vid fullgas.. men fortf inget hjulspinn.
 

Kleiv

Inte som dig...
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Compton
Hoj
R1 -04
Biturbo skrev:
Gt2, nej... Men i stort sett alla andra 911 modeller inkl en RUF CTR. Så ja. lite erfarenhet har jag nog.. RUF porschen lättade med framhjulen vid fullgas.. men fortf inget hjulspinn.

Min bil har 420hk och den spinner på tort underlag bara jag trycker fullt på 1:an och 2:an och den har fyrhjulsdrifft och Pirelli P-Zero 295mm däck bak.

Tycker det låter konstigt att bilarna inte spinner loss, min gamla 911 -99 300hk spann den med bara jag tryckte fullgas på 1:ans växel.
 

Kleiv

Inte som dig...
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Compton
Hoj
R1 -04
Fürstenhoff skrev:
Fasiken att du bor i "fel" ända av detta land då vi skall filma lite på ett flygfält i morgon varför det hade varit skitkul att testa mot din racer bil!! :tummenupp

/Fürstenhoff.

Jag har inte en chans :) men det hade varit kul att komma och kolla vad ni har för er.
 

Kleiv

Inte som dig...
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Compton
Hoj
R1 -04
Fürstenhoff skrev:
Skall testa våran standard K5'a, turbo K5'a samt Hayabusa turbon vilket kommer att bli ganska kul, dock är jag bergsäker att en 911 turbo rastar standard moppen i från 150km/h och uppåt!! :tummenupp

/Fürstenhoff.

Kör till skolan varje dag på Göteborgsvägen och där har jag hängt av några hojjar, som du säger så får man komma upp i ca 150km/h och då är det verkligen BYE BYE Charlie :hihi


Ps. Fasen vad kul det hade varit att få komma och titta på dig imon på flygfältet. Ds.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Victor skrev:
Jag skulle vilja se den "Prova på-åkare" i dess bokstavliga betydelse som kör 8.8.

Prova-på har man ju på de flesta tävlingar men man behöver inte vara "första-gångare" för att få köra det. Kul & vanebildande är det iaf.
 

Kleiv

Inte som dig...
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Compton
Hoj
R1 -04
andersbrink skrev:
Prova-på har man ju på de flesta tävlingar men man behöver inte vara "första-gångare" för att få köra det. Kul & vanebildande är det iaf.

Måste säga att jag är grymt imponerad av dina tidkort, måste vara en känsla som slår det mesta att få flyga/köra på 8sekunders repor.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
sitter och funderar på hur mycket hårdare match det skulle bli om bilen hade haft TipTronic... allt föraren av fordonet med stödjhjul behöver göra då är ju att hålla ratten rakt och sen pressa plattan i mattan (tänkte främst på stillastående start alltså) och med PSM (Porsche Stability Management) är ju däckspinn ett minneblott.

farsan äger en Porsche Boxster S (-02, tiptronic) som jag kört vid ett antal tillfällen, t.ex. vid studenten och på ett antal slalomkörningar och banmöten - så det jag skriver är inget jag bara läst om eller hittat på.

(p.s lyckats övertala honom till en manuell låda när/om han byter till en annan nångång i framtiden hehe)
 

2fast2c

GuldMedlem
Gick med
4 Jul 2005
Ort
okänt
Hoj
Olika
Werzion skrev:
sitter och funderar på hur mycket hårdare match det skulle bli om bilen hade haft TipTronic... allt föraren av fordonet med stödjhjul behöver göra då är ju att hålla ratten rakt och sen pressa plattan i mattan (tänkte främst på stillastående start alltså) och med PSM (Porsche Stability Management) är ju däckspinn ett minneblott.

farsan äger en Porsche Boxster S (-02, tiptronic) som jag kört vid ett antal tillfällen, t.ex. vid studenten och på ett antal slalomkörningar och banmöten - så det jag skriver är inget jag bara läst om eller hittat på.

(p.s lyckats övertala honom till en manuell låda när/om han byter till en annan nångång i framtiden hehe)

En någorlunda erfaren förare av bilen kör fortare utan tiptronic.
Att jämföra en Boxster och säga att man har erfarenhet av Porsche
är för mig som att köra en moped och säga att man har erfarenhet av sporthojar...
Inget ont om boxster men det är ingen Porsche
 
Last edited:

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
2fast2c skrev:
En någorlunda erfaren förare av bilen kör fortare utan tiptronic.
Att jämföra en Boxster och säga att man har erfarenhet av Porsche
är för mig som att köra en moped och säga att man har erfarenhet av sporthojar...
Inget ont om boxster men det är ingen Porsche

Vad är det då? En skoda?

För att förtydliga lite så hade grannen just en Boxster som han normalt hänvisade till som 'Porschen' därmed ställer jag mej aningen konfunderad till ovanstående påstående. Men upplys gärna en sämre vetande.
 
Last edited:

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
2fast2c skrev:
En någorlunda erfaren förare av bilen kör fortare utan tiptronic.
Att jämföra en Boxster och säga att man har erfarenhet av Porsche
är för mig som att köra en moped och säga att man har erfarenhet av sporthojar...
Inget ont om boxster men det är ingen Porsche

hehe, undra vad en 924/944 ser ut som i dina ögon då, sparkcykel? :hihi

vad räknas som en Porsche då? vad måste en Porsche ha för att få vara en Porsche (i dina ögon)?

911 Carrera kanske... well, är inte så stor skillnad på dom, förutom att man nästan kan få två Boxstrar för en Carrera (vilket är anledningen till varför motorerna inte helt konkurrerar med varandra, vem skulle köpa en Carrera då?) och är det cabben man är ute efter så får du nästan tre boxstrar för en carrera cab hehe.

dom olika 911:eek:rna har 0-100 på mellan 4,0 och 5,2, medans Boxster S har 5,5 (0 till 160 skiljer cirka en sekund)

Boxster S
206 kW (280 hk) @ 1 630 kg (320 Nm)
911 Carrera
239 kW (325 hk) @ 1 810 kg (370 Nm)

men men, allt det är bara tråkig statestik, båda fungerar underbart till härlig sommarcruise och att blåsa streetrace bilar med :tummenupp (eller ja, dom jag har irriterat mig på och ställt upp på rödljus race med, men brukar oftast bara låta dom brumma iväg och fortsätta cruisa istället (blir 1-0 per automatik till porschen då ser jag det som hehe)

(tog inte illa upp, men är himla fundersam på varför vissa människor envisas med att Boxstern inte är en riktig Porsche? ser den själv som bästa Porsche köpet du kan göra, mest för pengarna, sen visst skulle man gärna äga en Carrera GT istället, men 300.00-400.000 kr räcker inte till en sån hehe)
 

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Med min familj, THN och där
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
andersbrink skrev:
Gör det enkelt för dig, åk till strippen och få ett tidkort och se till att ha det i plånboken och visa upp för ska-vi-köra-ikapp'are när det kommer på tal.

...så spar du bensin och förhoppningsvis körkortet.

...trevlig läsning :)
 

2fast2c

GuldMedlem
Gick med
4 Jul 2005
Ort
okänt
Hoj
Olika
Werzion skrev:
hehe, undra vad en 924/944 ser ut som i dina ögon då, sparkcykel? :hihi

vad räknas som en Porsche då? vad måste en Porsche ha för att få vara en Porsche (i dina ögon)?

Boxster S
206 kW (280 hk) @ 1 630 kg (320 Nm)
911 Carrera
239 kW (325 hk) @ 1 810 kg (370 Nm)

(tog inte illa upp, men är himla fundersam på varför vissa människor envisas med att Boxstern inte är en riktig Porsche? ser den själv som bästa Porsche köpet du kan göra, mest för pengarna, sen visst skulle man gärna äga en Carrera GT istället, men 300.00-400.000 kr räcker inte till en sån hehe)

En riktig Porsche i mina ögon är en 911, alltså med bakmonterad
boxermotor. Inte en mittmonterad med undantag föt Carreran GT.

En Boxster är säkert en fin, rolig och snabb bil. Men den är och har blivit lite av vad en 924/944 är idag. Många köper bilen just bara för att det är en Porsche. För att kunna säga till grannen att man har en Porsche. Det är ju synd att bilen görs av Porsche då den blir en fattigmans Porsche jämfört med vad den billigaste 911 kostar.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top