929-tråden

R1Monstret

Återkomsten!
Gick med
16 Sep 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Yamaha R1 - White Edition
Mitt minne sviker mig lite, men jag har för mig att det bara var att bända lite lagom.. :va
 

heggeli

gubbjävel
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
Aprilia rsv
Fråga ang luftburk för att ta bort den; Plockade bort tanken och tänkte jag skulle kolla luftfilter/tändstift, luftfiltret sitter med ett gäng skruvar runt ikring detta, skruvade bort alla dessa men när jag skulle till och lyfta bort filtret så verkar det sitta så hårt fast:va :va Jag gick emellan med en mejsel och försökte lyfta av "toppen" av filtret men ville inte använda för mycket våld, det gav sig lite så man kunde se in.

Har jag missat någon form av Låsning/clips på luftburken:confused: Eller är det lagom våld för att bända upp som gäller??


Det sitter 2 st skruvar mitt på locket. Har du missat dom?
 

Reodor Felgen

It´s better to burn out than fade away..
Gick med
26 Aug 2005
Ort
Kattskallen
Hoj
CBR 929 rr
Oj, vilken skillnad det blev med stålomspunnet:tummenupp NBM hydralic fixade det billigt och bra! Nu äntligen tar bromsarna ordentligt.
 

Wiking

aka Pinhead
Gick med
14 Jun 2006
Ort
pålsboda
Hoj
-00 cbr 929 -05 cbr 600 banhoj
Last edited:

Manolo

Full Throttle
Gick med
5 Mar 2007
Ort
Karlskrona
Hoj
Hojlös
Är det någon som har en DB-killer att lånaut eller sälja? Ska nämligen till Anderstorp och köra på lördag och vet inte om jag klarar db gränsen på 95db.

#FIXAT!
Ringde till Claessons i Bromölla och de hade orginal DB-killer för 198:- så jag åkte dit igår och köpte ett:tummenupp . Så nu får jag bara hoppas på att jag klarar dB-gränsen:gnissla .
 
Last edited:

Conza

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2006
Ort
Emmaboda
Hoj
1000RR -08
Har som dom flesta nog gjort i sommar... hamnat i regnoväder när man vart ute o kört.. min fråga till er andra 929 ägare... blir era bromsar rent ut sagt skitkass i regn ???:va Mina tar riktigt jäkla illa till en början..
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Värst va ni gnäller på bromsarna. Jag har aldrig kört nån hoj med bättre bromsar än 929 om man har fräscha belägg, inklusive en hel del 07:eek:r.
 

Conza

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2006
Ort
Emmaboda
Hoj
1000RR -08
Värst va ni gnäller på bromsarna. Jag har aldrig kört nån hoj med bättre bromsar än 929 om man har fräscha belägg, inklusive en hel del 07:eek:r.

ja beläggen är nog lite slitna .. jag tycker som du att bromsarna annars (förutom i regn) på 929:an är bra .. men jag blev förvånad när jag körde i regnoväder.. det var som om det var tvål mellan belägg o skiva..

Ingen annan som upplever samma sak eller beror det på mina belägg eller att jag är nojig :va
 

Da bitch

Jag är inte dum... bara blondin!
Gick med
13 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
hojlös... :(
Jag tycker inte att jag har några särskilda probs med mina bromsar i regn.. däremot är dom inte lika bra som vissa andra hojar jag kört.. men det går nog att göra nåt åt...
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Det sämsta med bromsarna är väl att skivorna är så stora att det är svårt att pumpa däcket. Bromsarna är det jag saknar mest efter att ha bytt cykel.
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Radikalmonterade bromsok med mytomspunna bromssladdar är det enda som gäller...

Nämen seriöst hur länge sen var det ni bytte belägg, jag glömde att jag bytt och höll på att bromsa omkull första inbromsningen efter beläggbytet (inte samma dag sånt guldfiskminne har jag inte)

Nya bättre däck gör en hel del för bromskänslan också faktiskt.
 

Conza

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2006
Ort
Emmaboda
Hoj
1000RR -08

Nämen seriöst hur länge sen var det ni bytte belägg

QUOTE]


Inte en aning:va har inte haft hojen så länge.. men dom behöver nog bytas nu till nästa service ..(vilket är typ nu) Och det spelar ingen roll om dom behöver bytas eller inte.. jag byter dom ändå, så får jag se om det blir till det bättre..
 

Manolo

Full Throttle
Gick med
5 Mar 2007
Ort
Karlskrona
Hoj
Hojlös
Kanon bromsar både i våt och tort utan stålomspunna, men ska nog byta i vinter.
Nu börjar man bli riktigt sugen, ska till Anderstorp och smiska kurvor med knäskrap på lördag:yoparty
Hoppas bara vädret blir bra:gnissla
 

Da bitch

Jag är inte dum... bara blondin!
Gick med
13 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
hojlös... :(
Som tex ?? Har idag stålomspunna slangar..
Undrar du vilka hojar som här bättre bromsar? Helt klart den gixxer 1000 -05 som min man har, men å andra sidan så har han stålomspunna slangar och det har inte jag... Ska nog byta till det om jag inte säljer hojen...

Radikalmonterade bromsok med mytomspunna bromssladdar är det enda som gäller...
:lol :rofl :rofl :rofl :rock

Det vill jag ha!!!!
 
Last edited:

Reodor Felgen

It´s better to burn out than fade away..
Gick med
26 Aug 2005
Ort
Kattskallen
Hoj
CBR 929 rr
En tanke som slog mig är att bromsarna verkar väldigt svårluftade. Jag tror jag hade luft i systemet innan bytet till stålomspunnet för så stor skillnad ska det inte vara. Någon som har speciella trix ang. luftningen förutom det vanliga, dvs att trycka från luftnippeln? Tror jag har fått ur all luft nu men jäklar vad med små luftfickor det verkar finnas. Hjälper det tro om man pressar in kolvarna i sitt innersta läge? Det var så jag gjorde och då fick jag bort de sista luftbubblorna. En annan sak jag märkte i och med klossbytet fram var att dom låter när man lägger an bromsen, jäkligt skumt, eller kan orginalbeläggen låta. Misstänker att oket inte sitter helt rakt nämligen.:va
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
En tanke som slog mig är att bromsarna verkar väldigt svårluftade. Jag tror jag hade luft i systemet innan bytet till stålomspunnet för så stor skillnad ska det inte vara. Någon som har speciella trix ang. luftningen förutom det vanliga, dvs att trycka från luftnippeln? Tror jag har fått ur all luft nu men jäklar vad med små luftfickor det verkar finnas. Hjälper det tro om man pressar in kolvarna i sitt innersta läge? Det var så jag gjorde och då fick jag bort de sista luftbubblorna. En annan sak jag märkte i och med klossbytet fram var att dom låter när man lägger an bromsen, jäkligt skumt, eller kan orginalbeläggen låta. Misstänker att oket inte sitter helt rakt nämligen.:va

Är inget luftar-pro men med min motard och Braking -ok var jag alltid tvungen att plocka bort oket och snurra runt på det samtidigt som det luftades eftersom kanalerna annars bibehöll luften på vissa ställen. :huvet

F.ö är frambromsarna på min 929 sjukt bra för att vara original! (allt är relativt, men jämfört med forna svamp-R1ornas bromsar under samma årskull)
 

heggeli

gubbjävel
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
Aprilia rsv
. En annan sak jag märkte i och med klossbytet fram var att dom låter när man lägger an bromsen, jäkligt skumt, eller kan orginalbeläggen låta. Misstänker att oket inte sitter helt rakt nämligen.:va

Har du haft lite kopparpasta på baksidan av beläggen? det brukar få dom att tystna. Var noga så du inte får pasta på belägg eller skiva.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top