95 eller 98 oktan?

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Efter att ha köpt en Honda cb400n från -82 dök frågan plötsligt upp: vad ska man tanka med? För några år sedan var det 95 oktan som gällde, men efter de senaste årens utspädning med miljötillsatser, etanol och annat är det kanske säkrast att tanka 98 oktan? Hur gör ni andra med gamla hojar? Klarar de dagens 95 oktan?
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Din Honda från 82 ska def dricka 98, annars går den för snålt om du inte ombestyckat förgasaren. Kör 98 så ofta du kan. Du kan tanka 95 också men den kommer gå sämre.
 

Jonas_Västerås

Sporthojsnörd
Gick med
27 Mar 2016
Ort
Västerås
Hoj
Honda 1000 CBF 2008- Suzuki 650 V-strom 2008
En liten fråga 95 är utspädd med 10%, 98 utspädd med 5%. I Norge är bensinen 100%, stämmer det?
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Det gör det säkert, norska politiker är smartare än svenska.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Det är väl inte bara bestyckningen man ska tänka på utan risken med mer etanol är att olika tätningar tar illa vid sig av det.
98 är att rekommendera.
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Tankar aldrig 95 i mina hojar. Bara 98. Men som sagt så får man bestycka om fuggarna ändå.
Gäller att planera, hålla koll på 98-mackarna och hojens räckvidd.
Funderar på att köra igenom Aspen akrylat inför vinterförvaringen.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Tankar aldrig 95 i mina hojar. Bara 98. Men som sagt så får man bestycka om fuggarna ändå.
Gäller att planera, hålla koll på 98-mackarna och hojens räckvidd.
Funderar på att köra igenom Aspen akrylat inför vinterförvaringen.
ALKYLAT! :fakta:krama
Alla mina får alkylatbensin sista rundan, gammelsuckin får bara Aspen och yamman får bara 98 utom sista smörjningen då, men jag har ju inte haft den så länge ännu.
Manualen till SRen säger 99 oktan. Det var 95 i när jag köpte den och tankade 98 på första stoppet på hemvägen när jag kört på reserven några mil och plötsligt fick den en bra tomgång.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Tankar alltid 95. Gammalt som nytt. På en moped fick jag feta till blandningen lite, annars har jag inte märkt någon större skillnad.

Som Mäkinen var inne på så är det snarare att tätningar inte ska till illa vid. Samtidigt tror jag att de flesta tätningar ändå klarar e10 om de klarar e5.

Vi har ett gyllene tillfälle att bestycka upp och byta till kompatibla tätningar nu. Rätt var det är blir 95 e20 och 98 e10 eller e15. Sanna mina ord. Bättre att anpassa sig till det oundvikliga.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Går det magrare om man kör 98 istället för 95? Det har jag missat. Just det faktumet att där är 10% etanol i 95 och 5% i 98 borde snarare påverka åt andra hållet, men upplys mig gärna.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Går det magrare om man kör 98 istället för 95? Det har jag missat. Just det faktumet att där är 10% etanol i 95 och 5% i 98 borde snarare påverka åt andra hållet, men upplys mig gärna.
nej tvärtom. E5 går fetare än e10.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Med jämna mellanrum blandar man i mer och mer biobränsle och tillsatser i den 95-oktaniga bensinen, något som många anser är skadligt för äldre motorer som inte tillverkats för detta.
Nu vet jag från andra trådar att du kör så lite så däcken får bytas pga torrsprickor istället för slitage. I ditt fall säger jag definitivt att du borde köra på 98. Kör man mer än 500 mil per år så hade jag hellre fått den att fungera med 95.

På tal om äldre hojar. Det är väl mineralolja och inte syntet som gäller i sumpen..?
Oljetråååååd!
Nej det är en myt. Enda fördelen med mineralolja är priset. Jag hade kört på helsyntet. Kostar inte många kronor extra.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Nu vet jag från andra trådar att du kör så lite så däcken får bytas pga torrsprickor istället för slitage. I ditt fall säger jag definitivt att du borde köra på 98. Kör man mer än 500 mil per år så hade jag hellre fått den att fungera med 95.


Oljetråååååd!
Nej det är en myt. Enda fördelen med mineralolja är priset. Jag hade kört på helsyntet. Kostar inte många kronor extra.
Aj då. Annars hade nästa fråga handlat om vilken bromsvätska man bör använda, men det får väl bli en annan tråd...
500 mil har jag nog inte kört sammanlagt på 30 år som hojåkare, så det är säkert bäst med 98 oktan. Det lär inte bli så dyrt.
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top