954-tråden

-Salomonsson-

Lycklig Fireblade ägare
Gick med
31 Oct 2009
Hoj
Fireblade 954-03 Katana-82 CRF450 mm
Ni som har monterat PCIII och bänkat era 954:eek:r. Hur mycket mer effekt fick ni ut? Vid vilka varvtal märkte ni största skillnaden? Någon kanske till och med kan publicera en mätkurva?

Har inte hunnit bänka min än men har hittat en mapp som gör mycket stor skillnad på låga varv och fram för allt på mellanregistret.
Hänger med min kompis K5a mycket bättre, innan var det stor skillnad men nu är skillnaden inte så stor längre. Mycket nöjd.:banana

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Har inte hunnit bänka min än men har hittat en mapp som gör mycket stor skillnad på låga varv och fram för allt på mellanregistret.
Hänger med min kompis K5a mycket bättre, innan var det stor skillnad men nu är skillnaden inte så stor längre. Mycket nöjd.:banana

Jag misstänkte att just låga varvtal skulle kunna fixas till. Det verkar finnas en rejäl svacka under 5k rpm. Kan det vara avgaskrav som spökar tro?

Jag tycker att Honda har varit rätt bra på sånt förut.

Last edited:

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Hoj
Hojlös
Jag har nyligen köpt en 954.

Den har 5300 mil på mätaren. Tidigare ägaren visste inte om ventiljustering var gjord.

Den är servad på Malmö MC-Service vid alla tillfällen, senast vid 4966 mil. Tyvärr skriver dom ju inte i boken vad som gjorts vid varje tillfälle, det är bara en stämpel och en underskrift i princip.

När skall ventiljustering göras på dessa?

Har försökt att ringa Malmö MC-service men får beskedet att numret upphört utan hänvisning, har dom konkat?

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Hoj
Jag har nyligen köpt en 954.

Den har 5300 mil på mätaren. Tidigare ägaren visste inte om ventiljustering var gjord.

Den är servad på Malmö MC-Service vid alla tillfällen, senast vid 4966 mil. Tyvärr skriver dom ju inte i boken vad som gjorts vid varje tillfälle, det är bara en stämpel och en underskrift i princip.

EDIT: Hur dyr var servicen. står det? Service med ventilkontroll brukar gå på en rejäl slant.

När skall ventiljustering göras på dessa?

Har försökt att ringa Malmö MC-service men får beskedet att numret upphört utan hänvisning, har dom konkat?

Jag har inte kollat verkstadshandboken för 954 ännu, men det brukar vara varje 2400 mil på Hondor, d.v.s vid 4800 skall det vara gjort. Jag återkommer om jag har fel.

Last edited:

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Hoj
Jag tänkte skaffa eBay-kåpor till pärlan i vinter. Har ni bra eller dåliga erfarenheter av någon leverantör.? Berätta gärna.

Jag har handlat av Acumarts tidigare, till en CBR1000 som jag hade då. Det var lite sisådär med passningen. OK med tanke på kostnaden men inte mer.

anze

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2009
Hoj
japp
Kastar ut frågan även här.
Har en 929:a som jag monterat dit en undertail på. Men har lite funderingar kring låset. Det satt ju original bakåt, dvs nyckel fördes in horisontalt men iom den nya undertailen så skall låset nu placeras på undersidan tailen. Iom det så fungerar låset inte alls. Ni somhar 954 och bytt undertail, hur har ni löst det problemet. Tagit bort låset helt och hållet och stoppar bara in ett finger i hålet där låskolven skall sitta och öppnar upp sadelfacket?

-Salomonsson-

Lycklig Fireblade ägare
Gick med
31 Oct 2009
Hoj
Fireblade 954-03 Katana-82 CRF450 mm
Kastar ut frågan även här.
Har en 929:a som jag monterat dit en undertail på. Men har lite funderingar kring låset. Det satt ju original bakåt, dvs nyckel fördes in horisontalt men iom den nya undertailen så skall låset nu placeras på undersidan tailen. Iom det så fungerar låset inte alls. Ni somhar 954 och bytt undertail, hur har ni löst det problemet. Tagit bort låset helt och hållet och stoppar bara in ett finger i hålet där låskolven skall sitta och öppnar upp sadelfacket?

Låset på 954an sitter inte lika som 929an, alltså inget problem för oss.

juster

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
954
Tjena! Har precis fått hem min 954 -03'a. Köptes i onsdags så någon provkörning har det inte blivit.. Men jag har en liten fråga, det är inte så att någon har en orginal ljuddämpare liggande? Eller db-killer till ett "Nikxo" slipon? Kör lite bana och det brukar bli en del gnäll om man väsnas för mkt...

Mvh Johan

Popelollole

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2007
Hoj
Honda cbr 954 RR
Någon som vet om kamkedjesträckarna på 954 är lika dåliga som på blackbird och firestorm?

Tycker det rasslar en del från kamkedjan.

Den har gått 5300 mil och jag funderar på om man ska montera en manuell?

Undrar samma sak.
Tog av min igår och jag tycker den ser väldigt annorlunda ut i jämförelse med kawasakis.
Fick "motorhaveri" i somras och undrar om det bara var sträckaren som gav upp.

Någon som har en bild på hur en orginal sträckare ska se ut?
Rekomenderas det att byta till en manuell?

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Hoj
Var kan man få tag på en välbevarad 954a i färgsättning GUL/SVART?? :va

Finns en 0-02 på blocket just nu. Jag antar att du har sett att det är skillnad mellan -02 och -03 gul/svart -03 är svart upptill och gul nertill -02 sitter färgerna tvärt om.

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Hoj
zx10r
Finns en 0-02 på blocket just nu. Jag antar att du har sett att det är skillnad mellan -02 och -03 gul/svart -03 är svart upptill och gul nertill -02 sitter färgerna tvärt om.

Japp den har jag sett och jag gillar båda färgerna..lutar dock mer åt 03an färgsättning. Men jag hade velat ha en hoj med så få mil som möjligt då jag tänkte behålla den ett bra tag. Haft min 929a i 3år och är super nöjd, men vill prova 954an också. :) Endast gul/svart färgsättning är av intresse! 02 eller 03 spelar mindre roll bara hojen är i topp skick med så få mil som möjligt. Är sjukt pedantisk av mig. :rolleyes:

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Hoj
Är det någon som vet, eller i alla fall har en känsla för hur många 954:eek:r som Honda tillverkande?

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Hoj
zx10r
Hej!

Har någon en 954a 02 eller 03 helst med färgsättning gul/svart i topp skick med så få mil som möjligt så var god hör av dig när du vill sälja!

Mvh: Kriss

Last edited:

Ricci

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2011
Hoj
letar
Hej där! Visserligen är detta mitt första inlägg, men har hängt här till och från ett tag. Har nu tagit tag i det och tänkt fixa kortet och skaffa hoj. Har nu hittat en Honda CBR 954 RR -02a, som såg riktigt fin ut. 3200mil, men servad och väl omhändertagen enligt nuvarande ägare. Inga läckage.

Är det något man bör tänka på? 46000 ville han ha för den (var en del grejer med också). Verkar ju som att alla gillar sina Hondor! Men jag som ovan förare, som inte tagit kortet än, och hojen kommer även användas till övningskörning, kommer den passa mig? Kanske inte det ultimata att börja med en sådan hoj kanske...?

Sen är det ju det med försäkring också, men det är väl bara att ta den smällen antar jag, smakar det så kostar det. Folksam halvförsäkrad skulle gå på 18281:- helår, men den är avställningsbar, så slutpriset blir väl ändå relativt överkomligt, eller kan man få bättre tror ni?

Vh Ricci! (Ser fram emot en sommar med Mc, ska bara se till att fixa lappen också! ;))

Jerka84

Ny medlem
Gick med
1 May 2006
Hoj
Honda CBR 954rr / ShovelChopper
Hej där! Visserligen är detta mitt första inlägg, men har hängt här till och från ett tag. Har nu tagit tag i det och tänkt fixa kortet och skaffa hoj. Har nu hittat en Honda CBR 954 RR -02a, som såg riktigt fin ut. 3200mil, men servad och väl omhändertagen enligt nuvarande ägare. Inga läckage.

Är det något man bör tänka på? 46000 ville han ha för den (var en del grejer med också). Verkar ju som att alla gillar sina Hondor! Men jag som ovan förare, som inte tagit kortet än, och hojen kommer även användas till övningskörning, kommer den passa mig? Kanske inte det ultimata att börja med en sådan hoj kanske...?

Sen är det ju det med försäkring också, men det är väl bara att ta den smällen antar jag, smakar det så kostar det. Folksam halvförsäkrad skulle gå på 18281:- helår, men den är avställningsbar, så slutpriset blir väl ändå relativt överkomligt, eller kan man få bättre tror ni?

Vh Ricci! (Ser fram emot en sommar med Mc, ska bara se till att fixa lappen också! ;))

Kan bara tala för mig själv..

men jag började övningsköra med en savage 650 (fasters hoj)
sen köpte jag en fzr 600 som första "riktiga". 954an är min tredje hoj under tiden med mc kort.

jag är glad att jag började med en liten 600a. kör "lugnare" nu
efter 6 år, än första säsongerna på 600an..

annars tycker jag bladen e grym :yoparty

och lycka till med kortet :tummenupp

Last edited:
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...