954-tråden

Rauta

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2011
Ort
Sundsvall
Hoj
Kawasaki Z750 -09
Hej.
Funderar på att köpa en CBR 929 alt 954 då jag tycker dessa ligger bra i pris.
Vad är det för egentliga skillnader på en 929/954 rent prestanda mässigt på pappret skiljer det ju typ bara 2-3hk?
Har även fått ett "bra" pris på försäkring via If men jag undrar om deras märkesförsäkring verkligen har 6000kr i självrisk på vagnskada tycker jag läst någonstans att den är högre på CBR modeller.
Vad betalar ni själv för försäkring för era 954or?
Jag är 26 år och tog mckortet förra året så jag är beredd på att det kostar en del.

Mvh // Janne
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)

Kan väl hålla med tidigare inlägg om att att 954 inte är någon nybörjarhoj, även om de äntligen har börjat komma neråt prismässigt. Det brukar bli väldigt dyrt att göra nybörjarmisstagen på en 'plastraket'. Effektmässigt ligger den rätt långt över vad som är lämpligt för nybörjare. Dessutom är det en rätt nervös hoj om den saknar styrdämpare. Det är inte bra för nybörjare, som inte har lärt sig korrekt sporthojs- sittställning ännu. (Detta lärs inte ut av körskolan)

Nog moraliserat :)

Kvalitetsmässigt är 954 en mycket bra maskin. Dock uttsätts dessa maskiner för en hel del buskörning typ bakhjulsåka, vilket kan slita rätt hårt på dem.

Exemplaret du tittar på ser bra ut på pappret. Stora servicen gjordes vid 2400 mil om förra ägaren har skött sig. Nästa mellansevice skall göras vid 3600 mil. Låter som en hoj värd att titta närmare på.

EDIT: Jag tror att 929 är betydligt lämpligare för dig som nybörjare, eftersom den lär sakna 954:ans nervösa tendenser i styret.
 
Last edited:

Ricci

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2011
Ort
Karlstad
Hoj
letar
Kan väl hålla med tidigare inlägg om att att 954 inte är någon nybörjarhoj, även om de äntligen har börjat komma neråt prismässigt. Det brukar bli väldigt dyrt att göra nybörjarmisstagen på en 'plastraket'. Effektmässigt ligger den rätt långt över vad som är lämpligt för nybörjare. Dessutom är det en rätt nervös hoj om den saknar styrdämpare. Det är inte bra för nybörjare, som inte har lärt sig korrekt sporthojs- sittställning ännu. (Detta lärs inte ut av körskolan)

Nog moraliserat :)

Kvalitetsmässigt är 954 en mycket bra maskin. Dock uttsätts dessa maskiner för en hel del buskörning typ bakhjulsåka, vilket kan slita rätt hårt på dem.

Exemplaret du tittar på ser bra ut på pappret. Stora servicen gjordes vid 2400 mil om förra ägaren har skött sig. Nästa mellansevice skall göras vid 3600 mil. Låter som en hoj värd att titta närmare på.

EDIT: Jag tror att 929 är betydligt lämpligare för dig som nybörjare, eftersom den lär sakna 954:ans nervösa tendenser i styret.

Har varit iväg och kollat på den, och den var i bra skick av vad man kunde se. Styrdämpare hade nuvarande ägare köpt till extra, så det sitter det en på.

Känner jag mig själv rätt så kommer jag nog inte busköra med den inom snar framtid. Jag är lite "feg", tar gärna det säkra före det osäkra många gånger. Det bästa vore väl egentligen att skaffa en annan hoj, övningsköra med, samt kanske köra denna säsong med, och sedan skaffa ny hoj till nästa sommar. Detta är ju även billigare ur försäkringssynpunkt. Dock är det ju så att jag alltid velat ha sporthoj, så det tar emot lite att skaffa en "vanlig" hoj till att börja med.

Finns ett par Yamaha R6or (-00 och -99) i närheten. Dessa kanske är mkt bättre som förstahoj? - det är ju trots allt ganska stor effektskillnad. Men i ärlighetens namn så är de inte i närheten utséendemässigt :tungan .
 

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
I garaget på hojen! Skåne
Hoj
zx10r
Jag har haft min 929 i snart 3 år och är mkt nöjd. Har provat 954an också och stöstra skillnaden är att 954an är mkt mer nervös i styret. 929an upplevs mer stabil i alla lägen.

Annars i stort sätt samma hoj, skiljer mest på utseendet. :tummenupp
 

dennsa

Ny medlem
Gick med
14 May 2009
Ort
Jönköping
Hoj
Buell XB12r - 04
Har lite funderingar ang att det var sprickor i motorblocket på vissa 03or.
Vad jag förstått så bara det bara ett lite antal och det åtgärdades på garantin av Honda.
Hur är det med import hojarna då? Är detta nått man bör se upp med?
Nån som vet om det gäller mellan vissa ramnummer, isåfall vilka?
Kollar lite på en 954 nu så hade vart bra o veta om man ska se upp med detta!

Mvh
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Passar en 929 ram ihop med en 954 motor?

finns det sammaställning av vad som skiljer hojarna åt på nån sida?
 

Jerka84

Ny medlem
Gick med
1 May 2006
Ort
Täby
Hoj
Honda CBR 954rr / ShovelChopper
Nån som vet om man kan få tag på Haynes manual i pdf?

tycker mig känna ett litet glapp i styrlagret på bladen,
tänkte prova att sätta an det lite.
 

Breiz

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2010
Ort
Hörby
Hoj
Z1000 -08 XS750 -80 Z400 -84
Ja nu var man nybliven 954 ägare:yoparty

Satan i gatan vad det svänger och vilka bromsar!
nu jämför jag med BlackBirden jag hade innan.

Någon som sett någon bra/billig annons på motorskydds kåpor?


//Breiz:rock
 

istvan84

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2011
Ort
Borås
Hoj
Fighter GSX-R 1000 K5
Jag är sugen på att köpa en 954:a. Men känns som många har lite väl drömpriser.. Inget illa ment, men jag tycker inte att en snart 8 år gammal hoj är värd några 45-50 tusen som många begär. Har sett flera CBR1000RR för mellan 48-55 tusen. Då är det ju en helt annan hoj än 954:an.

Anledningen till att jag vill ha en 954 är för jag hoppas på att kunna hitta en för hyffast pris, gärna under 40k samt bra skick och inte allt för många mil. Ev vill jag bygga om den till en fighter.

Finns ju en röd 954 fighter ute för 45 tusen, men tycker det är dyrt. Den hade gått typ 3600mil, och har inga original delar kvar heller för den delen. Vad tycker ni? Om någon kanske är sugen på att sälja för ett okej pris så hojta till. Är ju ändå köparens marknad nu med massvis med hojar ute men inte många som blir sålda!

Btw, om man köper en 929 och fightar den, passar 954 bakdelen på den då? För 929 hittar man ju för runt 30 tusen.

MVH
István
 

Incognito

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2010
Ort
Salt lake-Boo
Hoj
Speed Triple -06
Håller med om att priserna på gamla hojar och lite nyare -06 uppåt skiljer sig för lite. får ju en 06a blade med under 1600 mil på mätaren för ca 20k mer än en fireblade från tidigt 2000tal.
 

Breiz

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2010
Ort
Hörby
Hoj
Z1000 -08 XS750 -80 Z400 -84
Jag är sugen på att köpa en 954:a. Men känns som många har lite väl drömpriser.. Inget illa ment, men jag tycker inte att en snart 8 år gammal hoj är värd några 45-50 tusen som många begär. Har sett flera CBR1000RR för mellan 48-55 tusen. Då är det ju en helt annan hoj än 954:an.

Anledningen till att jag vill ha en 954 är för jag hoppas på att kunna hitta en för hyffast pris, gärna under 40k samt bra skick och inte allt för många mil. Ev vill jag bygga om den till en fighter.

Finns ju en röd 954 fighter ute för 45 tusen, men tycker det är dyrt. Den hade gått typ 3600mil, och har inga original delar kvar heller för den delen. Vad tycker ni? Om någon kanske är sugen på att sälja för ett okej pris så hojta till. Är ju ändå köparens marknad nu med massvis med hojar ute men inte många som blir sålda!

Btw, om man köper en 929 och fightar den, passar 954 bakdelen på den då? För 929 hittar man ju för runt 30 tusen.

MVH
István



Rent allmänt kostar väl prylar så mycket som man e beredd att betala eller hur?

Sen håller jag med dig att beg priser på hojar är höga.

Jag gav 40k för min 03 med 1250 på mätaren i Aug
 

Holger

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
VTR 1000 Firestorm
Nu är man ägare till en 954 (titan), någon som råkar ha en bakskärm/hugger över? den ska vara svart om det är orginal, eftermarknads duger vilken färg som helst.
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Nu är man ägare till en 954 (titan), någon som råkar ha en bakskärm/hugger över? den ska vara svart om det är orginal, eftermarknads duger vilken färg som helst.

På alla -03 är silvermetallic orginal. Jag tror att der är samma sak med -02
 

R1peter

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Götene
Hoj
Honda CBR 954 Fireblade
Även ja en rätt ny ägare till en härlig 954a :p
köpte mej lite hongkong kåpor med som je änsålänge är väldigt nöjd med passform å allt!

men så en nybörjarfråga, fick med enkelkuts.. får man göra sig ett eget fäste till den?
 

Holger

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
VTR 1000 Firestorm
Någon som har vänster hälskydd eller vad det heter över, plattan med massa hål i.
Jag saknar min och är intresserad isåfall.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
kåpor, främst topkåpa sökes, gammal racedel eller skadad orginal går bra.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top