ABS bromsar, för eller emot?

SSgt Liberia

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Letar
Jag har märkt att många modeller som är utrustade med ABS bromsar inte tas in i Sverige. Hur kommer det sig?

Jag har ju inte så mycket erfarenhet av ABS bromsar på mc, eftersom jag precis håller på att ta kortet. Dock så kan inte jag se något negativt med det.

Vad är era funderingar ang. ABS bromsar. Är ni för eller emot?
 

Dr.Bike

Guest
På gatan: FÖR i alla lägen.
På banan: EMOT i alla lägen.
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
SSgt Liberia skrev:
2591922 Jag har märkt att många modeller som är utrustade med ABS bromsar inte tas in i Sverige. Hur kommer det sig?

Jag har ju inte så mycket erfarenhet av ABS bromsar på mc, eftersom jag precis håller på att ta kortet. Dock så kan inte jag se något negativt med det.

Vad är era funderingar ang. ABS bromsar. Är ni för eller emot?

Är ju bra med säkerhetsdetaljer i trafiken iaf, är många som bromsat omkull sig, kan man hindra en enda olycka så är det en bra sak:tummenupp , synd att inte försäkringsbolagen ger extra rabatt för dylikt:va
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
För på gata, såklart. Bara de kan få det att funka riktigt bra. Hittills har det väl varit lite si och så?
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Jag har inte provat själv men det jag hört är att ABS:n griper in för tidigt så bromsverkan avtar. Det är knappast skoj när gröna helvetet efter kurvan närmar sig fort....
Men som sagt, på gatan så ska det inte vara så små marginaler och man kan inte lita på underlaget så där borde ABS vara väldigt bra.
 

Gunsan

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2005
Ort
Öregrund
Hoj
CBR600rr Grafitti edition 2008
M:et skrev:
2592009 Jag har inte provat själv men det jag hört är att ABS:n griper in för tidigt så bromsverkan avtar. Det är knappast skoj när gröna helvetet efter kurvan närmar sig fort....
Men som sagt, på gatan så ska det inte vara så små marginaler och man kan inte lita på underlaget så där borde ABS vara väldigt bra.

Ditt argument mot är precis samma som folk använde när ABS kom till bil.
Ja visst griper den in, och ibland känns det för tidigt.

Så det är bara att ut och öva bromsning oavsett om man har ABS eller inte.
Precis innan ABS-en går in och bryter har man bäst bromsverkan... precis som med bilen..

BMW-försäkring tillåter inte att försäkra privatimporterad hoj utan ABS om de annars har de i Sverige. I Sverige är det orginal på BMW, men i Tyskland är det ett tillval på de nya hojarna, vilket också spelar roll i prisjämförelser.
 

Glooie

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2006
Ort
Göteborg
Hoj
BMW R1200 GS -08
På gatan e jag helt klart för. På bana kan ja inte säja nåt eftersom jag aldrig kört bana. Hade ABS på hojen i körskolan, och det där med att den kliver in för tidigt förstår jag mej inte riktigt på. Vet inte hur många gånger ja träna "akutbromsning", och lyckades bara låsa en enda gång (på uppkörningen givetvis), och då bara på bakhjulet. Lyckades inte låsa framhjulet hur hårt jag än drog i handtaget. Så nog e jag för alltid... (Dessutom ska man väl köra så att man aldrig hamnar i den situationen att man måste panikbromsa ;) )
 

SSgt Liberia

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Letar
Någon som vet ungefär hur mycket det skulle kosta att montera in ABS bromsar i efterhand på en motorcyklar? Föursatt att modellen har ABS som tillval såklart.
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Gunsan skrev:
2592026 Ditt argument mot är precis samma som folk använde när ABS kom till bil.
Ja visst griper den in, och ibland känns det för tidigt.

Så det är bara att ut och öva bromsning oavsett om man har ABS eller inte.
Precis innan ABS-en går in och bryter har man bäst bromsverkan... precis som med bilen..

BMW-försäkring tillåter inte att försäkra privatimporterad hoj utan ABS om de annars har de i Sverige. I Sverige är det orginal på BMW, men i Tyskland är det ett tillval på de nya hojarna, vilket också spelar roll i prisjämförelser.

De erfarenheter jag hänvisar till är främst personer som kört på Rörken och vid hård inbromsning efetr rakan ibland känt ABS:n klivit in så bromsverkan haravtagit. Om jag inte minns helt fel så var det Dansken som hamnade på gräset en gång just pga av det.

Som jag skrev tidigare så är ABS kanon vid normalt gatåka men kasnke inte så fördelaktigt vid hårdköra eller banåka. På bana skulle jag inte våga köra med ABS. det är trots allt en viss skillnad på vad som händer när ABS griper in på en bil och en MC. Börjar man lägga ner under hård inbromsning på väg in i en kurva så vill jag verkligen inte att ABS:n börjar jobba och sliter bort det lilla fäste man har.
 

Axl45

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Åbo
Hoj
PruttHoj
finns väll ingen mäniska som reagerar lika fort som en dator eller? Är bra med abs :tummenupp man har det gärna i bilen med, likaså på hojjen.
 

oskobe

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Svinninge
Hoj
R1200GS
M:et skrev:
2592191 De erfarenheter jag hänvisar till är främst personer som kört på Rörken och vid hård inbromsning efetr rakan ibland känt ABS:n klivit in så bromsverkan haravtagit. Om jag inte minns helt fel så var det Dansken som hamnade på gräset en gång just pga av det.

Som jag skrev tidigare så är ABS kanon vid normalt gatåka men kasnke inte så fördelaktigt vid hårdköra eller banåka. På bana skulle jag inte våga köra med ABS. det är trots allt en viss skillnad på vad som händer när ABS griper in på en bil och en MC. Börjar man lägga ner under hård inbromsning på väg in i en kurva så vill jag verkligen inte att ABS:n börjar jobba och sliter bort det lilla fäste man har.

ABSen griper in väldigt sent, så jag tror inte att det blir ett problem. Ialla fall inte för mig på rörken.

Dock är ABS mest värd när man kör t ex på blött underlag. Ialla fall jag känner mig mycket osäker hur mycket jag kan ta i då... Med ABS är det bara att dra i utav h-e och det stoppar väldigt fort, jag bara gissar, men en halvering av bromssträckan är nog möjlig i ett sånt läge...

Dessutom så hade R1200GS en kortare bromssträcka än t ex R1 när GSen kom...
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
oskobe skrev:
2592234Dock är ABS mest värd när man kör t ex på blött underlag. Ialla fall jag känner mig mycket osäker hur mycket jag kan ta i då... Med ABS är det bara att dra i utav h-e och det stoppar väldigt fort, jag bara gissar, men en halvering av bromssträckan är nog möjlig i ett sånt läge...
I texten jag länkade till har dom jämfört bromssträckor mellan olika förare med/utan ABS. Bromssträckan vid blöt vägbana blev precis som du tror nära halverad för en oerfaren förare (våtsträckan tog slut innan MC:n stannat). Intressant också att räserföraren gjorde en sån minskning av bromssträckan på vått.

Code:
Racer	non-ABS			298 ft
	w/ ABS			211 ft
	Full ABS Control	193 ft
 
Newguy	non-ABS			350+ ft
	w/ ABS			215 ft
	Full ABS Control	210 ft
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Dr.Bike skrev:
2591930 På gatan: FÖR i alla lägen.
På banan: EMOT i alla lägen.

Jag körde parallellt med i sommras på en kurs (på Gelleråsen) som hade ABS och till en början bromsade ju han mycket effektivare än jag. Så visst finns det fördelar med ABS!

Men i långa loppet är det nog som du säger.
 

Dr.Bike

Guest
M:et skrev:
2592191 De erfarenheter jag hänvisar till är främst personer som kört på Rörken och vid hård inbromsning efetr rakan ibland känt ABS:n klivit in så bromsverkan haravtagit. Om jag inte minns helt fel så var det Dansken som hamnade på gräset en gång just pga av det.

Som jag skrev tidigare så är ABS kanon vid normalt gatåka men kasnke inte så fördelaktigt vid hårdköra eller banåka. På bana skulle jag inte våga köra med ABS. det är trots allt en viss skillnad på vad som händer när ABS griper in på en bil och en MC. Börjar man lägga ner under hård inbromsning på väg in i en kurva så vill jag verkligen inte att ABS:n börjar jobba och sliter bort det lilla fäste man har.


Men vänta nu! Urban mytbildning!
Inte går väl bromsverkan NER när abs:en griper in.
En missuppfattning. Bromstrycket LÄTTAR mot padsen - JA.
Men systemet ser ju till att (för mc) framhjulet tillåts ha någon % lägre rotation än bakhjulet = maximal inbromsning hela tiden.

Denna låsningsgrad (%) går ju att ställa, och en känslig hand på just ETT givet underlag kan därför "vinna" över ABS i gynnsamma fall.
Men överlag torde ABS vara överlägset.

Anledningen till "EJ ABS" på bana är ju annars att man i vissa fall VILL kunna låsa hjulen lite.
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
M:et skrev:
2592191
Som jag skrev tidigare så är ABS kanon vid normalt gatåka men kasnke inte så fördelaktigt vid hårdköra eller banåka. På bana skulle jag inte våga köra med ABS. det är trots allt en viss skillnad på vad som händer när ABS griper in på en bil och en MC. Börjar man lägga ner under hård inbromsning på väg in i en kurva så vill jag verkligen inte att ABS:n börjar jobba och sliter bort det lilla fäste man har.


men hallå... Det ABS gör under en inbromsning är ju att släppa på bromsen om hjulen tappar fäste... jag skulle vilja säga att det som händer är precis stärt om det du säger...

ABS sliter aldrig bort något fäste! Det släpper på bromsen när du bromsar för hårt!

Visst skulle man kunna vurpa pga ABS om man får för sig aatt försöka åka på sladd in i böjarna men det är ju inte riktigt det som abs är till för...


Dock så är jag ju helt klart emot ABS på bana precis av den anledningen, att jag vill köra hojen/bilen och inte låta ett ABS/ESP system göra jobbet!
Det är ju fusk!
 
Last edited:

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Ort
Linköping
Hoj
KTM 300 EXC
Bearing skrev:
Has ABS saved you from an accident? Eight out of nine said "yes"

Åtta av nio BMW-förare menar alltså att de under en åttamånadersperiod hade råkat ut för en olycka om de kört en hoj utan ABS. Då ska de nog hålla sig till hojar med ABS. Och helst stödhjul... :tungan

Men allvarligt talat är det ju som sagt klockrent på gatan, och givetvis ska det finnas en knapp för att stänga av det så att man slipper på bana.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top