M:et skrev:
2592191 De erfarenheter jag hänvisar till är främst personer som kört på Rörken och vid hård inbromsning efetr rakan ibland känt ABS:n klivit in så bromsverkan haravtagit. Om jag inte minns helt fel så var det Dansken som hamnade på gräset en gång just pga av det.
Som jag skrev tidigare så är ABS kanon vid normalt gatåka men kasnke inte så fördelaktigt vid hårdköra eller banåka. På bana skulle jag inte våga köra med ABS. det är trots allt en viss skillnad på vad som händer när ABS griper in på en bil och en MC. Börjar man lägga ner under hård inbromsning på väg in i en kurva så vill jag verkligen inte att ABS:n börjar jobba och sliter bort det lilla fäste man har.
Men vänta nu! Urban mytbildning!
Inte går väl bromsverkan NER när abs:en griper in.
En missuppfattning. Bromstrycket LÄTTAR mot padsen - JA.
Men systemet ser ju till att (för mc) framhjulet tillåts ha någon % lägre rotation än bakhjulet = maximal inbromsning hela tiden.
Denna låsningsgrad (%) går ju att ställa, och en känslig hand på just ETT givet underlag kan därför "vinna" över ABS i gynnsamma fall.
Men överlag torde ABS vara överlägset.
Anledningen till "EJ ABS" på bana är ju annars att man i vissa fall VILL kunna låsa hjulen lite.