ceasar skrev:Ni som såg dokumäntären om gäng för någon vecka sedan, förstår nog vad det är jag försöker säga...
andersbrink skrev:Förmodligen var de flesta av oss ute i garaget och meckade inför säsongen som snart kommer - du får gärna berätta vad det var man behandlade i dokumentären och vad consensus (dvs den sammanfattade åsikten) blev.
ft skrev:Visst vore det önskvärt att polisen och enbart polisen förhindrade alla brott och satte dit alla brottslingar.
ceasar skrev:Är det inte bättre att försöka förebygga att brott inträffar, istället för att kasta alla skurkar i finkan?
Lägg resursera på information och kommunikation istället för att försöka fånga fler bovar och behöva bygga ut fängelsena.
ceasar skrev:Är det inte bättre att försöka förebygga att brott inträffar, istället för att kasta alla skurkar i finkan?
ft skrev:Det är klart det är bäst att förebygga. Vilket av de två orden "förhindra brott" var det som inte var begripligt?
I övrigt var det där bland det mest puckade jag någonsin läst på SH. "Information och kommunikation"? Vilken planet lever du på?
Hur i hela friden har du tänkt informera och kommunicera bort bilinbrott?! Det finns en enda information som biter: "Du får så mycket skit att det inte är värt det". Och den måste kommuniceras genom att se till att det är sant.
Var lycklig, du måste leva ett förbannat skyddat liv.
andersbrink skrev:Du inser väl att den frågan är så komplex och svår att väldigt få, om ens någon, kan svara "rätt" på den? T.ex. så länge det finns alkoholister och narkotikamissbrukare kommer vi inte att slippa stöld och inbrott. De har försatt sig i en sån eländig situationen att de är tvugna att begå brott för att orka med dagen. Droger, fylla, nöjesåkning, vandalism etc är en familjeangelägenhet ända tills LVU kommer in och tar hand om ungdomarna och lär upp dem att bli än värre brottslingar, som t.ex. min systers dotter.
Den här tråden är väl egentligen bara mest som kuriosa (som berättade om en lycklig SAAB-ägare), några realiseraringar av problemlösningar lär iaf inte utmynna av våra diskussioner här på sporthoj.
ceasar skrev:Jag vill få bort brottslingar, inte sätta dit dem.
Då kan man undra, varför blir man en tjuv? Har man dåligt sällskap, ser upp till äldre kriminella etc? Att bara ge hårdare straff eller "skada" tjuvarna på något sätt hjälper ju inte, det gör ju bara missnöjet större. USA är ett bra exempel, väldigt hårda straff, men de har ändå högre kriminalitet.
Det bästa måste vara att se till att ungdomar inte hamnar i fel kretsar från början. En person som är 16 år är inte mogen nog för att förstå ordentligt.
"I övrigt var det där bland det mest puckade jag någonsin läst på SH. "Information och kommunikation"? Vilken planet lever du på?"
Är det nödvändigt med dessa kommentarer? Om du kan argumentera för det du tror på, gör det då, istället för att bara säga att jag är puckad. På det viset kommer jag aldrig att ändra mig. Har du bra argument för det du säger så kanske jag ändrar min åsikt.
OCH DET ÄR PRECIS DET SOM ÄR PROBLEMET MED TJUVARNA, BEHANDLAR MEN DEM SOM TJUVAR, SÅ BLIR/FORTSÄTTER/ÄR DEM DET.
Det är ett stort problem, att folk har sin åsikt och vägrar att ändra den, varför är det så? Jag respekterar allas åsikter, varför gör inte ni det?
Olzki skrev:Det kommer alltid finnas tjuvar så länge det finns en marknad för dessa. Så är det. Sedan kan antalet variera lite beroende på olika åtgärder men i slutändan kommer du aldrig att bli av med alla brottslingar. Jag är övertygad om att vi har en mycket låg brottslighet internationellt sett. Det pack som stjäl av andra har goda möjligheter till att leva ett lagligt socialbidragsliv i den mån man inte vill jobba. Följaktligen finns ett tämligen generöst val i detta land då man inte behöver stjäla för brödfödan eller tak över huvudet.
Mot vardagsbrottslighet är jag övertygad om att effektiva direktriktade säkerhetsåtgärder är något av det bästa sättet att stävja viss brottslighet. Varför tror du att tjuven valde en gammal SAAB? Jo, för att den var gammal och därmed lätt att stjäla. Antalet bilstölder har faktiskt minskat radikalt sedan ny teknik i form av larm och elektroniska startspärrar näst intill omöjliggjort tjuvkoppling.
Känns som en rätt flummig och verkningslös inställning att försöka "prata förstånd" med någon majoritet av tjuvarna. De är i många fall inte alls korkade utan rationella individer som bedömer att straffvärde och sannolikhet för upptäckt inte är värre än vinsten av att begå brottet.
/Olzki
Snorfen skrev:Ha själv varit beskylld för att orsakat en trafikolycka med hjälp av en yoghurtburk!!
ceasar skrev:Om du kan argumentera för det du tror på, gör det då, istället för att bara säga att jag är puckad. På det viset kommer jag aldrig att ändra mig. Har du bra
argument för det du säger så kanske jag ändrar min åsikt.
ceasar skrev:mmm och det är just därför det behövs en attitydförändring både hos folk som begår brott och hos "moben" som vill göra slarvsylta av tjuvarna.
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|