Akta er Tjuvar...årets hjälte!!!

Makke

Kabelspikare
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Avesta
Hoj
Kawa zx6-r -01 , en liten kinamini,
Ger man sig in i leken får man leken tåla heter det väl...
Skulle lätt köpa ett sånt larm.
 

ceasar

Vivi Ducati
Gick med
9 May 2003
Ort
Sthlm/Nacka
Hoj
Ducati 1198S Corse
Ni som såg dokumäntären om gäng för någon vecka sedan, förstår nog vad det är jag försöker säga...
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
ceasar skrev:
Ni som såg dokumäntären om gäng för någon vecka sedan, förstår nog vad det är jag försöker säga...

Förmodligen var de flesta av oss ute i garaget och meckade inför säsongen som snart kommer - du får gärna berätta vad det var man behandlade i dokumentären och vad consensus (dvs den sammanfattade åsikten) blev.
 

DaLorD

...alla borde ha en...
Gick med
28 May 2004
Ort
Linköping
Hoj
GSXR1000 K7
SaabKillen gjorde rätt tycker jag...

Tänk om det 16-åriga puckot fått igång bilen o sen kört en mil o avslutat i ett fett träd med förlamning från ögonbrynen o ner som följd... eller kanske rent av dött..

Han e helt enkelt en HJÄLTE!! :tummenupp
 

ceasar

Vivi Ducati
Gick med
9 May 2003
Ort
Sthlm/Nacka
Hoj
Ducati 1198S Corse
andersbrink skrev:
Förmodligen var de flesta av oss ute i garaget och meckade inför säsongen som snart kommer - du får gärna berätta vad det var man behandlade i dokumentären och vad consensus (dvs den sammanfattade åsikten) blev.

Att man inte ska sätta hårt mot hårt.. Det trappar bara upp våldet/brotten mm.
Jag menar att det inte ska behövas superlarm för att bekämpa inbrottstjuvar, de skall bekämpas med andra metoder.

I dokumentären fanns exempel då polisen behandlade gängmedlemmar som just medlemar av gäng och inte enskilda individer, vilket gjorde att gänsammanhållningen blev starkare och brotten/våldet ökade.

Jag kanske uttryckte mig lite radikalt, men det är inte befogat att idiotförklara mig för det. Tråden uppmanar till politisk debatt och alla får ha sin åsikt. Jag kan erkänna mistag som jag gör/säger under diskussionens gång, om någon kommer med en annan synvinkel på frågan som kanske är bättre. Men att säga idiot hit och idiot dit, döda tjuven är ju bara att idiotförklara sig själv. Tänk till lite och kom med en åsikt, så att det blir lite substans i diskussionen.

Att jämföra detta med "den tappade sedeln" är inte rätt. Det handlar om moral, men det här handlar om brottsbekämpning. Den vinkeln har jag i diskussionen iallafall.
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Något jag skrev i ett annat forum i samma ämne:

Jag tycker absolut att det är rätt, framförallt i ljuset av att larmet nu genomgått teknisk undersökning och befanns vara helt OK. Fördröjningen applåderades t o m som en klok säkerhetsåtgärd ifall larmet skulle vådastarta när man kör bilen.

120 dB är inte otroligt högt. Hade det varit trumhinneinblåsande 150 dB hade jag förmodligen varit av en annan åsikt... men nu var det en kommersiellt tillgänglig larmsiren avsedd för just larminstallationer. Det var varnat för att den fanns där. Ja, 120 dB kan ge hörselskador, men ytterst sällan vid en enstaka begränsad exponering.

Går jag frivilligt och sätter örat intill något som jag blivit informerad om är ett larm så har jag bara mig själv att skylla. Ställer jag mig på en järnvägsbro och pissar på högspänningsledningen likaså.

Jämför fallet med killen som bröt sig in i en elstation för att stjäla koppartråd. Några dagar senare var han tillbaka för att stjäla mer - men lyckades använda sig själv för att jorda en högspänningsledning. Sydkraft skall hållas ansvariga... eller?

Jag kan dessutom inte låta bli att tänka på de ofta återkommande rubrikerna när biltjuvar har krockat eller kört på någon. Hur många dödsfall och fall av livslång invaliditet orsakas varje år av biltjuvar? Kan vi hindra ett av dessa är det värt ett rätt stort antal biltjuvar med livslång tinnitus i mina ögon.

Visst vore det önskvärt att polisen och enbart polisen förhindrade alla brott och satte dit alla brottslingar. Tyvärr så är det inte så idag, och jag ser inga tendenser på att det kommer att bli så inom överskådlig framtid. I stort så är det bara att konstatera att det i många fall är upp till oss enskilda medborgare att vidta åtgärder för att skydda oss själva och vår egendom – det är ingen annan som gör det.

Jämför med debatten om att sälja vapen: Alla med en smula vett i skallen är överens om att en värld utan andra vapen än jaktvapen vore bättre, men bara de hopplöst naiva tror att en sådan värld är realistisk att uppnå inom den tidsrymd vi kan överblicka.

Det finns ett glapp mellan verkligheten och idealen. Vi skall naturligtvis försöka minska detta glapp, men medan den processen pågår har vi två alternativ. Antingen väljer vi att låtsas som att glappet inte finns och tar konsekvenserna av detta självbedrägeri eller så erkänner vi glappet och försöker hantera det bäst vi kan. Jag anser att självbedrägeri alltid är skadligt i det långa loppet.

Det är långt ifrån en idealisk situation och självklart skall debatten om vad vi kan göra åt läget fortgå.

Faktum kvarstår: Skydda din bil, motorcykel och din bostad själv eller delta i det stora lotteriet om vem som skall sponsra de som väljer att ställa sig utanför lagen och leva på vad andra har arbetat in den här veckan.

Hade jag haft en finare bil eller en dyr bilstereo och varit tvungen att ha bilen på gatan hade jag beställt ett larmsystem av killen.

Det är inte en lätt fråga och det är viktigt att man tänker efter innan man tar ställning. Mitt ställningstagande är dock klart. Bryter man medvetet mot de normer och värderingar som formar själva grundvalarna för ett demokratiskt samhälle byggt på ömsesidig hänsyn då frånsäger man sig också all rätt att behandlas med samma hänsyn.

Jag börjar, tyvärr, vara av den åsikten (insikten?) att vi inte kan, eller inte har råd, att tillämpa den allmänna regelboken även på de som vägrar följa den. De spelare som inte vill följa de regler som råder i den liga där vi vill spela utan fortsätter med ryggtacklingar in i sargen får inte bara matchstraff utan blir nerflyttade till en liga där ryggtacklingarna är tillåtna – även mot dem själva. En del av dem kommer att ta stryk men i gengäld så åker inte vi som tycker det är en vettig regel in i sargen med huvudet före.
 

ceasar

Vivi Ducati
Gick med
9 May 2003
Ort
Sthlm/Nacka
Hoj
Ducati 1198S Corse
ft skrev:
Visst vore det önskvärt att polisen och enbart polisen förhindrade alla brott och satte dit alla brottslingar.

Är det inte bättre att försöka förebygga att brott inträffar, istället för att kasta alla skurkar i finkan?
Lägg resursera på information och kommunikation istället för att försöka fånga fler bovar och behöva bygga ut fängelsena.
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
ceasar skrev:
Är det inte bättre att försöka förebygga att brott inträffar, istället för att kasta alla skurkar i finkan?
Lägg resursera på information och kommunikation istället för att försöka fånga fler bovar och behöva bygga ut fängelsena.

Det är klart det är bäst att förebygga. Vilket av de två orden "förhindra brott" var det som inte var begripligt?

I övrigt var det där bland det mest puckade jag någonsin läst på SH. "Information och kommunikation"? Vilken planet lever du på?

Hur i hela friden har du tänkt informera och kommunicera bort bilinbrott?! Det finns en enda information som biter: "Du får så mycket skit att det inte är värt det". Och den måste kommuniceras genom att se till att det är sant.

Var lycklig, du måste leva ett förbannat skyddat liv.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
ceasar skrev:
Är det inte bättre att försöka förebygga att brott inträffar, istället för att kasta alla skurkar i finkan?

Du inser väl att den frågan är så komplex och svår att väldigt få, om ens någon, kan svara "rätt" på den? T.ex. så länge det finns alkoholister och narkotikamissbrukare kommer vi inte att slippa stöld och inbrott. De har försatt sig i en sån eländig situationen att de är tvugna att begå brott för att orka med dagen. Droger, fylla, nöjesåkning, vandalism etc är en familjeangelägenhet ända tills LVU kommer in och tar hand om ungdomarna och lär upp dem att bli än värre brottslingar, som t.ex. min systers dotter.

Den här tråden är väl egentligen bara mest som kuriosa (som berättade om en lycklig SAAB-ägare), några realiseraringar av problemlösningar lär iaf inte utmynna av våra diskussioner här på sporthoj.
 

ceasar

Vivi Ducati
Gick med
9 May 2003
Ort
Sthlm/Nacka
Hoj
Ducati 1198S Corse
ft skrev:
Det är klart det är bäst att förebygga. Vilket av de två orden "förhindra brott" var det som inte var begripligt?

I övrigt var det där bland det mest puckade jag någonsin läst på SH. "Information och kommunikation"? Vilken planet lever du på?

Hur i hela friden har du tänkt informera och kommunicera bort bilinbrott?! Det finns en enda information som biter: "Du får så mycket skit att det inte är värt det". Och den måste kommuniceras genom att se till att det är sant.

Var lycklig, du måste leva ett förbannat skyddat liv.

Jag vill få bort brottslingar, inte sätta dit dem.
Då kan man undra, varför blir man en tjuv? Har man dåligt sällskap, ser upp till äldre kriminella etc? Att bara ge hårdare straff eller "skada" tjuvarna på något sätt hjälper ju inte, det gör ju bara missnöjet större. USA är ett bra exempel, väldigt hårda straff, men de har ändå högre kriminalitet.

Det bästa måste vara att se till att ungdomar inte hamnar i fel kretsar från början. En person som är 16 år är inte mogen nog för att förstå ordentligt.


"I övrigt var det där bland det mest puckade jag någonsin läst på SH. "Information och kommunikation"? Vilken planet lever du på?"

Är det nödvändigt med dessa kommentarer? Om du kan argumentera för det du tror på, gör det då, istället för att bara säga att jag är puckad. På det viset kommer jag aldrig att ändra mig. Har du bra argument för det du säger så kanske jag ändrar min åsikt.
OCH DET ÄR PRECIS DET SOM ÄR PROBLEMET MED TJUVARNA, BEHANDLAR MEN DEM SOM TJUVAR, SÅ BLIR/FORTSÄTTER/ÄR DEM DET.
Det är ett stort problem, att folk har sin åsikt och vägrar att ändra den, varför är det så? Jag respekterar allas åsikter, varför gör inte ni det?
 

ceasar

Vivi Ducati
Gick med
9 May 2003
Ort
Sthlm/Nacka
Hoj
Ducati 1198S Corse
andersbrink skrev:
Du inser väl att den frågan är så komplex och svår att väldigt få, om ens någon, kan svara "rätt" på den? T.ex. så länge det finns alkoholister och narkotikamissbrukare kommer vi inte att slippa stöld och inbrott. De har försatt sig i en sån eländig situationen att de är tvugna att begå brott för att orka med dagen. Droger, fylla, nöjesåkning, vandalism etc är en familjeangelägenhet ända tills LVU kommer in och tar hand om ungdomarna och lär upp dem att bli än värre brottslingar, som t.ex. min systers dotter.

Den här tråden är väl egentligen bara mest som kuriosa (som berättade om en lycklig SAAB-ägare), några realiseraringar av problemlösningar lär iaf inte utmynna av våra diskussioner här på sporthoj.

Jag uttryckte mig lite dumt från början, det kan jag erkänna.
Men jag blir lite trött på folk som bara håller med förste talaren och skriker "Döda tjuven, han är inte värd att leva".
Jag ville få folk att tänka till lite och kanske se händelsen från en annan synvinkel, men många här verkar väldigt trångsynta.
 

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1...såklart
ceasar skrev:
Jag vill få bort brottslingar, inte sätta dit dem.
Då kan man undra, varför blir man en tjuv? Har man dåligt sällskap, ser upp till äldre kriminella etc? Att bara ge hårdare straff eller "skada" tjuvarna på något sätt hjälper ju inte, det gör ju bara missnöjet större. USA är ett bra exempel, väldigt hårda straff, men de har ändå högre kriminalitet.

Det bästa måste vara att se till att ungdomar inte hamnar i fel kretsar från början. En person som är 16 år är inte mogen nog för att förstå ordentligt.


"I övrigt var det där bland det mest puckade jag någonsin läst på SH. "Information och kommunikation"? Vilken planet lever du på?"

Är det nödvändigt med dessa kommentarer? Om du kan argumentera för det du tror på, gör det då, istället för att bara säga att jag är puckad. På det viset kommer jag aldrig att ändra mig. Har du bra argument för det du säger så kanske jag ändrar min åsikt.
OCH DET ÄR PRECIS DET SOM ÄR PROBLEMET MED TJUVARNA, BEHANDLAR MEN DEM SOM TJUVAR, SÅ BLIR/FORTSÄTTER/ÄR DEM DET.
Det är ett stort problem, att folk har sin åsikt och vägrar att ändra den, varför är det så? Jag respekterar allas åsikter, varför gör inte ni det?

Det kommer alltid finnas tjuvar så länge det finns en marknad för dessa. Så är det. Sedan kan antalet variera lite beroende på olika åtgärder men i slutändan kommer du aldrig att bli av med alla brottslingar. Jag är övertygad om att vi har en mycket låg brottslighet internationellt sett. Det pack som stjäl av andra har goda möjligheter till att leva ett lagligt socialbidragsliv i den mån man inte vill jobba. Följaktligen finns ett tämligen generöst val i detta land då man inte behöver stjäla för brödfödan eller tak över huvudet.

Mot vardagsbrottslighet är jag övertygad om att effektiva direktriktade säkerhetsåtgärder är något av det bästa sättet att stävja viss brottslighet. Varför tror du att tjuven valde en gammal SAAB? Jo, för att den var gammal och därmed lätt att stjäla. Antalet bilstölder har faktiskt minskat radikalt sedan ny teknik i form av larm och elektroniska startspärrar näst intill omöjliggjort tjuvkoppling.

Känns som en rätt flummig och verkningslös inställning att försöka "prata förstånd" med någon majoritet av tjuvarna. De är i många fall inte alls korkade utan rationella individer som bedömer att straffvärde och sannolikhet för upptäckt inte är värre än vinsten av att begå brottet.


/Olzki
 

ceasar

Vivi Ducati
Gick med
9 May 2003
Ort
Sthlm/Nacka
Hoj
Ducati 1198S Corse
Olzki skrev:
Det kommer alltid finnas tjuvar så länge det finns en marknad för dessa. Så är det. Sedan kan antalet variera lite beroende på olika åtgärder men i slutändan kommer du aldrig att bli av med alla brottslingar. Jag är övertygad om att vi har en mycket låg brottslighet internationellt sett. Det pack som stjäl av andra har goda möjligheter till att leva ett lagligt socialbidragsliv i den mån man inte vill jobba. Följaktligen finns ett tämligen generöst val i detta land då man inte behöver stjäla för brödfödan eller tak över huvudet.

Mot vardagsbrottslighet är jag övertygad om att effektiva direktriktade säkerhetsåtgärder är något av det bästa sättet att stävja viss brottslighet. Varför tror du att tjuven valde en gammal SAAB? Jo, för att den var gammal och därmed lätt att stjäla. Antalet bilstölder har faktiskt minskat radikalt sedan ny teknik i form av larm och elektroniska startspärrar näst intill omöjliggjort tjuvkoppling.

Känns som en rätt flummig och verkningslös inställning att försöka "prata förstånd" med någon majoritet av tjuvarna. De är i många fall inte alls korkade utan rationella individer som bedömer att straffvärde och sannolikhet för upptäckt inte är värre än vinsten av att begå brottet.


/Olzki

mmm och det är just därför det behövs en attitydförändring både hos folk som begår brott och hos "moben" som vill göra slarvsylta av tjuvarna.
 

supernaut

Anonyma Adrenalinister
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Xtra Terrestrial 660
I den bistra framtiden kommer alla tjuvar att vara beväpnade med hörselkåpor.

Jag läste igenom hela tråden på saabsidan, väldigt coolt gjort av trådskaparen, men tanken som slog mig var.

Undrar hur många av de som lyckönskar saabägaren har själva köpt en snodd stereo nån gång. Efterfrågan styr tillgången.
 

Snorfen

Guest
Nu vet jag inte hur rättegången slutade men har svårt att tro att killen kom nån vart med sina anklagelser. Skulle tro att både han och övriga familjen sansade sig efter ett tag,om det nu inte var sjölvilda galningar hela bunten. :tungan
Klart både far och bror blev upprörda när iaf i deras ögon välartade ponke kommer hem med gråten i halsen och säger att ngn elak typ just försökt blåsa ut trumhinnorna på han. Men är det lite rim och reson med det hela så låter dom livet gå vidare och glömmer det hela.

Att medvetet montera upp någonting för att direkt skada nån är naturligtvis fel väg att gå och nu tror jag inte Saabkillen tänkte så heller,så jag kan inte tro att han fick lida för det.

Ha själv varit beskylld för att orsakat en trafikolycka med hjälp av en yoghurtburk!! Visste inte om jag skulle skratta eller gråta....och det var från en vän! Ex-vän nuförtiden naturligtvis!! Kan säga att rättegången var en ren parodi.....
Men som sagt....när folk blir upprörda kan precis vadsomhelst hända.....
 

RacerX

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Ort
Lund
Hoj
TL1000S + HVA450 + PitPro
Snorfen skrev:
Ha själv varit beskylld för att orsakat en trafikolycka med hjälp av en yoghurtburk!!

yoghurt? du måste berätta :)

i övrigt tycker jag att, visst är det effektivaste motmedlet till bortt/våld att vi alla tillsammans skapar ett samhälle där vi tar hand om varandra! Då borde det inte finnas någon bottslighet alls!?!
Men oavsett kommer det ändå alltid finnas de som behöver "kickar" el liknande... så man måste få försvara det som är ens eget!!
Men självklart ska man hela tiden kämpa för ett så bra samhälle som möjligt. Och inställningen "döda aset!" gör ju knappast det, utan har istället motsatt effekt.
Och med tanke på hur många här på SH som idiotförklarar sina "hojbröder" (=de finaste människorna!) så har vi lång väg kvar!

God natt!

*flower-power mode off*
 

Snorfen

Guest
Haha..ja...kan väl dra historien lite kort innan jag kastar mig i säng.

Det var på det glada 80-talet mitt inne i en liten by i Gästrikland på kvällen. Balla kompisen skulle naturligtvis stalja för de lokala fjortisarna med sin 142:a med 2.5 tums vrålsystem. Jag och en till kille stod länge bort när balla polarn gjorde diverse konster med vrålåket för att sedan dra ut från det lokala torget på i princip 2 hjul. Haha,vilket pucko tyckte vi och i nästan samma sekund som han passerade oss så fick jag syn på en halvfull yoghurtburk som låg på backen:plockade opp den och kastade iväg mot bilen...och ca 5 sekunder senare så gör bilen en nästan dubbel mollbergare rätt över vägen mot andra sidan och åker rätt in i skyltfönstret i den lokala Interflora-butiken!!
Gissa vem som stod som två fågelholkar efter det? :hihi

Sen ser man denna balla polare stå bredvid bilen och se ut som om en bebis som just blivit av med nappen. Inte nog med det,ut kommer en bastant snubbe och suger tag i killen och i princip släpar upp han på sitt kontor för att ringa polisen.Naturligvis trodde ju han att polarn var helt plakat! Går inte att beskriva hur det var...man måste nog vart med själv för att fatta!!*haha*
Helt vansinnigt!!

Blev ju naturligtvis rättsak av det hela men döm om min förvåning att när man väl satt där i förhörsbåset som inkallat vittne så gick killens försvarare till hårt angrepp på mig!Då hade dom minsann kokat ihopp att allt var mitt fel och jag hade sett till att skrämma killen med den hemska yoghurtburken så ha blev tvingad att i princip slå runt med bilen för att sen fastna i den lokala blomsterbutiken med fronten....
Ni kan ju gissa själv hur det slutade....folk pratar än idag om den killen och han fick +10000 i böter....
Nu skrattar man åt saken men just då den gången i rättsalen så tänkte jag fan gå i landsflykt!!

Så nu passar jag mig för mejerivaror i fortsättningen...man vet ju aldrig!
:kryckor
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
ceasar skrev:
Om du kan argumentera för det du tror på, gör det då, istället för att bara säga att jag är puckad. På det viset kommer jag aldrig att ändra mig. Har du bra
argument för det du säger så kanske jag ändrar min åsikt.

Tro mig, det är inte min vana att berätta för folk att de är puckade. Jag sparar det till de som verkligen förtjänar det. Grattis!

En klok man sade en gång att man skall välja att bara utkämpa de slag man kan vinna. Den grad av naivitet du uppvisar, att man kan "informera och kommunicera" bort all
brottslighet, gör att jag väljer bort att försöka få dig att ändra din åsikt.

Bra argument för det jag säger ser du ovan. De som är skriande uppenbara, som att himlen är blå, gräset grönt och att ingen grad eller form av "information och kommunikation"
kan utrota brottsligheten tar jag inte upp.

Man behandlar tjuvar som tjuvar eftersom de är - just det - tjuvar. Om de senare väljer att förbättra sig och leva på sitt eget arbete skall de naturligtvis behandlas därefter,
men den dagen den glädjen. Så länge de stjäl skall de förhindras från det, inte få glada informationsbroschyrer i fyrfärgstryck.
 

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1...såklart
ceasar skrev:
mmm och det är just därför det behövs en attitydförändring både hos folk som begår brott och hos "moben" som vill göra slarvsylta av tjuvarna.


Jag har den fullaste förståelse för folk som inte har mycket till övers för lowlife som stjäl av andra. De har ett val och de väljer själva att stjäla från andra människor. De förtjänar endast förakt och det är allt de får av mig.

Att prata om att ändra attityden hos brottslingar låter rätt patetisk. Tror du verkligen på det själv? Som att tala om för sporthojsåkare att de alltid ska respektera tillåten maxhastighet.

/Olzki
 
Last edited:
Nyheter
GASGAS presenterar nya EC125

Nya GASGAS EC 125 har sitt ...

Automatisk växellåda tillval hos Yamahas motorcyklar

Yamaha introducerar nu Y-AM...

Moto Guzzi 2024

Från 12 till 15 september 2...

Yamaha lanserar ny automatisk växellåda

Yamaha introducerar nu Y-AM...

Grusbus, mellanklass!

Just nu befinner sig Allt o...

Triumph Bonneville T120 Elvis Presley Limited Edition

Triumph har presenterat spe...

Bastianini och Viñales bildar KTM-kvartett med Binder och Acosta

KTM har presenterat en helt...

Svenskt i Indians hojbyggarserie

I sjätte avsnittet av India...

Triumph Bonneville T120 Elvis Presley Limited Edition

Triumph har presenterat spe...

KTM presenterar 2025 års EXC-modeller

2025 års EXC-modeller från ...

Top