Aktietråden

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Hmmm, snart dax att sälja av aktier och köpa 15-20 000 USD!?? Kan vara dax för lite valutaspekulation....... Det är ju dessutom skattebefriat !!! :tungan

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK

Dom kostar 1 mille st och USA's arme har tjackat typ 200 st som dom ska brassa iväg över hela jävla Irak! :tuttar :lol :hihi

BAE Systems heter Bofors ägare!

Små potatis,

In a deal announced this week, Saudi Arabia has agreed to buy 72 Eurofighter Typhoon jets from Europe's largest defense company, BAE Systems worth almost $9 billion.

Another agreement that is currently awaiting approval by the U.S. Congress would see a further $20 billion in military aid go to Saudi Arabia and other weapons deals to UAE, Kuwait, Qatar, Bahrain and Oman, plus a further $13 billion to Egypt.

A new arms race in the Middle East

:brassa-hela-mellanöstern

http://edition.cnn.com/2007/WORLD/meast/09/21/ww.armsrace/index.html

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Hmmm, snart dax att sälja av aktier och köpa 15-20 000 USD!?? Kan vara dax för lite valutaspekulation....... Det är ju dessutom skattebefriat !!! :tungan

Det är nog en väldigt dålig idee jag skulle hellre sälja dollar.

Först och främst kortsiktigt så är US-räntorna på väg ner medans den Svenska är på väg upp det kommer pressa dollarkursen ytterligare i förhållande till kronan.

Långsiktigt! En lång rad av år med stor budgetunderskott i USA. Långsiktigt så kan inte ett land(likaväl som en familj) konsumera mer än den producerar. Förr eller senare måste man börja amortera.

Men med rätt timing kan ni förståss tjäna pengar även om jag skulle ha rätt. Och sen så har jag ju haft fel förr...

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Förr eller senare måste man börja amortera.

tror det har bara hänt ungefär 3 ggr att de amorterat så varför skulle de göra det nu?, de har ju en del att beta av....

The National Debt

debtiv.gif

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
tror det har bara hänt ungefär 3 ggr att de amorterat så varför skulle de göra det nu?, de har ju en del att beta av....

The National Debt

debtiv.gif

Det sköter sig med automatik. Så länge dom konsumerar mer än dom producerar kommer dollarn sjunka i värde och till slut har medelamerikanen inte råd att konsumera och amerikansktillverkade produkter har då även blivit billiga att konsumera för resten av världen.

Detta bromsas nu av att asiaterna som har USA som sin största marknad i USA också placerar sina vinster på den amerikanska obligations och aktiemarknaden. Tids nog söker sig även detta kapital till högre avkastning.

Men det är ju bara min tro och jag är ju inte Allan Greenspann

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Har funderat på samma sak...går den under 6 kr så slår jag till:tummenupp

Många utländska fonder köper man ju i USD, då får man ju sas valutaeffekten på köpet om det skulle bli en starkare dollar i framtiden. Dock talar det mesta för en svagare.

Att bara köpa USD tycker jag låter som en väldigt torftig idé, men det är ju bara jag.

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
men menar någon att guld är en bra investering

–För att vara helt ärlig, tror jag att vi har ”a perfect storm”, sa chefen för det som är världens största guldproducent

Guldpriset brukar öka i tider av finansiell oro. När tv-bilderna från Storbritannien visar långa köer av småsparare som försöker få ut sina pengar från Northern Rock väcker det associationer till tider när börser och banker kollapsat, som under kraschen 1929.

Guldpriset ökar dessutom i tider med hög inflation, eftersom det finns en begränsad mängd av metallen. Ingen centralbank kan ”trycka” mer guld.

http://www.e24.se/dynamiskt/ravaror/did_17144281.asp

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
–För att vara helt ärlig, tror jag att vi har ”a perfect storm”, sa chefen för det som är världens största guldproducent

Guldpriset brukar öka i tider av finansiell oro. När tv-bilderna från Storbritannien visar långa köer av småsparare som försöker få ut sina pengar från Northern Rock väcker det associationer till tider när börser och banker kollapsat, som under kraschen 1929.

Guldpriset ökar dessutom i tider med hög inflation, eftersom det finns en begränsad mängd av metallen. Ingen centralbank kan ”trycka” mer guld.

http://www.e24.se/dynamiskt/ravaror/did_17144281.asp

Jag e inte helt uppdaterad på råvarumarknaden men är Guld verkligen en bra investering? Rätta mig om jag har fel men det har välan stigit typ 10% sen årskiftet? Det är ju extremt dåligt jämfört med fonderna som Chris Ash rekomenderade tidigare.

Och tycker man att det är oroligt på börsen och hellre vill specka i råvaror så är väl vete det som gäller. Upp typ 80-95% sen årskiftet (kanske har fel igen).

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Med all största sannolikhet har vete gått bättre än guld sen årsskiftet. Det är dock en handel som till 80% styrs av EU-direktiv, och då börsen inte styrs av fakta utan skvaller så räcker det med att någon politiker drar en sarkastisk vits på ett café i Belgien så tappar vetebörsen 60% dagen efter...

Frågan är hur guld stått sig mot generalindex de senaste tio åren? Ta ut de 500 största bolagen (de som minst sannolikt konkar) och peta ihop en helt ickeurskiljd fond och jämför med guldet.. Hur ser det ut då?

Berggren

Nu är våren här.....eller?
Gick med
24 Jan 2004
Hoj
3 st
Vad tror ni om HM? Har gått in tungt i den nu för nån vecka sedan. Nu dippar den 8kr innan rapport på onsdag. Nån smygläcka kanske?..

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Vad tror ni om HM? Har gått in tungt i den nu för nån vecka sedan. Nu dippar den 8kr innan rapport på onsdag. Nån smygläcka kanske?..

Den har gått upp 40kr på 4 dagar före det! Nån smygläcka? Alvarligt talat är det nog bara brus.
HM är sällan fel i portföljen men med ett pe-tal närmare 30 finns det ju naturligtvis fallhöjd på en dålig rapport. Men aktien har nog historiskt sett oftast handlats till betydligt högre nyckeltal än så. Och direktavkastningen är i nivå med många bankräntor vilket brukar minska fallhöjden.

Och andra sidan ska man ALDRIG ligga "tungt". Riskspridning är underbart! Det finns matematiska och praktiska bevis för hur några högriskpapper med hög förväntad avkastning snabbt reducerar portföljens sväningningar(=risk) utan att minska den långsiktiga avkastningen. Är inte det underbart så säg?

Berggren

Nu är våren här.....eller?
Gick med
24 Jan 2004
Hoj
3 st
Håller med dig där att man ska aldrig ligga tungt i en och samma aktie, men nu köpte jag HM för att behålla på lång sikt. Även om jag har HM som mitt största innehav så känns det rätt bra. Känns som hyffsat säker jämfört med många andra. I den byttan platsar även ett gäng Björn Borg som legat i sedan länge. Har ju stigit några procent på två år..
Tog en liten chanspost med PVE nu oxå. Vi får se vart det bär av.

Juh@

Fanatisk GDS
Gick med
17 Feb 2004
Hoj
ZX10R-2011
Ahaaaaaa....... jag undrade hur i h-lvete den kunde sjunka 63% på 1 dag :näsblod

PEAB:NER MINDRE ÄN VÄNTAT EFTER UTDELNING OCH SPLIT-ANALYTIKER

STOCKHOLM (Direkt) Peabs B-aktie stängde på 204 kronor
på måndagen för att handlas till 74:50 kronor vid 10-tiden på
tisdagen. För att tolka kursen bör observeras att bolaget nu
handlas exklusive Peab Industri och dessutom efter split, 2:1.
"Det känns väl okej. Det är i linje eller strax över vår
gissning på 68 kronor på Peab-aktien, vilket vi även räknade
på för industridelen. Runt de här nivåerna känns väldigt
rimligt. Det är inom felmarginalen", säger en analytiker till
Nyhetsbyrån Direkt.
HQ Bank uppskattade i en analys daterad den 21 september
värdet på Peab Industri till intervallet 60-65 kronor. Det
skulle implicit ge ett värde på Peab-aktien mellan 69:50 och
72 kronor, sett till måndagens stängningskurs.
En tredje analytiker uppgav i sin tur värdet på
industridelen till 65 kronor på måndagen, vilket då skulle
värdera Peab efter utdelning och split till 69:50 kronor.
"Den föll lite mindre än väntat", är analytikerns
sammanfattande kommentar för Peab i inledningen av
tisdagshandeln.

Andreas Joons +46 8 736 56 69
Nyhetsbyrån Direkt
#CODES I/SE0000106205 S/CST C/PEAB C/PEAB-B C/SSE:pEAB C/SSE:pEAB-B

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
För några år sedan öppnade jag ett vp-konto och småsparade lite i ericsson.
Courtaget var på typ 200:- för varje affär så jag gick över till e-trade, men eftersom det kostade typ 89:- ändrade jag till aktiedirekt där courtaget kostar 9:-.

Jag har för längesedan sålt av ericsson och handlade istället med en massa andra småbolag såsom :bergstimber, mandator, opusprodox, sensystraffic, pa resuorces mm.

Gjorde väl en liten vinst på ca 15-20 tusen, sålde av och köpte motorcykel i somras.
Nu är portföljen värd ca 7000:- och består bara av ca 90% opus produx och resten bergs timber.
Jag månadssparar 500 till kontot och är nu mindre aktiv. Funderar på att ”glömma och somna om” och bara vänta.
Är man löneslav så är man. Men det är ju lite intressant att spara aktier.

Ska jag hålla opus under min dvala?

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
men menar någon att guld är en bra investering

not to bad

Under måndagen nådde guldpriset nya toppnivåer. Inte på 28 år har ett uns guld kostat så mycket som nu. Priset på guld närmar sig 800-dollarsgränsen."Guldet befinner sig i en stigande trend från förra veckan när priset gick över 750 dollar per uns. Samtidigt är dollarpriset nere och testar historiskt låga nivåer", säger Maria Malmqvist chef för marknadsanalys på CMC Markets till di.se.

En faktor som driver investerarna är rädslan att världsekonomin kommer att gå in i en recession.

"Fortsätter det att vara oroligt på börsen framöver så är det inte omöjligt att vi får se priset fortsätta stiga. Det råder ju också en viss inflationsoro och det gör att många placerar i guld istället för att ha pengarna på börsen."

En annan mindre faktor som talar för guldet kortsiktigt är att högsäsongen för bröllop börjar i Indien. Månaderna november och december sker de allra flesta indiska bröllop och då brukar det konsumeras mycket guld.

Klockan 18.00 kostade ett uns guld 756,4 dollar. Det är det högsta guldpriset sedan januari 1980. Det högsta guldpris som någonsin noterats är på 850 dollar per uns. Toppnoteringen sattes 1980.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati