Aktietråden

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Sant det du säger.

Men P/E tal kan man inte heller stirra sig blind på.
Låga P/E tal luktar ju köp, men å andra sidan finns alltid en anledning till att de är låga ;)
Än värre med höga... då är det dax att backa ur planteringen.

Just nu? :D

Är det inte ALLTID så? ;)
(minns apan Ola)

Ursäkta mig! Hade inte energi nog att skriva ett uppslagsverk om värdering.

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Om ett läge är identiskt med ett annat så innebär det att precis alla parametrar stämmer överens med de 1929, 1987, 1997 eller whatever han nu menar. Vilket de inte gör som de flesta vet. Alltså finner jag uttalandet märkligt för att komma fran en seriös person och inte de kraxande domedagsprofeter som mässar om ett nytt 1929 och depressioner så fort börsen viker mer än 1% ner.

att parametrarna skulle vara identiska vore väl en omöjlighet då uppsättningen inte går att överföra från 1929, att det inte skulle komma en korrigering neråt vore för bra för att vara sant, det är nog inte 1% han mässar om, situationen är nog inte helt betryggande med den mängd pengar som FED och andra pumpat ut den senaste tiden

"På två dagar har europeiska centralbanken ECB och amerikanska Federal Reserve hostat upp svindlande 1.700 miljarder kronor.

Centralbankernas dramatiska nödutryckningar i både Europa och USA är ett kvitto på att det råder panik. När tillräckligt många av världens bankirer sitter med huvudet i händerna och vägrar att låna ut så mycket som en hundring till bordsgrannens lunch stannar maskineriet helt enkelt upp och bankerna tvingas pumpa in pengar i systemet för att garantera att marknaden fortsätter fungera."

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1056&a=679717

RR-GSX-RR

Ny medlem
Gick med
5 Sep 2007
Hoj
Sukkia
Det verkar gå bra för många här inne, själv har jag svårt att få någon avkastning då börsen inte är så stabil.

Kanske blir bättre om något år eller två då kraschen troligen ligger bakom oss.

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Tekniska analyser pekar också ner.

Teknisk analys: Bäddat för fortsatt nedgång

Stockholmsbörsen skapade under förra veckan en lägre topp och därmed en stark negativ signal, vilken nu indikerar på en fortsatt nedgång till mycket låga nivåer.

Londons finanskvarter skälver. Under veckan ska lån på 800 miljarder kronor omfinansieras. Det kan leda till den värsta krisen på 20 år på penningmarknaden.

Den enorma refinansieringen är till och med större än den som skapade kreditkrisen i mitten av augusti, skriver Times Online

Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Har inte sett den här tråden tidigare.. Men spännande är det!

Gillar gulddiskussionen. Nu var jag inte med från början, men menar någon att guld är en bra investering, eller att det är ett bra instrument?

I sak har aldrig någonsin, inte ens lite, en materiellt industriell investering kommit nära den utvecklingstakt aktier med abstrakta värden gjort. Även om dessa givetvis är betydligt svårare att förutspå och för med sig en helt annan instabilitet.

Guld å andra sidan, måste jag fråga dess förespråkare har historiskt visat vilken utveckling då?

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Men att Guld är så stbilt betyder ju inte att det går bra.. Utan att det inte tappar så mkt i värde vid nedgång. I min bok är det bättre att backa ur helt om man är osäker, köpa en ny soffa eller åka till Italien en vända och vänta på att saker lugnar ner sig..?

Jag är absolut inte insatt, handlar inte själv längre alls.. Men just guld kändes bara dumt på nåt sätt. Det är FÖR stabilt, då kan man lika gärna ha pengarna på banken och få en sjysst ränta.

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
då kan man lika gärna ha pengarna på banken och få en sjysst ränta.

såvida det inte blir hyperinflation eller liknande, kronan devalveras osv., se hyperinflation lite högre upp i tråden.

under en lång period har ränta varit väldigt låg eller noll på bankkonton.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Men risken för en till extreminflation är?

Handen hjärtat så tror jag inte att ens våra kära svenska politiker lyckas snurra in sig så mkt i näten att det kommer hända igen. Eventuellt i händelse av krig, vilket inte heller känns så aktuellt i dagsläget.

Visst är guld valutastabilt, men vilka här sitter på dem pengarna att det egentligen spelar nån roll? Kanske tar jag ned det här för lågt nu, men det känns som att man ska ha många nollor på kontot för att guld ska vara en rimlig investering. Och risken inflationer såsom på 20-talet är ju inte direkt något som borde styra de dagliga ekonomiska intressena. Vilken framtidstro liksom!

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
"Någon gång" lär det säkert bli det, absolut. Dock frågar jag mig hur relevant frågan är idag, trots den senaste tiden? När gick senast guld bättre än generalindex under uppgång? Eller mindre dåligt än både generalindex och valuta?

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
När gick senast guld bättre än generalindex under uppgång? Eller mindre dåligt än både generalindex och valuta?

vet inte, finns säkert historik på det, handlar också om att sprida risker

ett år, inte så dåligt, vet inte vad g-index ligger samma period

ausep06.gif

ausep07.gif

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
att parametrarna skulle vara identiska vore väl en omöjlighet då uppsättningen inte går att överföra från 1929, att det inte skulle komma en korrigering neråt vore för bra för att vara sant.QUOTE]

Världsekonomin är dessutom en världsekonomi på ett helt annat sätt än 1929 och 1987, tom sen 1997 har det hänt otroligt mycket. Europas och USA:s dominans är på väg att få ge vika för österns herrar efter att ha varit ekonomiskt centrum i ca 600 år. Att vi västeuropeér kommer inta en mer perifer roll i världen på lite längre sikt är ställt bortom allt tvivel. Helt klart en spännande tid att leva i.

Tekniska analyser pekar också ner.

Teknisk analys: Bäddat för fortsatt nedgång

Stockholmsbörsen skapade under förra veckan en lägre topp och därmed en stark negativ signal, vilken nu indikerar på en fortsatt nedgång till mycket låga nivåer.

Londons finanskvarter skälver. Under veckan ska lån på 800 miljarder kronor omfinansieras. Det kan leda till den värsta krisen på 20 år på penningmarknaden.

Den enorma refinansieringen är till och med större än den som skapade kreditkrisen i mitten av augusti, skriver Times Online

Du verkar haka upp dig på det negativa, det finns minst lika mycket som ser urstarkt ut. En lite mer nyanserad bild vore kanske på sin plats?

Last edited:

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK

Världsekonomin är dessutom en världsekonomi på ett helt annat sätt än 1929 och 1987, tom sen 1997 har det hänt otroligt mycket. Europas och USA:s dominans är på väg att få ge vika för österns herrar efter att ha varit ekonomiskt centrum i ca 600 år. Att vi västeuropeér kommer inta en mer perifer roll i världen på lite längre sikt är ställt bortom allt tvivel.

helt riktigt, Kina är inte att leka med om några år :gnissla

Har jag hört rätt så sa Napoleon om Kina " väck inte den björn som sover"

på senare år har man skickat kunnande, ekonomisktillväxt, pengar dit + att de har mängder med människor, osv. så de har mycket att till ifall de vill.

As of 1 October, China's central bank announced that its reserves were $987bn - and they are growing by $18bn each month.

That sum is the largest holding of foreign exchange reserves in the world - and more than the annual value of economic activity in all but a handful of the world's big economies.

http://news.bbc.co.uk/1/hi/business/6106280.stm

Kina hotar sänka dollarn med hjälp av sin jättelika valutareserv om USA inför handelssanktioner mot landet. USA vill att Kina skriver upp värdet på valutan Yuan och hotar med sanktioner om Kina inte genomför detta, skriver brittiska Telegraph.

http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar/Artikel.aspx?O=Index&ArticleID=2007\08\08\243092

Helt klart en spännande tid att leva i.

Kanske lite väl spännande.

Du verkar haka upp dig på det negativa, det finns minst lika mycket som ser urstarkt ut. En lite mer nyanserad bild vore kanske på sin plats?

[/QUOTE]

Det kan verka som om jag är negativ men så är inte fallet, visst jag har mest citerat "negativa saker" osv., det är inte så många som talar om det det "negativa" än men man ser det lite här och var, Greenspan var väl en av dom på senare tid.

Last edited:

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
proffsen brukar tjata om hur mycket börsen i USA styr den svenska.

Mörk framtid för USA:s BNP

Allt fler ekonomer tror att USA står inför en recession - minst två kvartal i rad med negativ BNP-utveckling.

Det visar en enkät som tidningen Wall Street Journal genomfört bland 52 ekonomer. Tre fjärdedelar av dessa tror att risken för recession är mer än 30 procent. Vikande bostadsmarknad och kreditkrisen anges som huvudförklaringar.

Samtidigt tror många av ekonomerna, 22 stycken, att arbetslösheten kryper över fem procent. 85 procent av de tillfrågade tycker att utvecklingen borde leda till räntesänkning.

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22584&a=908592&lid=puff_908601&lpos=rubrik

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK

så här gick gick det för ett bolåneinstitut

Aktien för ett av Storbritanniens största bolåneinstitut föll på fredagsmorgonen med 20 procent. Detta sedan Bank of England tvingats gå in och stötta Northern Rock, som hamnat i kris.

Centralbanken vidtog den sällsynta krisåtgärden efter att Northern Rock fått svårigheter att finansiera sin utlåningsverksamhet.

Brittiska sparare köar utanför krisdrabbad bank

northern-rock-448.jpg

Även på lördagen väntas tusentals människor ta ut sina sparpengar från det krisdrabbade bolåneinstitutet Northern Rocks kontor i Storbritannien. Enligt Financial Times tog sparare ut 13 miljarder kronor under fredagen.

Bolåneinstitutet är det första hittills i Europa som drabbats av finanskrisen, som lett till att banker blivit försiktiga med att låna till varandra av rädsla för dåliga investeringar kopplade till de amerikanska bostadslånen.

Den rädslan har lett till brist på kontanter till utlåning.

Den brittiske finansministern Alistair Darling efterlyste på fredagen "internationellt ingripande" för att möta riskerna med att stabilisera banksektorn efter centralbankens stöd till Northern Rock, skriver AFP.

Centralbanker runt om i världen har pumpat in miljarder dollar i nödkrediter till banksektorn för att göra det möjligt för institutionerna att fortsätta låna ut pengar.

- I samtal med mina finansministerkollegor står det klart att de delar uppfattningen att det är nödvändigt att analysera situationen, sade han.

- Det finns svårigheter men jag tror att vi kan hantera svårigheterna under förutsättning att vi ger rätt respons och det tror jag att vi gör, sade Darling.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=554&a=692708

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=692380

Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...