Aktietråden

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Insplanet tuffar på! :tummenupp

Appropå fonder så är Indien, Latinamerika, Asien och Östeuropa bra. Ja Norge och Finland också för den delen, sett över ett år.

Cyren

Hangaround
Gick med
15 Sep 2005
Hoj
sm570r
Indien och Kina fonder måste ju vara hur bra som helst! båda landen ligger runt 8-10% tillväxt per år :yoparty mot sveriges kanske 2-3%

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Indien och Kina fonder måste ju vara hur bra som helst! båda landen ligger runt 8-10% tillväxt per år :yoparty mot sveriges kanske 2-3%

Jupps dom går suveränt, men är ganska hög risk så man får hålla lite koll.

Jag tror att företag som sysslar med alternativ energi, vattenförsörjning och återvinning kommer att gå bra!

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
får se om de här får rätt

"Experterna varnar nu för recessionsrisk i USA.
USAs arbetsmarknad tvärnitar. En amerikansk analytiker ser nu ökad risk för recession. Stockholmsbörsen rasar med två procent efter den amerikanska kallduschen.
"

http://www.octoberstockmarketcrash.com/

Last edited:

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n

USAs arbetsmarknad tvärnitar. En amerikansk analytiker ser nu ökad risk för recession. Stockholmsbörsen rasar med två procent efter den amerikanska kallduschen.
"

Jag skulle inte satsa på USA just nu. Latinamerika, Asien, Östeuropa och Indien är bättre imho. Iom att det är sån turbulens rent generellt så tycker jag det är en god idé att kliva in tungt på Aktieindexobligationer nu.

Dr.Bike

Guest

"

Skönt att man har haft is i magen och suttit kvar på sudden med slantar...

Lyssnade på gamle Alan Greenspan idag, som jämförde med tiden innan jättekraschen sist, och han anser läget idag vara IDENTISKT med tiden innan börskrashen då.

Köpa guld?

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK

Lyssnade på gamle Alan Greenspan idag, som jämförde med tiden innan jättekraschen sist, och han anser läget idag vara IDENTISKT med tiden innan börskrashen då.

Köpa guld?

det är bra med is i magen.

var lyssnade du på Greenspan? nätet? länk?

guldet är stabilt, tänkte köpa för 1 år sen, hade inte varit fel.

auapr01.gif

ausep06.gif

ausep07.gif

Last edited:

Dr.Bike

Guest
Vet ej - det var på radio... jag satt och jobbade med nåt.
Det var inte gubben in persona, det var ett citat, uppläst i ett sammanhang.

Tur man köpte guld för ett år sedan...

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en

Det låter väldigt konstigt, finns ju hur mycket som helst som skiljer sig från 1997 eller 1987 eller vad han nu menar för jättekrasch.

Att spå börsutveckling är som att spå väder i kaffesump.

Dr.Bike

Guest
Det låter väldigt konstigt, finns ju hur mycket som helst som skiljer sig från 1997 eller 1987 eller vad han nu menar för jättekrasch.

Att spå börsutveckling är som att spå väder i kaffesump.

Helt riktigt.
Men det är ändå uppfattningen från (tidigare) världens mäktigaste man i ekonomiska sammanhang...

Det är ungefär som om du skulle påstå att Burgess inte vet nånting om RR...
Det krävs lixom lite MER substans än detta påstående.
Greenspan kan säkert ha fel om HUR det kommer gå.
Men hans historieskrivning är garanterat korrekt.
Och i det perspetivet - kan han säkerligen göra en mogen värdering som är mer rätt än fel.

Om ni menar att köpa guld så hoppas jag ni menar fysiskt guld(vilket inte e så lätt att köpa) för under en börskrasch eller korrigering modell större så spelar det ingen roll hur bra fundamenta ett guldbolag har,,de dras definitivt med i raset.

Absolut! Fysiskt guld talar jag om.
Guld är guld lixom.
Annars hade jag talat om metallindustri! :)

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Guld tycker jag är en väldigt tveksam investering. Betänk att guld endast har har ett symboliskt värde pga av att det är en naturtillgång som bara finns i begränsad tillgång. Den har bara några få praktiska tillämpningsområden. i princip är guld bara intressant för smycken... Finns där tillväxtmöjlighet? Tveksamt va? :va

Dr.Bike

Guest
Guld tycker jag är en väldigt tveksam investering. Betänk att guld endast har har ett symboliskt värde pga av att det är en naturtillgång som bara finns i begränsad tillgång. Den har bara några få praktiska tillämpningsområden. i princip är guld bara intressant för smycken... Finns där tillväxtmöjlighet? Tveksamt va? :va

Nämn något, på hela börsen (örutom diamanter) som har ett mer substantiellt värde än guld!

Tror du finner att "dina" tidigare värderingar sätts ur spel om du gör ett seriöst försök.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Helt riktigt.
Men det är ändå uppfattningen från (tidigare) världens mäktigaste man i ekonomiska sammanhang...

:)

Jag tvivlar inte på hans kunnande, tyckte bara att uttalandet lät väldigt märkligt och måste nästan vara plockat ur sitt sammanhang. Annars är ju påståendet helt enkelt felaktigt och inget att fästa vikt vid.

Vilken "jättekrasch" menade han förresten? 1987?

Last edited:

Dr.Bike

Guest
Jag tvivlar inte på hans kunnande, tyckte bara att uttalandet lät väldigt märkligt och måste nästan vara plockat ur sitt sammanhang. Annars är ju påståendet helt enkelt felaktigt och inget att fästa vikt vid.

Vilken "jättekrasch" menade han förresten? 1987?

Men HUR vet DU det?

Alla fattar ju att det är en gissning.
Alltså inte hugget i sten.
Låt vara en kvalificerad gissning, gjord av en som (jag sa) troligen har mer rätt än fel.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Men HUR vet DU det?

Alla fattar ju att det är en gissning.
Alltså inte hugget i sten.
Låt vara en kvalificerad gissning, gjord av en som (jag sa) troligen har mer rätt än fel.

Om ett läge är identiskt med ett annat så innebär det att precis alla parametrar stämmer överens med de 1929, 1987, 1997 eller whatever han nu menar. Vilket de inte gör som de flesta vet. Alltså finner jag uttalandet märkligt för att komma fran en seriös person och inte de kraxande domedagsprofeter som mässar om ett nytt 1929 och depressioner så fort börsen viker mer än 1% ner.

Men förmodligen är påståendet förvanskat och/eller taget ur sitt sammanhang som sagt.

Sen att det mycket väl kan gå ner ett bra tag nu framöver, det säger jag inget om, det är ett scenario så gott som något annat och inte helt otroligt. Dock kan det gå skitbra också, börsen är så svårbedömd och oförutsägbar just nu att jag tror alla gissar hejvilt just nu, även de mest garvade experterna.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Nämn något, på hela börsen (örutom diamanter) som har ett mer substantiellt värde än guld!

Tror du finner att "dina" tidigare värderingar sätts ur spel om du gör ett seriöst försök.

De flesta aktierna på Large cap listan! Stockholmsbörsen har ett PE-tal på 13.5 i snitt det betyder att de akumulerade vinsterna samlar ihop lika stort kapital som börsvärdet inom 13.5 år även om du räknar bort tillväxten.

Det låter för mig som en beydligt bättre investering än någonting har sitt värde pga sin vackra färg.

Diamanter som du nämnde har vissa industriella tillämpningsområden så dom har genast ett försvarbart värde utöver människans fåfänga.

Dr.Bike

Guest
De flesta aktierna på Large cap listan! Stockholmsbörsen har ett PE-tal på 13.5 i snitt det betyder att de akumulerade vinsterna samlar ihop lika stort kapital som börsvärdet inom 13.5 år även om du räknar bort tillväxten.

Det låter för mig som en beydligt bättre investering än någonting har sitt värde pga sin vackra färg.

Diamanter som du nämnde har vissa industriella tillämpningsområden så dom har genast ett försvarbart värde utöver människans fåfänga.

Sant det du säger.

Men P/E tal kan man inte heller stirra sig blind på.
Låga P/E tal luktar ju köp, men å andra sidan finns alltid en anledning till att de är låga ;)
Än värre med höga... då är det dax att backa ur planteringen.

...Sen att det mycket väl kan gå ner ett bra tag nu framöver, det säger jag inget om, det är ett scenario så gott som något annat och inte helt otroligt. Dock kan det gå skitbra också, börsen är så svårbedömd och oförutsägbar just nu att jag tror alla gissar hejvilt just nu, även de mest garvade experterna.

Just nu? :D

Är det inte ALLTID så? ;)
(minns apan Ola)

Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring