Aktietråden

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Nu går det upp igen...vilken skräll......

rättning..neråt...:rolleyes:

Upp ibland och ned ibland. Den senaste perioden har varit mest positiv utveckling. Dock så kan inte positiv utvecklingen inte pågå för all framtid.

Sedan Jan 2005 har OMX Stockholm ökat med hela 75 % fram tills idag 1 Mars 2007.

Helt sjukt mycket.

Last edited:

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK

rättning..neråt...:rolleyes:

hann det vända på så kort tid:va

hur många % har era portföljer minskat sen 1 januari? tänkte gå in men nu hoppar jag över det så länge

edit: -1.9 % nu går det fort, hur många darrar med fingret på sälj-knappen?, automatiska stop-loss lär nog trigga

Last edited:

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Har man fonder / aktier ska man väl försöka tänka långsiktigt..man har ju ej förlorat något innan man faktiskt säljer...så mitt tips är, håll fingret borta från säljknapparna....:tummenupp

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Har man fonder / aktier ska man väl försöka tänka långsiktigt..man har ju ej förlorat något innan man faktiskt säljer...så mitt tips är, håll fingret borta från säljknapparna....:tummenupp

Jag sålde mina Ericsson igår, dom gick för 24.95. Köpte dom för 5 kr. Tänkte att det kunde få rasa ett tag nu så kan man köpa igen snart.

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Ja..vad ska man göra....rida ut skiten eller sälja i panik :gnissla

Beror förstås på NÄR du behöver pengarna.
Om du behöver pengarna till våren så kanske det är läga att sälja. Om några veckor kanske det har gått ned ytterligare 10%, inget som vet.

Om du inte har några behov av pengarna detta år så är det bara att behålla.
Förr eller senare så går det upp ändå.

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
Intressant

Intressant tråd.

Lite inne på att försöka börja spara på annats sätt än sparkonton osv även om det är risker med aktier o fonder.

Köpa aktier,ska jag göra det via min bank (har Swedbank) eller Avanza?

Hur bär jag mig åt,vem tar bättre/sämre curtage osv

Nybörjare så tar gärna emot alla tips,tricks och saker man ska tänka på,se upp för osv.
Sen är det bara att vara med o spela i aktier.

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
ZX-6R -04
Intressant tråd.

Lite inne på att försöka börja spara på annats sätt än sparkonton osv även om det är risker med aktier o fonder.

Köpa aktier,ska jag göra det via min bank (har Swedbank) eller Avanza?

Hur bär jag mig åt,vem tar bättre/sämre curtage osv

Nybörjare så tar gärna emot alla tips,tricks och saker man ska tänka på,se upp för osv.
Sen är det bara att vara med o spela i aktier.

Ingen som orkar svara dig varken här eller i fondtråden? Konstigt.

Tänk på: Ha en strategi, va fan som helst, och håll dig till den.
Skriver det igen: håll dig till din strategi.
Dom flesta har jättebra planer innan dom sätter sig framför datorn och handlar, när folk väl kommer igång så flyger vettet ur huvudet. Jag är inget undantag :huvet

Var noga med att ha stoppar, finns mycket att läsa om dessa om du googlar.

För en aktiedagbok och skriv varför du köpte och sålde en aktie, vinst/förlust, gick den som väntat osv.

Det går alltid flera tåg på börsen.

Skit i warranter, optioner och derivat till att börja med. Dom som utfärdar (skapar värdepappret och säljer det till marknaden) är troligtvis dom som tjänar mest pengar på papprena.
Senare när du är mer varm i kläderna kan du ge dig in på det.

Googla dig sönder och samman, det finns 1000-tals hemsidor med väldigt varierande kvalité.

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Köpte Boliden idag. Tankar och komentarer runt det? Dom har backat runt 15% sen årsskiftet, var nere på -20, så jag tänkte det borde kunna vända tillbaka nu och sluta på 15% + till det nya årsskiftet!! :yoparty

EDIT: Köpte för 145.75.

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag har viskat "late adapter" varje gång jag gått förbi ekonomichefens rum hela veckan, det är så att säga right back at ya som gäller. :D

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Den aktien hade jag inte vilja äga :näsblod

Aktiekursen, som nått ett årshögsta på 52 dollar, rasade i fredags till 3,21 dollar.

Frågor ställs nu om bolaget, som har en låneportfölj på 34 miljarder dollar, är på väg att helt kollapsa.

Det är knappast självklart att det rör sig om en isolerad företeelse. De riskfyllda subprimelånen har under de senaste åren varit en mycket lönsam affär med god avkastning och hopp om ständigt stigande bostadsvärden.

Ledande affärsbanker har dragits med i entusiasmen. Stora Wall Street-firmor som Morgan Stanley, Lehman Brothers och Bear Stearns har tagit över lån och paketerat dem till obligationer som handlats i allt större volymer av hedgefonder och institutionella investerare.

Om bolag som New Century Financial - som nu förtvivlat söker extra finansiering - går under finns alltså risken för att effekterna sprider sig som ringar på vattnet.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=627425

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Här gick det också tungt.

Kreuger fick svårt att genomföra nyemissioner eller att locka till sig köpare av obligationerna. Värdet på dessa urholkades och föll från drygt 46 dollar 1929 till 4,5 dollar 1931.

Riksbanken gjorde en genomgång av imperiet som visade att det saknade 125 miljoner kronor för att kunna klara sina åtaganden under 1932. I dagens penningvärde motsvarar det över 3,3 miljarder kronor.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=627266

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
En kille på TV sa att börsen kommer gå upp 10 år till därför att det blir fler och fler som har kapital och intresse att köpa aktier.

I mina öron så låter det som att aktierna stiger i värde, men inte för att företagens substansiella värde ökar utan det är rena rama pyramidspel som pågår. Har verkligen företagens värde och framtida vinster egentligen något med aktiekursen att göra?

Last edited:

Mr A

Sweeet
Gick med
20 Mar 2004
Hoj
KTM 540 SMR -06
En kille på TV sa att börsen kommer gå upp 10 år till därför att det blir fler och fler som har kapital och intresse att köpa aktier.

Börsen skulle gå upp 10 % i år enligt en analytiker...

Själv tror jag inte så mycket mer på börsen, upp 10-15 % sen är det stopp. Jag kommer plocka ut ca 50 % av mitt kapital drygt efter utdelningarna. Högkonjukturen kommer ge sig mitten av 2008 och börsen är lite svår med tanke på att man räknar med framtida vinster/förluster...

nån mer som hade fly me ? jävla skit bolag

Man får ju kvitta detta mot vinst numera, så något större fara är det väl inte!?

Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...