Akut blodbrist!

MikkE

Guest
Vi hade blodbussen här i Vallentuna i förrgår. Tyvärr hade jag och min kompis bråttom och var tvugna att åka vidare. Synd med tanke på att jag hade tänkt ge blod då annars.
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
HönaPower skrev:
2335106 Jag skar mig rejält i låret i helgen, samlade upp det mesta i en burk, det står i kylen nu men jag vet inte om det är idé att lämna in det såhär i efterhand?
Har det stått kallt sen dess är det nog OK, späd med lite alkohol om det börjat koagulera!
 

Krisse_

Nationalencyklopedin
Gick med
7 Jul 2006
Ort
Malmö
Hoj
ingen
kom nyss hem från blodcentralen i malmö, fick tyvärr inte ge blod eftersom jag hade för lågt blodvärde tydligen, :(
 

KidNasty

Inte bara tuffa killar som har tatuering
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Uppsala
Hoj
Hojlös... Men drömmer om en R1-07 eller nyare.
Får inte ge blod i och med att jag tar medeciner (hur faen stavas det) mot astma.. Man får ju inte ge blod om man tar någon medecin..
 

Drkosmos

Asfalt och träd är hårda !!!
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Ett tält i trädgården(renoverar)
Hoj
Letar.....
Snygg reklam:

P.g.a sämre personalbemanning kan vi tyvärr inte ta emot nya blodgivare under sommaren, utan ni är välkomna efter semestern.
GLAD SOMMAR önskar vi på Blodcentralen!
 

Dr.Bike

Guest
HansJ skrev:
2335099 God idé, men är inte tävling i blodgivning rätt svårt? (Den som vinner lär inte kunna ta emot priset :död:) Man får ju bara ge med ett visst intervall?

(Och f.ö. vad har snopplängd med blodgivning att göra :va)

Svårt och svårt... trots antal max givningar så får man ju ett indextal som visar hur flitig man varit.
Ok att detta tal hoppar mycket i början för nya givare då intervallen för givning är ca ett halvår, men efter några år så blir ju talet mindre känsligt för variationer samt om man missar nån gång.

Bara en tanke... som kanske peppar en del.
 

bazookabill

Kvidinge
Gick med
30 Mar 2005
Ort
Kvidinge
Hoj
-82 Honda CB 900F Boldór
Risker

Har haft semester en månad nu, finns det någon risk att alkoholen finns kvar i blodet?:fyllisar

PS. Bli Blodgivare DS.
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Dr.Bike skrev:
2335144 Svårt och svårt... trots antal max givningar så får man ju ett indextal som visar hur flitig man varit.
Ok att detta tal hoppar mycket i början för nya givare då intervallen för givning är ca ett halvår, men efter några år så blir ju talet mindre känsligt för variationer samt om man missar nån gång.

Bara en tanke... som kanske peppar en del.
12" => Snopplängd, var kanske lite otydlig ;)

Har inget emot en tävling som kan peppa folk, tvärsom!

Frågan är bara hur? Är det inte 3 månader mellan blodgivningarna, såvida man inte ger plasma (som också är berömvärt!). Ganska många som kommer att kunna ge blod 4 gånger per => många som ligger på samma index (antar att du vill få fram nån form av glidande medelvärde?) => svårt att kora en vinnare med många som ligger på 4/12. Kan man bara komma på nåt bra sätt att mäta så är det mkt lovvärt!
 

Titania

Sidekick
Gick med
28 Jun 2006
Ort
.
Hoj
Lilla Råttan
Nålrädd och stickrädd och alltmänt skitskraj masade jag mig iväg på försommaren för provtagning och har lämnat blod en gång. Och stolt över det är jag *klappar sig på axeln*.

Tjejer får ge blod var 17:e vecka. Alla hojåkare som får lämna blod är snudd på skyldiga att göra det! Det kan vara någon av våra hojkompisar som behöver det!

Seså, masa er iväg nu alla. I synnerhet ni som redan är registrerade som blodgivare. Än är det bara planerade operationer som är inställda, än räcker troligtvis de förråd som finns för akutsituationer men om blodcentralerna inte får påfyllning så kan det bli riktig kris!
 

Taz

En Värmlandspôjk han kan
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I ett litet grått hus i Skälby
Hoj
Ducce
Bikerbitch skrev:
2335095 Vi är lite efter serru. Har inte ens kommit till det stadiet att karlar börjar använda kvinnounderkläder, men den perioden hoppas jag vi slipper ;)
Ärligt talat, det är ju kalas att ni åker ihop. Blir roligare då!
Hmm... syns det inte på bilden att jag blivit Stollholmare???

Allvarligt talat... alla borde ge blod! Tänk om någon som står dig riktigt nära kanske inte får när den behöver... :(

//D
 

Dr.Bike

Guest
HansJ skrev:
2335181 12" => Snopplängd, var kanske lite otydlig ;)

Har inget emot en tävling som kan peppa folk, tvärsom!

Frågan är bara hur? Är det inte 3 månader mellan blodgivningarna, såvida man inte ger plasma (som också är berömvärt!). Ganska många som kommer att kunna ge blod 4 gånger per => många som ligger på samma index (antar att du vill få fram nån form av glidande medelvärde?) => svårt att kora en vinnare med många som ligger på 4/12. Kan man bara komma på nåt bra sätt att mäta så är det mkt lovvärt!

Jo det är ju sant att många, eller iaf flera kommer att kunna ligga på max index.
Det är ju den bästa situationen om så sker oxå, men vi lever ju inte i den bästa av världar så alltid kommer det saker emellan osv så väldigt FÅ kommer kunna ha max antal givningar.

Är det så att det är två som har samma givarintensitet då får antal givningar avgöra som urval.

Själv har jag nog svårt att räkna ut mitt index då jag nog givit blod på iaf 4 ställen genom åren. Visst, det är ju bara ringa dem och kolla, men orka?
Tror att givarregistreringen KOMMER slås ihop så de får en gemensamm databas för alla tappställen.
Som vanligt är det datalagen som sätter käppar i hjulen, den som skyddar våra brottslingars integritet och försvårar samhällsvänlig verksamhet...eller hur det nu var... :rolleyes:
 
Last edited:

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Titania skrev:
2335201 Nålrädd och stickrädd och alltmänt skitskraj masade jag mig iväg på försommaren för provtagning och har lämnat blod en gång. Och stolt över det är jag *klappar sig på axeln*.

Tjejer får ge blod var 17:e vecka. Alla hojåkare som får lämna blod är snudd på skyldiga att göra det! Det kan vara någon av våra hojkompisar som behöver det!

Seså, masa er iväg nu alla. I synnerhet ni som redan är registrerade som blodgivare. Än är det bara planerade operationer som är inställda, än räcker troligtvis de förråd som finns för akutsituationer men om blodcentralerna inte får påfyllning så kan det bli riktig kris!

Duktigt att genomföra det trots rädslan! :Bugar :yoparty
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Jag gav för första gången i våras och kommer att fortsätta ge. Jag tycker att det är klart att men ska ge men jag kände mig ganska seg i många dagar efteråt när jag tränade styrke och löpning. Var rätt sne på det faktiskt. Jag kommer nog att ge två gånger per år pga det och inte tre som jag först tänkte. Sen var det inte jobbigt alls trots att jag är "skeptisk" till nålar (inte spruträdd men i gränslandet).
 

tros-kaffe

CRF ÄR BARA SÅ JÄVLA CRF!
Gick med
20 Jan 2004
Ort
Torsås
Hoj
03, Honda CB 1300
Hur funkar det med diabetikerblod då?
Är det blodet lika bra som andras? :confused:
 

NigHtHawK

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Ort
Falun
Hoj
Skogen: KTM 400 EXC -02 / Vägen: FZR1000 -89
tror inte jag skulle gå igenom testet... har nog levt lite för hårt.. bävar för att göra en hällsokontroll faktiskt.. :huvet
 

dwestlund

ny bild
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Södra
Hoj
a' Bug Eyed beast -955i -99
ewook skrev:
2335104 Ger redan blod :tungan
Blir dock förvånad över människor som helt enkelt struntar i det, som har tid, men ... ingen 'lust'. Är man lite lat som jag så gå till en blodbuss! Väldigt enkelt, stannar en utanför jobbet 2min gångväg :banana

Måste man inte vara frisk för att göra det :7peta
 

Floppan

Go o gla!
Gick med
15 Aug 2005
Ort
Borås
Hoj
Yamaha R6
Gav blod under en period, men jag har rätt lågt HB-värde, så det var Blodcentralen som sa att det typ inte var nån idé att jag gick dit. Trist, men inget jag kan rå för.
Jag märkte ingen skillnad fysiskt efteråt, trötthet eller så.

Lämna blod ni som kan o får ge blod! :7peta
Har ni nål-/sprutfobi - se det som terapi, ett smart sätt att öva och komma över det! :tummenupp
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top