Alla borde vara vegetarianer

Dr.Bike

Guest
Märkligt att vi västerlänningar alltid ska ta parti för gulliga saker.
Som djur t.ex.
Iaf gulliga djur.
Då kan vi bli vadsomhelst. T.o.m veganer.
Men om nån ful stekel eller oaptitlig borstmask håller på att utrotas, ja då tjoar ingen.
Moralpaniken är stor.
Och selektiv.

Det stinker.

För sanningen är väl egentligen den, att vi alla borde ta ett betydligt större ansvar för HELA vår omvärld?
Inte bara krama djur, köpa rätt produkter (för att döva vårt konsumtionssamvete) och vara så fiffigt klimatsmarta på allehanda kvasi och pseudosätt (som eg. troligen leder till det motsatta när allt är sammanräknat).

Men även jag är lat.
Jag säger som Markus. Man sticker huvudet i sanden och bryr sig sådär lite lagom om de saker man tycker sig kunna påverka.

Likt förbannat tar man bilen till jobbet, och köper den billigare mjölken.
Av gammal vana.

Hade jag inte varit så skeptisk till vem som vinner på det hela, eller vart pengarna tar vägen, så hade jag gjort som Magnus Moss. Killen som köpte utsläppsrätter (Koldioxid) för sitt eget tävlande inom Roadracing.
Han lever som han lär, och tävlar på försämrade villkor p.g.a sina val av bränsle, bibehållen kat osv.
Detta är att ta ansvar för sina handlingar.
Som jag förstått honom så försöker han även leva helt efter dessa principer även utanför banan.
Och det är väl det jag menar:

Vi får ändra vår inställning i grunden.

Jag tänker ofta på miljön. Men är en syndare.
Jag vill verkligen ha min oxfile´.
SÅ var kan jag bidra till en bättre värld? Ja jag försöker göra så kloka val jag kan. Men jag är emot att allting ska vara så svart eller vitt.
Jag KOMMER inte at tvätta mina kläder i en bäck med kallvatten utan tvättmedel och jag kommer inte att cykla de tre milen till jobbet.
Det måste finnas en balans.
Jag KOMMER att smutsa ner vårt klot. Och det måste vara accepterat.
Så länge jag gör det i så ringa omfattning jag kan.
Att kräva NOLL utsläpp är lika orimligt som Nollvisionen.
(ni vet den vision som ett gäng nollor har på vägvärket...)
Och som komsument kan jag bara rösta med min plånbok till en viss gräns.
För när politiskt korrekta varor är dubbelt så dyra, så ramlar jag, liksom många andra av det vackra miljötåget.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Kosherslakten i film två är olaglig i Sverige, så skulle inte djur i (kontrollerade) svenska slakterier behandlas - det är olagligt att avliva djur utan bedövning. Bultpistolen i film 1 är betydligt mer skonsam fast de borde ha en ställning som håller fast djuren så han slipper skjuta flera gånger.

Kötthantering är rätt vidrigt. Inte bara i första ledet. Varför måste de märka om köttfärs och sånt då? Överproduktion. För att vi ska kunna handla billigt. Det är rätt sjukt va? Vi har alldeles för mycket mat här medan i t.ex. Sierra Leone har de knappt så det räcker. Konstigt.

När det kommer till olika märkningar så köper ni Ekologiskt med svensk ekologimärkning så vet ni att de som producerat det har gjort allt i sin makt för att släppa ut så lite som möjligt och använt i princip inga bekämpningsmedel eller konstgödsel.

KRAV-märkning är en helt annan sak, det är i princip allt nuförtiden. Ska ni köpa ägg så leta inte efter KRAV, leta efter 'Ägg från frigående höns', då får ni en äkta märkning.

EDIT: Bah, har tappat bort mig bland märkningarna annars hade jag gett exempel. Men om en produkt har t.ex. EU:s ekologiska märkning så har de betydligt lägre krav än den svenska ekologiska märkningen.

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
...KRAV-märkning är en helt annan sak, det är i princip allt nuförtiden. Ska ni köpa ägg så leta inte efter KRAV, leta efter 'Ägg från frigående höns', då får ni en äkta märkning.

Frigående brukar jag också titta efter, men jag har jag jag hört kan vara ett diffust begrepp det med :va Att "frigående" ibland bara innebär att de är frigående i i trånga burar med lågt i tak osv. Vet du var som är kravet?

Dr.Bike

Guest
Frigående brukar jag också titta efter, men jag har jag jag hört kan vara ett diffust begrepp det med :va Att "frigående" ibland bara innebär att de är frigående i i trånga burar med lågt i tak osv. Vet du var som är kravet?

Det betyder att 30.000 höns går i en mörk lada i sin egen skit och det stinker satan. (har man ljus hackar de ihjäl varann...) Här och där ligger ändå döda höns som utsetts till hackkycklingar, och de rensas ut var dag.
Så mycket för frigående.

Ordvrängeri är vad det är.

Ordet ska naturligtvis appellera till en solig ladugårdsbacke där ett fåtal höns sprätter omkring, och den godmodiga bondmoran plockar äggen varsamt.

Lika fin är köttproduktionen av biffdjur som är "frigående" (inne i en trång lada). Med dynga upp till knäna tidvis, och vissa djur får röta i klövarna och måste avlivas m.h.a nödslakt.

Last edited:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös

Jag har faktiskt en hönsfarm bara en kilometer hemifrån (det känns på doften ibland :näsblod) och ärligt talat så vet jag inte hur kraven för frigående ser ut men där har de hönsen i hägnader ungefär som de man har grisar i. De ser ut att trivas rätt bra men vad som egentligen är grejjen med frigående är det att de ska leva utan stress. Värphöns i bur har en otrolig psykisk press på sig, de är äggmaskiner helt enkelt. Men så finns det ju tyvärr de som missbrukar det hela som Dr. Bike säger. Allt blir fel i slutändan.

Min farfar hade frigående köttdjur ett tag och tyvärr blir det så eftersom de är i hägn att vissa 'välbesökta' plaster, vattenhon, matplats och sånt blir så nedtrampade och leriga att djuren mår dåligt av det istället. Det finns många goda tankar men det mesta, när man ska industrialisera, går snett.

Fisk är inte mycket bättre att äta, haven utfiskas och det är nästan ännu värre, många av våra vanliga matfiskar håller på att dö ut. Även här säger ekonomin stopp, vi kan inte sluta fiska, då får vi så många arbetslösa (framförallt t.ex. Polen och baltikum) men det kanske är det enda sättet att rädda t.ex. Östersjöns unika torsk.

Man blir ganska apatisk till alla miljöproblem när man sätter sig in i dem. Världen är i princip förlorad på mer än ett sätt redan.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Lika fin är köttproduktionen av biffdjur som är "frigående" (inne i en trång lada). Med dynga upp till knäna tidvis, och vissa djur får röta i klövarna och måste avlivas m.h.a nödslakt.

Häromdagen sa dom på radion att 7 av 10 svenska bönder julpyntade sina ladugårdar...

Jag känner en bonde som har lagt om sin mjölkproduktion från vanlig ladugård till "frigående".

Dör jag och återföds till kossa så vill jag bo hos honom.
Dom går ut och in som dom vill, har stora skogsområden att ströva i, flera "tvättmaskiner" som dom kan gå igenom, dom mjölkar sig själva när dom vill, mjölken analyseras från varje ko, och fodret beräknas efter varje kossas enskilda behov.

Där är det ingen dynga upp till knäna...

Dr.Bike

Guest
Häromdagen sa dom på radion att 7 av 10 svenska bönder julpyntade sina ladugårdar...

Jag känner en bonde som har lagt om sin mjölkproduktion från vanlig ladugård till "frigående".

Dör jag och återföds till kossa så vill jag bo hos honom.
Dom går ut och in som dom vill, har stora skogsområden att ströva i, flera "tvättmaskiner" som dom kan gå igenom, dom mjölkar sig själva när dom vill, mjölken analyseras från varje ko, och fodret beräknas efter varje kossas enskilda behov.

Där är det ingen dynga upp till knäna...

Låter som en dröm, och en av de mönsterkolchoser som finns att visa upp när media ska vallas.
Det jag säger är inte taget ur luften.
Förhoppningsvis blir fler och fler gårdar som den du nämner. MEn jag oroar mig för att det inte går pga förmodad sämre lönsamhet.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
...Ordet ska naturligtvis appellera till en solig ladugårdsbacke där ett fåtal höns sprätter omkring, och den godmodiga bondmoran plockar äggen varsamt.

Såklart det är så.

Vad jag menar är att jag vill se vilka regler det är som gäller för att få klassas som frigående osv. Samt vilka kontrollorganisationer det är som certifierar och regelbundet kontrollerar de uppfödare som använder sig om begreppet.

Ang kra och ägg så läste jag lite på deras hemsida.
http://www.krav.se/ArticlePages/200...99/20050422151810_-Alla_anvandare-499.dbp.asp

Här är ett exempel på text ang kravmärkta ägg.

"- Höns och kycklingar ska ha tillgång till sandbad, sittpinnar och värpreden i sådan utsträckning att alla
djur fritt och efter behov kan utnyttja dessa. (EU) Vid insättning av unghöns ska nyheter i stallmiljön
introduceras en i taget i omfattning och takt som anpassas efter hur hönsen vänjer sig vid systemet.
Senast vid 25 veckors ålder ska samtliga faciliteter erbjudas hönsen om inga direkta störningar
förekommer. Dokumentation ska göras över hur och när tillvänjningen görs till grovfoder, utevistelse och
dagsljus. (K)"

Som ingenjör tycker jag att reglerna verkar alldeles för luddiga. Man måste ju ange exakta dimensioneringskriteria i antal m2 per fågel. Hur ofta sanden ska bytas etc. Texten ovan är ju lätt att göra egna tolkningar på om man är en girig uppfödare.

Dr.Bike

Guest
Såklart det är så.

Vad jag menar är att jag vill se vilka regler det är som gäller för att få klassas som frigående sov. Samt vilka kontrollorganisationer det är som certifierar och regelbundet kontrollerar de uppfödare som använder sig om begreppet.

Ang kra och ägg så läste jag lite på deras hemsida.
http://www.krav.se/ArticlePages/200...99/20050422151810_-Alla_anvandare-499.dbp.asp

Här är ett exempel på text ang kravmärkta ägg.

"- Höns och kycklingar ska ha tillgång till sandbad, sittpinnar och värpreden i sådan utsträckning att alla
djur fritt och efter behov kan utnyttja dessa. (EU) Vid insättning av unghöns ska nyheter i stallmiljön
introduceras en i taget i omfattning och takt som anpassas efter hur hönsen vänjer sig vid systemet.
Senast vid 25 veckors ålder ska samtliga faciliteter erbjudas hönsen om inga direkta störningar
förekommer. Dokumentation ska göras över hur och när tillvänjningen görs till grovfoder, utevistelse och
dagsljus. (K)"

Som ingenjör tycker jag att reglerna verkar aldeles för luddiga. Man måste ju ange exakta dimensioneringskriteria i antal m2 per fågel. Hur ofta sanden ska bytas etc.

Jag antog att du som Ingenjör skulle tänka så.. ;)
Och JA! de regler DU hittat är skrivna luddigt medvetet.
De är drömmar hos en humanist som jobbar på nåt verk.
Den ideala verkligheten (som aldrig existerar)

Så därför grävde jag fram lite VERKLIG fakta för dig! :)
Notera särskilt i texten (som även här är rätt allmänt hållen även om de talar klarspråk...)
Jag lägger in en länk till dig sist i texten, som visar hur "spatiöst" med utrymme "frigående" höns har...
De är 7-9 st per m2 i envåningsfallet, och i flervåningsfallet mellan 15-17 st/m2...!!!
De hade det ju bättre i sina gamla burar!

Frigående höns i flervåningssystem
De tre fabrikat som provats av Jordbruksverket i ny teknik-provning innan de godkänts är Oli-Voletage, Marielund och Vencomatic.

(Se bild längst ned)

De problem som visat sig i systemen med hög beläggning av lösgående höns är främst att produktionen blir osäker på grund av utbrott av i första hand kannibalism, fjäderplockning och koccidios. Sådana utbrott blir allvarliga i de stora grupper som det rör sig om i dessa system. Hönssort, uppfödningsform och utfodring inverkar.
Koccidios är en tarmsjukdom som ger blodig diarré. Den orsakas av parasiter som hönsen får i sig via ströbädden och kan vara dödlig. Genom att alla höns som hålls i olika former av golvsystem börjat vaccineras mot koccidios har detta problem i dag mindre betydelse.

Dödligheten i provningarna av ny teknik har varierat mellan 2,9 % och 26,7 %. Jordbruksverket har satt 9 % som en maximal gräns för godkännande. I traditionella burar har dödligheten under en femårsperiod varierat mellan 3,9% och 5,2%.

Fördelar med flervåningssystem:

hönsen kan utföra naturliga beteenden som att värpa i reden, sitta på pinne, sandbada
hönsen har stor rörelsefrihet som stärker skelett och muskulatur

Nackdelar med flervåningssystem:

val av lämpligt djurmaterial är mycket viktigt för att inte allvarliga utbrott av fjäderplockning och kannibalism ska uppstå
unghönsen måste födas upp i en liknande miljö för att fort lära sig finna foder och vatten
risken för fellagda ägg är relativt stor om inte unghönsen föds upp i en liknande miljö. Plockning av fellagda ägg kräver hög arbetsinsats
risken för parasitangrepp är relativt stor
ammoniakproduktionen kan bli relativt hög på grund av ströbädden
lösgående höns medför förhöjd dammhalt i luften

Källa:
http://www.livsmedelssverige.org/hona/8.htm

Bifogat

• system.gif
    system.gif
    15.8 KB · Visningar: 56
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Jo det är ju problemen som beskrivs i din text som man måste konstruera mot.
Journalister har nog också ett stort ansvar att avslöja missförhållanden.
Säkerligen är det så att uppfödarnas organisationer lobbar starkt i det tysta för att inte få alltför tvingande skrivningar.

Jag antog att du som Ingenjör skulle tänka så.. ;)
Och JA! de regler DU hittat är skrivna luddigt medvetet.
De är drömmar hos en humanist som jobbar på nåt verk.
Den ideala verkligheten (som aldrig existerar)

Så därför grävde jag fram lite VERKLIG fakta för dig! :)
Notera särskilt i texten (som även här är rätt allmänt hållen även om de talar klarspråk...)

Frigående höns i flervåningssystem
De tre fabrikat som provats av Jordbruksverket i ny teknik-provning innan de godkänts är Oli-Voletage, Marielund och Vencomatic.

De problem som visat sig i systemen med hög beläggning av lösgående höns är främst att produktionen blir osäker på grund av utbrott av i första hand kannibalism, fjäderplockning och koccidios. Sådana utbrott blir allvarliga i de stora grupper som det rör sig om i dessa system. Hönssort, uppfödningsform och utfodring inverkar.
Koccidios är en tarmsjukdom som ger blodig diarré. Den orsakas av parasiter som hönsen får i sig via ströbädden och kan vara dödlig. Genom att alla höns som hålls i olika former av golvsystem börjat vaccineras mot koccidios har detta problem i dag mindre betydelse.

Dödligheten i provningarna av ny teknik har varierat mellan 2,9 % och 26,7 %. Jordbruksverket har satt 9 % som en maximal gräns för godkännande. I traditionella burar har dödligheten under en femårsperiod varierat mellan 3,9% och 5,2%.

Fördelar med flervåningssystem:

hönsen kan utföra naturliga beteenden som att värpa i reden, sitta på pinne, sandbada
hönsen har stor rörelsefrihet som stärker skelett och muskulatur
Nackdelar med flervåningssystem:
val av lämpligt djurmaterial är mycket viktigt för att inte allvarliga utbrott av fjäderplockning och kannibalism ska uppstå
unghönsen måste födas upp i en liknande miljö för att fort lära sig finna foder och vatten
risken för fellagda ägg är relativt stor om inte unghönsen föds upp i en liknande miljö. Plockning av fellagda ägg kräver hög arbetsinsats
risken för parasitangrepp är relativt stor
ammoniakproduktionen kan bli relativt hög på grund av ströbädden
lösgående höns medför förhöjd dammhalt i luften

Dr.Bike

Guest
Jo det är ju problemen som beskrivs i din text som man måste konstruera mot.
Journalister har nog också ett stort ansvar att avslöja missförhållanden.
Säkerligen är det så att uppfödarnas organisationer lobbar starkt i det tysta för att inte få alltför tvingande skrivningar.

Visst gör de det.
Lönsamhetskraven har drivit dem till detta.
Och vi konsumenter somnar om i vetskapen om att:
"Ja de ägg vi åt var ju iaf från FRIgående höns..."
Ekologiska dessutom.

God natt

marsianmejler

Sporthojsnörd
Gick med
31 Aug 2007
Hoj
Suzuki
försöker käka så lite kött som möjligt eftersom det går så helvetes mycket mer odlingareal, miljöförstöring och energi till att producera ett kilo kött jämfört med motsvarande kilo vegetabilier. Att ta vägen via kött innebär att man går miste om en hel jädra massa energi eftersom bar ca 1-3 % (inte helt hundra här, men max 10%) av energin som går in i köttdjuret blir mat. Varför inte bara skippa omvägen och käka grönt i stället? mycket bättre för vår värld eftersom mer odlingsmark blir fri till vanliga skogar eller typ bränsleproduktion...

sen att uppröras av själva slakten... mjoo, men jag upprörs mycket mer av att ekosystem fuckas upp så till den milda grad att de blir obeboeliga. Det är generationer av biota som aldrig ens får en chans.

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Lika fin är köttproduktionen av biffdjur som är "frigående" (inne i en trång lada).

Ju mer kött man äter desto större blir problemen då fler djur ska trängas osv., konsumtionen har ökat nästan 100% per person på 45 år.

http://www.svenskkottinformation.se/press/aktuellt/readone.php?categoryID=101&id=656&avdelning=press

"Köttkonsumtionen har ökat med 26% sedan 1980 - fettintaget oförändrat

En ny rapport från Jordbruksverket visar att vi äter betydligt mer rent kött idag mot tidigare. Vi äter också mer skinka och kassler, men ungefär lika mycket korv och pastejer idag som för 45 år sedan.

Köttkonsumtionen har ökat ordentligt men det betyder inte att det blir mer korv på tallriken. Däremot äter vi betydligt mer rent kött idag mot tidigare, 42 kg år 2004 mot knappt 24 kg 1960. Alla sorters kött har ökat: gris, nöt, lamm, fågel och vilt. Den största ökningen står griskött och fågel för.

Last edited:

Flamma77

Hojlös halvabstinent helveterinär.
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
Fullt möjligt att seriöst tänka tanken på en...
Eftersom jag jobbat på svenska slakterier blir jag "lagom" upprörd över filmerna. I det stora hela är det mesta rätt normalt tillvägagångsätt för slakt.

Dock så är det helt förbjudet att avbloda obedövade djur i sverige, så som i fallet med "bambi".

Vad jag har hört så finns det bara två hästslakterier i hela USA, vilket är upprörande. (Långa transporter och lång "uppstallning" innan slakt.) De drivningssystem som man visar i filmen passar bättre för boskap som tål att bli instängda på ett helt annat sätt än hästar.
Jag blir riktigt ledsen av att se hästarna i filmen, för de är stressade till max. Dessutom är det svårt att få till bra skott på hästar som är stessade så därför "läggs de omkull" i skottspiltan. Schysst på ett sätt för att slippa "vådaskott" men fullkomligt inhumant på ett annat sätt, då det inte finns något som bekymrar en häst mer, förutom att inte kunna röra sig fritt, än att inte ha fast underlag under fötterna. Hela deras existens bygger på att de är ett flyktdjur...

Hästar som slaktas i sverige blir omhändertagna på annat sätt. De slaktas så små volymer här att det blir mer manuell hantering. Ofta skjuts och avblodas hästen utanför eller i nära anslutning till slakteribyggnaden utan att ha stressats in ett trångt okänt utrymme, för att sedan vinschas in till uppslaktning.
De slaktare som bultat, som jag sett, har varit mycket skickliga i att invänta ett bra tillfälle för skott.
Även då jag verkligen bokstavligen står med gråten i halsen en häst slaktas (=friskt djur) och när det varit min egen häst som stått där, så har jag svårt att se hur man skulle kunna genomföra hästslakt på ett ytterligare förbättrat sätt i sverige.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Är jag SH:s enda vegetarian?

Var över 10 år sedan som jag åt några större mängder kött sist, men vegetarian är väl att ta i. Blir ganska mycket animaliskt om jag tänker efter. Mjölk, ägg, skaldjur, fisk, fågel osv. Dock bara egenfiskat, jagat eller kravmärkt när det gäller fisk eller kött.

Musslor från svenska västkusten är förresten ett suveränt alternativ om man vill käka miljövänligt. Musselodlingarna befriar kustvattnet ifrån en hel del näringsämnen och minskar alltså övergödningseffekterna. Grymt gott med vinkokta musslor med schalottenlök och persilja. Kan sedan läggas in i ugnen i några min på hög värme med en klick smör i varje mussla. Mums på nyårsmiddagsbordet.

Sporthojarn

Oasexuell
Gick med
8 Dec 2006
Hoj
600 Diversion -96 (jeTTetriMad)
Jag tycker att det är lustigt att det titt som tätt poppar upp såna här trådar om hur hemskt djuren har det, men jag har inte sett en enda tråd där någon är förbannad över hur hemskt det är när janjawidmilisen i Darfur går från by till by i ökenlandskapet, skjuter och våldtar alla kvinnor, fångar in barnen och skär av öronen på dom, sticker ut deras ögon och binder fast dom vid en påle för att slutligen hälla tändvätska över dom och sedan tända på, när barnen fortfarande är vid liv så att det sista dom upplever är lukten av sitt eget brända kött.

Fast i och för sig, det är ju bara afrikaner som dör.

Starfighter

Oansvarslös
Gick med
22 Dec 2005
Hoj
Honda CBR600, KTM 690 Enduro R
Jag tycker att det är lustigt att det titt som tätt poppar upp såna här trådar om hur hemskt djuren har det, men jag har inte sett en enda tråd där någon är förbannad över hur hemskt det är när janjawidmilisen i Darfur går från by till by i ökenlandskapet, skjuter och våldtar alla kvinnor, fångar in barnen och skär av öronen på dom, sticker ut deras ögon och binder fast dom vid en påle för att slutligen hälla tändvätska över dom och sedan tända på, när barnen fortfarande är vid liv så att det sista dom upplever är lukten av sitt eget brända kött.

Fast i och för sig, det är ju bara afrikaner som dör.

Vad har det med vartannat att göra? Menar du att vi brukar äta afrikaner, eller? :va

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha