Alla borde vara vegetarianer

Gös i agenthatt

Live hard, Paul Young
Gick med
29 Jul 2007
Hoj
Årsmodell, Märke och modell
Var över 10 år sedan som jag åt några större mängder kött sist, men vegetarian är väl att ta i. Blir ganska mycket animaliskt om jag tänker efter. Mjölk, ägg, skaldjur, fisk, fågel osv. Dock bara egenfiskat, jagat eller kravmärkt när det gäller fisk eller kött.

Musslor från svenska västkusten är förresten ett suveränt alternativ om man vill käka miljövänligt. Musselodlingarna befriar kustvattnet ifrån en hel del näringsämnen och minskar alltså övergödningseffekterna. Grymt gott med vinkokta musslor med schalottenlök och persilja. Kan sedan läggas in i ugnen i några min på hög värme med en klick smör i varje mussla. Mums på nyårsmiddagsbordet.

Mjölk och ägg käkar ju vi vegetarianer också. Veganer gör det däremot inte.

Kuritas

Mansplaining MC
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
Kawasaki VN1600 2003
Jag tycker att det är lustigt att det titt som tätt poppar upp såna här trådar om hur hemskt djuren har det, men jag har inte sett en enda tråd där någon är förbannad över hur hemskt det är när janjawidmilisen i Darfur går från by till by i ökenlandskapet, skjuter och våldtar alla kvinnor, fångar in barnen och skär av öronen på dom, sticker ut deras ögon och binder fast dom vid en påle för att slutligen hälla tändvätska över dom och sedan tända på, när barnen fortfarande är vid liv så att det sista dom upplever är lukten av sitt eget brända kött.

Fast i och för sig, det är ju bara afrikaner som dör.

Fan, jag skall aldrig mer äta afrikan... :mad:

Thermal

:borrar olja.
Gick med
12 Aug 2004
Hoj
En gul Triple 06
Men kravmärkta svenska ägg och eko-mjölk från Arla litar jag på tills du hittar ngt mer substansiellt att motbevisa mig med.
Ekologisk märkning är tyvärr mycket bluff, granngården till föräldrahemmet hade "ekologisk" kött och mjölkproduktion. Grejen var att han fick köpa konstgödslat och besprutat spannmål och grönfoder av farsan för hans egna ekologiska räckte inte på lång väg. Så mycket ger jag för den märkningen,,,

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Jag tycker att det är lustigt att det titt som tätt poppar upp såna här trådar om hur hemskt djuren har det, men jag har inte sett en enda tråd där någon är förbannad över hur hemskt det är när janjawidmilisen i Darfur går från by till by i ökenlandskapet, skjuter och våldtar alla kvinnor, fångar in barnen och skär av öronen på dom, sticker ut deras ögon och binder fast dom vid en påle för att slutligen hälla tändvätska över dom och sedan tända på, när barnen fortfarande är vid liv så att det sista dom upplever är lukten av sitt eget brända kött.

Det är dubbelmoralen som visar sitt ansikte. Vi vill ju inte befatta oss med det där "det är ju så långt bort", medan köttproduktionen är något som ligger ganska nära varje svensk då de flesta äter kött eller åtminstone har någon närstående som äter kött.

OnTopic: Kött är gott. Kött är nyttigt. Inga propagandafilmer eller militantveganer kan få mig att sluta äta kött, det är mitt val.

Man kan förresten också undra hur alla ultradjurvänner gör om de får flatlöss - de värnar väl om ALLA djur, inte bara de gulliga kramgoa med päls?

Starfighter

Oansvarslös
Gick med
22 Dec 2005
Hoj
Honda CBR600, KTM 690 Enduro R
Snarare en fråga om vad vi helst verkar vilja värna om.

Men du får sätta det i perspektiv till var, vad, när och hur.

Det är inte konstigare än så, att djurslakt och köttindustrin berör oss svenskar direkt. Det handlar om våran mat, och det är väl klart att vi värnar om den, gör inte du det? Se bara på hela ICA historian vilket jäkla liv det blev. Jag kan garanterat säga att de packar om gammalt kött i något annat land, 500 mil till höger om oss tex. Men skulle du bry dig om det?
Ett krig som pågår i Dafur påverkar inte oss på samma sätt, visst är det jäkligt tragiskt att det går till på det sättet. Men de flesta svenskar har ju inte en som helst aning om bakrunden till kriget och vem som krigar, eller vet knappt var Dafur ligger. Därför påverkar detta oss inte direkt, därför är detta inte lika "viktigt" för oss!

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Mjölk och ägg käkar ju vi vegetarianer också. Veganer gör det däremot inte.

Jo, i Sverige brukar ordet vegetarian vara synonymt med lakto-ovo-vegetarian. Å andra sidan ser jag inte vad det skulle göra för skillnad rent "moraliskt" om man som lakto-vegetarian käkade lite nöt ibland. Det är nämligen så att mjölkbönderna håller reda på kornas mjölkproduktion över tiden (som visserligen är onaturligt hög då de avlats efter mjölkegenskapen tills juvren blivit så stora så de nästan hänger i backen). När de inte är tillräckligt lönsamma som mjölkkor längre så väger slaktvärdet tyngre och de slaktas. Nötkött är alltså till viss del en biprodukt av mjölkindustrin.

Ekologisk märkning är tyvärr mycket bluff, granngården till föräldrahemmet hade "ekologisk" kött och mjölkproduktion. Grejen var att han fick köpa konstgödslat och besprutat spannmål och grönfoder av farsan för hans egna ekologiska räckte inte på lång väg. Så mycket ger jag för den märkningen,,,

Fiffel och båg förekommer överallt i samhället. Kravmärkningen är dock, jämfört med andra miljömärkningar, ganska pålitligt eftersom reglerna är strikta och kontrollerna relativt täta. Det din granne gjorde anses inte vara ok och förhoppningsvis förekommer det inte i alltför hög utsträckning.

Last edited:

Gös i agenthatt

Live hard, Paul Young
Gick med
29 Jul 2007
Hoj
Kollar man på nyheterna på tv, så rapporteras det dagligen om självmordsbombningar o.s.v. nästan varje dag. "Idag dog 22 pers i Irak". Man har blivit så totalt avtrubbad. Man bryr sig inte länge om sådant som är vardagsmat. Man får se svältande barn i Afrika. Sådant har de visat på tv sedan tidernas begynnelse. Man tar inte till sig alls längre.

Visst, det är ju gulligt att skicka en slant i bidrag till 3:e världen. Men sen då? Vad händer med dessa pengar? Är det inte bättre om man utbildade dessa afrikaner så att de kan börja odla sin mark och sköta sig själva (mycket långsiktigt) istället för att pumpa ner en massa pengar som inte förändrar ett dugg?
Ett första steg vore kanske att berätta för dem att om man har oskyddad sex, så är risken stor att kvinnan blir gravid.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Edit:

Jag äter iaf till 80% svenskdödat kött!

Hur vet du det?
När jag jobbade med styckning för drygt 10 år sedan såldes det mer "svensk" julskinka än det producerades.... Gör matten....

Australien exporterar mängder med kängurukött hit, men hör och häpna, ingen här importerar det! Samma med åsna. Mycket har ju hänt med den globaliserade handeln efter det.

Perris

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2005
Hoj
Honda plastraket a´la nittiotal!

Jo, men så fungerar ju den del av djurriket som kallas människa. Afrikaner som slår ihjäl varandra är krångligt, långt bort, inte speciellt gulligt, otydligt vem som är antagonist versus protagonist, ingen hjälplös fluffig varelse med rådjursögon som inte kan prata, men visar man upp ett svältande gulligt barn i något helrosa snuttepluttprogram med Renéééééé Nyberg som programledare så kan man ge sig fan på att det rasslar när Svenska folket paniktömmer sina sparbössor för att lätta sitt samvete.

Samtidigt så vill jag inte nedvärdera vegetarianer till några som enbart inte vill äta sina mjukisdjur. Jag är inte vegetarian, som så många andra, men skulle nog vilja, egentligen. Om det inte vore så dyrt, krångligt, ensamt. Det är respekt för jorden. Respekt för liv. Respekt för varelser. Och det behöver ju inte alls stå i motsats till att även bry sig om sina medmänniskor.

/perris

Gös i agenthatt

Live hard, Paul Young
Gick med
29 Jul 2007
Hoj
Om det inte vore så dyrt, krångligt, ensamt.

/perris

Hur menar du nu? Jag tycker inte att det är ett dugg krångligt. Jag håller inte på och äter en massa bönor, frön och dyligt. Ändå är jag c:a 195 cm lång och utav utmärkt fysisk hälsa. "Ensamt"? Nä, min sambo är vegeteraian precis som jag. :)

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Hoj
Thruxton, röd!
Som Gös i agenthatt skriver så är det inte alls särskilt krångligt, iaf inte efter det där första något aningslösa halvåret kanske. Dessutom måste jag säga att det under de 11 år jag nu varit vegetarian bara blivit enklare för varje år som går.
Finns knappt en restaurang (steak houses undantaget) där man inte kan få hygglig vegetarisk mat längre.

Hälsan är knappast något problem iaf med en ovo-lakto-vegetarisk kosthållning heller. Vegansk kost kräver lite mer eftertanke och planering, men är knappast något oöverstigligt problem det heller, finns t.ex. en del ytterst vältränade idrottsfolk som äter veganskt.
Personligen är jag dock för bekväm av mig för att köra det spåret, även om jag försökte under en treårsperiod kring millenieskiftet.

Hur som helst, poängen är att vara vegetarian väldigt fort inte blir annat än en vana som man inte direkt tänker på.

Givetvis hjälper det om din eventuella sambo har en liknande kosthållning.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Hur menar du nu? Jag tycker inte att det är ett dugg krångligt. Jag håller inte på och äter en massa bönor, frön och dyligt. Ändå är jag c:a 195 cm lång och utav utmärkt fysisk hälsa. "Ensamt"? Nä, min sambo är vegeteraian precis som jag. :)

Man får i regel inte i sig särskilt mycket protein utan baljväxter. Visst skulle man kunna överleva på protein ifrån bara vete, mjölk och ägg (som visserligen är animaliskt), men det blir en enformig proteinkälla. Olika sorters baljväxter, nötter mm förbättrar mängden och variationen på proteinintaget avsevärt. Om din sambo skulle bli gravid och fortsätta käka som du beskriver, så skulle det kunna vara en fara för barnet.

Gsx-r Freak

Gsx-r 4 ever
Gick med
4 Jan 2006
Hoj
Gsxr600k4 +14e skrotet=bra fotpall
Problemet e bara ingen vågar använda kondom pga ett utalande av nån därifrån som folket lyssnar på. Ingen aning om vem men han hadde sagt att den vite djävulen smittat kondomerna som skeppas/skickas dit med både hiv och aids och att de var därför sjukdomen spridit sig... Nånting åt de hållet minns ja att de var.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Jag håller med om att det inte är jättekrångligt att vara vegetarian och samtidigt få i sig en god och varierad kost, men nog är det krångligare alla gånger. Middagsalternativen minskar rejält, eftersom det mesta som ligger i vår matkultur kretsar kring animalier.

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Hoj
Thruxton, röd!
Som tur är så är vår (mat)kultur inte längre särskilt homogen och inte lik vad den var för 20-30 år sedan.
Den är föränderlig och utbytbar.

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...