Allt du inte trodde att du behövde veta om OLJOR! DEL2

  • Thread starter Thread starter Dr.Bike
  • Start date Start date
Dr.Bike skrev:
Intressant Vikings. Det enda är att syntetolja INTE blir tunnare än vare sig delsyntet eller mineral vid hög temperatur.

Ta en Dyr helsysntet och lägg den i frysen över natten. Försök sedan hälla ut den ur behållaren. Kom sedan tillbaka och revidera ditt uttalande.

Naturligtvis påverkas alla polymerer av temperatur, från plaster med extremt långa molekylkedjor till syntetoljor med kortare molekyler. Både helsyntet och mineraloljor blir tunnare med ökande temperatur eftersom molekylerna rör sig mer i högre temperaturer, och därmed lättare "nästlar" upp sig runt de andra molekylerna.

Långa molekyler = mer "trassel" mellan molekylerna => högre viskositet.. I princip.

Syntetolja = en konstgjord polymer med liten spridning mellan molekyllängderna + tillsatser.

Mineralolja = En polymer som är en röra av olika molekyllängder, andra organiska föreningar + tillsatser.

Är det någon i forumet som har studerat Tribologi, var vänlig och träd fram och led oss okunniga, så vi inte blir offer för okunskap och självutnämnda "experter" som predikar sin tro. :7peta :4skrika
 
R.Lehtipalo skrev:
Är det någon i forumet som har studerat Tribologi, var vänlig och träd fram och led oss okunniga, så vi inte blir offer för okunskap och självutnämnda "experter" som predikar sin tro. :7peta :4skrika

Läs Dr.Bike's inlägg en gång till och fundera på vad det är han skriver, dvs vilka effekter det är han beskriver. VAD är det som är felaktigt i hans påstående att en syntetolja inte blir tunnare än andra oljor vid en högre temperatur?

Jag brukar ibland bli trött på mig själv i mitt orerande och jag förstår att andra även kan bli trött på mig... men vad tillförde DU diskussionen med dina syrligheter?
 
andersbrink skrev:
Läs Dr.Bike's inlägg en gång till och fundera på vad det är han skriver, dvs vilka effekter det är han beskriver. VAD är det som är felaktigt i hans påstående att en syntetolja inte blir tunnare än andra oljor vid en högre temperatur?
Det jag ville få fram är att oavsett olja så blir den tunnare med ökande temperatur. Dessutom går det inte att simpelt kategorisera smörjegenskaper mellan "syntet"- och "mineral"-oljor som bra/dåliga. Därav frågan efter Tribo-kompetens, istället för Bosse Bildoktorn-spekulationer och blandningsförhållanden.

andersbrink skrev:
Jag brukar ibland bli trött på mig själv i mitt orerande och jag förstår att andra även kan bli trött på mig... men vad tillförde DU diskussionen med dina syrligheter?

Kritik!
 
R.Lehtipalo skrev:
Det jag ville få fram är att oavsett olja så blir den tunnare med ökande temperatur.

...det var just det han skrev, dvs Dr.Bike. Jag förstår om långa trådar är lite tradiga att plöja igenom och försöka förstå meningsbyggnad och skrivsätt, men det han skriver om oljor i den här tråden är inget emotsäger det du skriver här ovan. Klart fall av icke-diskussion och icke-kritik. :D
 
andersbrink skrev:
...det var just det han skrev, dvs Dr.Bike. Jag förstår om långa trådar är lite tradiga att plöja igenom och försöka förstå meningsbyggnad och skrivsätt, men det han skriver om oljor i den här tråden är inget emotsäger det du skriver här ovan. Klart fall av icke-diskussion och icke-kritik. :D

Det han skriver är väl i stort sett just icke-någonting information om oljor. Det jag efterfrågar är fakta som kommer från forskning och tester! Ofta går det till så här:

#1 ställ upp en hypotes, som Dr.Bike gör.
#2 testa din hypotes medelst experiment.
#3 revidera din hypotes, gå tillbaka till #1.

Kram! :pannkyss
 
Dr.Bike skrev:
En svensk försökte ju få upp Volvos raka 24v-sexa, nu vet jag inte hur det slutade, men jag antar att de fastnade i papperskvarnen, så den enda flygande testriggen blev väl "one off". Nån som vet mer?
Så att flyget rekommenderar mineral förvånar inte ett dugg.


Inget att tillföra tråden, men bara för att ge en lite upplysning.

Motor du snackar om sitter i en Piper PA25/Volvo (Pawnee) med beteckningen SE-EPB. Denna jobbar som bogserflygplan på Ekeby flygfält i Eskilstuna och är privat ägd.
Enligt de artiklar jag har läst så ägaren och proffs runt om kring minst sagt lyriska. Men jag inte hört att någon annan har gett sig på detta projekt.
Planet kommer förmodligen att användas under World Gliding Championships 2006 som förövrigt kommer att gå just på Ekeby flygfält. Så ni som bor i trakten. Ta chansen att åka ut och titta lite på en annorlunda sport. För VM kommer också att gå där iår. Mer finns att läsa på http://www.efk.nu

Ha det!!!!!

edit: lite info om denna Pawnee http://www.segelflyget.se/pawnee/
 
Last edited:
Dr.Bike skrev:
PD: 3%??? Var fick du DEN siffran ifrån, du som sa att det räcker med så lite för att det ska få heta delsyntet?

Jag har letat överallt för att hitta normer för detta men inte hittat.

Läser du min tvådelade tråd här så ser du att jag gisar på max 70% inblandning av helsyntet, men det är en gissning som baserar sig på en rimlig brytgräns för när det inte längre är ekonomiskt.
Men nån undre gräns finns som sagt inte, min gissning hade varit 10%.
Men 3?

Lite bakgrund till det om du har vore skoj!



Har missat att du fråga men bättre sent än aldrig :tummenupp

Jo det var en Oljekille på Mekonomen i kungälv som varit på Oljekurs som Castrol hade, där berätta dom att det endast behövde vara 3% helsyntet för att kallas delsyntet :(
 
PD skrev:
Har missat att du fråga men bättre sent än aldrig :tummenupp

Jo det var en Oljekille på Mekonomen i kungälv som varit på Oljekurs som Castrol hade, där berätta dom att det endast behövde vara 3% helsyntet för att kallas delsyntet :(

Å andra sidan så är Castrol de mest snikna leverantörerna av olja i världshistorien då de på fullaste allvar menar att högraffinerad mineralolja är syntet... (vilket de också tyvärr fick gehör för juridiskt)
 
Jag gick på tidigare nämnda tips och blanda lite egen olja, men såg nått hemskt "lustigt" nu när jag hade ut den (har kört ca 5 mil). Man såg tydlig när man hällde olja mellan 2 kärl, att det fanns 2 olika viskositeter, dvs en del olja var väldigt tunn, medna resten var mer normaltjockt. Hur fan blir det så? Ingen av oljorna var så tunn ifrån början. Finns det oljor som inte går ihop? Skall byta ut det oljan innan nästa tur iallafall.

/Pajje
 
Psychobiker: Det är nog inte två olika oljor du har, för alla (motor)oljor är i praktiken blandbara, och de separerar inte.
Min gissning är att det antingen är bensin (som oförbränd tagit sig ned förbi kolvringarna, s.k "blow by") eller kondens som sedermera bildar "sludge".
Eller en kombination av bägge.

Hur kör du? Många kort körningar?
Många av dessa problem jag skriver om ovan kommer sig av just korta driftsintervall, där oljan inte kommer upp i rätt temp. Detta tar typiskt ett par mil, och sen efter det bör ju dessa restprodukter få lite tid på sig att hitta ut genom vevhusventilationen. Kör man långa etapper så "kokar skiten ur" till stor del, särskilt kondens och de mera lättflyktiga delarna av bensinen.

Förresten: Kan du ha haft kylvattenläckage in i motorn?

Triboman: Fy f! 3% ... man blir mörkrädd...
 
Last edited:
Jag har OCKSÅ en gamal bil från typ -61 och den har alltid gått på "vanlig" olja (typ den billiga som statoil eller biltema har) gör jag fel om jag pyttsar i helsyntet.

Jag vet egentligen bara vad andra gammelbilsägare säger och gör likså (bilen går inte på bana:)

jag tänkte ta helsyntet för några år sedan men tänkte att det är inte bra, jag ville inte rensa motorn från beläggningar som den "arbetat upp" och lagt där för att stanna.

Gör jag rätt? inte MC relaterat men motorrelaterat)
 
"Jag har OCKSÅ en gamal bil från typ -61 och den har alltid gått på "vanlig" olja (typ den billiga som statoil eller biltema har) gör jag fel om jag pyttsar i helsyntet?"

Nej, du gör inte fel.

Alla oljor är blandbara, och har du haft en hygglig olja tidigare oavsett sort och märke så har du troligen inga beläggningar heller.
Häll du i, blanda, kör delsyntet eller vad du vill, inga problem.
 
Om man nu ska kika på oljor som inte är det "värsta" som går att få tag på, så lär det väl ändå vara vissa certifieringar (som exvis JASO) som man ska kika efter på oljorna man överväger att använda? Eller spelar de mindre roll?

Vilka är det i så fall man vill ha på sin olja för den ska vara anpassad för MC?
 
fwk skrev:
Om man nu ska kika på oljor som inte är det "värsta" som går att få tag på, så lär det väl ändå vara vissa certifieringar (som exvis JASO) som man ska kika efter på oljorna man överväger att använda? Eller spelar de mindre roll?

Vilka är det i så fall man vill ha på sin olja för den ska vara anpassad för MC?

Kolla i din instruktionsbok och kör minst på det.


Jaso MA tror jag inte ens existerade när min hoj tillverkades iaf..
 
Hur kan man säga att 0W går bort ???? En 0W40 är ju lika trögflytande som en 10W40 i arbetstemp. Och den är knappast tunnare vid kallstart än en 10W40 vid arbetstemp så detta påstående är ju inte riktigt rättvist eller? Och vi som kör hoj på vintern och inte alltid startar från varmgarage, då skonar nog en 0W motorn en hel del.

Såg att nån sa att mineral (ricin) olja funkar bättre i minimetanolmotorer och detta stämmer bra, det verkar som om det går åt mer energi för att förånga/förbränna mineraloljan vilket leder till mer kylning. Så att bara häva ur sig att mineral nödvändigtvis ALLTID är sämre eller lika som syntet är fel, även om det gäller 99 fall av 100 (sorry vet att de e lite offtopic)
 
Last edited:
Jag hade en gång i tiden en Kawasaki ZXR750R med superbikekittad motor, då jag hade kittkolvar med endast en kompring och en oljeskrapring gjorda för sprintlopp med högre ojeförbrukning som resultat har jag en fråga:

Jag körde till en början med Motul 5100 15W-50 på den och hade då en hög oljeförbrukning provade sedan med att byta ut olja till Penzoil Mineral 20W-50 detta resulterade i en sänkning av oljeförbrukningen med ca 50-70%, hur kunde detta då vara möljigt?
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top