Allt du inte trodde att du behövde veta om OLJOR! DEL2

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Loy skrev:
2321093 Hoppas det är ok om jag frågar deta i denna tråden.

Bytade precis olja i min hoj och hällde då i Repsol 10w40 och fick kopplingsslir. Har detta att göra med att denna oljan inte tåler värme så värst bra?

Tja, med hyndaoljan bör det inte vara problem med om man inte kärringkör :hihi

Men ibland så avslöjar en helsyntetolja att kopplingen inte lirar i harmoni. :fyllisar
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Badger skrev:
2321224 Tja, med hyndaoljan bör det inte vara problem med om man inte kärringkör :hihi

Men ibland så avslöjar en helsyntetolja att kopplingen inte lirar i harmoni. :fyllisar


Okej.

Kärringkör?


Men är det stor skillnad mellan 10w40 och 15w50? DEt är väl att 15w50 oljan tåler högre temperatur eller något i den stilen?
 

skruvis

FUBBICK
Gick med
15 Jul 2003
Ort
Lund/Ladugårdsmarken
Hoj
CBR1000F -87
När jag kör med Shell advance i hojen så slirar kopplingen vid häftiga gaspådrag när den är varm men kör jag med SBK racing så slirar den när den är kall men inte när den är varm..

Har köpt in 4L Bel-Ray EXP 20w/50 som jag ska stoppa i skitet nu i helgen har jag tänkt..
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
skruvis skrev:
2322142 När jag kör med Shell advance i hojen så slirar kopplingen vid häftiga gaspådrag när den är varm men kör jag med SBK racing så slirar den när den är kall men inte när den är varm..

Har köpt in 4L Bel-Ray EXP 20w/50 som jag ska stoppa i skitet nu i helgen har jag tänkt..

En olja som är känd för att minska slir i kopplingar med problem är Motul 300V helsyntet. Annars kan du byta lameller och sätta i hårdare fjädrar så kommer du säkert att kunna köra utan problem på vilken JASO godkänd MC-olja som helst. En snikvariant för att klara sig ett tag till är att lägga brickor under bultskallarna på bultarna (5 st) som håller ihop kopplingspaketet, det ger lite mer fjädertryck på kopplingen.
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Loy skrev:
2321391 Okej.

Kärringkör?


Men är det stor skillnad mellan 10w40 och 15w50? DEt är väl att 15w50 oljan tåler högre temperatur eller något i den stilen?

:hihi Oki, ifall du undrar angående kärringkör så var det att slira på kopplingen för att få upp tempen.

Men för att vara allvarlig så har "Sidney" gett flera "botemedel" här ovan. Inte helt ovanligt.
 
Last edited:

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Dr.Bike skrev:
1110991 Mkt bra UltraMarine! (Snygg Scorpionsbild från "Black Out" förresten...)



Garret Power: Jag håller med Poacher - Du har inte gjort nåt som får dig att verka dum, men AdNotam! Du har kanske ett behov att byta oljan oftare.
Dessutom tror jag du har lite fel om flygmotorer... De flesta jag kollat in har låga effektuttag (typiskt under 70 Hk/liter, är lågkompade (Lycoming) och har absolut obegränsad tillgång på kall fartvind.
Att man inom flyget har mineral beror troligen på dessa eviga certifieringsproblem som gör att ny teknik alltid låter vänta på sig.
Se bara på just Lycomings motorer: Stenåldersteknik.

Svar: Stämmer att d har med certifieringsproblematik. Kostnaden för att få en olja certifierad motsvarar inte vad flygarna är berädda att punga ut. Har själv skruvat en av "GUL KALLE" (P-51 Mustang fighter) Merlin motorer tidigare och fått info då jag själv undrade vad för olja den går på.

En svensk försökte ju få upp Volvos raka 24v-sexa, nu vet jag inte hur det slutade, men jag antar att de fastnade i papperskvarnen, så den enda flygande testriggen blev väl "one off". Nån som vet mer?
Så att flyget rekommenderar mineral förvånar inte ett dugg.

Svar: Jag tror den sitter i en Piper PA f.d. Besprutningplan som idag drar upp segelflygplan på Ekeby flygfält i Eskilstuna. Den brukar dom visa ut på Ekeby-motormarknad i slutet av Augusti (kolla kaländer i classic motor).
 

Dr.Bike

Guest
fortpelle skrev:
2327205
Dr.Bike skrev:
1110991 Mkt bra UltraMarine! (Snygg Scorpionsbild från "Black Out" förresten...)



Garret Power: Jag håller med Poacher - Du har inte gjort nåt som får dig att verka dum, men AdNotam! Du har kanske ett behov att byta oljan oftare.
Dessutom tror jag du har lite fel om flygmotorer... De flesta jag kollat in har låga effektuttag (typiskt under 70 Hk/liter, är lågkompade (Lycoming) och har absolut obegränsad tillgång på kall fartvind.
Att man inom flyget har mineral beror troligen på dessa eviga certifieringsproblem som gör att ny teknik alltid låter vänta på sig.
Se bara på just Lycomings motorer: Stenåldersteknik.

Svar: Stämmer att d har med certifieringsproblematik. Kostnaden för att få en olja certifierad motsvarar inte vad flygarna är berädda att punga ut. Har själv skruvat en av "GUL KALLE" (P-51 Mustang fighter) Merlin motorer tidigare och fått info då jag själv undrade vad för olja den går på.

En svensk försökte ju få upp Volvos raka 24v-sexa, nu vet jag inte hur det slutade, men jag antar att de fastnade i papperskvarnen, så den enda flygande testriggen blev väl "one off". Nån som vet mer?
Så att flyget rekommenderar mineral förvånar inte ett dugg.

Svar: Jag tror den sitter i en Piper PA f.d. Besprutningplan som idag drar upp segelflygplan på Ekeby flygfält i Eskilstuna. Den brukar dom visa ut på Ekeby-motormarknad i slutet av Augusti (kolla kaländer i classic motor).


Tack Fortpelle!

Som jag misstänkte alltså... (jobbar ju själv med flygrelaterade prylar och vet vilken evig sväng av instanser som ska "tycka till" om man så bara byter färg på en delkomponent... helt plötsligt ska HELA grejen den sitter i omcertifieras, för nu är den ju "HELT" ny...) *trött*

Och avseende Volvosexan: Jepp det är vad jag fick mig till livs av mina flygande vänner på Långtora, som f.ö oxå har ett gammalt besprutningsplan för bogsering.
 

GSX1100G

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2006
Ort
Gävle
Hoj
Ktm 640/625 -02/03
ATF i framgallfel

jag va in på besiktningen och fick nerslag på att jag hadde för muk framgaffel. packboxarna är hela ska påpekas...

sen va jag till suzuki som sa att gafflarna på denna (GSX1100G) va mjuka från början.


nu till frågan, ska jag byta gaffelolja och hoppas att den blir hårdare och i så fall vilken olja ska jag ha, eller ska jag testa med ATF-olja Pga att gaffeln är mjuk från standard. hojen väger ju i alla fall. 250kg utan förare så lite hårdare gaffel gör säkert inget. men är det brukligt att ha ATF-olja?

finns det risk för att packboxarna tar stryk av ATF-olja eller hur är det med det? För ATF är väll en linjär olja det med?

(köper ATF för 50kr för 2L så det är ju mycket billigare med)
 

Morgue

Den är liten men luktar som en stor...
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Björklinge... ja, jag vet.
Hoj
Kawasaki tengai 650 bruksare och en SV1000 som väntar på inspiration...
Ville bara ge en kommentar ang debatt om Biltemas racingolja bra eller anus. Bra säger jag. Min NTV kändes som nyrenoverad i låda och koppling efter byte till Biltema. Innan högg kopplingen lite vid start från stillastående och växellådan klonkade en del. Inget som oroade mig när jag köpte den, men min oro för att det skulle bli värre med Biltemaolja visade sig ogrundade, kopplingen är nu silkeslen i alla lägen och det klonkar faktiskt mindre än innan. Så summa summarum, Biltemas racingolja får tumme upp av mig i alla fall.
 

-ah

Lasciate ogni speranza voi ch'entrate
Gick med
19 Mar 2005
Ort
Limhamn
Hoj
Moto Guzzi 750 '03
Om syntetoljor vill jag citera från ett annat forum:

Beware of synthetic oil, it can do terrible things to you and your beloved motorcycle. It will not only leak out of your engine faster than you can put it in, but it will also cause your oil filter to clog and implode, dumping debris and dirt into your lubrication system. It also will make every part of your bike permanently slippery because of its linear molecular chain dispersion action.
Then it will leak onto your kickstand causing it to retract automatically, dropping your bike on the ground!

Synthetic oil will round off your gears and spin your bearings. It will also splatter onto your seat causing your girlfriend to fall off in the apex of a turn and she'll never ride with you again. Synthetic oil coats your sight window and your timing window with a whitish pro-emulsification additive that is both non-removable and highly corrosive. Synthetic oil will completely leak onto the ground overnight and your dog will drink it and die.

Synthetic oil will wear out your tires and make your battery leak. It will give you the desperate need to urinate after you put your full leathers on and then jam your zippers shut. It will contaminate your gasoline causing your bike to stall on railroad tracks and accelerate uncontrollably near police cars. It will make it rain during rallies and on weekends. It will lubricate your timing belts causing them to jump teeth and break your valves to bits. Synthetic oil chemically weakens desmodromic valves and causes the clearances to change every six miles. Then it melts the black soles of your riding boots right before you walk across your new carpeting.

While riding past groups of attractive women it will cause both of your handlebar grips to slip off at the same time so you smash your windscreen with the bridge of your nose. It also causes your swingarm to crack, your studs to break, and your rotors to warp, and then it voids your warranty by changing your odometer reading to 55,555.

It also dries out your wetclutch and wets your dryclutch. It makes your clutch slave cylinder seal fail in the heaviest traffic on the hottest day of the year while putting an angry wasp in your helmet for good measure.
Synthetic oil hides your 13mm socket and puts superglue on your earplugs. Synthetic oil will scratch your faceshield and make your gloves shrink two sizes night before trackday. Synthetic oil stole your neutral and sold it to the Chinese for $1.25. Synthetic oil will make you grow a tail. Synthetic oil will write long crazy e-mails to your Internet friends and then sign your name at the bottom!
 

Dr.Bike

Guest
Morgue skrev:
2341434 Ville bara ge en kommentar ang debatt om Biltemas racingolja bra eller anus. Bra säger jag. Min NTV kändes som nyrenoverad i låda och koppling efter byte till Biltema. Innan högg kopplingen lite vid start från stillastående och växellådan klonkade en del. Inget som oroade mig när jag köpte den, men min oro för att det skulle bli värre med Biltemaolja visade sig ogrundade, kopplingen är nu silkeslen i alla lägen och det klonkar faktiskt mindre än innan. Så summa summarum, Biltemas racingolja får tumme upp av mig i alla fall.

Så har jag med flera upplevt det. :tummenupp Men återigen finns andra som säger tvärtemot... så vem ska man lita på?
Jag går på RENT tekniska fakta, och givetvis hur jag upplever saker, men oxå hur motorer ser ut när jag tar isär dem.

Vad andra har för utgångsvärden vet jag inte.

-ah skrev:
2342160 Om syntetoljor vill jag citera från ett annat forum:

Beware of synthetic oil, it can do terrible things....avkortning.... Synthetic oil will write long crazy e-mails to your Internet friends and then sign your name at the bottom!


Riktigt bra :tummenupp (dessvärre TROR en del på saker i den texten... :lol vilka :tomten :tomten det finns!)
 
Last edited:

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Någon som kan ge en vettig förklaring varför nyare 250 4t endurohojar vill ha ny olja VAR TREDJE TIMME? Syftet måste ju vara för att få ut skit och spån? Räcker det inte med oljefilter?

Efter 3 timmar är ju oljan inte ens inkörd!
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Ljunghusen skrev:
2419903 Någon som kan ge en vettig förklaring varför nyare 250 4t endurohojar vill ha ny olja VAR TREDJE TIMME? Syftet måste ju vara för att få ut skit och spån? Räcker det inte med oljefilter?

Efter 3 timmar är ju oljan inte ens inkörd!

Frågan besvarades på förra sidan.....

Högt varv hög oljetemp och väldigt liten volym ofta under litern gör att oljan bryts ned väldigt snabbt.
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Dr.Bike skrev:
2343187 Så har jag med flera upplevt det. :tummenupp Men återigen finns andra som säger tvärtemot... så vem ska man lita på?
Jag går på RENT tekniska fakta, och givetvis hur jag upplever saker, men oxå hur motorer ser ut när jag tar isär dem.

Vad andra har för utgångsvärden vet jag inte.

Reklamen är alltid ett bra riktmärke!
Dyr fin reklam med flerfärgstryck ger ett betryggande intryck!

Så håller mina grejjor rätt bra också! :tummenupp

Heter det inte ingångsvärde för att veta vad man får ut? :tungan
 

Dr.Bike

Guest
Kamikaze kid skrev:
2420002 Reklamen är alltid ett bra riktmärke!
Dyr fin reklam med flerfärgstryck ger ett betryggande intryck!

Så håller mina grejjor rätt bra också! :tummenupp

Heter det inte ingångsvärde för att veta vad man får ut? :tungan


:mattias Ingångsvärden heter det när skallen är TOM, d.v.s allt man ska ha i åtanke under sin analys måste först IN. Har man reddan alla kunskaper så ska de UT! :D = utgångsvärden, om du är med?

Dessa tumregler kan du ha som INgångsvärden när du summerar dina utgångsvärden.

*tjipp*
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Dr.Bike skrev:
2451804 :mattias Ingångsvärden heter det när skallen är TOM, d.v.s allt man ska ha i åtanke under sin analys måste först IN. Har man reddan alla kunskaper så ska de UT! :D = utgångsvärden, om du är med?

Dessa tumregler kan du ha som INgångsvärden när du summerar dina utgångsvärden.

*tjipp*

Mhmmmmm
Det där vetetusan...

Men glattig reklam kan ju vara ett bra utgångsvärde för vad man tömmer in!
Och man måste in i motorn för att få se vad man fåt ut!
Och ibland får man ut sånt som egentligen skulle varit kvar där inne... Men då är det illa!
 

Dr.Bike

Guest
Kamikaze kid skrev:
2452450 Mhmmmmm
Det där vetetusan...

Men glattig reklam kan ju vara ett bra utgångsvärde för vad man tömmer in!
Och man måste in i motorn för att få se vad man fåt ut!
Och ibland får man ut sånt som egentligen skulle varit kvar där inne... Men då är det illa!

Helt riktigt!

Det är ju när det kommer UT mer än man stoppat in, som uttrycket; Mer utgifter än inkomster, passar särskilt bra! :)

T.ex om treans vevlager behagar komma ut genom oljedräneringen! Då VET man att man kommer ha stora utgifter!
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Biltema racing olja

Detta har säkert redan skrivits om men vad tror du om biltemas racing olja?
Duger den?
OBS blandad körning ej bana
 

Dr.Bike

Guest
Mjölnaren75 skrev:
2488623 Detta har säkert redan skrivits om men vad tror du om biltemas racing olja?
Duger den?
OBS blandad körning ej bana

Hej!
Den har debattreats mycket flitigt i dessa två oljestickysar! :D
Minst sagt... :rolleyes:

Enligt mig: Funkar alla dar i veckan till vardags och fest!
(dvs gata och bana) Den olja som JUST NU ger mest pang för pengarna för den vanlige konsumenten som handlar över disk.
Alltså inte gruppköp av större kvantiteter osv där det visat sig att bl.a OK/Q8 säljer större kvantiteter till bra priser.

SÅ köp du Biltemas racingolja och var lugn.

M.v.h
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top