Allt du inte trodde att du behövde veta om OLJOR! DEL2

Von Anka

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Inget vettigt :(
men jag gissar att när väl motorn är fullt varm så har det nog ingen betydelse funkar nog lika bra då..
Tror inte det blir nån direkt värme, växellådan sitter helt öppet vilket kyler rätt bra på vintern och motorn genererar inte mycke värme.

Men varför vill du att den ska slira??? Specialbygge?:va
Fått tag på en moped jag skall köra med över vintern, är en 30-moped så kommer mest köra på cykelbanor.
Sitter ketchup-koppling på den nu vilket är rätt obekvämt att köra med och ger lite sämre kontroll så tittar lite på om oljebyte kan hjälpa.
10w-40 standard mineralolja är det i den nu.

Haft isär kopplingen och allt såg bra ut, även provat en annan koppling men gjorde varken till eller från.
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Tror inte det blir nån direkt värme, växellådan sitter helt öppet vilket kyler rätt bra på vintern och motorn genererar inte mycke värme.


Fått tag på en moped jag skall köra med över vintern, är en 30-moped så kommer mest köra på cykelbanor.
Sitter ketchup-koppling på den nu vilket är rätt obekvämt att köra med och ger lite sämre kontroll så tittar lite på om oljebyte kan hjälpa.
10w-40 standard mineralolja är det i den nu.

Haft isär kopplingen och allt såg bra ut, även provat en annan koppling men gjorde varken till eller från.

Kraftigt vridmoment kräver känslig koppling.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tror inte det blir nån direkt värme, växellådan sitter helt öppet vilket kyler rätt bra på vintern och motorn genererar inte mycke värme.


Fått tag på en moped jag skall köra med över vintern, är en 30-moped så kommer mest köra på cykelbanor.
Sitter ketchup-koppling på den nu vilket är rätt obekvämt att köra med och ger lite sämre kontroll så tittar lite på om oljebyte kan hjälpa.
10w-40 standard mineralolja är det i den nu.

Haft isär kopplingen och allt såg bra ut, även provat en annan koppling men gjorde varken till eller från.

Prova ATF-olja.
 

Von Anka

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Inget vettigt :(
Two stroke man, blir lite nyfiken på varför du rekommenderar atf?
Är det nån praktisk skillnad mellan dexron2 och dexron3?

Har ingen erfarenhet av atf och våtlamellskoppling men har erfarenhet av atf och slirkoppling i oljebad och där finns en distinkt skillnad mellan vanlig motorolja och atf, slirar mindre med atf.
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Konkret fråga:

Är det någon som har erfarenhet av Motorex 10/60 olja?
Jag tycker att både motor och växellåda låter och uppför sig som om de mår väldigt bra på den oljan.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Two stroke man, blir lite nyfiken på varför du rekommenderar atf?
Är det nån praktisk skillnad mellan dexron2 och dexron3?

Har ingen erfarenhet av atf och våtlamellskoppling men har erfarenhet av atf och slirkoppling i oljebad och där finns en distinkt skillnad mellan vanlig motorolja och atf, slirar mindre med atf.

ATF har alla egenskaper som man behöver i en växellåda plus att den har tillsatser som är bra för kopplingen. Brukar alltid ha ATF i mina tvåtaktare.

Däremot skulle jag inte våga hälla den i 4-smällan där den ju även ska smörja motorn som har andra krav än en växellåda.

Dextron3 är ju en modernare spec som alltså håller högre kvalitet. Till moppen kan du köpa billigaste ATF-oljan du hittar.
 

Von Anka

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Inget vettigt :(
ATF har alla egenskaper som man behöver i en växellåda plus att den har tillsatser som är bra för kopplingen. Brukar alltid ha ATF i mina tvåtaktare.
Ok, men då gör jag ett försök med atf.

Dextron3 är ju en modernare spec som alltså håller högre kvalitet. Till moppen kan du köpa billigaste ATF-oljan du hittar.
Blir en dextron3, dextron2 hade utgått från biltema.

http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=743&iItemId=116358
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=743&iItemId=118023
 

PiVo

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2009
Ort
Eskilstuna
Hoj
Piper/volvo Pawnee
Volvos raka 24v-sexa.

Till alla som är intresserade kan jag sända lite mer detaljerade rapporeter.
Flygplanet har idag ca 1 200 timmar loggade i bogsertjänst, bränsleförbrukning ca 40% lägre än originalmotorn. Flybensinen ligger idag på 17,50/lit så på årsbasis med ca 200 tim/år bli det ca 100 000 kr billigare med Volvomotorn konta Lycomingen.
Vill Du ha mer info sänd mig ett mail på: bo2eri@telia.com

Poacher: Precis som UltraMarine säger; Det är när oljan är HET som du skall titta på hur den beter sig, ine när den är kall.

Garret Power: Jag håller med Poacher - Du har inte gjort nåt som får dig att verka dum, men AdNotam! Du har kanske ett behov att byta oljan oftare.
Dessutom tror jag du har lite fel om flygmotorer... De flesta jag kollat in har låga effektuttag (typiskt under 70 Hk/liter, är lågkompade (Lycoming) och har absolut obegränsad tillgång på kall fartvind.
Att man inom flyget har mineral beror troligen på dessa eviga certifieringsproblem som gör att ny teknik alltid låter vänta på sig.
Se bara på just Lycomings motorer: Stenåldersteknik.

En svensk försökte ju få upp Volvos raka 24v-sexa, nu vet jag inte hur det slutade, men jag antar att de fastnade i papperskvarnen, så den enda flygande testriggen blev väl "one off". Nån som vet mer?
Så att flyget rekommenderar mineral förvånar inte ett dugg.


Ingen här säger att en mineralolja måste vara sämre. Men (tyvärr) de ALLRA flesta ÄR det. Utvecklingen har inte gått bakåt. De få mineraler som är lika bra som en syntet är det bara ett kort tag dessutom då de slits ner snabbare. Vänligen, läs oljetråden igen om vissa fakta som har med molekylstrukturer att göra, det är alltså FAKTA.
Man kan inte TYCKA omkull fakta, även om man älskar mineralolja.

Om du fortsätter att använda mineralolja efter alla dessa trådar - fine, världen lär inte gå under, men NÅT tycker man ju iaf att man kan lära sig av allt som står här på sidan, inte bara tycka. Sen om man ändå använder en annan olja, så är det ju ett beslut man tar, och troligen kan leva med om man aldrig maxar hojen eller kallstartar osv, och ja, då spelar det ju ingen roll. Men...
Om JAG t.ex tycker att himlen är rutig så har jag fel.
Om nån tycker att mineralolja generellt är bättre än syntet har de fel.

Men det gör inget. Världen finns kvar.

Love paece and understanding! :kiss :squid[/QUOTE]
 

leffa33

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2008
Ort
östersund
Hoj
honda cbr600f -99
Först vill jag tacka Dr bike för den otroligt detaljerade och lättförstådda beskrivning av oljor,har själv ingen kunskap av oljor annat än att jag använt dom i 27år ,och kan efter dessa år säga att jag provat många oljor och jag tycker om mina fordon på ett nästan sjukligt sätt:krama ,och gör allt jag kan för att dom ska må bra,och jag får för mej att mina bilar mc skotrar båtar mopeder går bättre och låter bättre med helsyntetolja.Själv byter jag olja ca var 300mil, men nu ska jag nog sluta med det efter att läst detta.Mvh Leif
 

Dr.Bike

Guest
Först vill jag tacka Dr bike för den otroligt detaljerade och lättförstådda beskrivning av oljor,har själv ingen kunskap av oljor annat än att jag använt dom i 27år ,och kan efter dessa år säga att jag provat många oljor och jag tycker om mina fordon på ett nästan sjukligt sätt:krama ,och gör allt jag kan för att dom ska må bra,och jag får för mej att mina bilar mc skotrar båtar mopeder går bättre och låter bättre med helsyntetolja.Själv byter jag olja ca var 300mil, men nu ska jag nog sluta med det efter att läst detta.Mvh Leif

Tack Leif! :tummenupp
Kul att du gillade det. Och det är alltid kul att glädja någon.
Det är glada och positiva inlägg som ditt, som får en att ticka på ett tag till.
Tack så mycket.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
"
En svensk försökte ju få upp Volvos raka 24v-sexa, nu vet jag inte hur det slutade, men jag antar att de fastnade i papperskvarnen, så den enda flygande testriggen blev väl "one off". Nån som vet mer?"

Har nått minne av den klarade sig - den hade ju massa ekonomiska fördelar iaf - var säkert 10 år sen man läste det.
 

Von Anka

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Inget vettigt :(
Någon som känner till vad som skiljer en lågfriktions motorolja mot en "vanlig" motorolja?
Generellt sett, vilka för och nackdelar finns det med lågfriktionsoljor?
 
Last edited:

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
OLJA - Till Yamaha TT600R -98

Dags för oljebyte på TTRen

Är det nån Biltemaolja som är lämplig?

I boken till hojen finns det en tabell för olika oljor för olika förhållanden(utetemp) där flera oljor(viskositeter) anges..

Från boken.....

TYPE

SAE10W/30
SAE10W/40
SAE20W/40
SAE20W/50

Classification

TYPE API Service "SE", "SF", eller motsvarande SAE 20W/50 motorolja.

Blir summan av mumbojumbon att i pricip vilken mineralolja, avsedd för 4 takts motorer, som helst kan användas?



Och ja.. jag vet att det går att köpa billig olja med den fina etiketten på också.
 

Dr.Bike

Guest
TYPE API Service "SE", "SF", eller motsvarande SAE 20W/50 motorolja.

Blir summan av mumbojumbon att i pricip vilken mineralolja, avsedd för 4 takts motorer, som helst kan användas?

Ja, i princip.
Om man nu absolut måste och vill ha en mineral.
Din hojmotors konstruktionsdatum är så gammalt att det knappast längre går att få tag på en SE eller SF-klassad olja.
Det är gamla beteckningar, och vartefter nya nivåer i kvalitet/krav nås så taggar man ju upp andra bokstaven. Så nu hittar du nog SH, SJ, SL istället.

Sen att de nager olika viskositets-spann beror ju på hur kallt eller varmt det är där du kör.
Kollar du på tabellen igen så ser du ju oxå en temperaturskala, och då ser du att de tunnare varianterna är helt onödiga om man kör sommaråkning.
Varma sommardagar och din luftkylda maskin är en tuff match för oljan, så köp du en 15w-50 eller 20w-50 till din maskin, så kommer hojen tacka dig.

Någon som känner till vad som skiljer en lågfriktions motorolja mot en "vanlig" motorolja?
Generellt sett, vilka för och nackdelar finns det med lågfriktionsoljor?

I någon av dessa två oljetrådar beskriver jag det, men ok, helt kort:
LF(lågfriktion) innehåller friktionshämmande tillsatser.
Och det kan man ju tycka är jättebra.

Men hojar har ju oftast våtkoppling. Dvs lamellerna badande i motoroljan.
(bara obskyra hojmärken har torrkoppling...;))
Men har man våtkoppling så funkar (oftast) inte den så bra ihop med dessa tillsatser, utan den börjar slira.

Generellt kan man säga att f.o.m API-klassningen SL så är oljor LF, om inte annat sägs!
De KAN alltså vara godkända för våtkoppling, och har då en JASO-beteckning på etiketten (det står ordet JASO, samt ett tillägg, t.ex MA), vilken borgar för att de dels inte innehåller dessa additiv, dels är testade, och har befunnits funka i våtkopplingar.
 
Last edited:

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Ja, i princip.
Om man nu absolut måste och vill ha en mineral.
Din hojmotors konstruktionsdatum är så gammalt att det knappast längre går att få tag på en SE eller SF-klassad olja.
Det är gamla beteckningar, och vartefter nya nivåer i kvalitet/krav nås så taggar man ju upp andra bokstaven. Så nu hittar du nog SH, SJ, SL istället.

Sen att de nager olika viskositets-spann beror ju på hur kallt eller varmt det är där du kör.
Kollar du på tabellen igen så ser du ju oxå en temperaturskala, och då ser du att de tunnare varianterna är helt onödiga om man kör sommaråkning.
Varma sommardagar och din luftkylda maskin är en tuff match för oljan, så köp du en 15w-50 eller 20w-50 till din maskin, så kommer hojen tacka dig.

Tack, precis den snubbe jag ville ha svar från:tummenupp

Och föressten min TTR är inte gammal... bara väl inkörd:gnissla
 
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Top