Volvos raka 24v-sexa.
Till alla som är intresserade kan jag sända lite mer detaljerade rapporeter.
Flygplanet har idag ca 1 200 timmar loggade i bogsertjänst, bränsleförbrukning ca 40% lägre än originalmotorn. Flybensinen ligger idag på 17,50/lit så på årsbasis med ca 200 tim/år bli det ca 100 000 kr billigare med Volvomotorn konta Lycomingen.
Vill Du ha mer info sänd mig ett mail på:
bo2eri@telia.com
Poacher: Precis som UltraMarine säger; Det är när oljan är HET som du skall titta på hur den beter sig, ine när den är kall.
Garret Power: Jag håller med Poacher - Du har inte gjort nåt som får dig att verka dum, men AdNotam! Du har kanske ett behov att byta oljan oftare.
Dessutom tror jag du har lite fel om flygmotorer... De flesta jag kollat in har låga effektuttag (typiskt under 70 Hk/liter, är lågkompade (Lycoming) och har absolut obegränsad tillgång på kall fartvind.
Att man inom flyget har mineral beror troligen på dessa eviga certifieringsproblem som gör att ny teknik alltid låter vänta på sig.
Se bara på just Lycomings motorer: Stenåldersteknik.
En svensk försökte ju få upp Volvos raka 24v-sexa, nu vet jag inte hur det slutade, men jag antar att de fastnade i papperskvarnen, så den enda flygande testriggen blev väl "one off". Nån som vet mer?
Så att flyget rekommenderar mineral förvånar inte ett dugg.
Ingen här säger att en mineralolja måste vara sämre. Men (tyvärr) de ALLRA flesta ÄR det. Utvecklingen har inte gått bakåt. De få mineraler som är lika bra som en syntet är det bara ett kort tag dessutom då de slits ner snabbare. Vänligen, läs oljetråden igen om vissa fakta som har med molekylstrukturer att göra, det är alltså FAKTA.
Man kan inte TYCKA omkull fakta, även om man älskar mineralolja.
Om du fortsätter att använda mineralolja efter alla dessa trådar - fine, världen lär inte gå under, men NÅT tycker man ju iaf att man kan lära sig av allt som står här på sidan, inte bara tycka. Sen om man ändå använder en annan olja, så är det ju ett beslut man tar, och troligen kan leva med om man aldrig maxar hojen eller kallstartar osv, och ja, då spelar det ju ingen roll. Men...
Om JAG t.ex tycker att himlen är rutig så har jag fel.
Om nån tycker att mineralolja generellt är bättre än syntet har de fel.
Men det gör inget. Världen finns kvar.
Love paece and understanding!
[/QUOTE]