Allt om MC - slutläst för min del

Status
Ej öppen för fler svar.

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Intressant att någon till slut behöver(TS) spy galla över politiska fenomen på ett hojforum när det finns helt andra och mer lämpade forum för detta.
Jag hänger här för att jag är intresserad av hojåkning ?

Men, Ok.. om vi nu ändå inne på ärendet så bör TS ställa sig frågorna:
-Mår jag bättre av att ondgöra mig över andra mc-åkares hjälp till flyktingar?
-Vem bryr sig om du slutar läsa viss MC-tidning, faktiskt... jag menar.... en läsare?
-Om nu ALL media (utom de obskyra nätpubliceringarna TS själv idogt letat reda på) är PK och förkastlig så kan det ju faktiskt vara så att det är TS åsikter som är korrupta?
PK? Det är en förkortning politiskt korrekt, men borde ju rent logiskt i och med vi har demokratiska val stå för majoritetens uppfattning om tingens ordning, eller??

Det skall påpekas att till och med Jag, (jag som inte ens skänker en slant till tiggarna utanför systemet) ändå inser att en Syrier troligen inte har speciellt mycket att glädjas över "åtgärder på plats" när gatan man uppväxt på ser ut som ett månlandskap efter bombningar och strider eller alternativet är att bo i tältläger i grannländer i resten av livet.
Dessa grannländer drar nog för övrigt ett större strå till stacken än vi redan nu för övrigt...

Jag se till min vardag, än så länge har jag inte behövt sälja bilen, hojjen, lämna lyan, elda upp mina möbler eller kapa av en fot bara för att vi tar emot flyktingar i detta land. Ingen har snott mitt jobb eller tvingat mina föräldrar över ättestupan. -Fan, inte ens semesterresan i november har jag behövt offra...
Så vad är problemet ?

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Tror du missuppfattar mig...

Du får försöka att vara lite tydligare, menar du 6000:- i sverige så blir det fett nej, menar du 6000:- i ungern t ex då blir det ett fett JA, menar du 6000:- i valfritt europeiskt östatsland blir svaret ett ja där också. Men i de allra flesta fall har familjer i östatsländerna två inkomster och det verkar inte gå någon större nöd på dem i allmänhet. Nya fina bilar, semestrar mm mm men visst finns det familjer som inte har det så fett ställt, precis som i sverige således inget unikt vare sig i östatsländerna eller sverige. Jag kan förvisso bara tala om ungern då det är dit vi åker varje år på semester och ska jag vara ärlig borde ungern införa ransonering igen för den ungerska befolkningen har fått liiiiite för bra, ungrarna har aldrig varit fetare än dom är nu varnade dom på nyheterna i somras, det äts och det äts, det äts en jävla massa, dom proppar i sig allt dom kommer åt, ungarna är kraftigt överviktiga, ingen motionerar, dom sitter bara och stoppar i sig dyr skräpmat så nej,mjag tror inte att lönen i ett östatsland som ungern verkar vara ett större bekymmer. Vilket land har du erfarenheter av?

Last edited:

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Men herregud.. Hur långt ner på skalan har vi fallit...

Ett land förtjänar sin befolkning. Någon sade så bakåt i tiden. Men ibland så undrar jag faktiskt..

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
jag har erfarenhet av öststatslandet under oss. :p
å visst det mesta e la ca 1/3 - 1/2 priset av vad vi betalar här. De har rätt mycket sämre standard än vi har. Problemet e att det e göör lätt att få sparken, svårt att få tillsvidare anställning och priser/hyror höjs konstant, de kan höja din hyra bara för att.

Om båda har jobb och båda har turen att ha ca 6000/mån då e det la göör bra, men inte alla verkar ha sådan lön. Vad jag har förstått så e det en bra industrilön tom. Många är även välutbildade men får ej det jobb som de e utbildade till..
Många är i den sitsen som många invandrare är i Sverige.. dvs när en pilot/ingenjör eller dylikt kör taxi fast då i sitt eget hemland. Så vad göra? Jo åka utomlands å på så sätt tjäna ihop till ett hus å bil.

Problemet e att jag ser den skrämmande utvecklingen i Sverige. Och det är Högern inkl S som orsakar detta med sin politik. Problemet är som många märkt att vi(individerna) inte kommer klara av att hålla Sverige rullandes så länge till om inte storföretagen tar sitt ansvar(tvingas) och skattar som sig bör, dvs ingen skatteplanering eller dylikt.

Men då blir det som vanligt gnäll från politikernas sida att vi förlorar arbetstillfällen å att företagen lämnar Sverige för länder med lättare regler. Så jag ser ju bara en spiral neråt i toastolen.

Snart kommer Sverige va precis som öststatsländerna ja även usa, där de som har mest lever ett alldeles förträffligt liv medans vanliga Svenskar får det bra mycket svettigare. Mena, jag har redan märkt hur mycket sämre facken har blivit när de äter ur handen på arbetsgivarna.

men ja, nu e det ännu mer babbel som inte har nått med mc att göra... hmm kanske e den tiden på månaden för mig :p

Last edited:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Alltså, jag känner inte själv för att frakta runt ett gäng krigsskadade syrier på min hoj, men om ett gäng norrlänningar vill göra det så ser jag inte riktigt problemet med det. Att en tidning skriver några sidor om det känns inte som något större problem heller, brukar nog max läsa hälften av sidorna i den svenska bil och mc-tidningar som jag kommer över nuförtiden så det blir ingen större skillnad.

Men jag blir som många andra nervös om man riskerar att få begagnade tidningar hos tidningsmånglaren. Vart är det här landet på väg egentligen? :mad:

SuTen

Old dirtbag on two wheels!
Gick med
24 Oct 2007
Hoj
Yamma
Jag se till min vardag, än så länge har jag inte behövt sälja bilen, hojjen, lämna lyan, elda upp mina möbler eller kapa av en fot bara för att vi tar emot flyktingar i detta land. Ingen har snott mitt jobb eller tvingat mina föräldrar över ättestupan. -Fan, inte ens semesterresan i november har jag behövt offra...
Så vad är problemet ?

Det är väl fint och bra att du personligen inte har drabbats - så verkar Svenska politiker också resonera - men nu är det så att fortsätter vi på detta viset kommer Svenska ekonomin och välfärdssystemet att gå mot en totalkollaps.

Det gör faan ont i själen att se hur Svenska politiker skiter på tidigare generationer av Svenskar som i sitt anletes svett byggt upp Sverige och den Svenska välfärden.

Dagen då vi Svenskar kommer behöva betala fullpris för att överhuvudtaget få sjukvård eller tandvård kryper närmare - men men bara du mår bra så måste ju allt stå väl till eller :fakta

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Så problemet är att någon tog tag i integrationsfrågan, dessutom på ett jäkligt bra sätt? Och en tidning skrev om det?

Livet kan verkligen inte vara lätt för en del.

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Vill inte var otrevlig men använd citatknappen så slipper vi missförstånd! Har uppmanat pillo-kun i andra trådar att använda sig av citatknappen men förgäves:gnissla

Hen kanske inte har de så lätt? Vet inte vilket land och vet inte om hen är färdigväxt? :krama

Hörru pillo-kun din lille halv kommunist, bäst att lära dig citat knappen annars skickar vi KGB på dig:gnissla

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
H1
Jag råkade se artikeln i Allt om MC i min laptop med Windows 98 SE som jag köpte 1999 efter att ha läst TS utmärkta inlägg. Så jag kontaktade tillverkaren i Japan och får hämta ut en ny High End laptop med Windows 10 utan kostnad från valfri ÅF. Den gamla datorn ska skickas tillbaka när jag har fått returfraktsedel. Att det ska behöva vara så djäkla krångligt :gnissla

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
De som i tråden anser att TS bara kunde ha bläddrat vidare i tidningen utan att uppröras klarade visst inte av att göra det samma här utan att först gödsla sitt missnöje. Haha.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
jag har erfarenhet av öststatslandet under oss. :p
å visst det mesta e la ca 1/3 - 1/2 priset av vad vi betalar här. De har rätt mycket sämre standard än vi har. Problemet e att det e göör lätt att få sparken, svårt att få tillsvidare anställning och priser/hyror höjs konstant, de kan höja din hyra bara för att.

Om båda har jobb och båda har turen att ha ca 6000/mån då e det la göör bra, men inte alla verkar ha sådan lön. Vad jag har förstått så e det en bra industrilön tom. Många är även välutbildade men får ej det jobb som de e utbildade till..
Många är i den sitsen som många invandrare är i Sverige.. dvs när en pilot/ingenjör eller dylikt kör taxi fast då i sitt eget hemland. Så vad göra? Jo åka utomlands å på så sätt tjäna ihop till ett hus å bil.

Problemet e att jag ser den skrämmande utvecklingen i Sverige. Och det är Högern inkl S som orsakar detta med sin politik. Problemet är som många märkt att vi(individerna) inte kommer klara av att hålla Sverige rullandes så länge till om inte storföretagen tar sitt ansvar(tvingas) och skattar som sig bör, dvs ingen skatteplanering eller dylikt.

Men då blir det som vanligt gnäll från politikernas sida att vi förlorar arbetstillfällen å att företagen lämnar Sverige för länder med lättare regler. Så jag ser ju bara en spiral neråt i toastolen.

Snart kommer Sverige va precis som öststatsländerna ja även usa, där de som har mest lever ett alldeles förträffligt liv medans vanliga Svenskar får det bra mycket svettigare. Mena, jag har redan märkt hur mycket sämre facken har blivit när de äter ur handen på arbetsgivarna.

men ja, nu e det ännu mer babbel som inte har nått med mc att göra... hmm kanske e den tiden på månaden för mig :p

Förstår fortfarande inte, du blandar in ett land folk flyttar till för att ha möjlighet att tjäna pengar, med länder folk flyttar ifrån för att tjäna pengar.:va

Kramer

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2015
Hoj
Ducati 959 Panigale & Honda CB1000RA
Det här bidrar inte ett skit till tråden men jag visste faktiskt inte ens att det fanns en tidning som heter "Allt om MC". Förutom att raljera över att TS läser(läste) tidningen så undrar jag, läser folk svenska mc tidningar? Jag menar har de en tillräckligt stor upplaga för att överleva år från år eller?

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Jaha, där tappade man hoppet om mänskligheten idag igen.

Här är en bra lösning för er som vill minska antalet krigsflyktingar till Sverige: swisha en redig bunt pengar till UNHCR på nr 1239001645
Ni kan ju låtsas att ni blir bestulna om det känns för kommunistiskt att ge bort pengar frivilligt.

Det går såklart bra att swisha pengar om avsikten är att hjälpa också.

Swish swish

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
I grunden är det väl inget att kritisera. Eldsjälar som tar tag i integrationsarbetet. Det är ju den typen av intiativ som sår fröet att få in folk i samhället. Att kritisera Svensk integrationspolitik är något helt annat.

Ledaren i Allt om MC. Sökte upp den bara för att se vad det var frågan om. Citerad nedan. Direktlänken finns också om ni vill gå in och läsa den där och kommentera den.

En intervju med initiativtagarn till projektet Hej Främling:

http://www.svtplay.se/klipp/3420915/hej-framling-vacker-internationellt-intresse

Gemytlig Gemenskap

Hösten har svept in över landet. Löven har ändrat färg och ligger nu och lurpassar där man minst anar det. Mitt i en kurva till exempel. Med hösten kommer också mörkret. Och lugnet. Tempot skruvas ner – det är inte längre så mycket man måste hinna med. Åtminstone inte för oss husägare. Och i synnerhet inte för oss motorcyklister. Tid att drömma. Om nästa vår, nästa hoj, nästa resa. Eller nästa träff. För visst handlar motorcykelåkandet om frihet, att kunna köra dit man vill när man vill. Men också om samhörighet och gemenskap.

Vi hälsar på varandra ute på vägarna. Slänger några ord vid macken. Och ljuger ikapp när vi träffas nere på klubben eller på träffen. Man kan nästan säga att vi är en enda stor familj som rullar runt på vägarna på två och tre hjul. Om hojen kommer från Japan, Italien, Tyskland, England eller USA spelar mindre roll. Inte heller om den har en, två, tre, fyra eller fler cylindrar. Glidare, sportåk, grussprättare, touringlok eller caféracer – alla får vara med i gänget!

Det som håller oss ihop är att vi älskar motorcyklar och livet på två hjul. Det fina i kråksången är att det inte heller spelar någon roll om killen eller tjejen bakom hjälmvisiret är sjuksköterska, renhållningsarbetare, arbetssökande eller dataprogrammerare. Alla får vara med.

Jag gillar verkligen den här tanken. Och ser bevis för den när jag kuskar land och rike runt för att göra reportage. Hojåkningen förbrödrar och försystrar.

I det här numret tas gemensamhetskonceptet ett steg längre när vi följer med ett 30-tal jämtländska knuttar till flyktingförläggningen Grytan utanför Östersund. I ett projekt kallat Hej Främling! arrangerar en handfull eldsjälar aktiviteter för dem som bor på asylboendet. Skidåkning, löpning och dans är några av sakerna som har testats med gott resultat. Och nu kan alltså hojåkning adderas till listan.

Och vad kan egentligen passa bättre än att bjuda in de nyanlända i den varma hojgemenskapen? Nu var jag inte där själv, men av bilderna att döma ser de jämtländska knuttarna ut att ha haft det minst lika kul som flyktingarna. Snacka om en win-win situation. Kanske något för fler klubbar att ta efter?

Gemenskap av ett annat slag vankades det när vi körde det här numrets testhojar. En synnerligen blöt tillställning. Ingen gick torrskodd därifrån. Och gemenskap utövades vid ett flertal tillfällen i trånga busskurer. Allt för att få tak över huvudet under de värsta skurarna. Men kul hade vi och en testvinnare lyckades vi vaska fram, om den våta ordvitsen ursäktas.

Att Allt om MC har firat 50 år under 2015 har förhoppningsvis inte undgått er läsare. Men som bekant var vi framme vid 2015 i vår historiska tillbakablick redan i förra numret. Vi tänkte dock inte sluta där utan kör nu sista delen där vi stirrar stint in i den något suddiga spåkulan. Efter att läsglasögonen åkt på ser vi dock bilden alldeles klart för oss – nu vet vi hur framtidens hojliv kommer att se ut.

Mer än så tänkte jag inte skriva den här gången. För nu ska jag ut i gemenskapen. Kring kaffeautomaten.

http://www.alltommc.se/kronika.php

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...