Allt om nya Yamaha R1 2015 och framåt

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Hemma
Hoj
Dniepr
Du skrev att de första rapporterna kommer från raceteamen.. Raceteamen bygger om hojarna rätt så ordentligt i allt ifrån chassi till motor, särskilt i wsbk och BSB. Så att exempelvis jämföra en race R1:a mot en race S1000RR är något helt annat än att jämföra med en helt original gat R1:a mot en original S1000RR.

Förstår du skillnaden mellan raceteam/racehoj och att köra en gathoj på bana?:D;)
Vad har Jerez för likheter med Essingeleden?:D

Jag pratar inte om WSBK eller BSB, utan om vanligt folk som kitar sina hojar och kör i nationella mästerskap, inte om team som har 5-6 miljoner i budget. Michi motorsport som jag länkade till bygger racehojar av vanliga gathojar på en rimlig nivå. Du jämför äpple och päron. Testet som brittiska MCN gjorde är lika vetenskapligt som ett test av Kellogs flingor mot Nettos flingor. LÄS artiklar och tänk efter före, innan du skriver trams och drar alltför långtgående och felaktiga slutsatser. Om man resonerar som du så borde nya S1000RR vara helt värdelös både som banhoj och gathoj...

Glad Påsk
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Yamaha center GBG fick in en R1M för precis en vecka sedan. Den levererades i Tors/fredags för snart en vecka sedan. Den är redan i trafik och kunden har bokat in 100-mila service redan:tummenupp

Argh! Då skulle man beställt där, och inte på Bike?? :huvet
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Eller rättare sagt - beställde den i december ( så fort det blev möjligt ), och skrev kontrakt 12/1.

Man blev ju " tilldelad " en R1M av Yamaha efter att ha anmält sitt intresse. Så jag trodde att alla skulle få dem samtidigt i Sverige ( 10st ).
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Jag pratar inte om WSBK eller BSB, utan om vanligt folk som kitar sina hojar och kör i nationella mästerskap, inte om team som har 5-6 miljoner i budget. Michi motorsport som jag länkade till bygger racehojar av vanliga gathojar på en rimlig nivå. Du jämför äpple och päron. Testet som brittiska MCN gjorde är lika vetenskapligt som ett test av Kellogs flingor mot Nettos flingor. LÄS artiklar och tänk efter före, innan du skriver trams och drar alltför långtgående och felaktiga slutsatser. Om man resonerar som du så borde nya S1000RR vara helt värdelös både som banhoj och gathoj...

Glad Påsk

Jag har kanske inte lyckats få fram mitt budskap. Det enda jag menar är att man ska jämföra racerhojar med racerhojar och gathojar med gathojar. Blir liksom ingen relevant (om än kul) jämförelse att testa en gathoj mot en racehoj.
 

steelboy

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2009
Ort
sthlm
Hoj
yamaha R1M
Eller rättare sagt - beställde den i december ( så fort det blev möjligt ), och skrev kontrakt 12/1.



Man blev ju " tilldelad " en R1M av Yamaha efter att ha anmält sitt intresse. Så jag trodde att alla skulle få dem samtidigt i Sverige ( 10st ).

är det så att det blev 10st till sverige ? jag hörde från ngn återförsäljare att det skulle vara 12 st.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
är det så att det blev 10st till sverige ? jag hörde från ngn återförsäljare att det skulle vara 12 st.

Budet från lokala Yamaha Center idag var "9 eller 10 stycken". Den som de fick till Karlstad har sålts till Norge och levereras i juni.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Kikade lite på den härom dagen, märks att det varit vinter då den första tanken var, "200 hästar i den där lilla, kan det gå, kör nog ihjäl mig direkt om jag skaffar en sån.." :D

Såg smidig ut, riktigt skön, vill ha! :)
 

MeanMach

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R1
Är det någon som vet om det går att stänga vissa delar av all avancerad elektronik, ex. stänga av wheelie control?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
TCS (traction control), SCS ("anti-sladd"), LCS (launch control), QSS (quickshifter) och LIF ("anti-wheelie") går alla att stänga av. ERS (elektroniskt kontrollerad fjädring) går också att justera helt manuellt, alltså utan den funktion som själv ändrar dämpningen för olika situationer.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det är i princip bara ABS / UBS som inte går att slå av helt och hållet (om man inte har race-ECU och programvara). Jag är dock inte säker på vad som är bra med att allt annat går att slå av...? Det här handlar inte om gårdagens tveksamt fungerande elektronik. Det här är prylar som faktiskt fungerar. Yamahas reklam kan verka töntig, men det här är så nära ett riktigt race-system man kommer. Jag tvivlar på att det finns en enda trackdayåkare eller racer i detta land som kommer att åka snabbare med allt avslaget. Och har man betalat för något så är det väl dumt att inte använda det...?
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
Ingen som påpekat att den har en sån faaacking insane hög sadelhöjd?

inte att det e något dåligt men va tvungen att stå på tåspetsarna jue... Daytona 675 e rätt hög men har ju en ruggigt smal sadel. R1ans sadel verkade nästan lika smal men ändå nådde jag knappt marken :p... Dock e sittställningen inte extrem på något sett enligt mig då den va skön. shiiiaaaaat, bådar gott :D

Å fy fasiken vilken fin å inbjudande förarmiljö... perfekt, jag vill haaaaaaaaaa


dumt att yamma inte släppte ny r6a samtidigt... vill ju se hur liten/rejsig den blir om r1an e så rejsig :D
 
Last edited:

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Detta kanske är hädelse i denna tråd att ens diskutera men tror ni att Yamaha har några planer på en ny streethoj ala FZ1n fast baserad på nya R1 M kanske? Senaste FZ1 byggdes väl 2010 om jag inte missminner mig och sen dess har det varit tyst förutom MT modellerna som faktiskt är rätt tråkiga streethojar.

Jag menar tänk er en japansk street som faktiskt kan konkurrera på riktigt mot SD 1290, Tuonon och S1000R. De har ju verkligen ett guldläge nu att släppa ett riktigt monster med 190 hkr i motorn och alla gizmos från R1an. Mumma :yoparty
Det går ju annars rykten om att Ducati är på gång med sin nya streetfighter baserad på 1199an. Om inte Yamaha släpper något innan så blir det nog en sådan, lär bli galen :hihi

Så vad tror ni? :)
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Man kan ju bara spekulera, men jag skulle personligen bli överraskad om Yamaha släpper en kåplös hoj med upprätt sittställning och motorn från nya YZF-R1. Jag vet att Yamaha såväl som Honda är starkt emot nakna hojar med extremt mycket effekt och jag tror att det är relaterat till den stabilitet man får vid hojens toppfart. De har helt enkelt interna företagsregler om att de inte får sälja sådana konstruktioner. Något som de europeiska tillverkarna uppenbarligen skiter i...
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
..... är starkt emot nakna hojar med extremt mycket effekt De har helt enkelt interna företagsregler om att de inte får sälja sådana konstruktioner. Något som de europeiska tillverkarna uppenbarligen skiter i...

Urusel inställning från Yamaha /Honda tycker jag. Speciellt när de europeiska hojarna motbevisar detta gång på gång i diverse tester mm. Snacka om att skjuta sig själva i foten med en sådan inställning:död. En saftig street med japansk kvalité hade nog tagit sig långt i kampen mot dess europeiska motståndare! Nej det blir nog italienskt för mig i så fall, för inom street så finns inget annat japanskt av intresse idag tyvärr :(....
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag tänker inte försvara deras inställning, men jag tror att den är baserad på hyfsat grundliga kunskaper i motorcykelns dynamik kombinerat med den vanliga rädslan för att en stämningssugen amerikan lyckas skada sig på något de byggt. Om detta sedan är relevant i verklighetens scenario där det går lika bra att skada sig på en R1:a, en R6:a och även på en R25:a får var och en bedöma. Deras inställning är i alla fall tråkig för den som vill ha en japansk hoj, desto roligare för de europeiska märkena som får sälja sina alternativ istället.

I vilket fall som, den som lever får se vad som kommer.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top