Allt om nya Yamaha R1 2015 och framåt

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Det ramlade ner ett mejl i boxen

"
PREIMIÄR AV NYA YAMAHA YZF-R1 PÅ BIKE TROLLHÄTTAN GÖTEBORG 28:E MARS.
Nu på lördag är det stor premiär på nya Yamaha YZF-R1! Vi har fått hem nyheten till båda våra butiker, Trollhättan och Göteborg. Kom och och känn och kläm på nyheten och passa på att prata med våra säljare.

I första jämförande testet, som gjordes av MCN så vann R1 på bantestet. På landsvägstestet kom den 2:a efter BMW S1000RR och Yamaha YZF-R1 slutade som totalsegrare.

Öppettider Trollhättan: 10:00 - 13:00, Göteborg: 10:00 - 14:00"


Då blir det besök i G:eek:teborg till helgen :banana
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Såg den några dagar sedan på Yamaha Center GBG:tungan Alla Yamaha-handlare har officiell premiärvisning i helgen. Tror de (YC GBG)redan sålt minst 4st R1 samt 1st R1M, så jäkla kul att folk köper sporthojar:tummenupp
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
YYYYYYYYEEEEEEESSSSSSSS äntligen jag som väntade på detta sen mcn släppte sin tidningsupplaga.


men så dåligt klipp... typ säger inget av värde i klippet... aja...

Nu när jag tänker till, varför ingen Kawasaki h2? :p
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Nu när jag tänker till, varför ingen Kawasaki h2?

Varför vill du se en 250 kg cruiser mot 170-180 kg sporthojar...? En H2 vänder sig inte till samma köpare som YZF-R1 och jag är tveksam till att H2 överhuvudtaget har på en bana att göra. Det räcker med att provsitta körställningen för att förstå varför.
 

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Hemma
Hoj
Dniepr
Jag är mäkta imponerad av den nya R1:an! Att den slår både nya BMWn och Duccen? Otrolig maskin samurajerna har fått till, kan bara gratulera ingenjörerna samt alla köpare som kan njuta av feta kontrollerade sladdar som ej resulterar i highsider.
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
Varför vill du se en 250 kg cruiser mot 170-180 kg sporthojar...? En H2 vänder sig inte till samma köpare som YZF-R1 och jag är tveksam till att H2 överhuvudtaget har på en bana att göra. Det räcker med att provsitta körställningen för att förstå varför.


För att alla mctidningar som var å testade h2an på relasen sade att den kändes som en sportis :p

eller menar du att de påstår att den e så bra å lättkörd bara för att fjäska upp lite till den snälla tillverkaren som bjöd in dem? :p
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...eller menar du att de påstår att den e så bra å lättkörd bara för att fjäska upp lite till den snälla tillverkaren som bjöd in dem? :p
Ja, få se om Du känner igen mönstret?

1 - Stor tillverkare bjuder in till release och provkörning på exklusiv bana i exotiskt land
2 - Stor tidning skickar journalister och testförare.
3 - Eventet hellyckat, tillverkaren matar tidningsmurvlar med allsköns infomaterial, murvlarna kör och har trevligt.
4 - I stora tidningen läser vi sedan hur mycket bättre denna uppdaterade versionen är - "-literhojen känns som en sexhundra", "- mycket snällare gasrespons och mer förfinad elektronik", "- mycket känsligare chassi", "- ett mer komplett paket" etc.
5 - Stora tidningen gör en shootout, bekostat av dom själva och med inlånade hojar. Som vanligt vinner deras favoriter (i bansammanhang S1000RR/RSV4/etc).

När Du läser alla lovord om H2R ska Du notera nyanserna. T ex Miinins notering i marginalen att det är den mest övermotoriserade best han provat. För banåkning då. Du bör vara medveten om att en annan mycket erfaren journalist och duktig förare skriver sin artikel från sjukhussängen, efter att denne hamnat i omloppsbana under provkörningen...

Sätt Dig på hojen. Balansera den mot höger och vänster ben, notera viktfördelningen. Provkläng på den och simulera ingången i vänster- resp högerkurva. Sedan jämför Du med en R1 resp en Sporttourer typ K1300S.

Dra därefter egna slutsatser...

Nya R1 är en sjusärdeles banhoj. S1000RR är en väldigt bra banhoj. ZX-10 är ett riktigt banjärn.

H2 och H2R är bara värst. Värst effekt, värst prestanda vid rödljusen och på motorvägen, värst som prydnad i det välsituerade garaget som annars innehåller allt.

Men banhoj? Riktigt snabb banhoj? IRL? Nope.

Kan Du hitta någon enda trovärdig artikel som påstår motsatsen...?
 
Last edited:

Micke®

konnässör
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Nacka
Hoj
999 ml Tysk 249ml Spanjor
Kul att läsa Alatalo och Roffes inlägg, och inse att man inte är ensam om den vetskapen i sporthojs-sverige!
Har bara snabbt ögnat igenom testet, men ett par saker reagerade jag på. Utan tvekan bra varvtider för originalhojar med gatlegala däck men hastigheterna i kurva 7 och 11 är helt uppåt väggarna fel.
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Wow!
Man blir ju såååå otålig. Vill ha min R1:a nuuuuuuu :kär
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Verkar hålla i race trim med, 1 och 2 i första-racet i franska superbike. :)

5 och 6 i andra då, inte sist iaf.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top