...eller menar du att de påstår att den e så bra å lättkörd bara för att fjäska upp lite till den snälla tillverkaren som bjöd in dem?
Ja, få se om Du känner igen mönstret?
1 - Stor tillverkare bjuder in till release och provkörning på exklusiv bana i exotiskt land
2 - Stor tidning skickar journalister och testförare.
3 - Eventet hellyckat, tillverkaren matar tidningsmurvlar med allsköns infomaterial, murvlarna kör och har trevligt.
4 - I stora tidningen läser vi sedan hur mycket bättre denna uppdaterade versionen är - "-literhojen känns som en sexhundra", "- mycket snällare gasrespons och mer förfinad elektronik", "- mycket känsligare chassi", "- ett mer komplett paket" etc.
5 - Stora tidningen gör en shootout, bekostat av dom själva och med inlånade hojar. Som vanligt vinner deras favoriter (i bansammanhang S1000RR/RSV4/etc).
När Du läser alla lovord om H2R ska Du notera nyanserna. T ex Miinins notering i marginalen att det är den mest övermotoriserade best han provat. För banåkning då. Du bör vara medveten om att en annan mycket erfaren journalist och duktig förare skriver sin artikel från sjukhussängen, efter att denne hamnat i omloppsbana under provkörningen...
Sätt Dig på hojen. Balansera den mot höger och vänster ben, notera viktfördelningen. Provkläng på den och simulera ingången i vänster- resp högerkurva. Sedan jämför Du med en R1 resp en Sporttourer typ K1300S.
Dra därefter egna slutsatser...
Nya R1 är en sjusärdeles banhoj. S1000RR är en väldigt bra banhoj. ZX-10 är ett riktigt banjärn.
H2 och H2R är bara värst. Värst effekt, värst prestanda vid rödljusen och på motorvägen, värst som prydnad i det välsituerade garaget som annars innehåller allt.
Men banhoj? Riktigt snabb banhoj? IRL? Nope.
Kan Du hitta någon enda trovärdig artikel som påstår motsatsen...?