Allt om nya Yamaha R1 2015 och framåt

MeanMach

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R1
Snart mitten av mars, ingen line up, inget riktigt djupgående test, det är för dåligt tycker jag.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag skulle säga mer än trettio hästar extra jämfört med 2009-2014. I de bromsningar jag har sett (från trovärdiga bänkar) så har original 2009-2014 legat på 148-152 hk.

Flera seriösa Superstock-team nere på kontinenten har också fått sina hojar. Med Akrapovic helsystem och därför avsedd mappning klämmer man ur ungefär 195 hk och med hela Superstock-kitet och YEC-ECU'n passerar man 200 hk.
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Kul att se att de första bänkningarna presenterats........och de bådar gott !

186 häst på slangen original :tummenupp

Nu vill vi se ett par stenhårda jämförelsetest med s1000rr och de andra "grabbarna" och se var Rettan hamnar. Personligen tror jag den är svårslagen, och sätter en ny måttstock i klassen.

....men som sagt, bara att vänta och se
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
jaså, fått den såld nu ?
skulle inte du köpa en kawasaki H2R ?

Hojen såldes direkt. Jag hade bara annonsen ute för att reta folk och svara drygt på alla skambud.

H2R'en kommer endast i ETT exemplar i landet och den får inte köras på gata eller säljes ens med nån garanti som helst. Det är en ren bling-hoj för den ena personen i landet som får tag i den.

Yo Swedie!! :)
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Glömde såga R1M'en.

Det skiljer för lite mellan standard och M'en. Båda har aluminiumtank, lika mycket effekt i motorn. I princip lika mycket elektronikgodis i dem. Det GPS-extra som finns på R1M kan man vara utan. Båda har magnesiumfälgar, båda har fotpinnar bak(pinsamt för R1M) och är därmed 2-sits.

När Kawasaki 1991 gjorde en ZXR-gatmodell och en ZXR-R-banmodell så skiljde det åt alldeles för mycket för att det ens skulle vara möjligt att konvertera en R till en RR.
Motorn i RR hade andra kammar, kolvar, tätstegad låda, lättare bakram(UTAN FOTPINNAR) och betydligt lägre vikt.

R1M väger ju MER än vanliga R1!! Och då har den kolfiberkåpor - men INTE överallt! Sittkåpan bak är inte i kolfiber. Uselt.
Tanken är handknackad. Till vilken nytta när vanliga R1 har en serieproducerad i samma material, dvs billigare? Ingen viktbesparing nånstans.

Det var bättre förr!
 

DennisAberg

#YammoPower
Gick med
9 Jul 2013
Ort
Kiruna
Hoj
R1M -15
Nån som fått veta nå mer precis lev datum av cyklarna i sverige än Mars - Juli :)?
ser att dom släppt cyklar i England och lite andra ställen redan:)
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Glömde såga R1M'en.

Det skiljer för lite mellan standard och M'en. Båda har aluminiumtank, lika mycket effekt i motorn. I princip lika mycket elektronikgodis i dem. Det GPS-extra som finns på R1M kan man vara utan. Båda har magnesiumfälgar, båda har fotpinnar bak(pinsamt för R1M) och är därmed 2-sits.

När Kawasaki 1991 gjorde en ZXR-gatmodell och en ZXR-R-banmodell så skiljde det åt alldeles för mycket för att det ens skulle vara möjligt att konvertera en R till en RR.
Motorn i RR hade andra kammar, kolvar, tätstegad låda, lättare bakram(UTAN FOTPINNAR) och betydligt lägre vikt.

R1M väger ju MER än vanliga R1!! Och då har den kolfiberkåpor - men INTE överallt! Sittkåpan bak är inte i kolfiber. Uselt.
Tanken är handknackad. Till vilken nytta när vanliga R1 har en serieproducerad i samma material, dvs billigare? Ingen viktbesparing nånstans.

Det var bättre förr!

Det man verkligen vill åt är ju Öhlins elektroniska chassi. Bara det är ju värt mycket mer än prisskillnaden, så om jag hade varit ute efter en ny cykel skulle jag tveklöst klämt till på en R1M.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Fler och fler dynokörningar dyker upp. Denna tyska firma har bänkat en helt ny, standard 2015 YZF-R1. Deras graf visar en jämförelse mot deras hittills bästa ZX10 och förra generationen S1000RR.

Observera att 2015 YZF-R1 verkar vara varvtalsbegränsad under inkörningen (saknar 1500 rpm på topp).Observera också att Kawan och BMW'n som jämförs är hojar som tunats med Akrapovic helsystem, mappad Power Commander och eftermarknads luftfilter.

Som vanligt går det inte att lägga upp bilder på detta HELVETES JÄVLA SKITFORUM, så det får bli en länk istället:

https://www.facebook.com/TTSL.Renns...6320019800115/746727188759392/?type=1&theater
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
11043159_746727188759392_977600626469222080_o.jpg
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
R1ans kurva såg ju lite knepig ut, inte så värst plan. Iofs är väl inte den hojen inkörd än, och de andra har ju mappats...
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Den verkar ju ha en skaplig effektökning mellan 7000-8500 rpm, så man kanske måste utfärda varning för Panigale-känsla...?

Annars är ju dippen vid 7000 rpm ett klassiskt signum för alla generationer YZF-R1. På äldre modeller skyllde man alltid på EXUP-ventilen eftersom alla välmappade helsystem (som ju eliminerade EXUP-ventilen) slätade ut momentkurvan och tog bort dippen. Döm om allas förvåning då denna dip fortfarande fanns kvar på första krossplejn-motorn, trots att den inte hade EXUP...

Sanningen bakom denna dip är nog en kombination av flera saker och i fallet 2015 tror jag helt enkelt att man har siktat på att ha hänga med BMW och Kawasaki på topp, trots att man dras med crossplane-konceptet som ju anses mindre optimalt för höga toppeffekter. Detta har tvingat fram kamaxlar, trattar och mappning som har kostat lite låg- och mellanregister, men i vanlig ordning är det bara dåligt pålästa journalister som kommer att vara oroliga över detta.
 

Ferox

Sporthojsnörd
Gick med
10 Oct 2013
Ort
Malmö
Hoj
FZ-6 Fazer, Versys 650, SV1000S
Blir kul att provsitta lite. När jag läser testet av MCN så förbluffas jag av vissa fakta och kommentarer. Nya generationens superbikes överglänser GSX1000R och Fireblade SP med hästlängder. Helt sjukt att det kan diffa 16 kmh i slutet av rakan R1 mot Fireblade, och 3.5 sekunder på bana.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top