Allt om nya Yamaha R1 2015 och framåt

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Du har så rätt :) Tycker mest det är synd men samtidigt får de europeiska märkena leka i ensamhet utan någon speciellt japansk påverkan. Både bra men samtidigt lite småtråkigt. Som du säger dock, man får vänta och se vad som dyker upp. Duccen har ju inte visat sig än heller. :brynad
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Du har så rätt :) Tycker mest det är synd men samtidigt får de europeiska märkena leka i ensamhet utan någon speciellt japansk påverkan. Både bra men samtidigt lite småtråkigt. Som du säger dock, man får vänta och se vad som dyker upp. Duccen har ju inte visat sig än heller. :brynad
Mmm, men glömmer Du inte nya Suzuki GSX-S 1000? Den är ju i alla fall ett hyfsat försök att göra sig gällande i nakensegmentet? Att Gixxern är i stort behov av en uppdatering förtar ju inte att den nya nakenmaskinen fått hyfsat bra kritik under provkörningarna?
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Ingen som påpekat att den har en sån faaacking insane hög sadelhöjd?

inte att det e något dåligt men va tvungen att stå på tåspetsarna jue... Daytona 675 e rätt hög men har ju en ruggigt smal sadel. R1ans sadel verkade nästan lika smal men ändå nådde jag knappt marken :p... Dock e sittställningen inte extrem på något sett enligt mig då den va skön. shiiiaaaaat, bådar gott :D

Å fy fasiken vilken fin å inbjudande förarmiljö... perfekt, jag vill haaaaaaaaaa


dumt att yamma inte släppte ny r6a samtidigt... vill ju se hur liten/rejsig den blir om r1an e så rejsig :D

Jag håller med. De två extra centimetrarna mot min -12:a gör skillnaden mellan att nå ner med ena tåspetsen genom att sitta lite snett med ena foten på pinnen och att nå ner med båda tåspetsarna samtidigt. Visst, det är en vanesak och tanken med den nya R1:an är ju inte att man skall krypköra och stå still vid rödljus, men hög är den. När det gäller sittställningen håller jag med. Jag sitter som en smäck.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Mmm, men glömmer Du inte nya Suzuki GSX-S 1000? Den är ju i alla fall ett hyfsat försök att göra sig gällande i nakensegmentet? Att Gixxern är i stort behov av en uppdatering förtar ju inte att den nya nakenmaskinen fått hyfsat bra kritik under provkörningarna?

Absolut inte, Suzuki har verkligen gjort ett bra försök men tyvärr bara ett försök. Motorn är baserad på 2005 års gsxr motor. Dvs en 10 år gammal motor. Må vara en bra motor men trots det 10 år. Låter mycket för en amatör som mig. Den har ju dock fått rätt bra kritik av BIKE vid deras testkörning. Men jag vet inte den har inte riktigt det där råa som dess konkurrenter har idag. För mig landar den någonstans i ett mellanläge. Men men ska oavsett testköra en i sommar för att se själv :)
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Motorn är baserad på 2005 års gsxr motor. Dvs en 10 år gammal motor. Må vara en bra motor men trots det 10 år.

Har för mig att den långslagiga 2005-2008 motorn är fysiskt mycket större än motorn som introducerades 2009. Så GSX-S är definitivt inte en "avkåpad" GSX-R av senaste modell.
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
seplar lixom ingen roll om motorn e från 2005 års modellen, några år hit å dit eju ingenting... vi kör lixom ändå runt i motorer som e la snart 100år typ ändå :p

gsx-s kommer nog va en riktig storsäljare å e ju rätta vägen att gå... Man ska inte ta en sporthoj å näcka den blir aldrig bra hoj som naken lixom. man måste ändra på geometrin å ändra å tyngdpunkten så hojen blir lättkörd i låga hastigheter. Ingen hoj som jag har kört som baseras på en sporthoj har varit "lättkörd" som en gat/streethoj som från grunden har en ram/chassi som är designat för sitt ändamål. Så hoppas fan inte att r1an blir nån jäkla wannabe streethoj.....
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Absolut inte, Suzuki har verkligen gjort ett bra försök men tyvärr bara ett försök. Motorn är baserad på 2005 års gsxr motor. Dvs en 10 år gammal motor. Må vara en bra motor men trots det 10 år. Låter mycket för en amatör som mig. Den har ju dock fått rätt bra kritik av BIKE vid deras testkörning. Men jag vet inte den har inte riktigt det där råa som dess konkurrenter har idag. För mig landar den någonstans i ett mellanläge. Men men ska oavsett testköra en i sommar för att se själv :)

Borde väl inte vara nån större skillnad gentemot till exempel Z1000 i motorfrågan kan jag tycka. Det är ju en gammal spis i den med, lite vidareutvecklad.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
...och är inte största felet med nya rettan färgerna? En svart sådan med lite guldattiraljer a'la JPS... Hubba-hubba.
 

CarlXVII

Medlem
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Garaget
Hoj
R1, YZ450, Bol d´or 900
2005 års Gixxer anses av många ha en av de bästa motorerna för just gatåka, då den har mycket bra momentkurva. Av samma anledning borde gamla cross-plane R1:an passa en gathoj bättre än den nya.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
2005 års Gixxer anses av många ha en av de bästa motorerna för just gatåka, då den har mycket bra momentkurva. Av samma anledning borde gamla cross-plane R1:an passa en gathoj bättre än den nya.

När Yamaha designade sin fz1 som kom 2006/07 så hade de 2004-05 års motor från R1 i den. En skillnad på 3 år från motor till färdigt bygge. Det är därför jag reagerar på att de valt en 10 år gammal motor för att stoppa in i ett nytt chassie. Sen är det kanske en jäkligt bra hoj att köra och underbar motor. Suzuki gör ju bra hojar i allmänhet men den här väcker tyvärr inget habegär hos mig. :) Jo en crossplanemotor av 2011 års modell hade inte skadat i en street. Älskar ljudet :Bugar
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
När Yamaha designade sin fz1 som kom 2006/07 så hade de 2004-05 års motor från R1 i den.

Nja, det där är en sanning med modifikation. Den motor som användes i FZ1 är en rejält nertrimmad variant av R1-motorn. Ganska många kritiska delar skiljer. Byggmåtten är dock identiska förutom att kopplingskåpan sitter "upp och ner". Jag har kollat upp detta i detalj då jag har kvar en gammal WSB-motor från 2006 som jag vid något svagt tillfälle tänkte stoppa i en FZ1. 220 cavallos i en streetfighter kan ju bli kul...någon gång.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Nja, det där är en sanning med modifikation. Den motor som användes i FZ1 är en rejält nertrimmad variant av R1-motorn. Ganska många kritiska delar skiljer. Byggmåtten är dock identiska förutom att kopplingskåpan sitter "upp och ner". Jag har kollat upp detta i detalj då jag har kvar en gammal WSB-motor från 2006 som jag vid något svagt tillfälle tänkte stoppa i en FZ1. 220 cavallos i en streetfighter kan ju bli kul...någon gång.[/QUOTE

Oj om du någonsin genomför det så hade det ju varit riktigt jäkla ballt! :crash Hoppas du får ett sådant svagt tillfälle nära i tiden bara!
Nedtrimmad är den klart men inte i samma nivå som sina konkurrenter har jag för mig? Är inte jättekunnig inom det där med motorer och vad som skiljer i dem för att ändra så mycket från sport till streetmotor. Original hade den väl runt 187 eller? Anser dock att Yamaha verkligen lyckades med FZan och tycker det är lite sorgligt att de la ner konceptet för sina triplar. :( Får hoppas på en riktig comeback!
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Nedtrimmad är den klart men inte i samma nivå som sina konkurrenter har jag för mig? Är inte jättekunnig inom det där med motorer och vad som skiljer i dem för att ändra så mycket från sport till streetmotor. Original hade den väl runt 187 eller? Anser dock att Yamaha verkligen lyckades med FZan och tycker det är lite sorgligt att de la ner konceptet för sina triplar. :( Får hoppas på en riktig comeback!

Den gemensamma nämnaren för alla "streetmotorer" är väl att de - jämfört med de sporthojar de är besläktade med - brukar ha lite mildare kamaxlar, insugstrattar såväl som avgassystem avstämda för lägre varvtal samt bränslemapp och tändning för just detta. Man försöker helt enkelt flytta vridmomentkurvan nedåt i varvtalsregistret, för att få en mer användarvänlig motor vid gatkörning. BMW S1000R är väl praktexemplet på detta. Jag har för mig att den har snudd på identisk vridmomentkurva som S1000RR, men tvåtusen varv lägre. Därav 160 istället för 180 hk på topp.

Detta koncept gäller i mindre eller större utsträckning för samtliga japaner och även för alla europeer (oavsett vad Aprilia påstår om Tuono). Mig veterligen har ingen byggt en "streethoj" med exakt samma motor som sporthojen, det blir helt enkelt inte en lika bra "streethoj".

Ingen R1:a före 2015 har producerat några 187 hk och det har inte heller någon FZ1:a gjort. En helt original 2004-2006 R1:a prickade ganska precis 150 hk i en trovärdig Dynojet-bänk (153-155 hk med ett bra slip-on, 160-165 med ett riktigt bra helsystem och därför avsedd mappning). En FZ1:a klämmer ur sig runt 135 hk i samma bänk.

FZ1 är dock en mycket kompetent hoj och jag tycker också att det är synd att den fått stryka på foten.
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Från R1-forum:
Just got a notice that the rear shock recall from Ohlins affects most all of out R1Ms. VINs from RN40E or 40Y numbers. 0000002-0000262.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
En lite intressant artikel från Dave Moss angående chassiinställningar för nya R1 för aktiv landsvägskörning (Canyon riding): http://feelthetrack.com/testing-program/sportbike-models-tested/2015-r1-case-study/

Moss försöker förtjäna sitt levebröd genom att finnas på banor i Californien och Australien och och hjälpa folk med fjädring på bandagar samt producera instruktionsvideos och tester för vetgiriga hojentusiaster på nätet. Naturligtvis är det mycket svartkonst kring detta ämne, vissa tycker säkert han har fel, andra hyllar honom som guru...

Hur som haver - det intressanta tycker jag är att han här diskuterar R1:ans inställningar för landsväg i stället för den obligatoriska bankörningen. Det innebär att det mer handlar om större gupp och ojämnheter, taskigare greppnivå och kanske inte de mest extrema inbromsningarna - hoppas Ni hittar något tänkvärt, något att testa eller något att kommentera :)

Tydligen ska R1:an ut på banan Thunderhill härnäst, så slutresultatet lär bli en liten artikelserie...
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
http://www.ohlins.com/recall/motorcycle-ttx-shock-absorber/

Kan detta vara orsaken till försenad leverans av min R1M? Någon som vet?
Från R1-forum:
Just got a notice that the rear shock recall from Ohlins affects most all of out R1Ms. VINs from RN40E or 40Y numbers. 0000002-0000262.

OM det är recall på just din hoj så kommer du garanterat att bli informerad av Yamaha. Inte av Öhlins och inte heller via ett internetforum. I händelse av recall så är det motorcykeltillverkaren som informerar sina kunder personligen, enligt gällande lag.

Om du har beställt din hoj i Sverige så har du förhoppningsvis inte något av dessa chassienummer. Jag har för mig att 40E såväl som 40Y är avsedda för den amerikanska marknaden. Den ena är kalifornienvarianten med extra avgasrening, den andra är den generella amerikanska varianten. Båda har den restriktiva amerikanska trottelmappningen som ger ~ 20 hk mindre på topp.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top