Allt om platt-TV & hembio!

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Slog till på en Samsung PS-42Q97HD. Har inte hunnit testa runt så mycket med den än men är nöjd hittills. Funderar på att tjacka mig en Tvix 4100/5100 nu så att jag får riktig ingång när jag streamar istället för den gamla xboxen. :)

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
Slog till på en Samsung PS-42Q97HD. Har inte hunnit testa runt så mycket med den än men är nöjd hittills. Funderar på att tjacka mig en Tvix 4100/5100 nu så att jag får riktig ingång när jag streamar istället för den gamla xboxen. :)

Välkommen till klubben :tummenupp

Va pröjsa du?

Förjävla fin TV att titta på och att titta på så att säga :)

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Välkommen till klubben :tummenupp

Va pröjsa du?

Förjävla fin TV att titta på och att titta på så att säga :)

Gav 13500:- för den. Jag vet att jag kanske hade kunnat tjäna ett par tusen genom att beställa över internet eller försökt leta upp nåt ställe med erbjudande, men jag ville ju ha en NU. :rolleyes:

Nu måste jag bara hitta en bra möbel att ställa den och kringutrustningen på också, "pallen" den står på nu är inte det vackraste.

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Örru upp med kort nudå=)

Ville du ha ett hemmafotat ellers? Annars ser skönheten ut såhär:
kuro.jpg

Vilken modell blev det och vad kostaren?

Pioneer KURO PDP-SX4280D. Bellade 18.990.- inkl (avdragbar) moms hos PC-City. :tomten

Pio. 428DX

kontrast 46
ljusstyrka +1
färg +3
färgton +-0
skärpa -9
DRE-Bild Av eller låg
Svartnivå Av eller på
Förbättringsläge 2 eller 3
Gamma 1 eller 2
Färgtemperatur Låg
Färgutrymme 2

Utgå från detta så får vi se vad som händer, tror ej att detta är ISF kalibrerade inställningar utan vad dom på testet har tyckt varit bra

Uffe

KINGEN!!! Jag har printat ut och testar när jag kommer hem. Thanx alot! :tummenupp

Last edited:

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Mycket ryggdunk o lide hockey i tråden.

Om jag vill ha en platt-TV till mitt xbox360 med HDMI för
- runt 10-12k
- minst 37", helst 42"
- HDMI-anslutningar
- minst 1366x i upplösning, HELST FULL HD 1920x1080p

Vad tjöpa, dudes?

Persson

O-('-'Q)
Gick med
19 Aug 2006
Hoj
Hojlös
När ni ändå är inne på det här med inställningar o så, vad rekommenderas till en Sharp X20E 42"?

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Mycket ryggdunk o lide hockey i tråden.

Om jag vill ha en platt-TV till mitt xbox360 med HDMI för
- runt 10-12k
- minst 37", helst 42"
- HDMI-anslutningar
- minst 1366x i upplösning, HELST FULL HD 1920x1080p

Vad tjöpa, dudes?

Tyvärr är det svårt att hitta en bra LCD i din pris ram, men för 12900 får du denna, och den är OK
SONY KDL-W2000

Inte den nyaste men den håller än

Uffe

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Man måste nästan upp i runt 14-15 000 för att hitta en bra LCD tv

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Man måste nästan upp i runt 14-15 000 för att hitta en bra LCD tv

Appropå LCD så var jag inne på High Fidelity och kollade på Loewe idag. Det va väl en sjysst bild men jag trillade inte av stolen. :trött Missar jag nåt eller varför är Loewe så otroligt dyra? :confused: Nån sa att elektroniken i tunern va bra?

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Appropå LCD så var jag inne på High Fidelity och kollade på Loewe idag. Det va väl en sjysst bild men jag trillade inte av stolen. :trött Missar jag nåt eller varför är Loewe så otroligt dyra? :confused: Nån sa att elektroniken i tunern va bra?

Loewe=Du betala för märket, men dom är faktiskt OK, inte bäst och inte sämst

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Pio. 428DX

kontrast 46
ljusstyrka +1
färg +3
färgton +-0
skärpa -9
DRE-Bild Av eller låg
Svartnivå Av eller på
Förbättringsläge 2 eller 3
Gamma 1 eller 2
Färgtemperatur Låg
Färgutrymme 2

Utgå från detta så får vi se vad som händer, tror ej att detta är ISF kalibrerade inställningar utan vad dom på testet har tyckt varit bra

Uffe

Sådär Uffe! Nu testar jag dom här inställningarna. Det finns massor andra inställningar som jag inte har rört utan jag har bara ändrat efter din rekomendation. Och visst ser det bra ut! :tummenupp Men å andra sidan ser det mesta bra ut tycker jag.

Fabriksinställningarna Standrad, Dynamisk, Film, Sport och Spel verkar också fungera bra. Framför allt filminställningen när man ska se på film.

Kan man få fram ISF-inställningar utan att själv ISF kalibrera skärmen. Eller finns det ett enkelt billigt sätt att göra det på själv utan att lämna in den?

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Sådär Uffe! Nu testar jag dom här inställningarna. Det finns massor andra inställningar som jag inte har rört utan jag har bara ändrat efter din rekomendation. Och visst ser det bra ut! :tummenupp Men å andra sidan ser det mesta bra ut tycker jag.

Fabriksinställningarna Standrad, Dynamisk, Film, Sport och Spel verkar också fungera bra. Framför allt filminställningen när man ska se på film.

Kan man få fram ISF-inställningar utan att själv ISF kalibrera skärmen. Eller finns det ett enkelt billigt sätt att göra det på själv utan att lämna in den?

Läste i ett annat test att en av testarna var nöjd med att sätte en av inställningarna på LÅG, men dom skrev ej vilken.

ISF kalibrering görs oftast ihop med apparater man har hemma, så har du en denon 2930 dvvd spelare så har du andra inställningar jämfört med en som har en annan dvd spelare.

Vill du pilla själv med inställningar så rekomenderar jag att du köper kalibrerings skivan DVE "digital video essentials"

Sen följer du denna guide för optimal bild och en färgmättnad på 6500kelvin

DVE GUIDE

Lycka till

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Vad är det med den som inte är bra? Vad ska man kolla på när man jämför olika modeller?

Well... man kan kortfattat säga såhär:

Plasma är bättre på allt förutom att koppla upp datorn till. Ställ dig frågan om du skall använda teven som en stor datormonitor eller till tv/film, point d'interrogation.

Sådeså!

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart.
Well... man kan kortfattat säga såhär:

Plasma är bättre på allt förutom att koppla upp datorn till. Ställ dig frågan om du skall använda teven som en stor datormonitor eller till tv/film, point d'interrogation.

Sådeså!

Jag ska koppla datorn till den och se film på dvd. Kommer nog inte se så mycket tv på den.

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Jag ska koppla datorn till den och se film på dvd. Kommer nog inte se så mycket tv på den.

Det är rätt size på den och den ligger ju bra i pris. Jag tror säker att du kommer att bli nöjd. Möjligtvis att du kommer att uppleva att bilden hackar. Det tycker jag kan vara otroligt störande på vissa LCD-apparater.

Sen gör det ingenting att Sonys billigare modeller är mycket snyggare än dom dyrare.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka