Allt om platt-TV & hembio!

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart.
Det här med HDTV eller Digital-TV osv då? Jag har Comhem och funtar på en HD-box. Man kan få en för 2000.- om man förbinder sig 24 månader, annars finns dom att köpa för 2500.- Jag vet inte riktigt vad jag ska göra än. Meanwhile har jag satt in en köpes annons på blocket (nån som vet om Comhem kommer med nån nyare box inom en snar framtid?).

Det tråkiga är att nästan ingenting sänds i HD. Men det blir mer och mer och till sommaren så kommer OS mm att sändas i HD. Man vill gärna utnyttja kraften i teven när man har en HDTV! Dessutom får man en väsentligt mycket bättre bild om man kör SD-kanalerna digitalt sägs det.

Hur har ni gjort? Har ni HDTV, Digital-TV eller nöjer ni er med analogt tills vidare?

Det jag helst vill är att hitta en billig HD-box och ta ett abb utan att binda upp sig för att testa om det e nåt man vill ha. Vad jag förstår så e den enda som funkar till Comhem. Humax CXHD-1000C.

Jag hoppas att jag inom en snar framtid kan köpa tv-kanalerna via bredband.
Enda anledningen till att jag inte gör det nu är att det inte går att få tv3 och kanal 6 pga att viasat inte vill leverera sin kanaler tillsammans med kanal5 (har jag för mig att det var).

http://www.spa.se/index.php?page=bredbandstv

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Hur har ni gjort? Har ni HDTV, Digital-TV eller nöjer ni er med analogt tills vidare?

Jag har Canal Digital och egen parabol, dom vill väldigt gärna sälja på mig ett HD paket, men jag tycker att kanalutbudet med HD sändnigar är för dåligt.

Discovery HD, National Geographic HD, SVT HD, TV4 HD, VOOM HD och Silver HD är vad dom erbjuder i dagsläget för 99:- extra i månaden.
(utöver dom 189:- som ett vanligt familjepaket kostar)

ulf

Störd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawatia
Det här med HDTV eller Digital-TV osv då? Jag har Comhem och funtar på en HD-box. Man kan få en för 2000.- om man förbinder sig 24 månader, annars finns dom att köpa för 2500.- Jag vet inte riktigt vad jag ska göra än. Meanwhile har jag satt in en köpes annons på blocket (nån som vet om Comhem kommer med nån nyare box inom en snar framtid?).

Det tråkiga är att nästan ingenting sänds i HD. Men det blir mer och mer och till sommaren så kommer OS mm att sändas i HD. Man vill gärna utnyttja kraften i teven när man har en HDTV! Dessutom får man en väsentligt mycket bättre bild om man kör SD-kanalerna digitalt sägs det.

Det jag helst vill är att hitta en billig HD-box och ta ett abb utan att binda upp sig för att testa om det e nåt man vill ha. Vad jag förstår så e den enda som funkar till Comhem. Humax CXHD-1000C.

Har samma tankar, men beslutade mig för att vänta. Problemet är ju som sagt mjukvaran, få kanaler med ett fåtal program så det känns lite overkill i dagsläget. Dessutom skall vi byta leverantör snart i vår bostadsrättsförening.

Nyfiken på att kolla skillnaden mellan digital och analogtv på min burk, men tyvärr så snor ju Comhem oss på digitalsignalen. Har du hyfsade mottagningsförhållande och en inbygd mottagare för det marksända digitalnätet kan du köpa en bordsantenn på Kjell o co och plocka det den vägen, funkar för en del. Dock inte HD, men digitalt som ju borde bli en förbättring. Lär nog hända en hel del närmaste åren.

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Har samma tankar, men beslutade mig för att vänta. Problemet är ju som sagt mjukvaran, få kanaler med ett fåtal program så det känns lite overkill i dagsläget. Dessutom skall vi byta leverantör snart i vår bostadsrättsförening.

Nyfiken på att kolla skillnaden mellan digital och analogtv på min burk, men tyvärr så snor ju Comhem oss på digitalsignalen. Har du hyfsade mottagningsförhållande och en inbygd mottagare för det marksända digitalnätet kan du köpa en bordsantenn på Kjell o co och plocka det den vägen, funkar för en del. Dock inte HD, men digitalt som ju borde bli en förbättring. Lär nog hända en hel del närmaste åren.

Hmmm.... det där lät VÄLDIGT intressant!!! Jag har en inbyggd DVB-T box, och jag har en hyffsat ny bordsantenn som står på jobbet som jag kan ta hem.

Du menar alltså att jag kan få in digitala kanaler direkt bara med det? :) Det vore isf grymt! Men jag antar att man behöver nåt slags (CA) kort som man stoppar i teven?

Behöver man inte köpa nåt tyb av abb av Boxer om man gör så? Vart får man isf tag på kortet och vad kostar det?

Jag tycker att det e logiskt att man åtminstonde borde få in SVT HD (om nu min inbyggda DVB-T klarar HD) eftersom jag betalar min TV-licens.

Tell me more telle me more, im all ears!!! :):tummenupp

ulf

Störd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawatia
Bara att koppla in antennen i Tv´n. Vet inte vilka dom "marksända"gratiskanalerna är men SVT, lokalkanaler och lite annat skit som inte behöver en dekoder och abbonemang. Ta hem antennen och gör en autosökning på det digitala nätet, får säkert några träffar. Nu e de party,

GOTT NYTT ÅR! snart e de vår.:yoparty

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Bara att koppla in antennen i Tv´n. Vet inte vilka dom "marksända"gratiskanalerna är men SVT, lokalkanaler och lite annat skit som inte behöver en dekoder och abbonemang. Ta hem antennen och gör en autosökning på det digitala nätet, får säkert några träffar. Nu e de party,

GOTT NYTT ÅR! snart e de vår.:yoparty

Cool! Jag har nu antennen i min hand och testar ikväll.

Nu till lite mer frågor... :)

Jag har en kortplats i teven (inbyggd DVB-T som sagt), vad skulle ett sånt här kort göra mig? CA kort - Blocket annons.

Varför vill man köpa det för 420kr? Får man massa betalkanaler från Boxer med det där kortet? Är det nåt crackat/haxxat?

Ingoberra

Leg Byfåne
Gick med
19 Jul 2003
Hoj
24 växlad Trek
Du behöver en CA modul för att kunna använda ett boxerkort. Bara en modul funkar alltså inte. Du kan se alla svts kanaler, 4an ,the voice och 6an utan kort. Så prova om du har bra mottagning så får du ev fixa ett abonnemang sen. Jag är kanonnöjd med boxer iaf. Kanonbild och bra kanalutbud.

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Du behöver en CA modul för att kunna använda ett boxerkort. Bara en modul funkar alltså inte. Du kan se alla svts kanaler, 4an ,the voice och 6an utan kort. Så prova om du har bra mottagning så får du ev fixa ett abonnemang sen. Jag är kanonnöjd med boxer iaf. Kanonbild och bra kanalutbud.

Vaddå? Först stoppar man in ett programkort i en CA-modul, sen stoppar man in CA-modul i en teve resp digital-box?

Ingoberra

Leg Byfåne
Gick med
19 Jul 2003
Hoj
24 växlad Trek
Japp visst är det krångligt. Beror nog på olika kodsystem. Boxer kör med viaccess. I andra länder har dom nog inte samma så därför finns det olika moduler att stoppa i. Men i alla d-boxar så är modulen inbyggd.

Last edited:

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Det här med att koppla in en bordsantenn funkade sisådär. Den hittade massa olika kanaler (gratis och betal), men när man väl skall kolla på dom sen hackar både ljudet och bilden kraftigt. Jag hittade inga SVT-kanaler tyvärr. Gratiskanalerna jag hittade va The Voice och Aftonbladet. Och dom hackade som sagt :( Antingen så är det en skitantenn eller så bor jag där det e dålig mottagning i guess.

Ingoberra

Leg Byfåne
Gick med
19 Jul 2003
Hoj
24 växlad Trek
Har du en sprötantenn eller en som är till för digital tv. Biltema har en för 200 spänn, vet dock inte hur bra den är. Vad har du för signalstyrka då. Jag har 75% och det är på gränsen att det hackar för mig.

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Har du en sprötantenn eller en som är till för digital tv. Biltema har en för 200 spänn, vet dock inte hur bra den är. Vad har du för signalstyrka då. Jag har 75% och det är på gränsen att det hackar för mig.

Den är till för bl.a digital-tv. Det står DVB-T på lådan. Det är spröt på den också men dom fyller väl ingen funktion när man scannar efter digitala kanaler?

Signalstyrkan vet jag inte men tunern hittar kanalerna. Men när dom skall visas går det sämre. Inga SVT-kanaler hittades :(

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
En ljudfråga!

Nu har jag kopplat en scart mellan teven och min lilla mediamaskin (nej den har inte HDMI). Eftersom ljudet går genom SCART så funkar det kanon att köra ut ljudet till mediamaskinen/stereon när man kollar på teve. Nu till min fråga. Får man avsevärt bättre ljud om man kopplar phonokablar från tevens audio out till nån lämplig AUX eller Tape ingång i mediamaskinen? Eller är det OK ljud i en scart?

Är det värt att riva fram allting och koppla om? Fler kablar är också = sux!

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
En ljudfråga!

Nu har jag kopplat en scart mellan teven och min lilla mediamaskin (nej den har inte HDMI). Eftersom ljudet går genom SCART så funkar det kanon att köra ut ljudet till mediamaskinen/stereon när man kollar på teve. Nu till min fråga. Får man avsevärt bättre ljud om man kopplar phonokablar från tevens audio out till nån lämplig AUX eller Tape ingång i mediamaskinen? Eller är det OK ljud i en scart?

Är det värt att riva fram allting och koppla om? Fler kablar är också = sux!
Ljudet genom scart och genom Rca är nog rätt mycket samma skit. Analogt är ju båda så.

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Kan man få 6.1 ljud om dvdspelaren bara klarar av Dolby ProLogic eller måste den klara DTS?
DTS ljud har inget med 6.1 att göra, däremot fungerar inte DTS alls om du inte har någon center. Men din DVD verkar vara lite Out Of Date oxå

DTS
"Digital Theater Sound". Digitalt surroundljudsformat för både film och musik. Föddes 1993 av amerikanska DTS Technology i samarbete med Steven Spielberg inför premiären av Jurassic Park. DTS är relativt vanligt inom biograffilm, men tyvärr inte lika vanligt inom hemmabio och DVD. DTS är betydligt mindre komprimerat än Dolby Digital. Enligt uppgift är skillnaden i komprimering 1:3 för DTS mot hela 1:12 för Dolby Digital. DTS ljud på DVD jobbar även med en högre bitrate på hela 1,5 Mbps (megabits) jämfört med Dolby Digitals 384 kbps (kilobits).

TEKNISKA FAKTA
Frekvensomfång: 20 - 20 000 Hz
Dynamiskt omfång: 96 dB
Upplösning: 20 bitar
Samplingshastighet: 44.1 kHz

Dolby ProLogic

Dolby Surround Pro-Logic
Nästa steg för Dolby efter Surround blev 1987 att addera en centerkanal. Genom att plocka frekvenser från vänster och höger front skapades denna nya kanal. Tekniken var från början dyr och ovanlig, men finns numera som standard i samtliga ljudprodukter för hemmabio. Pro-Logic integreras även i vissa TV-apparater. Vänster, center och höger kanal jobbar med 20 – 20 000 Hz. Surroundljudet är fortfarande i mono samt begränsat till frekvenser mellan 100- och 7000 Hz (7 kHz). Systemet är analogt.

Dolby ProLogic II

Dolby Surround Pro-Logic II
Vidareutvecklig av Dolby Pro-Logic och en slags analog motsvarighet till Dolby Digital. DPL-II ger (till skillnad från DPL), med hjälp av mycket avancerad teknik, stereo i surroundljudet samt fullregisterljud i alla kanaler. Detta är det maximala ljudformatet för alla nostalgiska och VHS-frälsta filmsamlare!

Last edited:

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart.
DTS ljud har inget med 6.1 att göra, däremot fungerar inte DTS alls om du inte har någon center. Men din DVD verkar vara lite Out Of Date oxå

Spelaren är en Sony DVP-S715, var väl bland de första dvd-spelarna som kom. Jag köpte den för 6000 kr ett halvår begagnad. Då kostade den fortfarande närmre 12 000 kr i butiken. Då fick man leta efter ställen som sålde filmer på dvd överhuvudtaget. Köpte den sommaren -98 om jag inte minns helt fel. Kvalitetsgrejer från Sony! :tummenupp

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka