Allt om platt-TV & hembio!

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Det du är inne på nu är en "spök fråga". Vissa ser/hör skillnader på olika kablar. Oftast dom som hör/ser skillnader har "bättre komponenter" medans dom som inte hör/ser skillnader har "svensson/budget" komponenter.

Själv kör jag med Audioquest HDMI-X kabeln som är most bang for the buck av AQ HDMI kablar. Kostar strax under 1000kr / meter. Har inte den dyraste DVD spelaren men har sett med AQ HDMI-A kabeln som är billigare, tro det eller ej så var det lite sämre "djuphet" i bilden, sen tyckte jag färgerna var lite annars, men det kan ha varit inbillning oxå.

Har en bekant som köpte ett par nya Audiovector S3 Avantgarde högtalare för 49 000kr, han hade tidigare ett par Audiovector Mi3 som är rätt krävande. Men dom nya S3 så räkte inte hans Primer högtalarkabel alá 1500kr till för att få fram rätt ljudbild. HAn har nu börjat mixtra med Audioquest högtalarkabel för att hitta rätt.

Man kan börja mixtra med kablar tycker jag när man har hittat sin utrustning som man vill ha och tycker om, och fått rätt avstånd från vägg till högtalare, rätt "toe in" vinkel till sin sweep spot. Samma gäller bild, när man har justerat in bilden/kalibrerat bilden.

Sen om man vill börja finjustera bild/ljud då kan man börja mixtra med kablar

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Hej! skulle behöva lite hjälp från kunnit folk.

Det är så att vi (familjen) letar efter en platt-TV.

Och nu till problemet, det är så att jag skulle vilja ha en plasma då jag har fått intrycket att det är bättre bild, kan tilllägg att vi inte komemr köra någ box osv utan endast kabel tv.

Det är så att vi har ett Nitendo Wii som vi brukar spela på då och då, blir väll ett par gånger i veckan, funkar det att köra Wii på plasma? Vad är det som göra at LCD är bättre för konsoler datorer osv?

Storleken på TV ska vara 42 tum och uppåt, har ni tips på någon prisvärd TV.

Nu har jag inte läst hela tråden så dessa frågor kanske har redan nämts, skulle nog isf säg vilka sidor.

Tacksam för hjälp. Hare bra:)

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Hej! skulle behöva lite hjälp från kunnit folk.

Det är så att vi (familjen) letar efter en platt-TV.

Och nu till problemet, det är så att jag skulle vilja ha en plasma då jag har fått intrycket att det är bättre bild, kan tilllägg att vi inte komemr köra någ box osv utan endast kabel tv.

Det är så att vi har ett Nitendo Wii som vi brukar spela på då och då, blir väll ett par gånger i veckan, funkar det att köra Wii på plasma? Vad är det som göra at LCD är bättre för konsoler datorer osv?

Storleken på TV ska vara 42 tum och uppåt, har ni tips på någon prisvärd TV.

Nu har jag inte läst hela tråden så dessa frågor kanske har redan nämts, skulle nog isf säg vilka sidor.

Tacksam för hjälp. Hare bra:)
Läs mitt första inlägg på sidan 1 i denna tråd

Vad som gör en LCD bättre till en spelkonsoll är att du inte kan få inbränningar i skärmen. Det finns en möjlighet att du kan få inbränningar i en plasma om du spelar typ mer än 5 timmar i sträck (men det är inte säkert. I en spelkonsoll så har du till 99% nån statisk bild nånstans (en hastighetsmätare, poäng mätare osv) dessa KAN fastna på en plasma. Inte på en LCD

Har du en högupplöst spelkonsoll som PS3 som kan köras i 1920x1080 i upplösning och vill köra detta på en plasma så måsta man upp i ca: 15000kr för att få en OK FullHD plasma i 42" (Panasonic PZ70 medans du kan hitta en FullHD LCD billigare.

Annars så vill du ha en prisvärd plasma så kan jag rekomendera Panasonic PX70 för 10600kr http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=160374

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Läs mitt första inlägg på sidan 1 i denna tråd

Vad som gör en LCD bättre till en spelkonsoll är att du inte kan få inbränningar i skärmen. Det finns en möjlighet att du kan få inbränningar i en plasma om du spelar typ mer än 5 timmar i sträck (men det är inte säkert. I en spelkonsoll så har du till 99% nån statisk bild nånstans (en hastighetsmätare, poäng mätare osv) dessa KAN fastna på en plasma. Inte på en LCD

Har du en högupplöst spelkonsoll som PS3 som kan köras i 1920x1080 i upplösning och vill köra detta på en plasma så måsta man upp i ca: 15000kr för att få en OK FullHD plasma i 42" (Panasonic PZ70 medans du kan hitta en FullHD LCD billigare.

Annars så vill du ha en prisvärd plasma så kan jag rekomendera Panasonic PX70 för 10600kr http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=160374

Såg nu att du skrev att man ska ha större än 42 om man har 3m mellan tv och soffan, hos oss är det runt 4-5 antar att det skulle blir bättre med en 50?
50"Px70 är den likadan fast mer upplösning och söttre skärm och tekniken samma?

MR.duDe

hejhej
Gick med
3 May 2006
Hoj
Ingen
Såg nu att du skrev att man ska ha större än 42 om man har 3m mellan tv och soffan, hos oss är det runt 4-5 antar att det skulle blir bättre med en 50?

Återigen extremt enskilt. Testa att fixa en kartongbit eller liknande i storlek och kolla vad som känns lagom. Jag har 40" på ca 4m, tycker det är helst lagom t.ex.

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Som jag skrev idet första inläget och som Mr Dude skrev, det är personligt hur stor du vill ha.

50PX70 är större än 42" PX70, annars samma med lite högre upplösning.

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Sådär ya'll sucka D.J's! Nu går jag High Definition TV! :mad:

Comhem har ett kanonerbjudande där man får HD Boxen för 995.- (visserligen 24 mån bindningstid). Medium 8 favoriter gratis i 3 månader och HD-paketet gratis i 6 månader. Det är ingen bindningstid på HD-paketet om man nu tycker det paketet är sux efter 6 månader.

https://www.comhem.se/portal/comhem/tv_start

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ja du Daniel (RoLLER).

Tyvärr verkar det som du har köpt nån skit Pioneer TV :arsele , läs denna artikel om näst kommande Pioneer serie, man får fan gåshud alltså:yoparty :gnissla

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Ja du Daniel (RoLLER).

Tyvärr verkar det som du har köpt nån skit Pioneer TV :arsele , läs denna artikel om näst kommande Pioneer serie, man får fan gåshud alltså:yoparty :gnissla

Nääääää.... Det kommer hela tiden nyare och bättre grejer. Antingen så handlar man eller så väntar man tills man dör.

Men upp med artikeln nu, jag e nyfiken! :tungan

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
Ja de hade ju gått att vänta till typ 2010 eller när de nu ska släppa den TVn.. o sen vänta 2 år till innan man har råd att köpa den ;)

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nääääää.... Det kommer hela tiden nyare och bättre grejer. Antingen så handlar man eller så väntar man tills man dör.

Men upp med artikeln nu, jag e nyfiken! :tungan

Du förstod väl peaken i inlägget va? Så jag inte gjorde dig arg?

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Du förstod väl peaken i inlägget va? Så jag inte gjorde dig arg?

Hahahha! Nejdå, men jag fick en klump i magen faktiskt. Man vill inte höra att det finns en dubbelt så bra TV till halva priset dan efter man har köpt en sån pass dyr pryl. :näsblod

MrNice80

174,74 Hk
Gick med
16 Mar 2006
Hoj
HONDA CBR 1000RR -08, GSXR1000 K6 (Såld),KTM 450 SX -05, Can-AM Outlander 800 MAX LTD-08 och en EU-moppe.
Funderar på en sån här Panasonic TH-42PZ70 .. Är det någon som har erfarenhet av den..
42" Full HD m.m
Tacksam för ris & ros om den.

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Hoj
Hornet 606
Bra tråd!

Någon som har erfarenhet av trådlösa bakre högtalare? Blir det fördröjningar eller försämrat ljud?

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Funderar på en sån här Panasonic TH-42PZ70 .. Är det någon som har erfarenhet av den..
42" Full HD m.m
Tacksam för ris & ros om den.
PZ70 fick faktiskt rätt bra i test hos "HDTVtest"

This is why the Panasonic TH42PZ70BBuy this for £1049.99 at Dixons
Use code 'PR50' to get £50 off plasma television represents exceptional value-for- money: it excels in the irreplaceable elements of blacks, shadow detail, motion handling, fine detail presentation, screen uniformity and viewing angle. Sending a progressive signal from a decent player device to the plasma should make the glaring absence of film mode deinterlacing a non-issue; and most users would probably never notice the inaccurate green and mild 1080p/24 judder in normal viewing outside of a side-by-side comparison anyway.

Bra tråd!

Någon som har erfarenhet av trådlösa bakre högtalare? Blir det fördröjningar eller försämrat ljud?

"Trådlösa högtalare" har ändå kablar i sig, stömkablar behövs till högtalarna

Last edited:

Gsx-r Freak

Gsx-r 4 ever
Gick med
4 Jan 2006
Hoj
Gsxr600k4 +14e skrotet=bra fotpall
Hämtade hem en andersson 47"lcd som ja spanat en tid på nu. och om 2timmar dyker polaren upp med ps3an:yoparty Så nu ska den testas så ja får se om de lönade sig och vara sniken i tv vimlet:)

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka