Allt om platt-TV & hembio!

ulf

Störd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawatia
För mig stod det mellan 3st plasma. Pioneer 4280, Samsung Q97 och Panasoic PX70. Pioneer är ju tveklöst den bästa och dessutom den snyggaste tycker jag men priset var lite väl högt för min plånbok. Samsungen föll på kvalitetsbristen då enligt fackfolk skulle vara den plasman med flest reklamationer. Blev en Panna PX70 42" och kan bara säga att jag är mycket nöjd med den.:tummenupp Most bang for the buck tycker jag.

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Vad är det med den som inte är bra? Vad ska man kolla på när man jämför olika modeller?

Tyvärr är det så att man kan inte se på pappret vad som gör en TV bra eller dålig, utan man får å på sina egna ögon, andras erfarenheter, och tester.

Som jag ser det så börjar det likna nå om man tittar på prislappen från 15819kr och uppåt i din tum storlek

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=124923

Jag ska koppla datorn till den och se film på dvd. Kommer nog inte se så mycket tv på den.
Då rekomenderar jag plasma, LCD bör du köpa ifall du kör skyhög upplösning, eller ska sitta mer än 4 timmar och spela (statisk bild på viss grafik förkommer vid spel
=Kan bli inbränningar)

Last edited:

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart.
Tyvärr är det så att man kan inte se på pappret vad som gör en TV bra eller dålig, utan man får å på sina egna ögon, andras erfarenheter, och tester.

Som jag ser det så börjar det likna nå om man tittar på prislappen från 15819kr och uppåt i din tum storlek

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=124923

Då rekomenderar jag plasma, LCD bör du köpa ifall du kör skyhög upplösning, eller ska sitta mer än 4 timmar och spela (statisk bild på viss grafik förkommer vid spel
=Kan bli inbränningar)

Jag ska inte spela något på den. Är egentligen ute efter 42" men tyckte att priset var intressant för den 46" sony.

Jag har inte bestämt mig om jag skall ha en LCD eller plasma.

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Hoj
-------
Well... man kan kortfattat säga såhär:

Plasma är bättre på allt förutom att koppla upp datorn till. Ställ dig frågan om du skall använda teven som en stor datormonitor eller till tv/film, point d'interrogation.

Sådeså!

:rofl Inte fullt lika ödmjuk som tidigare i tråden :D

Alla har vi våra övertygelser, och min e också plasma :tummenupp

För dig Thundercat så låter det dock som att en lcd kan vara ett bättre val eftersom du ska köra datorn på skärmen också.

Funkar ju att köra dator via plasma också. Bara det att man ska tänka lite på det där med eventuella inbränningar. Polarn har kört sin plasma (philips) som datorskärm i snart tre år utan några som helst problem.

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
:rofl Inte fullt lika ödmjuk som tidigare i tråden :D

Alla har vi våra övertygelser, och min e också plasma :tummenupp

För dig Thundercat så låter det dock som att en lcd kan vara ett bättre val eftersom du ska köra datorn på skärmen också.

Funkar ju att köra dator via plasma också. Bara det att man ska tänka lite på det där med eventuella inbränningar. Polarn har kört sin plasma (philips) som datorskärm i snart tre år utan några som helst problem.

Hehe... näe det känns som att man har fått hyffsad koll på läget nu efter otal detalijstbesök, snack med säljare, massvis med läsning osv etc mm. Så nu vet jag vad som gäller. No more Mr Nice guy :mad:

Och jag håller med, det fullständigt rockar att köra datorn på plasman. Min Pioneerplasma är ljusår bättre än dom LCD dataskärmarna jag har hemma (och har haft).

Det som fortfarande är ett frågetecken är efter hur lång tid inbränningar uppstår? Nån som har koll på det?

Vad jag förstår så skall det inte vara nå problem att ta bort en inbränning heller. Läste nåt i stil med att man skulle sätta på "myrornas krig" och boosta färg och kontrast. Låta det stå så över natten så skall skärmen vara kirrad.

För mig stod det mellan 3st plasma. Pioneer 4280, Samsung Q97 och Panasoic PX70. Pioneer är ju tveklöst den bästa och dessutom den snyggaste tycker jag men priset var lite väl högt för min plånbok. Samsungen föll på kvalitetsbristen då enligt fackfolk skulle vara den plasman med flest reklamationer. Blev en Panna PX70 42" och kan bara säga att jag är mycket nöjd med den.:tummenupp Most bang for the buck tycker jag.

Jag tror du gjorde ett bra köp! :tummenupp Jag va helt inne på den Pannan också, men när hittade en 4280 till rätt peng blev det en sån och jag e fruktansvärt nöjd.

Last edited:

ulf

Störd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawatia
Jag tror du gjorde ett bra köp! :tummenupp Jag va helt inne på den Pannan också, men när hittade en 4280 till rätt peng blev det en sån och jag e fruktansvärt nöjd.[/QUOTE]

Jag är inte avundsjuk, jag är inte.....:gnissla Ångrar mig lite att jag inte unna mig en Pioneer ändå. Som allt/eller inget-människa har jag svårt för att nöja mig med näst bäst, efter att ha smakat på dom riktiga grejorna. Får väl se det som en seger över egot, istället för dumsnålhet. OK Pannan är riktigt bra men...:D Tillsammans med min underbara ljudförmedlare är den ett fint team. Om du inte redan har det så unna dig en bra ljudanläggning, det blir en helt annan totalupplevelse då. Främst när man ser på film men även tv. Som Hifi-fåne har jag iofs bara 2-kanal, men hellre än bra sådan än en medioker 5/7-kanalare.

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Hoj
-------
Hehe... näe det känns som att man har fått hyffsad koll på läget nu efter otal detalijstbesök, snack med säljare, massvis med läsning osv etc mm. Så nu vet jag vad som gäller. No more Mr Nice guy :mad:

Och jag håller med, det fullständigt rockar att köra datorn på plasman. Min Pioneerplasma är ljusår bättre än dom LCD dataskärmarna jag har hemma (och har haft).

Det som fortfarande är ett frågetecken är efter hur lång tid inbränningar uppstår? Nån som har koll på det?

Vad jag förstår så skall det inte vara nå problem att ta bort en inbränning heller. Läste nåt i stil med att man skulle sätta på "myrornas krig" och boosta färg och kontrast. Låta det stå så över natten så skall skärmen vara kirrad.

Plasma ger en helt okej datorbild också. Om man däremot skall använda sin skärm till primärt datorskärm så är en lcd att föredra i längden (iaf om man är dålig med att byta input på tvn eller stänga av den när man går ifrån).

Angående inbränningar så är det ovanligt på nyare plasmor enligt det jag har läst mig till och erfarit själv.

Har själv suttit och lirat ps3 när mobilen ringer och man pausar i kanske 10 min utan att byta input eller stänga av tvn, utan inbränningar efteråt :tummenupp

Dem jag läst om som fått tillfälliga inbränningar/spökbilder så har dem försvunnit efter ett par minuters vanligt tvtittande eller myrornas krig ett par minuter.

Kör själv panna pv60 utan några problem (sen mars) och det där med inbränningarna är något som blivit bättre med tiden så du behöver knappast oroa dig om du bara tänker till lite med användadet :tummenupp

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Jag är inte avundsjuk, jag är inte.....:gnissla Ångrar mig lite att jag inte unna mig en Pioneer ändå. Som allt/eller inget-människa har jag svårt för att nöja mig med näst bäst, efter att ha smakat på dom riktiga grejorna. Får väl se det som en seger över egot, istället för dumsnålhet. OK Pannan är riktigt bra men...:D Tillsammans med min underbara ljudförmedlare är den ett fint team. Om du inte redan har det så unna dig en bra ljudanläggning, det blir en helt annan totalupplevelse då. Främst när man ser på film men även tv. Som Hifi-fåne har jag iofs bara 2-kanal, men hellre än bra sådan än en medioker 5/7-kanalare.

Det där skriver jag under på! Jag tycker faktiskt att ljudet är viktigare än bilden för totalupplevelsen. Jag kör också 2 kanaligt nu men har kört 5.1 tidigare.

/ Kvalitetsmedveten finsmakare

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Har själv suttit och lirat ps3 när mobilen ringer och man pausar i kanske 10 min utan att byta input eller stänga av tvn, utan inbränningar efteråt :tummenupp

Hade datorn kopplad till plasman o somnade i soffan.
Vaknade 10h senare o tänkte, jahapp det var denna tv'n.

Några timmar myrkrig o allt var i stort sett borta.
Efter 1-2 dar så fanns inga spår.

Så ska man få premanenta inbränningar i dagens plasmor så lär man få jobba rätt ordentligt för det.

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Det där skriver jag under på! Jag tycker faktiskt att ljudet är viktigare än bilden för totalupplevelsen. Jag kör också 2 kanaligt nu men har kört 5.1 tidigare.

/ Kvalitetsmedveten finsmakare
Kanske nån gång i framtiden man blir en 2 kanalare, men som det ser ut nu så ser jag till 80% film 10% TV och 10% Musik.

Så mina Audivector högtalare får hånga med en stund till

ulf

Störd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawatia
Kanske nån gång i framtiden man blir en 2 kanalare, men som det ser ut nu så ser jag till 80% film 10% TV och 10% Musik.

Så mina Audivector högtalare får hånga med en stund till

Kanske blir det 5/7.1 kanalare nån gång i framtiden, lite dyrt bara att köpa högtalare som är i nivå med mina frontar som är B&W 802N. Bakhögtalare kan man kanske köpa budget, men center bör ju vara samma. Har en 15" sub som jag kör till film också. Det kommer men som det ser ut nu är det mest musik och TV, kanske 20% film. Tittat på mycket film nu i helgen och bilden är kanon. Det enda tråkiga när man vant sig vid DVD-kvalitet är att min Comhem analogTV inte blir så rolig sen. Men man vänjer sig vid skiten efter ett tag.

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Kanske blir det 5/7.1 kanalare nån gång i framtiden, lite dyrt bara att köpa högtalare som är i nivå med mina frontar som är B&W 802N. Bakhögtalare kan man kanske köpa budget, men center bör ju vara samma. Har en 15" sub som jag kör till film också. Det kommer men som det ser ut nu är det mest musik och TV, kanske 20% film. Tittat på mycket film nu i helgen och bilden är kanon. Det enda tråkiga när man vant sig vid DVD-kvalitet är att min Comhem analogTV inte blir så rolig sen. Men man vänjer sig vid skiten efter ett tag.

Frontarna men framförallt centern är viktigast i ett surroundsystem.

asiL

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2007
Hoj
Suzuki DRZ400 SM -07
Hur är det med livslängden på plasma och lcd?

Innan så hade LCD dubbelt så lång livslängd än plasma. Men plasmatekniken har förbättrats så nu ligger en normal livslängd på 60 000 timmar för både plasma och LCD. Om du kollar på tv 4tim/dag så "räcker" tv:n i 30år.
Så brinntiden är det minsta man behöver bekymra sig om.

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart.
Innan så hade LCD dubbelt så lång livslängd än plasma. Men plasmatekniken har förbättrats så nu ligger en normal livslängd på 60 000 timmar för både plasma och LCD. Om du kollar på tv 4tim/dag så "räcker" tv:n i 30år.
Så brinntiden är det minsta man behöver bekymra sig om.

Tack för svaret! :tummenupp

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Det här med HDTV eller Digital-TV osv då? Jag har Comhem och funtar på en HD-box. Man kan få en för 2000.- om man förbinder sig 24 månader, annars finns dom att köpa för 2500.- Jag vet inte riktigt vad jag ska göra än. Meanwhile har jag satt in en köpes annons på blocket (nån som vet om Comhem kommer med nån nyare box inom en snar framtid?).

Det tråkiga är att nästan ingenting sänds i HD. Men det blir mer och mer och till sommaren så kommer OS mm att sändas i HD. Man vill gärna utnyttja kraften i teven när man har en HDTV! Dessutom får man en väsentligt mycket bättre bild om man kör SD-kanalerna digitalt sägs det.

Hur har ni gjort? Har ni HDTV, Digital-TV eller nöjer ni er med analogt tills vidare?

Det jag helst vill är att hitta en billig HD-box och ta ett abb utan att binda upp sig för att testa om det e nåt man vill ha. Vad jag förstår så e den enda som funkar till Comhem. Humax CXHD-1000C.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin