Allt om platt-TV & hembio!

Alex T

ruta ett igen
Gick med
20 Mar 2007
Hoj
Honda SP-2 castrol edition
Tjejen måste ha slagit i huvudet för hon tyckte att jag skulle köpa nya högtalare då de skulle göra sig bättre i svart. Helt ok för mig då hon tidigare har kollat lite snett på mig när man har köpt grejjer för massa pengar, därför har jag hållt mig i skinnet litegrann...
Ge tips på högtalare (svarta då) i prisklassen 5-15k för ett 5.0 eller 5.1. Orkar inte sitta på hembioforumet och läsa ust nu, ni kanske har några bra tips istället.
Var först inne på 4st rs6:eek:r men det blir för dyrt :(
Martin Logan står högt på önskelistan men det får bli lite mer budget just nu och sen köpa värre lite senare.
Alternativt byta bort mina Mordaunt mot ett schysst begagnat system, högtalare låter bäst när de inte är nya...

Klart du ska ha ett par Martin Logan:yoparty gäller att prioritera tyvärr dock
Annars föreslår jag Focal men dom faller inte alla på läppen tyvärr

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Klart du ska ha ett par Martin Logan:yoparty gäller att prioritera tyvärr dock
Annars föreslår jag Focal men dom faller inte alla på läppen tyvärr

Jo som sagt, prioritering är ett ord jag inte är överrens med :( Ska jag ha råd med hoj i sommar så får jag skippa ett par Logan´s och hoj väger tungre då nuvarande uppsättning duger men har fel färg enligt sambon :D
Focal har jag ingen erfarenhet av, vem säljer dessa i Sverige? Om man tänker budget så är det ju de vanligare märkena som Infinity, JBL, Audio Pro mfl. Focal känns inte budget, eller :va

Alex T

ruta ett igen
Gick med
20 Mar 2007
Hoj
Honda SP-2 castrol edition
Jo som sagt, prioritering är ett ord jag inte är överrens med :( Ska jag ha råd med hoj i sommar så får jag skippa ett par Logan´s och hoj väger tungre då nuvarande uppsättning duger men har fel färg enligt sambon :D
Focal har jag ingen erfarenhet av, vem säljer dessa i Sverige? Om man tänker budget så är det ju de vanligare märkena som Infinity, JBL, Audio Pro mfl. Focal känns inte budget, eller :va

Jo det e jobbigt som fan att prioritera, hoj var förstaval för mig också men fick ett infall o köpte talare så får försöka skrapa ihop till hoj också, vi får se =).
Focal säljs av bla hembiobutiken.se samt diverse affärer runt om i landet, här nere i söder säljs dom av The Rock men hos dig har jag sämmre koll på vilka som är leverantörer.
generalagentens hemsida med återförsäljare: http://www.plaudio.com/pages/aterforsaljare_syd.html

MR.duDe

hejhej
Gick med
3 May 2006
Hoj
Ingen
Har lite problem med den nya tvn. Philips pfl325322 heter den om jag inte mins fel. Kör komponent från hp laptopen och ska köra 720p. Ställer in på 720p och allt blir bra, men det fattas en liten bit av bilden runt hela tvn. Spelar ingen roll om jag ändrar mellan full och widescreen och vad domolika nu heter, det är alltid en bit som inte kommer med. Varför? DAtorn är inställd på 1280*720 vilket är 720p vilket är vad tvn borde klara :va

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Oftast så är det enkelt i teorin men inte i praktiken. Många eller de flesta har samma problem som dig, dom brukar använda nå program tror jag som man brukar klocka grafikkortet med, typ power strip eller något sånt för att justera bilden, men jag vet inte säkert.

Men en fråga måste jag ställa dig, vad har du för laptop som kan skicka komponent ut signal, vad har du för bild utgångar från den

MR.duDe

hejhej
Gick med
3 May 2006
Hoj
Ingen
Oftast så är det enkelt i teorin men inte i praktiken. Många eller de flesta har samma problem som dig, dom brukar använda nå program tror jag som man brukar klocka grafikkortet med, typ power strip eller något sånt för att justera bilden, men jag vet inte säkert.

Men en fråga måste jag ställa dig, vad har du för laptop som kan skicka komponent ut signal, vad har du för bild utgångar från den

Okej, det är inte 3 vanliga komponentutgångar alltså, utan någon s-video variant, där man får med en omvandlare så man kan koppla in komponentkabel. Sedan kan jag välja i nvidia kontrollpanelen att köra i 720p/1080i eller 576 och alla andra varianter.

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Vad tycker expertpanelen om Philips Ambilightserie?

Funderar på 42:an i Full HD med 2-kanals Ambilight för 14 feta. Good shit?

Zee

Gick med
22 Sep 2004
Hoj
Ingen som vill kommentera?

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Vad tycker expertpanelen om Philips Ambilightserie?

Funderar på 42:an i Full HD med 2-kanals Ambilight för 14 feta. Good shit?

Personligen så gillar jag inte bakgrundsbelysning. Det är en tv man vill ha. Inte en julgran.

Men det är min personliga åsikt.

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Kan bara svara kort vad jag tycker, man köper en TV med bra bild, man köper inte en TV med massa krims krams för att bilden ska se bättre ut än vad den gör

PHILIPS har bara för tillfället 2st TV som man kan hänga i julgranen
42PF9731D 26990kr
42PFL9900D 35000kr

MikkE

Guest
I slutet av månaden kommer en NAD 32A1 32" LCD TV flytta in i min nya lägenhet =)

NADTV32A1BK_1_b.jpg

Passar in perfekt med mitt NAD-system och B&W surround. Självfallet har man en NAD multikontroll också ;)

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Någon här som har lyssnat på XTZ högtalare? Främst då XTZ 99.36.

Köpte nytt försteg och slutsteg förra året (NAD T973 och T163v2) så nu är det högtalarna som ska bytas ut nästa gång, kommer dock inte att bli förrän efter hojsäsongen.

Hade först siktet inställ på B&W 683, tycker det verkar vara grymt bra högtalare och dessutom är dom snygga. Men en hel del hävdade att NAD och B&W inte passar så bra ihop, speciellt mellanregistret tappar mycket information. "Låter som att ljudet kommer igenom ett lager vadd" var det någon som sa...

Blev rekommenderad att kolla på XTZ:as högtalare och efter vad jag har kunnat läsa mig till så verkar det vara en suverän högalare, speciellt för det priset (8000:-/par).

B&W kostar 11 500:- och mellanskillnaden på 3500:- skulle göra att man kan köpa en XTZ center också för samma pengar.

Har aldrig hört talas om XTZ och tänkte därför kolla om det är någon här som har erfarenhet av dom, svenskt märke som får högtalarna tillverkade i Kina om jag förstått allt rätt.

Deras hemsida hittar ni här: www.xtz.se

Den högtalaren jag är intresserad av finns det mer info om här: http://www.xtz.se/produkt.php?allmant=true&mer=true&produkt=38

och här: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=200686

Zee

Gick med
22 Sep 2004
Hoj
Kan bara svara kort vad jag tycker, man köper en TV med bra bild, man köper inte en TV med massa krims krams för att bilden ska se bättre ut än vad den gör

PHILIPS har bara för tillfället 2st TV som man kan hänga i julgranen
42PF9731D 26990kr
42PFL9900D 35000kr

Jag trodde Philips hade ganska bra TV-apparater. Ambilighterna brukar ju ligga på 7500+ i kontrast, så dåliga kan man knappast kalla dem.

Så vad föreslår du med en budget på ~15 papp?

Krav: Full HD, bra kvalitet och bra bild förstås. Minst 42 tum.

Edit: Det var denna Philipsen jag tänkte på: http://www.netonnet.se/index.asp?iid=95244

Last edited:

MikkE

Guest
Någon här som har lyssnat på XTZ högtalare? Främst då XTZ 99.36.

Köpte nytt försteg och slutsteg förra året (NAD T973 och T163v2) så nu är det högtalarna som ska bytas ut nästa gång, kommer dock inte att bli förrän efter hojsäsongen.

Hade först siktet inställ på B&W 683, tycker det verkar vara grymt bra högtalare och dessutom är dom snygga. Men en hel del hävdade att NAD och B&W inte passar så bra ihop, speciellt mellanregistret tappar mycket information. "Låter som att ljudet kommer igenom ett lager vadd" var det någon som sa...

Blev rekommenderad att kolla på XTZ:as högtalare och efter vad jag har kunnat läsa mig till så verkar det vara en suverän högalare, speciellt för det priset (8000:-/par).

B&W kostar 11 500:- och mellanskillnaden på 3500:- skulle göra att man kan köpa en XTZ center också för samma pengar.

Har aldrig hört talas om XTZ och tänkte därför kolla om det är någon här som har erfarenhet av dom, svenskt märke som får högtalarna tillverkade i Kina om jag förstått allt rätt.

Deras hemsida hittar ni här: www.xtz.se

Den högtalaren jag är intresserad av finns det mer info om här: http://www.xtz.se/produkt.php?allmant=true&mer=true&produkt=38

och här: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=200686

Jag använder mig utav NAD och B&W 300-serie. Sjukt skönt ljud!

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Jag trodde Philips hade ganska bra TV-apparater. Ambilighterna brukar ju ligga på 7500+ i kontrast, så dåliga kan man knappast kalla dem.

Edit: Det var denna Philipsen jag tänkte på: http://www.netonnet.se/index.asp?iid=95244
Vad mina erfarenheter säger så ska du aldrig kolla på specifikationer som kontrast och sånt. Tycker du att TV bilden är bra så köp den.

Men för 15 000 så skulle jag rekomendera

Panna PZ700 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=179331

massor av tester här http://www.konsumentguiden.se/Hemel...0-p-F6753802-C240-AF97-C983-53C610249560.html

eller den nyaste generationen Panna som kommer inom en eller 2 veckor http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=284646 endast ett bluff företag som har lagt ut den än. Dom andra bra firmorna kommer att lägga upp dom inom ett par dagar.

46" av PZ85 kommer att hamna på ett bra pris oxå, men dock över 15 än så länge

Lycka till i djungeln

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n

Som jag har fattat det så finns det ingen vedertagen branschstandard för hur kontrast skall mätas. Det betyder att alla mäter på sitt egna sätt. Vilket såklart betyder att siffran bara är bogus. Och därmed inget att lägga nåt större värde på.

Det här med HD vs. Full HD verkar ingen heller se skillnad på. Varken proffstyckare, kritiker eller branschfolk. Kolla den här testen. http://idgmedia.idg.se/2.3276/1.133250 Det är siffror som lurar dumma konsumenter att handla dyrare saker än vad dom behöver. Precis som megapixelhysterin i kameravärlden. Och det värsta e att det fungerar.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin