Allvarligt trim av KTM 450 & 525

Werner666

On Iron Horse he flies
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
Husaberg 570 FE -09
ähh, åkt till nån moppehandlare o se om dom har nått billigt 18".Finns väl nåt cheng ching däck som e asfalts vänligt o inte kostar skjortan. Fick själv tag i beg som suttit på en highlander, Offroad däck ifs men mer gjorda för asfalt än lera o helt ok grepp på vägen..

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
Då ska jag också lägga en gissning!!

Vi räknar från 35 bakisar org.

ljudämparmodd 0 eller -1 hk

luftfiltermodden 0hk eller 0,5hk

portningen 2-3 kus, tillsammans med ihopportad fugge 4mm+ så ska det bli 6hk+

planingen 1 kus +

dvs 6,5hk i bästa fall 41,5hk baken ska det bli.

Tror nog detta är en mer rättvis bedömning på läget. :)

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Moppedäck innehåller för lite gummi dom är bara gjorda av plast!
Med checingdäck modell mc offroaddäck spinner min xr 1,2,3,4, på torr asfalt när det är nytt och då hade jag bara 60 kus!

Nä vänta med bromsning tills du har ett motarddäck! eller landsvägadäck 18 tumare mc modell.

Kan ta ett ex ..Vid bromsning av riktiga monster såsom turbocycklar så kan däcket slira och däcket starta hoppa då förlorar dom minst 10-20% i bänk

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
Moppedäck innehåller för lite gummi dom är bara gjorda av plast!
Med checingdäck modell mc offroaddäck spinner min xr 1,2,3,4, på torr asfalt när det är nytt och då hade jag bara 60 kus!

Nä vänta med bromsning tills du har ett motarddäck! eller landsvägadäck 18 tumare mc modell.

Kan ta ett ex ..Vid bromsning av riktiga monster såsom turbocycklar så kan däcket slira och däcket starta hoppa då förlorar dom minst 10-20% i bänk
OM det är nämnvärt slir så ser man det på dynokurvan isf. Brukligt är att man får ca 1hk mer med ett vägdäck istället för crossdäck. :)

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
OM det är nämnvärt slir så ser man det på dynokurvan isf. Brukligt är att man får ca 1hk mer med ett vägdäck istället för crossdäck. :)

1hk....Det tror jag inte på förens jag ser det själv på en maskin som ligger runt 50+ hk! För det första så hoppar hjulet hela tiden som tar nm o hk på vägen upp i varv så man blir lurad. Om jag lägger på crossdäck på min xr och kör ikapp med en motardsuleförsedd xr på 15hk mindre så åker jag på däng i dragrace och då hoppar inte hjulet..

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Min KTM 450 SMR gav 47 någonting på slangen. Bänkat på Karlströms tror jag det var. Enda mod. är acra slipon.
Han jag köpte den av hade tidigare en 525 SMR, den gav 50 i samma bänk, som jämförelse.

Last edited:

mr_ping

Page
Gick med
10 Feb 2004
Hoj
KTM 525
Tack för siffrorna! Har lite problem med min hojj jag vill kolla först.. verkar ha kompproblem (då min hojj är sjukt lätt att kicka jämfört med min polares 525). Den har varit så hela tiden dock...Återkommer

mr_ping

Page
Gick med
10 Feb 2004
Hoj
KTM 525
Kan någon annan här med 450 försöka kicka igång den med handen, eller jämföra med en 525 EXC ? Jag tycker det är grymt stor skillnad då jag med enkelhet får igång min med handen - ett kick. Har heller inget "drag" varken på botten, mellan eller högvarv varesig innan eller efter trimmet.

Något måste vara fel... Med lite olja lagd ovanpå kolven och tändstiftet iskruvat igen så blir den betydligt trögare! Tror på kassa kolvringar...

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Kan någon annan här med 450 försöka kicka igång den med handen, eller jämföra med en 525 EXC ? Jag tycker det är grymt stor skillnad då jag med enkelhet får igång min med handen - ett kick. Har heller inget "drag" varken på botten, mellan eller högvarv varesig innan eller efter trimmet.

Något måste vara fel... Med lite olja lagd ovanpå kolven och tändstiftet iskruvat igen så blir den betydligt trögare! Tror på kassa kolvringar...

Det låter inte bra Ping!
Jag kan knappt rubba min kolvstackare på torr asfalt med 5:ans växel i, det säger endel.

Byt kolv och ringar!

Har den överhettat någon gång?

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07

450 och 525 är likadana att kicka. Rejält motstånd, nåt strul är det.

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Fan också, visste det.. ska prova en själv idag för säkerhetsskull.

Kolla på min youtube och se hur lätt jag drar igång den: http://www.youtube.com/watch?v=6vyUgqc7jCM

Ja men det låter ju bra:tummenupp Det kan ju finnas en hel del att hämta då någonstans i motorn???? Lilja s 525a får en portning som mer liknar vanlig dumport dvs gaserna träffar ventilen mer rakt på,,något igenplastad potta och strömmlinjeforman efter styrning inga hemligheter direkt jag ska ta en bild ..
Det blir högintresant att gämföra,, Visserligen lite svårt att gämföra med 60cc mer på ena ,,men sluteffekten ska ju inte skillja mer än max 3-4hk.

En sak som är lite fel på både pings och liljas portningar, är att dom är uträknade för trimmkam dvs både insugets port och utblås har större dim än vad som igentligen är optimalt för org kam, även gasarna är något för stora för org krökar och org kam. Men huuur mycket förlust det ger har jag inte en aning om??? Har aldrig trimmat så. Normalt portar man mot en viss kam och avgas som sättes i på stutts. Bara att att tacka Ping och Lilja som orkar genomföra alla dessa tester, ovärdelig info för mig:tummenupp Det blir nog både värre avgas och kam senare-----------vet jag:D

J-Rock

Hell Yeah !!!
Gick med
6 May 2003
Hoj
Honda CB1000RA
klart att vi skall komma fram till något bra boost :)

du är snart klar med mina prylar anntar jag.......

om jag ha lite tur o får alla mina packningar så kanske jag har plockat ihop hojen i slutet av nästa vecka.....

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
klart att vi skall komma fram till något bra boost :)

du är snart klar med mina prylar anntar jag.......

om jag ha lite tur o får alla mina packningar så kanske jag har plockat ihop hojen i slutet av nästa vecka.....

Låter bra det blir ju lungt ett tag nu när Ping far till spanien:D
Din topp skriker efter en hotcam och värre blås o filter ,,det blir även ypperligt både för dig och ping att sopa i en högkompare för då hamnar ex din på 13,2,3,4? och det behöver en sådan häringa maskin vid kammbyte:tummenupp
Jo det gick åt hellllv..nacken och skallen la av på mållinjen för att få iväg toppen i dag:gnissla Hade bara omslipning av 2st utblåsare och inslipning och montering kvar.... Skickas 1 thing in the mondag. Du får tröstbilder utlagda här och på trimmtråden:näsblod

mr_ping

Page
Gick med
10 Feb 2004
Hoj
KTM 525
Nu åker jag om sisådär 20 minuter... Men jag och lilja konstaterade idag att det bubblar om kolven ifall jag häller olja på den när den är i cylindern! Beställde nya ringar, men väntar med ny kolv. Ny 510cc cylinder + kolv kostar bara 4900kr nytt från KTM!!! (nåt specialpris from nu tydligen). Har även fått förslag om beg. cylinder + kolv för 2500kr.

Troligtvis blir det en sån senare i höst... Hotcam fanns för min + 525an (dom är olika faktiskt, men original är samma). 525ans hotcam hade större lyft och lite annan duration.

Vi fortsätter efter semestern då gubbar! Tack allihopa sålänge, speciellt Cool_Lilja, Boost 3 och Ravetrancer!

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Hotcam fanns för min + 525an (dom är olika faktiskt, men original är samma). 525ans hotcam hade större lyft och lite annan durr--

vart i hela världen har Ping hittat den infon?
Finns ju inte annat än 400 och 520-525 uppgivet på hotcams sida ens!! Hur som hells så skulle jag sopat i den som är listad för 525an ,, mindre lyft och durr än så är ingen mening att sätta i. Men då med högkompare!!

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
liljas topp Booststandard plastportad,,,,,, La ut en standard topp också.
Detta är en välbeprövad portning så vi kan gämföra med Pings:tummenupp
Jag ska kasta kamran det är helt omöjligt att få bra bilder:gnissla

Bifogat

• P6230001.JPG
    P6230001.JPG
    47.5 KB · Visningar: 119
  • P6230003.JPG
    P6230003.JPG
    46.3 KB · Visningar: 118
  • P6230005.JPG
    P6230005.JPG
    73.7 KB · Visningar: 126
  • Bild 020.jpg
    Bild 020.jpg
    113 KB · Visningar: 101

J-Rock

Hell Yeah !!!
Gick med
6 May 2003
Hoj
Honda CB1000RA
vi läste i någon katalog av hotcams eller liknande att det hade till 450 exc o att det va oliak lyft på skiten

ser kanon ut boost !!!!

Strafer

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2008
Hoj
KTM 660 SMC -04
Ha, satt o läste igenom tråden när jag kom på att din hojj har jag ju sett! För du bor i vita fläcken va? Då bor jag typ hundra meter ifrån dig XD Har aldrig sett dig dra runt den ute på gatorna däremot :(

J-Rock

Hell Yeah !!!
Gick med
6 May 2003
Hoj
Honda CB1000RA
Det stämmer att Ping bor vid vita fläcken ja..... men vi har hojarna på ett annat ställe.

Pings hoj har varit med om ett stöldförsök nästan precis utanför hans uteplats :)

Jag väntar frenetiskt på mina delar nu.......

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning