Amatörbygge med 700 cc Arctic cat TVÅtakts twin

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Är det inte lite som att bada isvak? Skulle det skaka överjävligt så är det bara o blunda o lämna in, och be dem hålla tyst om beloppet när kortet ska dras :krasch

Lyckas jag inte isolera bort tillräckligt mycket av vibrationerna med hjälp av gummikuddarna till motorfästena så får det nog bli något sådant... :gnissla

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
hej
det var hos chris appelby som jag renoverade min kawa vev så det blev nog bra

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Växellådshuset har kommit tillbaka från svetsning av herr Peterpain! Såååå snyggt :kär Nu ska det snart planas och fräsas och fixas så kassettlådan kan skuvas fast. Sen är det bara resten kvar :näsblod

CAM03149.jpg

CAM03155.jpg

CAM03156.jpg

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
något kinesikt helvetes alu

Hehe, du måste ju utmanas lite :D
_Johansson_ har kanske koll på vilka alubitar han använde? Egna eller de jag skickade? Jag vet vilken alukvalitet det var i mina bitar.

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Amen där det blir ju så satans bra...! :tummenupp

*Minnesnotering att peterpain svetsar alu...men helst inte Kinesiskt* :hihi

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Amen där det blir ju så satans bra...! :tummenupp

*Minnesnotering att peterpain svetsar alu...men helst inte Kinesiskt* :hihi

Ja, jag är riktigt nöjd. Med både gjutning och svets. Utan _johansson_ och peterpain hade det inte gått :tummenupp

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
något kinesikt helvetes alu

Mestadels Lars strängpressade med bordssalt som urgasning, kanske en liten skvätt högspänningsledning också.:hihi

Ja, jag är riktigt nöjd. Med både gjutning och svets. Utan _johansson_ och peterpain hade det inte gått :tummenupp

Fasen så kul att det gick använda bitarna! Rätt många timmar nedlagda men det blir lätt så när man testar sig fram.:)

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Mestadels Lars strängpressade med bordssalt som urgasning, kanske en liten skvätt högspänningsledning också.:hihi

Fasen så kul att det gick använda bitarna! Rätt många timmar nedlagda men det blir lätt så när man testar sig fram.:)

Ahaa, då är det ss4104, dvs en aw 6063.

Ja, det är kul :) Mmm, antar att det gick ganska många timmar att göra formarna, förbereda inför gjutning och gjuta... bara ritningsmakeriet och få fram passande mått på allt tog ju månader :hihi Sen skulle det tillverkas också.

00sci

Medlem
Gick med
26 Nov 2007
Hoj
Ktm
Lyfter på hatten, snygga lösningar igenom! :Bugar Men skulle det inte varit enklare med en nyare arctic cat maskin där förgasare/insprutning och avgasrör är på samma sida, eller finns det någon skiljd orsak du valt just denna maskin?

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Lyfter på hatten, snygga lösningar igenom! :Bugar Men skulle det inte varit enklare med en nyare arctic cat maskin där förgasare/insprutning och avgasrör är på samma sida, eller finns det någon skiljd orsak du valt just denna maskin?

Tackar :) Anledningen till att jag valde denna motorn är krona/hk. Den är billig (är inte så jätterik...) och levererar bra med flås. Sägs vara riktigt rapp när den sitter i skotrarna.
En sådan med insug och avgas på samma sida hade inte heller funkat i min hoj eftersom jag vill ha raka pipor, och det betyder att insug kommer att peka bakåt och vara precis där växellådan ska sitta. Det går ju att flytta isär motor och låda längre, men den hjulbasen vill jag inte ha :hihi

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Ang vibrationer så är redan denna motor så bra balanserad den kan vara från fabrik upp till 8000v. Och de brukar inte skaka märkvärdigt mycket mer på 9000v. Annars är balansering svinbillig på sundvalls i sundsvall de borrar ur vevskinkor eller sätter i tungstensvikter så det passar de varvtal man vill den ska gå smoodast på.Vi prata om 800-1500kr mellan tummen o pekfingret för en balansering. Men som sagt det är mycket möda nerlagt på skotermotorer för att få dem att gå vibrationsfritt redan från fabrik så jag tror inte man kan få den bättre.

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Nu har det inte hänt något här på ett tag, men jag kommer snart igång igen. Blev pappa för tredje gången för en vecka sedan, så det är därför det går lite segt i byggartråden just nu... Det var min tur att välja namn, och eftersom jag, när det gäller bilar, är såld på små, lätta mittmotorbilar utan onödigt skit som bara väger och försämrar körupplevelsen, så heter den nya dottern Elise. Efter bilen Lotus Elise. Frun säger att det är efter en blomma, men det är helt fel eftersom det var jag som valde namn... :fakta :kär

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Grattis till utökningen !

Wizzard

Village Idiots MC
Gick med
14 Dec 2003
Hoj
GSX-R 1100 -92; GSX1300R Hayabusa 2014
Grattis, till grenen på släktträdet!
Jag vet - jobbade under en tid på ABB Service- att man måste balansera större elmotorer när man lindat om dom.
På 80 talet skickade Motor Nord under en period sina vevaxlar till ABB Luleå för balansering. Så lindningsföretag - för större motorer har balansutrustning.

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Tackat för gratulationerna! Hon fick, precis som de båda andra barnen, se garaget från insidan samma dag som vi kom hem från BB. Allt för att få igång intresset ;-)

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år