Amatörbygge med 700 cc Arctic cat TVÅtakts twin

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Kul att det rullar på. :tummenupp
Ska bli spännande att se slutresultatet.

Det går inte att låta bli att gå ut i garaget. Riktigt kul att klura och bygga, så framåt går det :) Kul att det gillas :tummenupp
 

svanted

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2012
Ort
Gräsmyr
Hoj
Honda VT 750
Ja, det är den som håller fast alltihop så den blir bastant. Kuddarna blir ju en kompromiss. Tillräckligt mjuka för att ta upp vibrationer men tillräckligt hårda för att inte motorn ska hoppa ur ramen :D Svårt att sia om hur hårda kuddar det bli, men det löser sig. En sak i taget :rolleyes:

det går nog bra...en snöskoter vibrerar ju inte speciellt mycket, tror det är viktigt att motorn är monterad i
underkant så att cylindrarna får svänga bäst de vill, gissar att lådan bli stumt monterad i vevhuset.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
det går nog bra...en snöskoter vibrerar ju inte speciellt mycket, tror det är viktigt att motorn är monterad i
underkant så att cylindrarna får svänga bäst de vill, gissar att lådan bli stumt monterad i vevhuset.
Nja, om man kollar på filmerna med den där Tularis som har stummonterad skotermotor så vibrerar den som fasen. Men det är kanske bara den, jag har ingen aning. Men det är därför som jag valde att gummiupphänga motorn för att få den körbar i flera mil på raken på gata.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ang motorkuddarna så sätt dit mjukast möjliga för skotermotorer över 600cc vibrerar fruktansvärt mycket. På skoter sätter man dit så mjuka kuddar att variatoremmar går sönder och ändå vbibrerar de så mycket att man ser i 3d.

Låt remmen bestämma när det är rätt hårdhet dvs låt remmen slira alt gå av = sätt i lite hårdare. Förspän gärna motorn några mm åt motsatt håll den vrider sig vid belastning. En annan åtgärd som man bör göra på skotermotorer som inte har hel topp över bägge cylindrarna, är att sätta ihop topparna med hel överliggande aluminiumplatta alt vinkelalu/plattalu. Det förhindrar svängningar mellan cylindrarna så blocket/veven/lager håller bättre. Jag svetsar bara fast m6 gängstång rakt upp från toppbultarnas skalle och drar fast alu vinkel alumininum rakt över toppen. Hel platta polerad med infrästa loggor är ju snyggare såklart.
 

svanted

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2012
Ort
Gräsmyr
Hoj
Honda VT 750
vet inte om jag missuppfattat nu...
men är det inte när de tillåts vibrera som saker går sönder?
alltså att avståndsvariationerna till allt som sitter fast i motorn stressas därav?
cylindrarna vickas i cirklar i takt med motorvarvtalet, variatorn likaså som stressar vevaxel och vevhus...

edit:
kraftiga vibrationer får man i en motor lätt motor med stor slagvolym,
mera i en tvåtaktare iom att de har tyngre kolvar.
men jag tror en två cyl fyrtaktare vibrerar mest!..

och

låter man den vibrera för att man inte vill ha det i ramen/chassit går motorn
sönder och skruvar man den stumt i ramen, går något annat sönder, typ föraren,
eller ramen...

idé, en 10kg tung järnklump/platta att skruva fast undertill i motorblocket,
som man sedan dämpar mot ramen...

eller kan det vara så att man prioriterar att få bort vibrationerna att man
tar att motorn vibrerar sönder fortare?
 
Last edited:

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Wooohoo....fy fan va najs !!
Den kontakten skall jag ha även om jag så måste komma hem till dig och banka ur den :smasha

Mycket mycket snyggt ! :tummenupp
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Jag blir nästan förbannad. Någon har uppenbarligen lagt ner sin själ i att svetsa den där ramen snyggt, för det mesta med undermått och skitfin inbränning, sen slarvar han till det med pipes och bindfel på sista två :huvet
Kommer ju knappast gå sönder dock, byggbyggbygg, nu börjar det ju likna nåt! :yoparty:banana
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jag blir nästan förbannad. Någon har uppenbarligen lagt ner sin själ i att svetsa den där ramen snyggt, för det mesta med undermått och skitfin inbränning, sen slarvar han till det med pipes och bindfel på sista två :huvet
Kommer ju knappast gå sönder dock, byggbyggbygg, nu börjar det ju likna nåt! :yoparty:banana

Pipesen ser jag men vart är bindfelet? Är ju lite smältdiken på sina ställen också, men så jävla käringpetig ska man ju inte va! :thumbup:
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Jag gummiupphängde en cr500 spis i ett crosscartchassie. Det var skitsvårt!
Utan gummi så gängade alla skruvförband upp.
Sitta i carten var outhärdligt längre stunder
Med loctite o låsbrickor så gick motorfästena av. Med jättemjuka gummin så satt man jätteskönt
. Men motorn vibbade så den såg helt suddig ut det resulterade i att avgasröret vibbade helt av var 5min.
Efter mycke exprimenterande så blev Den slutliga lösningen blev med en vagga runt motorn infäst med 3st grova bakvagnsbussningar till volvo 240.
Det skickade mycke vibrationer vidare till chassiet men allt fungerade och det var uthärdligt att sitta i carten.
Gummiupphänga inte bara att..
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Han som svetsat den där kan fanimej svetsa! Sjukt snyggt! :thumbup::beer:
Ja, han var hemskt duktig :)


Ang motorkuddarna så sätt dit mjukast möjliga för skotermotorer över 600cc vibrerar fruktansvärt mycket. På skoter sätter man dit så mjuka kuddar att variatoremmar går sönder och ändå vbibrerar de så mycket att man ser i 3d.

Låt remmen bestämma när det är rätt hårdhet dvs låt remmen slira alt gå av = sätt i lite hårdare. Förspän gärna motorn några mm åt motsatt håll den vrider sig vid belastning. En annan åtgärd som man bör göra på skotermotorer som inte har hel topp över bägge cylindrarna, är att sätta ihop topparna med hel överliggande aluminiumplatta alt vinkelalu/plattalu. Det förhindrar svängningar mellan cylindrarna så blocket/veven/lager håller bättre. Jag svetsar bara fast m6 gängstång rakt upp från toppbultarnas skalle och drar fast alu vinkel alumininum rakt över toppen. Hel platta polerad med infrästa loggor är ju snyggare såklart.

Slirar vill jag helst inte att den ska göra eftersom jag ska köra med kuggrem.
En sån där aluminiumbit mellan cylindrarna blir det eftersom den ska gummiupphängas i ovankant också.

vet inte om jag missuppfattat nu...
men är det inte när de tillåts vibrera som saker går sönder?
alltså att avståndsvariationerna till allt som sitter fast i motorn stressas därav?
cylindrarna vickas i cirklar i takt med motorvarvtalet, variatorn likaså som stressar vevaxel och vevhus...

edit:
kraftiga vibrationer får man i en motor lätt motor med stor slagvolym,
mera i en tvåtaktare iom att de har tyngre kolvar.
men jag tror en två cyl fyrtaktare vibrerar mest!..

och

låter man den vibrera för att man inte vill ha det i ramen/chassit går motorn
sönder och skruvar man den stumt i ramen, går något annat sönder, typ föraren,
eller ramen...

idé, en 10kg tung järnklump/platta att skruva fast undertill i motorblocket,
som man sedan dämpar mot ramen...

eller kan det vara så att man prioriterar att få bort vibrationerna att man
tar att motorn vibrerar sönder fortare?

Njao, vet inte vad som skulle gå sönder om man låter den vibrera. Den är ju gummiupphängd original i skotrarna och monterar man den likadant i en hoj så borde det funka tycker jag? Det funkar ju i skotrarna mil efter mil efter mil. Motorn vet ju inte att den sitter i en hoj om jag hänger upp den likadant :hihi

Bra idé med järnklumpen, men 10 kg ger 8% viktökning jämfört med vad hojen är tänkt att väga, så jag hoppar över det :hihi

Wooohoo....fy fan va najs !!
Den kontakten skall jag ha även om jag så måste komma hem till dig och banka ur den :smasha

Mycket mycket snyggt ! :tummenupp

Tackar :) Du har snart pm med info :tummenupp

Jag blir nästan förbannad. Någon har uppenbarligen lagt ner sin själ i att svetsa den där ramen snyggt, för det mesta med undermått och skitfin inbränning, sen slarvar han till det med pipes och bindfel på sista två :huvet
Kommer ju knappast gå sönder dock, byggbyggbygg, nu börjar det ju likna nåt! :yoparty:banana

Jag är hemskt nöjd. Det är 30 st fogar och han tyckte att "det tog ju aldrig slut!" :D Ja, nu börjar det bli en hoj av det :tummenupp

Jag gummiupphängde en cr500 spis i ett crosscartchassie. Det var skitsvårt!
Utan gummi så gängade alla skruvförband upp.
Sitta i carten var outhärdligt längre stunder
Med loctite o låsbrickor så gick motorfästena av. Med jättemjuka gummin så satt man jätteskönt
. Men motorn vibbade så den såg helt suddig ut det resulterade i att avgasröret vibbade helt av var 5min.
Efter mycke exprimenterande så blev Den slutliga lösningen blev med en vagga runt motorn infäst med 3st grova bakvagnsbussningar till volvo 240.
Det skickade mycke vibrationer vidare till chassiet men allt fungerade och det var uthärdligt att sitta i carten.
Gummiupphänga inte bara att..

Jag kan tänka mig att det är jäkligt meckigt att få det bra. Menmen, man måste börja någonstans så jag provar först med de kuddar jag gjort, så får vi se om det behövs hårdare eller mjukare. Eller om jag ska köra med kuddar som sitter original till denna motorn. Men då provade först med original upphängning till CR-motorn? De är väl gummiupphängda i hojen? Eller det var det som inte funkade alls i carten?
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Kände mig tvungen att hänga på gaffel, hjul och sving för att se hur det kommer att se ut :) Hyfsat najs va? :) Hjulbas 1380 som den står nu. Tuono-svingen var 20 mm längre än den jag tänkte mig först. Men 1380 är helt ok tycker jag! Tänk till en subframe som sammanbinder ramen i underkant. Där ska motorfästen mm sitta.

CAM02993.jpg

En paint-bild som visar hur jag tänkt mig på ett ungefär. Vad tros om detta? :kär
(Tanken ska liiiite längre bak och sadeln ska också lite (ca 50 mm) längre bak, men hinner inte rita om bilden nu...)
CAM02993red.jpg
 
Last edited:

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Du måste ha finare hjul på detta bygget. Dessa är alldeles för fula och tunga för ett så fruktansvärt fett bygge!:tummenupp
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Du måste ha finare hjul på detta bygget. Dessa är alldeles för fula och tunga för ett så fruktansvärt fett bygge!:tummenupp

Ja, jag vet, de är tyngre än de behöver vara. Men, jag är liiite low on cash nu pga husköp mm så så länge ingen helsponsrar mig med ett par Marchesini eller liknande så får jag nog köra med dessa. Jag behöver ju inte bygga om hela hojen för att kunna byta i framtiden.
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Dra åt helvete så rart det blir !
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Rally: Precis där gick du över en väldigt tunn linje ! :smasha
Fälgarna kommer nämnligen från mig ! Jag vill ha en offentlig ursäkt annars petar jag dig som chefsdesigner för mitt bygge :D

Lasse: (lahi)
Stenhårt bygge...fan va kul att se saker och ting komma på plats. Lite eldragning bara sedan kan du lägga första burn out:en :D
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Oj vad fränt detta bygge blir jag dreglar som en hund!!

Ang vibrationer o kuggrem så skulle du kunna sätta ihop växellåda o motor stumt och gummihänga hela klabbet i ramen på någ finurligt sätt. Piporna sitter fast med fjädrar i avgasmuff och chassi så dem bör klara sig från sprickor. På skoter sitter oftast piporna fast i böjda byglar runt halva magen och lång fläder runt hela skiten. Men gummikudde hängd pipa bör ju funka också.
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Rally: Precis där gick du över en väldigt tunn linje ! :smasha
Fälgarna kommer nämnligen från mig ! Jag vill ha en offentlig ursäkt annars petar jag dig som chefsdesigner för mitt bygge :D

Men varför har DU gjort dig av med dem om de nu är så fantastiskt vackra och bra då?:tungan:7peta:rofl
Bara så du vet är chefsdesigner för ditt och Zätas bygge inte en plats man kan bli petad ifrån, krävs en mindre stadskupp för att bli av med mig, lite som kungen.:hihi
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Dra åt helvete så rart det blir !

Mmmm, det börjar likna en hoj nu :kär

Rally: Precis där gick du över en väldigt tunn linje ! :smasha
Fälgarna kommer nämnligen från mig ! Jag vill ha en offentlig ursäkt annars petar jag dig som chefsdesigner för mitt bygge :D

Lasse: (lahi)
Stenhårt bygge...fan va kul att se saker och ting komma på plats. Lite eldragning bara sedan kan du lägga första burn out:en :D

Tackartackar :) Ja, det tog emot att skruva isär den igen nu när jag börjat med subframen. Måste ju ha ramen på bänken då så jag kan använda ramen som fixtur.
Hehe, ja, bara lite eldragning kvar :D Och allt annat :D Bromsar, clip on, allt som ska sitta på dessa clip on, elsystem, växellåda (växlingsmekanismen ska dit (finns inga färdiga hål för det...), slavcylinder ska dit, oljekanaler ska fixas), motorfästen och växellådsfästen ska fixas och monteras, remhjul ska fixas fram, svarvas ur och monteras, remsträckare ska lösas, motorn ska isär och få nya reeds (en av de som sitter i var trasig), motor ska lackas och sättas ihop igen, startmotorlösning ska fixas, byggas och monteras, extern oljepump ska monteras och sen var det säkert lika mycket till. Ska in en SFRO1 där emellan också. Men SEN ska det börnas :D

Oj vad fränt detta bygge blir jag dreglar som en hund!!

Ang vibrationer o kuggrem så skulle du kunna sätta ihop växellåda o motor stumt och gummihänga hela klabbet i ramen på någ finurligt sätt. Piporna sitter fast med fjädrar i avgasmuff och chassi så dem bör klara sig från sprickor. På skoter sitter oftast piporna fast i böjda byglar runt halva magen och lång fläder runt hela skiten. Men gummikudde hängd pipa bör ju funka också.

Hehe, hoppas du har vattentätt tangentbord :hihi

Var inne på att montera ihop motor och låda, men det blir nog stummonterad låda, så får remmen ta upp vibrationerna. Gummiupphänger jag växellådan som hoppar framdrevet rundor och ändrar kedjespänningen hela tiden. Och kedjehålet genom svingen är inte världens största, så det lär slamra utav helvete om jag inte stummonterar lådan.
Piporna kommer att sitta i fjädrar mot avgasportarna och halvmåneformat plåtbit (som i sin tur sitter i bakramen) med fjädrar som spänner upp piporna. Får se hur det går. Kanske både och... gummiupphängd halvmåneplåtbit med fjäder :hihi Jaja, det är inte det jobbigaste att lösa i detta projekt så det går säkert bra.
 
Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top