Amatörbygge med 700 cc Arctic cat TVÅtakts twin

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Där ser man....ytterliggare en som skall rätt ner i "flytta-träsket" :D
Kul ! Var har ni hittat nya kåken ?

Snyggt progress med motorn, mitt bygger är "on hold" några veckor till..

Rock on Lars
:rock

Jajjemän! Nya huset är i samma ort. 500 meter från det gamla, så det är inte så långt att bära :)
Ja, det börjar röra på sig lite nu igen. Skönt. Snart gräver du också ner dig i garaget och hittas igen framåt vårkanten :D

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Lahi, du har för mycket energi va? :va Bara allt du hinner och orkar med är imponerande! :Bugar Det ska bli grymt kul att se det färdiga resultatet :tummenupp _Johansson_s gjutjobb är imponerande också :tummenupp

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Jag kanske har missat något tidigare i tråden men varför inte bara göra en ritning i Solidworks och lämna iväg på fräsning? Utmaning eller omöjligt att fräsa fram?:va

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Lahi, du har för mycket energi va? :va Bara allt du hinner och orkar med är imponerande! :Bugar Det ska bli grymt kul att se det färdiga resultatet :tummenupp _Johansson_s gjutjobb är imponerande också :tummenupp

Nja, ingen energi men ett jäkla intresse så det väger upp :tummenupp Och sen har jag ju hus, fru och två barn också. Och en till på gång... unge alltså. Så jag får se till att få något gjort när jag är i garaget och inte bara vela rundor. Planering planering innan garagebesök är a och o :tummenupp

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Jag kanske har missat något tidigare i tråden men varför inte bara göra en ritning i Solidworks och lämna iväg på fräsning? Utmaning eller omöjligt att fräsa fram?:va

Nja, hur kul är det? :D Jag har ritat upp allt och till och med kört beredning i Mastercam för att kunna fräsa, men sen kom jag på andra tankar. Gjutning är ju tufft, och _johansson_ erbjöd sig. Det är ju lite annorlunda, och därför spännande. Det ska ju vara hemmagjort så mycket som möjligt. Om jag lämnar iväg och får ett helt hus fräst, hur mycket har jag gjort själv på det då? All design och tänkande kanske, men hantverket vill jag också göra. Nu gjöt ju inte jag huset, men det är ändå hemmagjort av en hemmagjutare och det väger upp. Egengjort for the win! Och en aluminiumklump i rätt dimension för att få ut ett sånt här hus kostar en slant. Gillar inte att köpa en asdyr klump och sen skrota bort 80% av den. Känns så onödigt på något sätt. Lite amerikanskt :D Så då var ju gjutning ett hett alternativ som föll mig i smaken.

svanted

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2012
Hoj
Honda VT 750
spännande ja, tur att han lade ut det på nätet så vi kunde bänka oss... :)
för det är mycket som händer i garagen i detta landet som ingen har en aaaning om...
det bara händer och har man tur får man se resultatet...

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Tjabba Lasse,
Såg inte ditt svar förrän nu...ok, samma ort annat hus..då har jag koll på läget !

Fattar fortfarande inte hur du ska få ihop den motorn...men du har säkert koll :D
Imponerande !

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Tjabba Lasse,
Såg inte ditt svar förrän nu...ok, samma ort annat hus..då har jag koll på läget !

Fattar fortfarande inte hur du ska få ihop den motorn...men du har säkert koll :D
Imponerande !

Nja, jag löser det under tiden :rolleyes: Eller inte. Nä, i huvudet är det klart. Borde funka, men man vet aldrig... jaja, jag är inte orolig. Allt är lösbart, det är bara en fråga om hur klurig man är :fyllisar

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Ja, tid och klurighet kommer man långt ! Du får palla dig förbi när verkstan är klar !

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Tittut säger växelaxeln! Ska ut lite längre. Just nu tar ett drev i, men det fixar jag i fräsen imorgon. Jaja, ytan är väldigt grovfräst. Ska fräsas ner ytterligare 2 mm och då blir det lite finare.
på andra bilden är det några centimeter kvar, men en alubit med hålbilden ska svetsas på också så den ska inte ner så långt som det ser ut.

Sist men inte minst: en hyllning till herr gjutare!

Bifogat

• Hus1.jpg
    Hus1.jpg
    225.5 KB · Visningar: 278
  • Hus2.jpg
    Hus2.jpg
    232.9 KB · Visningar: 286
  • Hus3.jpg
    Hus3.jpg
    230.8 KB · Visningar: 341

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Fattar fortfarande inte hur du ska få ihop en motor med den klumpen, men som sagt...du har säkert koll !
Jäkligt imponerande att tillverka egen vxl-låda :tummenupp

Man skall alltid visa uppskattning till de som hjälpt en, nja..på ett eller annat sätt :hihi

Kör hårt :rock

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Tittut säger växelaxeln! Ska ut lite längre. Just nu tar ett drev i, men det fixar jag i fräsen imorgon. Jaja, ytan är väldigt grovfräst. Ska fräsas ner ytterligare 2 mm och då blir det lite finare.
på andra bilden är det några centimeter kvar, men en alubit med hålbilden ska svetsas på också så den ska inte ner så långt som det ser ut.

Sist men inte minst: en hyllning till herr gjutare!

:yoparty

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Fattar fortfarande inte hur du ska få ihop en motor med den klumpen, men som sagt...du har säkert koll !
Jäkligt imponerande att tillverka egen vxl-låda :tummenupp

Man skall alltid visa uppskattning till de som hjälpt en, nja..på ett eller annat sätt :hihi

Kör hårt :rock

Jag tror jag har koll, men det märker vi :rolleyes: Hur svårt kan det vara? :D

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Lite mer jobb gjort! Lagerna sitter i. Det kommer ju packboxar och jävelskap där också, men det väntar jag med.
Kunde inte låta bli att testa Julafräsen hemma i garaget. Den orkar ju inga jättepinnfräsar, men lite rolig yta blev det allt.

Herr _johansson_ gjorde ju två gjutningar. Änden där hålbilden ska vara blev inte helt hundra på någon av dem, men de sämre partierna hamnade på olika ställen, så jag sågar isär och skarvar. Detta ska svetsas ihop sen. På några av bilderna ses den undre "hålbildsdelen" också och dess skarvning. Skarvbiten passade inte riktigt så den ska sågas till lite till, men ölen tog slut igår så jag gick in. Fortsätter kanske ikväll.

Bifogat

• CAM02545 (Small).jpg
    CAM02545 (Small).jpg
    118.9 KB · Visningar: 3,111
  • CAM02547 (Small).jpg
    CAM02547 (Small).jpg
    108.1 KB · Visningar: 3,059
  • CAM02557 (Small).jpg
    CAM02557 (Small).jpg
    89.7 KB · Visningar: 3,044
  • CAM02560 (Small).jpg
    CAM02560 (Small).jpg
    83.8 KB · Visningar: 2,970
  • CAM02556 (Small).jpg
    CAM02556 (Small).jpg
    108.4 KB · Visningar: 3,020
  • CAM02559 (Small).jpg
    CAM02559 (Small).jpg
    98.8 KB · Visningar: 3,108
Last edited:

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Ja jävlar vad fräckt det här kan bli!
Och att testa att tillverka så mycket själv - respektingivande.
SKönt att det går mot svalare tider så vi kan krypa in i garagen igen.

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Fan vad kul om du kan använda gjutningarna, det var nära att jag slängde bort dom efter att ha sett resultatet men tänkte att du kanske kunde plantera pelargoner i dom eller nåt... :)

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Fyfan va fränt de e sånt här som får en att tragla vidare med amatörmesiga mekandet i hopp om att en dag kunna göra nått sånt här :)

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Kul att ni gillar det :) Det här går långsamt men säkert, men det är kanske lika bra det eftersom jag då hinner tänka igenom allt och eventuellt tänka om också innan genomförande. Ska ju helst bli bra på första försöket :)

_Johansson_, det borde gå att få ihop en låda med dessa gjutningar. Jag är ju på god väg :) Pelargoner? Skulle ju kunna bli en ölburkshållare :tummenupp

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Kul att ni gillar det :) Det här går långsamt men säkert, men det är kanske lika bra det eftersom jag då hinner tänka igenom allt och eventuellt tänka om också innan genomförande. Ska ju helst bli bra på första försöket :)

_Johansson_, det borde gå att få ihop en låda med dessa gjutningar. Jag är ju på god väg :) Pelargoner? Skulle ju kunna bli en ölburkshållare :tummenupp

Jag rekommenderar hortensior. Finns risk att de får sin blå färg i en alulåda. :glömdet

Nyheter
Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom