enbart som hobby, men det vore kul om det blev ngt mer än så :O)
för att kunna ta betalt behöver jag mer erfarenhet och referenser så jag kan tänka mig att göra detta
mycket billigt, typ vad förbruktningsmaterialet kostar, + ngn hundring, vet bättre när jag sett en ritning.
enklare blir det ju om du/ngn tillverkar en mall i trä/mdf/hård frigolit e.t.c. det är ju där det blir en del jobb..
beroende på hur komplex formen är?.
vad gäller en mall så måste det finnas 2% krympmån, antingen tillverkar man i detta fall huset så att krympningen inte spelar roll eller så gör men det 2% större.
hör av dig hur det blir...
Nu är ju gjutningarna avslutade och Johansson är SH gjutkung, men nästa gång kanske det är läge att 3D-skriva växellådan...
Svetsa är lurt, det slår sig lätt! Jag hade föredragit att göra grova gjutningar och fräst sista biten.Jag skulle ha svetsat ihop en låda av bearbetade aluminiumplåtar.
...och Johansson är SH gjutkung...
Luuuuugn och fin nu, löskukar är det enda jag hittills lyckats gjuta utan problem...
...Finns ju apdyra grejor om man ska skriva i metall, men går det att skriva i någon av de lättare metallerna?...
Svetsa är lurt, det slår sig lätt! Jag hade föredragit att göra grova gjutningar och fräst sista biten.
Och det finns väl inget som direkt hindrar från att använda alu-pulver? Men snordyrt är det tyvärr...
har absolut inga kunskaper om gjutning, men hade inte herr Johansson problem för att aluminiumen hann stelna? om du ändå ska kapa de "dåliga" bitarna och försöka svetsa ihop, hade det inte varit smartare att gjuta mindre delar av växellådan direkt och sedan svetsat ihop dessa?
bara en fundering
Har du någon som svetsar aluminium? om inte skulle jag kunna tänka mig att hjälpa dig (bor i Laholm)
Tackar för erbjudandet! Jag har en polare som svetsar alu och som ska prova på växellådshuset, men det är inte alltid han har tillgång till svets (inte hans svets) så skulle det strula så hojtar jag till.
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|