Amatörbygge med 700 cc Arctic cat TVÅtakts twin

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Fan va läcker ram ! :tummenupp
Kul att se att du tar dig framåt trots alla andra "måsten" !

Hojta till om du ska pulverlacka...kan rekommendera killen som gjorde mina fälgar.

Nu packar jag snart ner alla mina mc-delar och verktyg för att flytta till andra sidan stan.
Kom förbi nån dag och ge mig lite byggtips :hihi
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tyvärr har jag inte originalpipan. Skulle kanske försöka hitta en sådan någonstans för att ha en referens...

Synd, kanske går att hitta någon att mäta på eller någon som vill mäta sin pipa åt dig...

Kanske ska återgå till frågan om de helt olika resultaten från olika programvaror så är min gissning att bägge piporna kan funka ok och att vissa dimensionsförändringar kompenseras av andra. Fast grundläggande fysik säger att längden är den absolut viktigaste faktorn.
Personligen så är jag ganska konservativ och håller mig gärna till enkla empiriska modeller. Har testat lite simuleringar men aldrig lagt tid på att bygga rör annat än utgående från Bells modeller. Dock kompletterad med en extra databank med diverse ritningar som extra stöd. Allra helst gör jag inte ens rör helt från scratch utan hellre modifieringar av befintliga. tex originalrör eller en köpepipa.

Modlaren verkar ju ha testat en rad program och gav ju sitt svar i inlägg 277 ovan.
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag har nog den mest lika wildcatmotorn i min Thundercat trippel. Den har standard liknande porttider och pipor som, Wc. Min Tc har jag byggt om piporna genom kortning och andra mått på stingers + byggt om till singeldämpare. Den är även porthöjd från 198gr till 207gr utblås durr samt 136gr i insug. Den drar nu stenhårt från 7000-9500v. Org drar den stenhårt från 5500-8400v där den lämnar mest effekt med standardpipor. Wildcat drar lika frånsett lite lägre toppeffektsvarv lika TC ca 8200v med dubbelrör.

Org tuninglängd på mina pipor (trippelpipor) och även dubbelrör till wildcatt är ca 112cm. Tuninglängd är räknat från kolv till mitten av sista revcona. Mitten av revcona är från skarv belly till där revconan skulle ha gåttihop till 0 (svårförklarat). Mina pipor är kortade till 107cm delat på kortning i krök samt belly. Utblåskröken är ca 47mm standard på wildcat och Tc. Den får inte under några omständigheter ökas i mått inv! Graham Bells rek att ha lika stor krök som port är totalt fel ,,det ger för liten vacumeffekt och tömmer cylindern för snabbt. Jag har läst Bell och testat i stort sett alla hans ideer men vissa saker han påstår är föråldrade.

Jag skulle rek bygga pipan exakt kopia av en standard Thundercat pipa eller dubbelpipa från Wildcat. Piporna och portningarna från alla märken är väldigt lika på skoter. Em wildcat har inget varvstopp men jag skulle inte rek varva mer än 8500v utan att höja portarna. med 204/134gr portning och tuningländ 110cm skulle det löna sig varva 8800v där den ger max effekt då. med dra den inte mer än 9000v då o då för annars håller den inte!

Stingergrovleken är viktig. Org stingergrovlek på Thundercat oc h wikldcat dubbelrör är 32-33mm inv mått. Jag har testat 28mm för 200m körningar men det är nära dödsaska! Med 32mm kan man hålla stumt 1000m minst

Jag kör singelburk på min trippel och det ger lika hög effekt som flera dämpare. Fördelen i ljud är att den går tystare trotts grovt rör + fränare toppvarvsljud. Den låter som varva bet mer än den gör med singeldämp.

Måttet på singeldämp på 2cyl wildcat eller annan 600-800cc bör vara 45-50mm inv mått (45mm är gränsfall och 50mm är säkert men låter mer såklart. Stingerlängden är det ing noga med alls ,,allt från 15cm till 40 märks inte nämnvärt.

Du kommer få ett underbart bra starkt/långt register med pipmått från skoter för dem är gjorda för att vara lindriga mot variatorinställningar, dvs bra/jämn botten/mellanreg/toppvarv. Jag har portat otaliga crossar till skoterporttider (ca 200gr) och dem går fruktansvärt bra i både register och toppeffekt.

Jag har 4 olika trippelpipor med varierande tuningländer som passar wildcat lika bra som Tc.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Fan va läcker ram ! :tummenupp
Kul att se att du tar dig framåt trots alla andra "måsten" !

Hojta till om du ska pulverlacka...kan rekommendera killen som gjorde mina fälgar.

Nu packar jag snart ner alla mina mc-delar och verktyg för att flytta till andra sidan stan.
Kom förbi nån dag och ge mig lite byggtips :hihi

Tackar :) Den är långt ifrån klar med alla rör till trianguleringen och annat smått och gott, men ytterkonturerna börjar visa sig.
Jo, pulverlack är ett hett alternativ till denna ramen. Svart så klart :) Jag hojtar till när det är dags.
Jaså, det börjar närma sig nu? Gött. Jag tittar gärna förbi framöver. Länge sedan sist.


Synd, kanske går att hitta någon att mäta på eller någon som vill mäta sin pipa åt dig...

Kanske ska återgå till frågan om de helt olika resultaten från olika programvaror så är min gissning att bägge piporna kan funka ok och att vissa dimensionsförändringar kompenseras av andra. Fast grundläggande fysik säger att längden är den absolut viktigaste faktorn.
Personligen så är jag ganska konservativ och håller mig gärna till enkla empiriska modeller. Har testat lite simuleringar men aldrig lagt tid på att bygga rör annat än utgående från Bells modeller. Dock kompletterad med en extra databank med diverse ritningar som extra stöd. Allra helst gör jag inte ens rör helt från scratch utan hellre modifieringar av befintliga. tex originalrör eller en köpepipa.

Modlaren verkar ju ha testat en rad program och gav ju sitt svar i inlägg 277 ovan.

Det kanske finns att få tag på... Ska leta lite. Någon borde ju ha en gammal pipa liggandes i en hörna någonstans.
Om båda piporna funkar ok så borde jag ju kunna gå på den med minst diameter. Iofs så skilde längderna med ca 70 mm och det låter ganska mycket. Får kanske leta rätt på ett program till och se om i alla fall två av programmen ger samma längd :)
Ja, jag såg hans svar. Bimotion kostar ju en slant men han nämnde även ExhaustCalculator2 och den har jag. Ska bara försöka hitta hur många grader avgasduration en original Wildcat har…



Jag har nog den mest lika wildcatmotorn i min Thundercat trippel. Den har standard liknande porttider och pipor som, Wc. Min Tc har jag byggt om piporna genom kortning och andra mått på stingers + byggt om till singeldämpare. Den är även porthöjd från 198gr till 207gr utblås durr samt 136gr i insug. Den drar nu stenhårt från 7000-9500v. Org drar den stenhårt från 5500-8400v där den lämnar mest effekt med standardpipor. Wildcat drar lika frånsett lite lägre toppeffektsvarv lika TC ca 8200v med dubbelrör.

Org tuninglängd på mina pipor (trippelpipor) och även dubbelrör till wildcatt är ca 112cm. Tuninglängd är räknat från kolv till mitten av sista revcona. Mitten av revcona är från skarv belly till där revconan skulle ha gåttihop till 0 (svårförklarat). Mina pipor är kortade till 107cm delat på kortning i krök samt belly. Utblåskröken är ca 47mm standard på wildcat och Tc. Den får inte under några omständigheter ökas i mått inv! Graham Bells rek att ha lika stor krök som port är totalt fel ,,det ger för liten vacumeffekt och tömmer cylindern för snabbt. Jag har läst Bell och testat i stort sett alla hans ideer men vissa saker han påstår är föråldrade.

Jag skulle rek bygga pipan exakt kopia av en standard Thundercat pipa eller dubbelpipa från Wildcat. Piporna och portningarna från alla märken är väldigt lika på skoter. Em wildcat har inget varvstopp men jag skulle inte rek varva mer än 8500v utan att höja portarna. med 204/134gr portning och tuningländ 110cm skulle det löna sig varva 8800v där den ger max effekt då. med dra den inte mer än 9000v då o då för annars håller den inte!

Stingergrovleken är viktig. Org stingergrovlek på Thundercat oc h wikldcat dubbelrör är 32-33mm inv mått. Jag har testat 28mm för 200m körningar men det är nära dödsaska! Med 32mm kan man hålla stumt 1000m minst

Jag kör singelburk på min trippel och det ger lika hög effekt som flera dämpare. Fördelen i ljud är att den går tystare trotts grovt rör + fränare toppvarvsljud. Den låter som varva bet mer än den gör med singeldämp.

Måttet på singeldämp på 2cyl wildcat eller annan 600-800cc bör vara 45-50mm inv mått (45mm är gränsfall och 50mm är säkert men låter mer såklart. Stingerlängden är det ing noga med alls ,,allt från 15cm till 40 märks inte nämnvärt.

Du kommer få ett underbart bra starkt/långt register med pipmått från skoter för dem är gjorda för att vara lindriga mot variatorinställningar, dvs bra/jämn botten/mellanreg/toppvarv. Jag har portat otaliga crossar till skoterporttider (ca 200gr) och dem går fruktansvärt bra i både register och toppeffekt.

Jag har 4 olika trippelpipor med varierande tuningländer som passar wildcat lika bra som Tc.

Tackar för svaret! Har Wildcat också 198 grader avgasduration original? Har för mig jag har läst lite högre siffror, men det kanske var på en vässad?
112 cm? Det var långt :näsblod Men sist jag räknade så räknade jag på 10500 varv så det stämmer säkert. 112 borde väl vara lagom för runt 8000 varv. Hehe, jag förstår vad du menar med revkona som går ner till 0. Har ju knappat mig igenom ”den lille ligisten” :D
Men vad menar du med att utblåskröken är 47 mm? Avgasporten vid flänsen är 43 mm, så dessa 47, är det där första röret efter avgasflänsen som kan kona 0-2,5 grader går över i första konan?
Kanske too much to ask, men har du en pipa du skulle kunna mäta lite på till mig? Du har ju koll på de viktiga måtten.
Så det går inte att varva över 8500 varv med original portning? Varför inte? Du skriver att den inte håller för över 9000 varv. Blir det motorhaveri då eller vad är det som inte hänger med? Tänkte om man bygger pipor för 10500 varv och sätter dem på en original Wildcat utan varvstopp och försöker varva dit, vad händer då? Kolvhastigheterna blir fortfarande ganska vettiga. Självklart ska cylindrarna få sig en portning, men det blir efter uppstart och efter jag vet att allt lirar. Tänkte att det kan vara kul att slippa bygga pipor som bara ska sitta där i några veckor och istället bygga ”skarpa” pipor med en gång, men kan den ändå inte varva så långt någonsin så är det kanske onödigt..
Jaså, en fördel med singeldämpare då. Inget på effekten men bättre ljud. Sånt gillar brudarna :D
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Lyfte in motor och växellåda för att se så jag tänkt rätt med frigång för trianguleringsrören som kommer att hamna ovanför motorn. Det är trångt för lådan på bilden, men motorn ska hamna ca 50 mm högre upp än på bilden och då blir det lite mer plats. Ramen ser stor hög ut, men den är mindre än t.ex. R6:ans. Mer åt RS250 i chassimått. Anledningen till att ramen ser stor ut är att motorn är väldigt liten i omfång och att övre ramrören har brantare vinkel än man brukar ha. (Allt för minimalismen :tummenupp ) Kan ju bygga ännu mindre ram, men jag vill inte köra rundor på en minimoto :hihi Det här blir nog fan bra :)


Förresten, IKEA-brädan ska inte vara där sen ;)
Ram10.jpg
Ram8.jpg
Ram9.jpg
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Wildcatmotorn ger närmare 140hk med bra portning på 204gr utblås och 134 överströmmarer. Med pipor som har 107cm tuninglängd kommer den dra till 8800-9000v men kan övervarvas till minst 10000 med lite förlust såklart ber på cdibox t- kurva.. Jag kan inte svara på hur motorn/veven/stakarna håller om du drar den till 10000v. Du måste ta reda på om wildcatts cdi håller i tändkurvan över 8500varv. På vissa skotrar dippar tändkurvar markant efter maxvarv så det blir nästan inga hk däruppe.

Som tur är så är det en gammal AC så jag tror T-kurvan kan hålla i sig skapligt till 8800v åtminstonde. En Tc från samma årgång håller i sig till 9500v så med lite flax är den så bra.

Om du byggerliknande org trimpipor till wc till ca 107cm tuninglängd och portar 204/134 så får du en effektkurva som drar markant från 6000-7000v med en jämn starkare ökning till 8800-9000v men dessa pipor kan övervarvas 1000v i värsta fall! Exakt den portningen och piplängder har jag gjort till en TC 900a trippel och den går ruskigt bra i hela registret och lämnar ca 200hk.

Org portar bör ligga runt 196-198gr insug runt 131gr.

Rörstorlek inne i dämpare menade jag med 47-50mm inv mått för singeldämpare till twinpipor.

När du portar cylindrarna så öka inte dim på utblåshålet ut ur cylinder, längst ut mot pipa! Själva porten inne mot cylinder får ju ökas såklart men håll samma rundhet som org porten sålänge du kör skoterpipor! Gör man utblåsporten mer fyrkantig töms cylindern för fort och returpulsen kommer för tidigt in i cylindern o stör ut fyllnaden från överströmmare!

Om du ger mig måttet på utblås ur cylinder (inv mått mot pipa) så kan jag kolla vilka av mina pipor som ligger närmast i mått så får du dem pipmåtten.
Pm så jag reagerar
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Du har ju nu fått måtten från mina SPI Racingpipor ,hoppas du kan malla av dem. Jag hittade nämligen bromsresultat på 130hk endast med dessa pipor strax över 8000v. Då kan jag garantera 140hk + med rätt portade cylindrar och 2cm kortare tuninglängd:)
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Japp, tackar :) Ser bra ut! Att malla av dem ska nog gå fint. Skulle iofs behöva få tag på någon typ av liten vals. Annars får jag väl bygga en, men sånt löser sig. 130 hk med endast pipor låter fint :) Portning på det så ska det nog börja hända grejor :tuttar

Du har ju nu fått måtten från mina SPI Racingpipor ,hoppas du kan malla av dem. Jag hittade nämligen bromsresultat på 130hk endast med dessa pipor strax över 8000v. Då kan jag garantera 140hk + med rätt portade cylindrar och 2cm kortare tuninglängd:)
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Tror ni att styrhuvudet kommet att lossna? :D Stabilt ska det vara.

Ram14.jpg

Bosch vinkelslip is da shit! Synd bara att det blir så mycket damm i hela garaget... men slipa rör så de passar ihop kan den :)

Ram12.jpg
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Någon som vet var jag kan hitta motorfäste som ser ut som på bilden? Nu har jag ju så fint ritat det i genomskärning på telefonen så det blev kanske inte så snyggt... har sett något liknande till Harley någonting, men det fästet såg för stort ut. Fästet jag söker bör ha två fästöron, en "kopp" där en gummibit ligger, en gummibit till på ovansidan och hål igenom för en skruv. Enkelt. Önskad storlek kanske runt 30-40 mm diameter på gummit?

Edit: kom på nu att jag kanske kan få ihop det bra med enbart gummibitarna. En över och en under med hål genom. Någon som vet var sådant hittas?

2013-06-05-22-21-54.jpg
 
Last edited:

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge

Nä, jag vill ha fästen som klämmer gummibiten mellan två metallbitar, t.ex. en skål och en bricka. Och en gummibit till mellan skålen och motorn. Då kan den ta både tryck och drag. Biltemavarianten är egentligen till för att komprimeras och inte utsättas för drag. Då måste man förlita sig till att vulkningen håller, och det vågar jag inte... på min bild så sitter motorn kvar även om gummit skulle bli kass. Med Biltemas fästen så tappar jag motorn ;-)
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Fan Lars...det där snor du ihop som ingenting. Du har säkert nått gummi på jobbet att stansa ut :D

Ser ut som att du få komma o hälsa på i nya garaget...flyttar om 2 veckor !
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Fan Lars...det där snor du ihop som ingenting. Du har säkert nått gummi på jobbet att stansa ut :D

Ser ut som att du få komma o hälsa på i nya garaget...flyttar om 2 veckor !


Nja, hittade inget lämpligt på jobbet, men jag hittade vad jag letade efter hos en skoterdelsförsäljare. Fanns någon skoter som hade sådana gummigrejor.

Ja, jag titttar gärna förbi framöver. Snart semester ju :)
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Såja, lite fler rör. De ska justeras några millimeter men sen blir det nog bra. Sen ska andra sidans rör också dit...
 

Bifogat

  • CAM01379.jpg
    CAM01379.jpg
    198.7 KB · Visningar: 364

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
En kopplingskorg till en cbr1000rr ligger på posten och väntar på mig nu :) Den ska köras torr. Får se hur det går. Skulle det inte gå så är det bara att lösa det på något annat sätt :)

Det blev ingen R6-sving, utan nu är en sving från en Aprilia RSV 1000 -04 på väg från Tyskland :) Liiite lägre fraktkostnad än från staterna och så slipper jag importtullen. Svingen borde dyka upp nästa vecka. Ser ut som på bilden.
 

Bifogat

  • 3d11_3.JPG
    3d11_3.JPG
    24.5 KB · Visningar: 340

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Vänd den uppåner så blir det än fräschare

Njao, hålet för kedjan kommer på fel sida då. Och infästningen i svingen för de trekantiga plåtarna i stötdämparlänkaget hamnar då uppåt och jag får inte göra ingrepp i aluminiumkomponenter genom att svetsa ett nytt fäste i svingen. Det gillas inte av sfro. Och bågen uppåt som svingen gör tycker jag lirar hyfsat med piporna :) Kantigheten på svingen gillar jag, men vi får se hur det ser ut mot rundrörsramen.
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top