Fan va läcker ram !
Kul att se att du tar dig framåt trots alla andra "måsten" !
Hojta till om du ska pulverlacka...kan rekommendera killen som gjorde mina fälgar.
Nu packar jag snart ner alla mina mc-delar och verktyg för att flytta till andra sidan stan.
Kom förbi nån dag och ge mig lite byggtips
Tackar
Den är långt ifrån klar med alla rör till trianguleringen och annat smått och gott, men ytterkonturerna börjar visa sig.
Jo, pulverlack är ett hett alternativ till denna ramen. Svart så klart
Jag hojtar till när det är dags.
Jaså, det börjar närma sig nu? Gött. Jag tittar gärna förbi framöver. Länge sedan sist.
Synd, kanske går att hitta någon att mäta på eller någon som vill mäta sin pipa åt dig...
Kanske ska återgå till frågan om de helt olika resultaten från olika programvaror så är min gissning att bägge piporna kan funka ok och att vissa dimensionsförändringar kompenseras av andra. Fast grundläggande fysik säger att längden är den absolut viktigaste faktorn.
Personligen så är jag ganska konservativ och håller mig gärna till enkla empiriska modeller. Har testat lite simuleringar men aldrig lagt tid på att bygga rör annat än utgående från Bells modeller. Dock kompletterad med en extra databank med diverse ritningar som extra stöd. Allra helst gör jag inte ens rör helt från scratch utan hellre modifieringar av befintliga. tex originalrör eller en köpepipa.
Modlaren verkar ju ha testat en rad program och gav ju sitt svar i inlägg 277 ovan.
Det kanske finns att få tag på... Ska leta lite. Någon borde ju ha en gammal pipa liggandes i en hörna någonstans.
Om båda piporna funkar ok så borde jag ju kunna gå på den med minst diameter. Iofs så skilde längderna med ca 70 mm och det låter ganska mycket. Får kanske leta rätt på ett program till och se om i alla fall två av programmen ger samma längd
Ja, jag såg hans svar. Bimotion kostar ju en slant men han nämnde även ExhaustCalculator2 och den har jag. Ska bara försöka hitta hur många grader avgasduration en original Wildcat har…
Jag har nog den mest lika wildcatmotorn i min Thundercat trippel. Den har standard liknande porttider och pipor som, Wc. Min Tc har jag byggt om piporna genom kortning och andra mått på stingers + byggt om till singeldämpare. Den är även porthöjd från 198gr till 207gr utblås durr samt 136gr i insug. Den drar nu stenhårt från 7000-9500v. Org drar den stenhårt från 5500-8400v där den lämnar mest effekt med standardpipor. Wildcat drar lika frånsett lite lägre toppeffektsvarv lika TC ca 8200v med dubbelrör.
Org tuninglängd på mina pipor (trippelpipor) och även dubbelrör till wildcatt är ca 112cm. Tuninglängd är räknat från kolv till mitten av sista revcona. Mitten av revcona är från skarv belly till där revconan skulle ha gåttihop till 0 (svårförklarat). Mina pipor är kortade till 107cm delat på kortning i krök samt belly. Utblåskröken är ca 47mm standard på wildcat och Tc. Den får inte under några omständigheter ökas i mått inv! Graham Bells rek att ha lika stor krök som port är totalt fel ,,det ger för liten vacumeffekt och tömmer cylindern för snabbt. Jag har läst Bell och testat i stort sett alla hans ideer men vissa saker han påstår är föråldrade.
Jag skulle rek bygga pipan exakt kopia av en standard Thundercat pipa eller dubbelpipa från Wildcat. Piporna och portningarna från alla märken är väldigt lika på skoter. Em wildcat har inget varvstopp men jag skulle inte rek varva mer än 8500v utan att höja portarna. med 204/134gr portning och tuningländ 110cm skulle det löna sig varva 8800v där den ger max effekt då. med dra den inte mer än 9000v då o då för annars håller den inte!
Stingergrovleken är viktig. Org stingergrovlek på Thundercat oc h wikldcat dubbelrör är 32-33mm inv mått. Jag har testat 28mm för 200m körningar men det är nära dödsaska! Med 32mm kan man hålla stumt 1000m minst
Jag kör singelburk på min trippel och det ger lika hög effekt som flera dämpare. Fördelen i ljud är att den går tystare trotts grovt rör + fränare toppvarvsljud. Den låter som varva bet mer än den gör med singeldämp.
Måttet på singeldämp på 2cyl wildcat eller annan 600-800cc bör vara 45-50mm inv mått (45mm är gränsfall och 50mm är säkert men låter mer såklart. Stingerlängden är det ing noga med alls ,,allt från 15cm till 40 märks inte nämnvärt.
Du kommer få ett underbart bra starkt/långt register med pipmått från skoter för dem är gjorda för att vara lindriga mot variatorinställningar, dvs bra/jämn botten/mellanreg/toppvarv. Jag har portat otaliga crossar till skoterporttider (ca 200gr) och dem går fruktansvärt bra i både register och toppeffekt.
Jag har 4 olika trippelpipor med varierande tuningländer som passar wildcat lika bra som Tc.
Tackar för svaret! Har Wildcat också 198 grader avgasduration original? Har för mig jag har läst lite högre siffror, men det kanske var på en vässad?
112 cm? Det var långt
Men sist jag räknade så räknade jag på 10500 varv så det stämmer säkert. 112 borde väl vara lagom för runt 8000 varv. Hehe, jag förstår vad du menar med revkona som går ner till 0. Har ju knappat mig igenom ”den lille ligisten”
Men vad menar du med att utblåskröken är 47 mm? Avgasporten vid flänsen är 43 mm, så dessa 47, är det där första röret efter avgasflänsen som kan kona 0-2,5 grader går över i första konan?
Kanske too much to ask, men har du en pipa du skulle kunna mäta lite på till mig? Du har ju koll på de viktiga måtten.
Så det går inte att varva över 8500 varv med original portning? Varför inte? Du skriver att den inte håller för över 9000 varv. Blir det motorhaveri då eller vad är det som inte hänger med? Tänkte om man bygger pipor för 10500 varv och sätter dem på en original Wildcat utan varvstopp och försöker varva dit, vad händer då? Kolvhastigheterna blir fortfarande ganska vettiga. Självklart ska cylindrarna få sig en portning, men det blir efter uppstart och efter jag vet att allt lirar. Tänkte att det kan vara kul att slippa bygga pipor som bara ska sitta där i några veckor och istället bygga ”skarpa” pipor med en gång, men kan den ändå inte varva så långt någonsin så är det kanske onödigt..
Jaså, en fördel med singeldämpare då. Inget på effekten men bättre ljud. Sånt gillar brudarna