lahi
Gixxerpilot
- Gick med
- 6 Aug 2003
- Ort
- Halmstad
- Hoj
- Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Det är kombinationen som gör det. Du kan varva mer med att bara ändra piporna, eller så kan du varva mer med högre portdurationer. Eftersom skotermotorn har relativt höga durationer redan original så går det nog ganska bra att bara bygga kortare pipor så kan du varva till dina önskade 11000 rpm utan att röra motorn.
Mitt förslag tidigare var för att jag räknar med att den varianten ger bredare register.
Portningen av blocket är i princip oberoende av varvtalet. Sagt med viss reservation för hur avancerat det blir. Men cylindrarnas portning påverkar varvtalet via durationen.
Eg även via time area, men det kan försummas i sammanhanget.
Tack för svaret. Då borde det funka att göra som jag tänkt, dvs. stoppa i motorn som den är, antagligen helt orörd inuti, och först försäkra mig om att den går överhuvudtaget innan jag plöjer ner pengar på att vässa den. Pipor måste jag ändå bygga eftersom jag ska ha raka pipor, och de kan jag ju direkt bygga för att kunna varva till 10500 eller 11000 eftersom de då blir kortare ( = jättebra pga. att hojen är kortkort) och så jag kan bygga bakram och bakdel (kåpan) efter de piporna. Portning av motorn medför ju inga ändringar på de fysiska måtten när annat ska passas in så det kan jag göra i efterhand. Så till första uppstart blir det original innehåll i motorn, pipor för 10500 -11000 varv samt vettiga fuggar. Låter det vettigt?