Kunde inte släppa tankarna ifrån det här... =)
Hoppas att jag inte går för långt ifrån trådens ämne. Jag och twostrokeman får flytta ut inläggen till en egen tråd annars.
Kan du inte göra simulering av dessa två motorer?
Har simulerat en encylindrig Wildcat (350cc). Hittade inte någon portmap till just Wildcat, utgick ifrån en portmap från en Polaris med samma cylindervolym, samt höftade resten. Valde 200° avgasduration och 130° spolduration. Pipan skapade jag med "exhaust.exe" som ligger i min 2takts-mapp. Programmet baseras på Blairs teorier. "Wildcat base", kallas kurvan i graferna nedan.
Effekten blev högre än bromsningen PF-racing gjort, men kurvformen är tillräckligt lik för att jag ska tycka att simulering duger.
Sedan följde jag ditt recept, sänkte cylindern för att sänka durationen till 190°. Visade sig att precis 3mm behövdes. Spoldurationen blev 117°. "Raised 3mm" kallas kurvan. (Skrev fel.)
Sedan minskade jag alla konlängder i expansionskammaren med ca 20%. "Raised 3mm, pipe 80%" kallas kurvan.
Till sist använde jag originalcylindern med det kortare röret. "Base, pipe 80%" kallas kurvan.
Resultatet av de fyra körningarna:
Höjning av varvtalet genom en kortare pipa gjorde kurvan bredare runt toppen, precis som vi misstänkte. Effekten ökar inte, som jag mindes alltså. Minskning av duration ger lite bättre effekt längre ned i registret, men inte värt tappet på höga varv, enligt mig.
Felkällor:
*Spolkanalerna blev väldigt små av att sänka cylindern. Resultatet hade kanske blivit lite bättre om man "filat upp" dem lite.
*Jag ändrade inte några andra parametrar än de jag beskrivit ovan. Ser ut som att någonting i motorn hamnat i dålig resonans vilket gjort kurvorna ojämna på höga varv.
*Förtändning och förbränningsförloppet har jag dålig koll på, så där har jag bara använt standardvärden med fast förtändning. Om man minskar förtändningen efter peaken blir registret några hundra varv längre.
*Jag anpassade inte röret efter att durationen ändrats, vilket gjorde att kurvan flyttades en bit i registret.