Amatörbygge med 700 cc Arctic cat TVÅtakts twin

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Här händer det inte så mycket just nu. Suzukimotorn ligger i delar på bänken pga växellådsrenovering så jag vill inte hålla på att notcha rör till tvåtaktaren nu. Stänker spånor som fan. Såna vil jag inte ha i motorn...

En sving är förhoppningsvis snart på ingång iallafall. Från en Aprilia Tuono -06 (eller om det var -08?) Blir nog bra :)

Kan bjuda på två bilder på växellådan iallafall. Iofs inte till tvåtaktaren men ändå.
Spåren i tumman för gafflarna är liiiite bredare än de borde vara. Hoppar ur växeln. Dreven har rätt mycket gropar I ytan. Men det är bättre än sist iallafall. Då var kuggarna bara hälften så höga och några saknades ;-)

En komplett ny låda är på väg från staterna. Bägge axlar, alla drev samt växeltrumma och gafflar. Och lite till. Dvs rubbet. 1800:- inklusive frakt :)
 

Bifogat

  • DSC_4322.jpg
    DSC_4322.jpg
    237.9 KB · Visningar: 431
  • DSC_4327.jpg
    DSC_4327.jpg
    235.5 KB · Visningar: 451
Last edited:

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Går inte så fort i garaget men lite händer iallafall. Har notchat några rör till så det börjar lika en hojram nu. Ingen bild på det ännu. Glömde fota den ;-) Just nu är det mest skruvande med turbohojen eftersom växellådan behöver en ordentlig genomgång...
Det har skuttat in en gaffel från en Ducati Monster i garaget :-D Till tvåtaktshojen alltså.

Så grymt fränt bygge!! Det enda som kommer i närheten av tvåtakt är 4-takts turbo, enligt mig. Det ska bli kul att se framskridandet. Du verkar ha utökat de 2 timmarna per vecka en smula..:hihi
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Så grymt fränt bygge!! Det enda som kommer i närheten av tvåtakt är 4-takts turbo, enligt mig. Det ska bli kul att se framskridandet. Du verkar ha utökat de 2 timmarna per vecka en smula..:hihi

Tackar :). Hehe, ja, då har jag en av varje då. Tvåtaktaren är ju långt ifrån klar, men ändå... Nä, har nog inte lyckats utöka skruvartiden så mycket. Började skruva på gixxern redan i mellandagarna ;-) Men tycker ändå att det går långsammare nu. Rekordet är nog 8 timmar från jag stängde av hojen utanför garaget, till helt klar hoj med lagad växellåda redo att köra därifrån ;-)
 

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Tackar :). Hehe, ja, då har jag en av varje då. Tvåtaktaren är ju långt ifrån klar, men ändå... Nä, har nog inte lyckats utöka skruvartiden så mycket. Började skruva på gixxern redan i mellandagarna ;-) Men tycker ändå att det går långsammare nu. Rekordet är nog 8 timmar från jag stängde av hojen utanför garaget, till helt klar hoj med lagad växellåda redo att köra därifrån ;-)

En fråga, Hur får du kolvar, stakar och vev att hålla för 2,1 bar!? Vad har du för beräknat komp? Eller river du motorn 2 g/säsong? Själv laddar jag bara 0,9 men funderar på hur i hela friden motorn kan hålla ihop. Jag har kört första säsongen nu med 1,5 mm distans nu men håller på med en 2 mm rostfri distans för att kunna ladda max 1,2 bar (enl. Marklund). Har du nåra bra tips för mycket tryck (läs effekt..)?
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
En fråga, Hur får du kolvar, stakar och vev att hålla för 2,1 bar!? Vad har du för beräknat komp? Eller river du motorn 2 g/säsong? Själv laddar jag bara 0,9 men funderar på hur i hela friden motorn kan hålla ihop. Jag har kört första säsongen nu med 1,5 mm distans nu men håller på med en 2 mm rostfri distans för att kunna ladda max 1,2 bar (enl. Marklund). Har du nåra bra tips för mycket tryck (läs effekt..)?

Jag gör inget speciellt. Original vev och original stakar samt Hayabusa kolvar. De pallar en del :) Kompet hamnar nog på runt 7,9:1 om jag minns rätt. Ganska lågt. River motorn när den havererar på något sätt men det är förvånansvärt sällan. Mest växellådan som pajjar. Klyver kaske vartannat år.
Sen är det många som säger att motorn håller inte för mer än si och så mycket tryck men de har oftast läst det någonstans och aldrig provat själva. Min skulle explodera över 1,3 bar enligt många men det sket jag i och skruvade upp trycket istället och provade. Funkade fint.
Tips för mycket tryck? Mycket soppa och fega inte med laddet :-D
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Härligt o se att du förvaltar dina 2 tim/vecka väl !

Hoppas fälgarna passar med Ducca-gaffeln...annars får du reklammera dem.
Tror nog fan du ska få äran att bestycka min lilla Kawa med lite laddtryck framöver :hihi

Fan blir nervös när ni snackar förbesiktning av ramar och skarvar med tub...humm...:va
Kanske lika bra o rulla in ramen och få dommen nu ! Vilka I-landsproblem vi ha :tungan
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Ja, det blir inte mycket tid, men det blir lite iallfall :rolleyes: Ska försöka utöka lite, men just nu väntar jag mest på grejor.

Fälgarna passar nog. Skulle de inte göra det så finns alltid fräs och svarv tillgängligt. Nya kronor eller modda fälgarna. Så det löser sig säkert :)
Klart du ska ha turbo! Det får vi ju lösa :tummenupp

Angående ramen ska du kanske låtsas som ingenting :hihi Eller du ska regga som ombyggt?

Härligt o se att du förvaltar dina 2 tim/vecka väl !

Hoppas fälgarna passar med Ducca-gaffeln...annars får du reklammera dem.
Tror nog fan du ska få äran att bestycka min lilla Kawa med lite laddtryck framöver :hihi

Fan blir nervös när ni snackar förbesiktning av ramar och skarvar med tub...humm...:va
Kanske lika bra o rulla in ramen och få dommen nu ! Vilka I-landsproblem vi ha :tungan
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nu har jag aldrig kört en skoter, men om man youtubar på wildcat 700 och hittar en film där skotern är utrustad med riktiga pipor så är det ett jäkla gött ljud :) Tänk dig motorn med det ljudet kopplat till en 6-växlad låda.

Har du tittat nåt mer på pipor, portning och sånt?

Jag köpte själv en skoter förra veckan, Rotax 643 och har börjat titta lite på skotermotorer den senaste tiden. Kan säga att dom är byggda ganska annorlunda mot MC-motorer mm.

Dom har helt sinnessjukt extrema portdurationer som snarare skulle höra hemma på en rr-125a och sedan har dom pipor som tvingar ner effekttoppen till ca 7500 rpm.
Det enda jag kan tänka mig är att det funkar för att dom har en variator som tar hand om växlingen och därmed ser till att det hela funkar trots ett smalt effektområde.
Som jag förstår så tål inte variatorerna vilka varvtal som helst och det begränsar därmed varvtalet men samtidigt vill man ha stora portareor för att nå mycket effekt och då tvingas man öka portarean uppåt.

Vilket leder mina tankar till att du kanske kommer få överväga att sänka dina cylindrar för att få ner portdurationerna lite. Detta för att få en effektkurva som är användbar med stegvisa växlingar.

Detta var lite fakta blandat med ganska mycket egna obekräftade spekulationer.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Dom har helt sinnessjukt extrema portdurationer som snarare skulle höra hemma på en rr-125a och sedan har dom pipor som tvingar ner effekttoppen till ca 7500 rpm.

Om du tittar på en uppborrad RD350 med lika hög trimningsgrad lär de ha liknande portar. Man behöver de här höga durationerna för att få tillräcklig "specific time-area" för önskad BMEP. Det beror på att cylinderdiametern är stor, d.v.s portbredden i förhållande till cylindervolymen är låg.

'Tror jag', får jag tillägga. Har nämligen bara omsatt detta i praktiken en gång. Men körde några hundratals simuleringar när intresset var som störst. Simuleringarna visade, precis som teorierna av Blair, att BMEP och specific time area har ett linjärt förhållande, typ BMEP = STA*c + k.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Om du tittar på en uppborrad RD350 med lika hög trimningsgrad lär de ha liknande portar. Man behöver de här höga durationerna för att få tillräcklig "specific time-area" för önskad BMEP. Det beror på att cylinderdiametern är stor, d.v.s portbredden i förhållande till cylindervolymen är låg.

'Tror jag', får jag tillägga. Har nämligen bara omsatt detta i praktiken en gång. Men körde några hundratals simuleringar när intresset var som störst. Simuleringarna visade, precis som teorierna av Blair, att BMEP och specific time area har ett linjärt förhållande, typ BMEP = STA*c + k.

Visst, jag är medveten om det är time-arean dom är ute efter men nej en RD kan jag säga att en RD350 har lägre durationer kombinerat med maxeffekten specat vid ett högre varvtal.

Snabb googling.

RZ has about 194 exh duration with power valve

Summary of peak power runs

Stock 56@10000rpm
New Allspeed 60@10200rpm
Micron GP 61@10500rpm
Swarbrick race 63@11000rpm
Mick Abbey 69@11500rpm

En Wildcat 700 med pipor ger här 132 hk vid drygt 8000 rpm.
http://www.pfracing.se/bilder/bromsningar/wildcat-700-spec.gif

Nu hittar jag ingen avgasduration för den motorn men jag vågar nog garantera dig att durationen ligger högre än 194 som vad RDn har och det utan rörlig avgasport.

Och nu handlar frågeställningen inte främst om BMEP utan motorns karaktäristik. Körbarhet hos en motor är en väldigt viktig faktor på en MC-motor.

En snöskoter blir nästan automatiskt körbara eftersom variatorn alltid håller motorn uppe vid rätt varvtal oavsett hur hur klantig eller kompetent föraren är.

Kan du inte göra simulering av dessa två motorer?

Igår när jag satt och surfade såg jag porttider för min rotax 643a, tyvärr hittar jag inte durationen nu men det var typ 188 med stängd port och en bra bit över 200 med öppen port. Samtidigt som motorn levererar sin maxeffekt kring 7700 rpm, lite plockat ur minnet nu. Sådana motorer har jag aldrig sett på en MC.
 
Last edited:

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Har du tittat nåt mer på pipor, portning och sånt?

Jag köpte själv en skoter förra veckan, Rotax 643 och har börjat titta lite på skotermotorer den senaste tiden. Kan säga att dom är byggda ganska annorlunda mot MC-motorer mm.

Dom har helt sinnessjukt extrema portdurationer som snarare skulle höra hemma på en rr-125a och sedan har dom pipor som tvingar ner effekttoppen till ca 7500 rpm.
Det enda jag kan tänka mig är att det funkar för att dom har en variator som tar hand om växlingen och därmed ser till att det hela funkar trots ett smalt effektområde.
Som jag förstår så tål inte variatorerna vilka varvtal som helst och det begränsar därmed varvtalet men samtidigt vill man ha stora portareor för att nå mycket effekt och då tvingas man öka portarean uppåt.

Vilket leder mina tankar till att du kanske kommer få överväga att sänka dina cylindrar för att få ner portdurationerna lite. Detta för att få en effektkurva som är användbar med stegvisa växlingar.

Detta var lite fakta blandat med ganska mycket egna obekräftade spekulationer.

Nä, jag har inte kollat så jättemycket på det ännu eftersom det är så pass mycket byggande kvar innan det är dags att koncentrera sig på motorn. Har dock pratat med VRM Roffe på telefon angående pipor, portning, fuggar och sådant för detta bygget och det finns en risk att jag anlitar honom när det är dags att få till en körbar motor. Han verkade ha bra koll på det där ;-) Mycket bättre än om jag skulle sitta och gissa ihop något :-D

Angående duration så känns siffran 216 bekant, men kan inte garantera att det är helt rätt.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nä, jag har inte kollat så jättemycket på det ännu eftersom det är så pass mycket byggande kvar innan det är dags att koncentrera sig på motorn. Har dock pratat med VRM Roffe på telefon angående pipor, portning, fuggar och sådant för detta bygget och det finns en risk att jag anlitar honom när det är dags att få till en körbar motor. Han verkade ha bra koll på det där ;-) Mycket bättre än om jag skulle sitta och gissa ihop något :-D

Angående duration så känns siffran 216 bekant, men kan inte garantera att det är helt rätt.

216 är extremt med fast avgasport. Även 206 är mycket och lite troligare, kan du minnas 10 CAD fel? Jag tror i vilket fall du har mycket att vinna om du kan svarva av cylindrarna undertill så att du sänker durationen. Annars får du nog göra en traktorpipa som drar vid onödigt låga varvtal.

Gissar jag... hoppas du eller Roffe redovisar vad Roffe gör med motorn sen också för jag är ganska nyfiken på hur det ska fungera. Kalla det för ett akademiskt intresse så ingen missförstår.
 
Last edited:

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
216 är extremt med fast avgasport. Även 206 är mycket och lite troligare, kan du minnas 10 CAD fel? Jag tror i vilket fall du har mycket att vinna om du kan svarva av cylindrarna undertill så att du sänker durationen. Annars får du nog göra en traktorpipa som drar vid onödigt låga varvtal.

Gissar jag... hoppas du eller Roffe redovisar vad Roffe gör med motorn sen också för jag är ganska nyfiken på hur det ska fungera. Kalla det för ett akademiskt intresse så ingen missförstår.

Svarva av dem går säkert. Hehe, traktorpipa. Fina grejor ;-) Får se hur mycket vässning som redovisas. Vissa är ju känsliga med hemlisarna ;-)
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Fick förresten hem gixxerlådan idag. Frisk och fin. Axlar och drev låg inpackad i kartongbitar men skruvar, gafflar och sånt var bara neröst i kartongen... och frigolitmakaroner ööööverallt. Får sära på allt och rengöra, men det går rätt snabbt ändå. Billigt var det iallafall och drev och trumma ser ut som nya. Och så har jag min gamla i reserv.
 

Bifogat

  • DSC_4452.jpg
    DSC_4452.jpg
    250.1 KB · Visningar: 285

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Kan du inte göra simulering av dessa två motorer?

Kanske nån gång när jag får lust. Det är ganska mycket arbete att göra modellen, och sen tar varje körning lång tid. Gjorde en modell av min Rotax 494 en gång. Har för mig att jag fick ca 95hk med dubbelpipor och 80 hk med enkelpipa (vid knappt 8000rpm), vilket stämde bra med riktiga bromspapper jag såg på nätet. Tror den har 176°/194° duration stängd/öppen.


Att det är stor skillnad på en 700 och 350 är ju ganska naturligt. Wildcat har 81mm borr, RD350 64mm. Så vid samma portbredd/borr-förhållande behöver Wildcaten "hitta" 25% mer tid och/eller area. Fast varvtalen skiljer ca 25%, därmed borde det jämnas ut, d.v.s de ska kunna köra med samma duration. Om Wildcat har högre duration, borde den ha mer TA, och därmed ha högre BMEP. Det stämmer också, Wildcat har mycket högre BMEP med drygt 10bar mot drygt 7 bar.

Du har nog rätt, snöskotermotorerna är nog inte så "körbara". Men det tror jag främst beror på högre BMEP / högre TA än högre duration. Jag gjorde några jämförelser en gång mellan motorer som hade samma TA fast olika duration. Lägre duration gav bättre effekt genom registret, men annars var kurvorna ganska lika. Det var större skillnad i "effektleverans" mellan motorer med olika TA, än mellan motorer med olika duration och samma TA. Sen verkar effektleveransen bero på var man avstämmer pipan också (som du är inne på). Det verkar som att kurvan blir snällare ifall man sätter pipan på högre varvtal, och därmed får lägre BMEP. Och det beror väl på att TA sjunker vid högre varvtal.

EDIT: Att anpassa en snöskotermotor till hoj kanske går att lösa enkelt genom en kortare pipa (om kolvhastigheten går att höja). Möjligtvis måste man ändra portarna en aning för att får rätt "blowdown", eller vad det kallades, alltså TA mellan att avgasport öppnar och att spolport öppnar.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Du har nog rätt, snöskotermotorerna är nog inte så "körbara". Men det tror jag främst beror på högre BMEP / högre TA än högre duration. Jag gjorde några jämförelser en gång mellan motorer som hade samma TA fast olika duration. Lägre duration gav bättre effekt genom registret, men annars var kurvorna ganska lika. Det var större skillnad i "effektleverans" mellan motorer med olika TA, än mellan motorer med olika duration och samma TA. Sen verkar effektleveransen bero på var man avstämmer pipan också (som du är inne på). Det verkar som att kurvan blir snällare ifall man sätter pipan på högre varvtal, och därmed får lägre BMEP. Och det beror väl på att TA sjunker vid högre varvtal.

EDIT: Att anpassa en snöskotermotor till hoj kanske går att lösa enkelt genom en kortare pipa (om kolvhastigheten går att höja). Möjligtvis måste man ändra portarna en aning för att får rätt "blowdown", eller vad det kallades, alltså TA mellan att avgasport öppnar och att spolport öppnar.

Nej och du skriver det ju egentligen själv också.

Nej, en skotermotor har smalt effektband inte pga hög BMEP utan pga att högt BMEP skapas genom den kombinationen hög duration och sedan flytta ner effekttoppen med hjälp av pipan.

En vassare pipa på en motor med sådan duration skulle bli helt sinnessjuk att köra tror jag. Det blir som att köra med avgasporten låst i öppet läge på din RD 350.

Varför krångla till det? Vi vet ju vad som funkar på en MC. Bredda registret genom lägre duration, hämta tillbaka den förlorade effekten men en pipa avstämd för högre varvtal än 8000 rpm.

En skotervariator tillåter inte det "höga" varvtalet men en vanlig växellåda klarar det så varför inte utnyttja den möjligheten?
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
En vassare pipa på en motor med sådan duration skulle bli helt sinnessjuk att köra tror jag. Det blir som att köra med avgasporten låst i öppet läge på din RD 350.
Jag menade inte "vassare", utan kortare, och kanske med lite smalare vinklar.

Wildcaten hade inte varierbar höjd på avgasporten? då kanske 210° är för mycket. Men jag är som sagt inte övertygad om att durationen är avgörande, utan ett brett register handlar mer om att få rätt värden och förhållanden mellan tid-areor, samt pipan.

Varför krångla till det? Vi vet ju vad som funkar på en MC. Bredda registret genom lägre duration, hämta tillbaka den förlorade effekten men en pipa avstämd för högre varvtal än 8000 rpm.

Det låter som ett bra recept. Fast krångligare än att endast byta pipa. Jag är osäker på om den där förlorade effekten går att hämta hem. För om man varvar mer sjunker TA och BMEP ytterligare, så det högre varvtalet ger nog inte någon effektökning utan bara ett annat register. Det är iaf vad mina simuleringar verkat peka åt. Men det är länge sedan, så jag har inte så skarpa minnen.

En skotervariator tillåter inte det "höga" varvtalet men en vanlig växellåda klarar det så varför inte utnyttja den möjligheten?

De största skotermotorerna ligger på gränsen för rekommenderad kolvhastighet vid 8000 rpm. Wildcat 700 är kortslagig, 68mm enligt min sökning, vilket ger 11000rpm vid 25 m/s. Så om motorn i övrigt klarar ett högre varvtal borde det ju gå.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Kunde inte släppa tankarna ifrån det här... =)
Hoppas att jag inte går för långt ifrån trådens ämne. Jag och twostrokeman får flytta ut inläggen till en egen tråd annars.

Kan du inte göra simulering av dessa två motorer?

portmap_base.PNG
Har simulerat en encylindrig Wildcat (350cc). Hittade inte någon portmap till just Wildcat, utgick ifrån en portmap från en Polaris med samma cylindervolym, samt höftade resten. Valde 200° avgasduration och 130° spolduration. Pipan skapade jag med "exhaust.exe" som ligger i min 2takts-mapp. Programmet baseras på Blairs teorier. "Wildcat base", kallas kurvan i graferna nedan.

Base_compared_to_pfracing_dyno.PNG
Effekten blev högre än bromsningen PF-racing gjort, men kurvformen är tillräckligt lik för att jag ska tycka att simulering duger.

Sedan följde jag ditt recept, sänkte cylindern för att sänka durationen till 190°. Visade sig att precis 3mm behövdes. Spoldurationen blev 117°. "Raised 3mm" kallas kurvan. (Skrev fel.)

Sedan minskade jag alla konlängder i expansionskammaren med ca 20%. "Raised 3mm, pipe 80%" kallas kurvan.

Till sist använde jag originalcylindern med det kortare röret. "Base, pipe 80%" kallas kurvan.

Resultatet av de fyra körningarna:
Result.PNG
Höjning av varvtalet genom en kortare pipa gjorde kurvan bredare runt toppen, precis som vi misstänkte. Effekten ökar inte, som jag mindes alltså. Minskning av duration ger lite bättre effekt längre ned i registret, men inte värt tappet på höga varv, enligt mig.

Felkällor:
*Spolkanalerna blev väldigt små av att sänka cylindern. Resultatet hade kanske blivit lite bättre om man "filat upp" dem lite.
*Jag ändrade inte några andra parametrar än de jag beskrivit ovan. Ser ut som att någonting i motorn hamnat i dålig resonans vilket gjort kurvorna ojämna på höga varv.
*Förtändning och förbränningsförloppet har jag dålig koll på, så där har jag bara använt standardvärden med fast förtändning. Om man minskar förtändningen efter peaken blir registret några hundra varv längre.
*Jag anpassade inte röret efter att durationen ändrats, vilket gjorde att kurvan flyttades en bit i registret.
 
Last edited:
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top