Amatörbygge med 700 cc Arctic cat TVÅtakts twin

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Spoldurationen blev 117°.

Jag kan tyvärr bara se en av dina figurer men resultatet du beskriver är onekligen intressant.

Jag tänkte mig att bara avgasporten skulle sänkas, dvs att överströmmarna skulle slipas upp.
Kan du testa den versionen också?
Vidare tänkte jag mig ju dessutom även en pipa avstämd en bra bit högre än 7500-8000 rpm också.

På 2t brukar man senarelägga tändningen högst upp i varvtalsregistret för att få mer värme i avgaserna och därmed hålla pipan i registret lite längre så det är helt rätt att du senarelägger tändningen.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Jag kan tyvärr bara se en av dina figurer men resultatet du beskriver är onekligen intressant.

Jag tänkte mig att bara avgasporten skulle sänkas, dvs att överströmmarna skulle slipas upp.
Kan du testa den versionen också?

Länk till bilden som visar de 4 första körningarna:
www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=377497
Har alltså kört båda cylindrarna med två olika pipor, ett avstämt för 8krpm, det andra för 10krpm.

Att höja spolportarna till 130° igen gjorde stor skillnad!
Bättre effekt genom hela registret.
Result2.PNG
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Att höja spolportarna till 130° igen gjorde stor skillnad!
Bättre effekt genom hela registret.
View attachment 377495

Sedär, några hk förlust men bredare register. En vassare pipa så matchar den nog originalcylindern i toppeffekt samtidigt som den har ett bredare register.
Nu kan jag helt plötsligt se alla figurerna. :)
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Sânt här är väldigt intressant så spamma på bara med tvåtaktssnack :-D Jag varvar gärna 10000 istället för 8000. Bredare effektband gör inte ont ;) Och medför det kortare pipor så är det ju win-win för mig. Lättare att få plats med allt... Tvåtaktstrimning har jag ingen större erfarenhet av så bara ös på. Gärna med sammanfattande recept så jag vet om jag hängt med på vägen... ;)
 

ramram

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2008
Ort
SKövde och ibland Norra Bali
Hoj
Hayabusa Turbox2
Mer spam:
Så tror herrarna tror min RD med Banshee cylindrar 70x61mm borr/ slag (470cc) gå bra med 200 i avgas duration och 130 duration I spolportar?
Har inte filat mycket 2 taktare sista 10 åren :confused:
Verkar som turbotryckssjukan verkar ha samband med 2 taktssjukan :)
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Mer spam:
Så tror herrarna tror min RD med Banshee cylindrar 70x61mm borr/ slag (470cc) gå bra med 200 i avgas duration och 130 duration I spolportar?
Har inte filat mycket 2 taktare sista 10 åren :confused:
Verkar som turbotryckssjukan verkar ha samband med 2 taktssjukan :)

Har du kvar YPVSen? Jag är för konservativ för sådana avgasdurationer utan rörlig avgasport men ni får gärna berätta hur det går?
 

ramram

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2008
Ort
SKövde och ibland Norra Bali
Hoj
Hayabusa Turbox2
Last edited:

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Hur går det med bygget :yoparty

Långsamt men säkert :D Lite småpill som inte är värt att fota, men den mesta energin läggs på turbohojen just nu för att få den körklar till säsongen. När den är igång om någon vecka eller två så fortsätter jag med tvåtaktshojen igen :)
 

svartakatten

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2006
Ort
Luleå
Hoj
Yamaha FZ1N
En Wildcat 700 med pipor ger här 132 hk vid drygt 8000 rpm. [url skrev:
http://www.pfracing.se/bilder/bromsningar/wildcat-700-spec.gif[/url]

.

Det är Dysses motor som bromsades hos PF, vid bromsningen visade det sig att en kolv var skuren. Vet ej effekten på frisk motor.Blev senare 800cc.
 

moddlaren

Guest
Kunde inte släppa tankarna ifrån det här... =)
Hoppas att jag inte går för långt ifrån trådens ämne. Jag och twostrokeman får flytta ut inläggen till en egen tråd annars.



View attachment 377496
Har simulerat en encylindrig Wildcat (350cc). Hittade inte någon portmap till just Wildcat, utgick ifrån en portmap från en Polaris med samma cylindervolym, samt höftade resten. Valde 200° avgasduration och 130° spolduration. Pipan skapade jag med "exhaust.exe" som ligger i min 2takts-mapp. Programmet baseras på Blairs teorier. "Wildcat base", kallas kurvan i graferna nedan.

View attachment 377482
Effekten blev högre än bromsningen PF-racing gjort, men kurvformen är tillräckligt lik för att jag ska tycka att simulering duger.

Sedan följde jag ditt recept, sänkte cylindern för att sänka durationen till 190°. Visade sig att precis 3mm behövdes. Spoldurationen blev 117°. "Raised 3mm" kallas kurvan. (Skrev fel.)

Sedan minskade jag alla konlängder i expansionskammaren med ca 20%. "Raised 3mm, pipe 80%" kallas kurvan.

Till sist använde jag originalcylindern med det kortare röret. "Base, pipe 80%" kallas kurvan.

Resultatet av de fyra körningarna:
View attachment 377497
Höjning av varvtalet genom en kortare pipa gjorde kurvan bredare runt toppen, precis som vi misstänkte. Effekten ökar inte, som jag mindes alltså. Minskning av duration ger lite bättre effekt längre ned i registret, men inte värt tappet på höga varv, enligt mig.

Felkällor:
*Spolkanalerna blev väldigt små av att sänka cylindern. Resultatet hade kanske blivit lite bättre om man "filat upp" dem lite.
*Jag ändrade inte några andra parametrar än de jag beskrivit ovan. Ser ut som att någonting i motorn hamnat i dålig resonans vilket gjort kurvorna ojämna på höga varv.
*Förtändning och förbränningsförloppet har jag dålig koll på, så där har jag bara använt standardvärden med fast förtändning. Om man minskar förtändningen efter peaken blir registret några hundra varv längre.
*Jag anpassade inte röret efter att durationen ändrats, vilket gjorde att kurvan flyttades en bit i registret.


ursäkta OT men vad heter prog du beräknar i?? jag samlar på allting som har med 2T o göra iform av prog o data..

missade tyvärr att köpa TSR innan detta försvann från marknaden.

mvh
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
ursäkta OT men vad heter prog du beräknar i?? jag samlar på allting som har med 2T o göra iform av prog o data..

missade tyvärr att köpa TSR innan detta försvann från marknaden.

mvh

EngMod2T
http://www.vannik.co.za/EngMod2T.htm
Kostar 400USD.

Tycker det är väldigt bra. Utdatan är detaljerad. Men kan se tryck, hastighet, temperatur och en massa annat, med vevaxelupplösning, för varje del i motorn.
 

moddlaren

Guest
Ok
har tittat på detta men kände att det var så stora mängder info att få in i prog för varje motor typ för att få ut data ur prog,, skall titta på det igen,, har mota ,,bimoton,, o en hög olika pip prog där exhaustcalkulator är favoriten. bygger ju skälv en yamaha yz 250 med rotax snöskoter cyl 400cc 82 borr 75,3 i slag.

så ber om ursäkt för OT skall inte skriva något mera nu i denna eminenta tråd om ett mycket intresant projekt..

mvh moddler
 

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSX 550e
Ber om ursäkt för att mitt inlägg i debatten kanske inte är så konstruktivt, men kan inte låta bli...
Varför i h... blev man en tråkig tekniker - IT-konsult?
Jag avundas er som har förmågan och blir så djupt imponerad. Men som en klok vän en gång sade... man är inte alltid bra på det man VILL vara bra på.

Lyfter på hatten! :Bugar Dock med viss avund! :tummenupp

Magnus
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Ok
har tittat på detta men kände att det var så stora mängder info att få in i prog för varje motor typ för att få ut data ur prog,, skall titta på det igen

Tror det är nödvändigt. Om man inte har detaljerad indata kan man ju heller inte få detaljerad utdata.
 

moddlaren

Guest
Så vilket tycker du funkar bäst överens mot verkligheten?

Ännu mera OT.

Först jag är en glad amatör som hela tiden försöker lära mej mera o snappa upp saker här o där 2T är en motortyp som är så otroligt komplicerad o har så fantastiskt många möjliga förändrings val,, så att säga ditt eller datt är rätt är nog omöjligt man skapar sig en linje som man följer i alla motorer för att spara tid,, det går ju att lägga 1000 tals timmar på att förändra EN motor.

Personligt tror jag att MOTA stämmer ganska bra mycket info in och det verkar stämma mot bromsbänken rätt ok.
Bimotion har jag inte grejat så jätte mycket med då jag tycker att det är väldigt omständigt att lägga in portarna i prog o på bimotion är ju just portarna det som styr som jag fattat det.

Har ju även ett budget prog som har en bra layout lätt att skanna in portar via mall från skannern och bara piltangenter som ändar paramertrar,, porting calculator och syster prog,, portmapp analysator,,
Detta prog jobbar både med Blair o Jennings formler o här kan man ändra spolvinklar in i cyl bådee horisontellt o vertikalt,, då räknar prog i relatid på areorna medans man grejar,,
Dock begränsas den versionen jag har av avgasportens utseende,, möjligt att en nyare version har mordernare layout på avgas port.

Ett enkelt o bra fungerande pip prog är Exhaustcalculator2 där kan man ändra allting utom längden på magen på pipan,, går inte justerar avgas temp inte heller slag o vevstaks längd men det går lätt att lura prog o räkna som man vill har gjort ca 25 pipor till min 69cc dragster motor i detta o det registret ser väll ok ut.

http://i1254.photobucket.com/albums/hh603/moddlaren/27hprt.jpg


Till tråd ägaren be inte en moped trimmare att porta din snöskoter motor utan be en person som trimmar snöskotrar att porta den o göra nya kammare i toppen.. vill du ha ett nummer till en som tillverkar saker åt fabriks teamen i usa så PM,a mej då denne herre inte vill skylta med sitt namn i onödan.. Han resonerar så att behöver man reklam är man inte bra på det man gör utan det sprids från mun till mun, Den firman du nämde från uppsala trakten trimmar mest moppar..

Nu får det vara bra med OT här bättre o öppna en ren 2T tråd o dividera om prog o erfarenheter så det inte blir för kladdigt, här..

mvh
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Till tråd ägaren be inte en moped trimmare att porta din snöskoter motor utan be en person som trimmar snöskotrar att porta den o göra nya kammare i toppen.. ...

Tackar för dina synpunkter om programmen. Tror inte Lahi misstycker...

Min erfarenhet av skotertrimmare som försöker sig på MC-trimning är att dom är för insnöade i en värld där en en variator tar hand om effektkurvan. Därför gör dom för vassa motorer som inte är körbara och när kunden sedan klagar så får kunden order att växla mer...
En polare som är ganska medelmåttig förare men med skotertrimmad 125or har vunnit två starter i motocross, med blandat startfält ända upp till 2t 500:eek:r. Så effekt fanns det så det räckte men resten av banan så var motorn för vass för att vara körbar så jag skulle nog säga att motorerna var förstörda.

Det här var på 90-talet innan fyrtaktarna tog över i motocrossen. Men när en 125a spöar 500 i en start så är det imponerande och jag glömmer det nog aldrig.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
En liten undran: om varvet ska upp, är det bara pipornas förtjänst att man kan varva lite mer eller är det portningen också? En kombination av båda? Om cylindrar och/eller block portas, ska det anpassas efter vad man vill varva sen? Och sen bygga pipor avstämda för det varvet? Tänkte att om jag kan varva 11000 istället för bara 9000 så gör jag gärna det. Menmen, jag har liiiiite kvar att göra på hojen innan det är dags :näsblod

Förresten, turbohojen är ihop igen sedan någon månad tillbaka, så nu är tvåtaktsbygget igång igen :banana
Har notchat några rör till och punktat ihop lite men fan vilken tid det tar att få till rören. Särskilt när båda ändarna är notchade i lite olika vinklar samtidigt som det ska passa :3freak Jaja, det går framåt iallafall. Undre ramrören sitter punktade mot styrhuvudet, och bakre rören vid stötdämparinfästningen är klara. Håller på med övre ramrören nu som ska passas in mellan styrstolpe och lite rör vid stötdämparinfästningen, men jag glömde ta bilder sist jag var i garaget. Ska slänga upp några sen när övre ramrören sitter där om ett litet tag. Hur som helst, det viktiga är att jag är igång igen nu när Suzukin är klar att huliganisera gatorna med.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det är kombinationen som gör det. Du kan varva mer med att bara ändra piporna, eller så kan du varva mer med högre portdurationer. Eftersom skotermotorn har relativt höga durationer redan original så går det nog ganska bra att bara bygga kortare pipor så kan du varva till dina önskade 11000 rpm utan att röra motorn.

Mitt förslag tidigare var för att jag räknar med att den varianten ger bredare register.

Portningen av blocket är i princip oberoende av varvtalet. Sagt med viss reservation för hur avancerat det blir. Men cylindrarnas portning påverkar varvtalet via durationen.
Eg även via time area, men det kan försummas i sammanhanget.
 
Nyheter
Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

Top