Amatörbygge med 700 cc Arctic cat TVÅtakts twin

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Det är kombinationen som gör det. Du kan varva mer med att bara ändra piporna, eller så kan du varva mer med högre portdurationer. Eftersom skotermotorn har relativt höga durationer redan original så går det nog ganska bra att bara bygga kortare pipor så kan du varva till dina önskade 11000 rpm utan att röra motorn.

Mitt förslag tidigare var för att jag räknar med att den varianten ger bredare register.

Portningen av blocket är i princip oberoende av varvtalet. Sagt med viss reservation för hur avancerat det blir. Men cylindrarnas portning påverkar varvtalet via durationen.
Eg även via time area, men det kan försummas i sammanhanget.

Tack för svaret. Då borde det funka att göra som jag tänkt, dvs. stoppa i motorn som den är, antagligen helt orörd inuti, och först försäkra mig om att den går överhuvudtaget innan jag plöjer ner pengar på att vässa den. Pipor måste jag ändå bygga eftersom jag ska ha raka pipor, och de kan jag ju direkt bygga för att kunna varva till 10500 eller 11000 eftersom de då blir kortare ( = jättebra pga. att hojen är kortkort) och så jag kan bygga bakram och bakdel (kåpan) efter de piporna. Portning av motorn medför ju inga ändringar på de fysiska måtten när annat ska passas in så det kan jag göra i efterhand. Så till första uppstart blir det original innehåll i motorn, pipor för 10500 -11000 varv samt vettiga fuggar. Låter det vettigt?
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Så skulle jag själv också ha gjort. Men tänk på att lämna lite utrymme för ifall du vill ha andra mått på piporna i framtiden.

Perfekt, då gör jag så. Men jag är för lite insatt i tvåtakt för att egentligen veta hur mycket utrymme som är lagom. Dvs. hur stora måttändringar (+/- på viktiga mått) på piporna som är inom "laborationstoleransen" för att få fram en bra pipa. Jaja, skulle det inte bli bra så för man väl bygga om. Det är mest bakramen det handlar om och den går att svetsa om. Och en bakkåpa är inte så dyr att jag inte skulle ha råd med en ny om den gamla är bortom räddning. Så det löser sig säkert.

MEN
Brukar det finnas något varvstopp i cdi:n till 90-tals tvåtaktsskotrar eller är varvet endast begränsat med hjälp av variation? Och om det finns varvstopp, vid vilket varv kommer det in och går det att ändra på något sätt, eller är det nytt programmerbart tändsystem som gäller då?
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Du citerar mig men jag har ganska marginell erfarenhet av snöskotrar så jag passar.

Aha, där ser man. Första halvan var till dig och diverse tvåtaktsnördar, och andra halvan av inlägget var till den stora massan som kör och meckar skotrar :)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Aha, där ser man. Första halvan var till dig och diverse tvåtaktsnördar, och andra halvan av inlägget var till den stora massan som kör och meckar skotrar :)

Tolkade det mer som ett konstaterande än en fråga och såg inte så mycket att tillägga. Med 350 cc per cylinder så kan det bli så att diametern på dina pipor snarare begränsas av vad du får plats med än vad du önskar. 110-140 mm i diameter är väl vad du kan fundera på när du ser över utrymmet. Längden beror ju mycket på hur du väljer att designa ljuddämparna. Kan ju bli uppåt 1500 mm inklusive ljuddämpare.
 

Meelo

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2013
Ort
Kristianstad
Hoj
Ingen
Hej!
jag har suttit och sträckläst din tråd idag, och jag är sjukligt imponerad av ditt projekt! jag önskar dig all lycka, och hoppas att du får den hjälp du behöver av folk på forumet, det är roligt att se att så många är aktiva.
ser med spänning fram emot det nya gjutprojektet, _johansson_ är en fantastisk hantverkare!
detta är mer spännande än vad hockey vm var :Bugar..
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Jag körde med 170mm diameter i simuleringen. Bedömer att Wildcaten har liknande diameter original.

Som utgångspunkt skulle du ju kunna mäta upp originalpiporna, och sedan göra alla längdmått 20% kortare, eller liknande (samma proportion som du vill ändra varvtalet).
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag körde med 170mm diameter i simuleringen. Bedömer att Wildcaten har liknande diameter original.

Som utgångspunkt skulle du ju kunna mäta upp originalpiporna, och sedan göra alla längdmått 20% kortare, eller liknande (samma proportion som du vill ändra varvtalet).

Oj, Var jag för blygsam där? Inser nu när du skriver det där att avgasporten är nog ganska fet och då blir diametern automatiskt större om man ska ha några vettiga vinklar på konorna. :va

Att mäta upp originalpipan är en mycket god början men jag skulle nog inte vilja hyvla av sådär proportionerligt. Skulle gissa att tex slutkonan på skotern är brantare än vad man önskar på en MC med manuella växlar.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Avgasportarna är 43 mm i diameter så det kanske medför fetingrör? Jaja, jag får bygga likt R1 -04 där det är fritt neråt och utåt om jag behöver bazookas. Då kan kanske rören ha lämpligast diameter även om de blir tjocka. Längden borde funka om jag stämmer av för högre varv än original samt kör med indragen stinger. Man borde väl även kunna köra med gemensam ljuddämpare till de båda piporna för att få upp volymen på dämparen? Eller är det ett big no-no?

Tackar så mycket Meelo! Ja, det finns alltid någon som vet om man undrar något så det är mycket lättare att bygga när svaren bara är några klick iväg :)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
43 mm är inte så fett, tvärtom gissade värre med tanke på de höga durationerna samt Bearings simuleringar. Bells rekomendationer är 2,5-2,9 gånger portdiametern, alltså 108-125 mm. Vet inte vad som ger bäst resultat av alla tillgängliga program och modeller men Bells är ganska hands on. Sen lär väl dina portar bli större den dagen du portar...

Indragen stinger i expansionskammaren eller i ljuddämparen?
Jollymoto-rören på RD500 hade stingern som del av ljuddämparen på de övre två rören och de underliggande hade ljuddämparna på klassiskt vis efter stingern och det funkade ju.

Piporna på min gamla TZR var ett par ombyggda sådana övre pipor vilket blir ganska kort.

Skotrar har ju ofta en gemensam ljuddämpare och där funkar det ju och på min TDR har jag dragit ihop piporna till samma ljuddämpare, dock har det projektet stannat av. En pluspoäng är ju att ljudpulserna tar ut varandra och därmed minskar ljudet automatiskt lite. Sen är det nog inte helt idealt om man bara jagar max effekt.
 

Bifogat

  • TZR_framB.JPG
    TZR_framB.JPG
    177.4 KB · Visningar: 320
  • DSC00444.JPG
    DSC00444.JPG
    225.6 KB · Visningar: 313
Last edited:

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Perfekt, då gör jag så. Men jag är för lite insatt i tvåtakt för att egentligen veta hur mycket utrymme som är lagom. Dvs. hur stora måttändringar (+/- på viktiga mått) på piporna som är inom "laborationstoleransen" för att få fram en bra pipa. Jaja, skulle det inte bli bra så för man väl bygga om. Det är mest bakramen det handlar om och den går att svetsa om. Och en bakkåpa är inte så dyr att jag inte skulle ha råd med en ny om den gamla är bortom räddning. Så det löser sig säkert.

MEN
Brukar det finnas något varvstopp i cdi:n till 90-tals tvåtaktsskotrar eller är varvet endast begränsat med hjälp av variation? Och om det finns varvstopp, vid vilket varv kommer det in och går det att ändra på något sätt, eller är det nytt programmerbart tändsystem som gäller då?

Har inte riktigt kolla på så gamla kissecatar men de nya snöskotrarna har varvstop i cdin och det brukar ligga runt -+8500rpm.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
43 mm är inte så fett, tvärtom gissade värre med tanke på de höga durationerna samt Bearings simuleringar. Bells rekomendationer är 2,5-2,9 gånger portdiametern, alltså 108-125 mm. Vet inte vad som ger bäst resultat av alla tillgängliga program och modeller men Bells är ganska hands on. Sen lär väl dina portar bli större den dagen du portar...

Indragen stinger i expansionskammaren eller i ljuddämparen?
Jollymoto-rören på RD500 hade stingern som del av ljuddämparen på de övre två rören och de underliggande hade ljuddämparna på klassiskt vis efter stingern och det funkade ju.

Piporna på min gamla TZR var ett par ombyggda sådana övre pipor vilket blir ganska kort.

Skotrar har ju ofta en gemensam ljuddämpare och där funkar det ju och på min TDR har jag dragit ihop piporna till samma ljuddämpare, dock har det projektet stannat av. En pluspoäng är ju att ljudpulserna tar ut varandra och därmed minskar ljudet automatiskt lite. Sen är det nog inte helt idealt om man bara jagar max effekt.

Jag får lämna lite extra utrymme så även lite tjockare pipor får plats. Bells? Är det Graham Bells tvåtaktstrimbok? Står i bokhyllan. Skulle kanske lusläsa den lite.

Jag tänkte mig indragen stinger i expansionskammaren. Har jag det istället i ljuddämparen så känns det som det är svårare att få ner ljudet? Det är hyfsade ljudrestriktioner på amatörbyggen, så det blir nog svårt att få ner ljudet tillräckligt ändå pga motorslammer... men det ska gå. Dessutom är hela hojen jäkligt kort så kan jag få ner piplängden så blir jag glad :) Får se hur jag gör med ljuddämpare. Blir kanske bättre ljudmässigt med en gemensam men ser fetare ut med två. Men bygget är tänkt att bli hyfsat minimalistiskt, utan att för den delen ha enkelpipa. Det vägrar jag ;)
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Har inte riktigt kolla på så gamla kissecatar men de nya snöskotrarna har varvstop i cdin och det brukar ligga runt -+8500rpm.

Aha, vad synd. Går det att höja varvstoppet på de nyare skotrarna? Antar att det är samma som på hojar där original cdi är svår att modda för att höja stoppet. Kanske bättre för mig med ett annat tändsystem. De är inte så jättedyra till tvåtakt, finns ju en del hos VRM.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Förresten, jag kom en liten bit till igår. Subframe, uppstyvning av styrhuvudinfästning samt ganska många rör kvar till trianguleringen, men ändå. En liten bit på väg iallafall :)

Ram6.jpg
Ram7.jpg
Ram5.jpg
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Aha, vad synd. Går det att höja varvstoppet på de nyare skotrarna? Antar att det är samma som på hojar där original cdi är svår att modda för att höja stoppet. Kanske bättre för mig med ett annat tändsystem. De är inte så jättedyra till tvåtakt, finns ju en del hos VRM.


Ta inte det här som fakta. Men en gammal Wildcat är jag tveksam till om dom har nå varvstopp, int helt ovanligt att dom trimmas upp att varva en 9000rpm iaf. Har jag för mig åtminstone.
Spontant säger jag nej inget varvstopp, men det är bara en gissning av rang.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag får lämna lite extra utrymme så även lite tjockare pipor får plats. Bells? Är det Graham Bells tvåtaktstrimbok? Står i bokhyllan. Skulle kanske lusläsa den lite.

Jag tänkte mig indragen stinger i expansionskammaren. Har jag det istället i ljuddämparen så känns det som det är svårare att få ner ljudet? Det är hyfsade ljudrestriktioner på amatörbyggen, så det blir nog svårt att få ner ljudet tillräckligt ändå pga motorslammer... men det ska gå. Dessutom är hela hojen jäkligt kort så kan jag få ner piplängden så blir jag glad :) Får se hur jag gör med ljuddämpare. Blir kanske bättre ljudmässigt med en gemensam men ser fetare ut med två. Men bygget är tänkt att bli hyfsat minimalistiskt, utan att för den delen ha enkelpipa. Det vägrar jag ;)

Ja, det var den Bell jag syftade på. Mån vara gammal bok men som sagt var väldigt hands on.

Drar du in stingern så får du ju liksom två ljuddämpare tillsammans med den ordinarie så det lär ju bli bra ur ljudsynpunkt. Ang besiktningen så skulle jag nog ändå rikta in mig på en särskild besiktningsljuddämpare.
Har ofta gjort besiktningspluggar som minskar utloppsdiametern men sån vill man inte köra omkring med eftersom det ökar risken för härdsmälta.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Ta inte det här som fakta. Men en gammal Wildcat är jag tveksam till om dom har nå varvstopp, int helt ovanligt att dom trimmas upp att varva en 9000rpm iaf. Har jag för mig åtminstone.
Spontant säger jag nej inget varvstopp, men det är bara en gissning av rang.

Är det så så är det ju kanon :) Det är den enda gissningen jag fått än så länge så jag hoppas på den :tummenupp

Ja, det var den Bell jag syftade på. Mån vara gammal bok men som sagt var väldigt hands on.

Drar du in stingern så får du ju liksom två ljuddämpare tillsammans med den ordinarie så det lär ju bli bra ur ljudsynpunkt. Ang besiktningen så skulle jag nog ändå rikta in mig på en särskild besiktningsljuddämpare.
Har ofta gjort besiktningspluggar som minskar utloppsdiametern men sån vill man inte köra omkring med eftersom det ökar risken för härdsmälta.

Ja, indragna stingers och ljuddämpare på det låter som det skulle kunna bli bra :) Besiktningsdämpare blir det säkert. En 30 liters burk åkandes på hjul bakom hojen :D Nä, men någon typ av db-killers lär det bli.

Angående pipprogrammen så har jag provat ExhaustCalculator2, IWT Racings program samt "den lille ligisten" men jag vet inte vilka uppgifter man ska lita på. Skiljer ganska mycket på hur pipan ska se ut mellan de olika programmen trots samma indata.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Jo.... Börja med att mäta upp originalpipan så har du en referens.
Bell beskriver sen ganska väl vad/hur de olika sektionerna påverkar din effektkurva.

Tyvärr har jag inte originalpipan. Skulle kanske försöka hitta en sådan någonstans för att ha en referens...

Ska ta mig en titt i den där boken. Länge sedan sist.
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top