Amatörbygge med 700 cc Arctic cat TVÅtakts twin

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Motorn helt rättvänd enligt min mening! Jag har aldrig fattat varför man vill skicka ut avgaser framåt för att sedan vara tvungen att vända dem 180 grader och ha utblåset bakåt, likaså varför man vill hämta uppvärmd luft från baksidan av motorn, när den finns kall och fräsch luft framför den. Det kommer man visserligen ifrån numera genom att ha luftintag uppe runt lyset på sporthojar, men ändå.

Har man motorn som jag har den så slipper man dessutom en massa rör under motorn. Tar bara plats. Raka rör ska det vara :kär
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Dessutom roterar ju motorn baklänges, så att dess gyrokrafter motverkar hjulens gyrokrafter, för en mer lättstyrd hoj.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
flera saker kanske...
man ville ha varma avgasröret så långt bort från föraren som möjligt och inget skitstänk in i insuget.

Skitstänket går ju att lösa. Jag kommer inte att ha öppna filter rakt på förgasarna, utan jag kommer att bygga en luftburk som tar luft genom både nosen på kåpan samt genom två intag på vardera sidan om framhjulet. Som på några av de gamla tvåtakts gp-hojarna.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Så här ungefär med luften. Någonstans får säkert lamporna plats också :hihi

IMG_70542749465428-1.jpgIMG_70530871943683-1.jpg
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Motorn helt rättvänd enligt min mening! Jag har aldrig fattat varför man vill skicka ut avgaser framåt för att sedan vara tvungen att vända dem 180 grader och ha utblåset bakåt, likaså varför man vill hämta uppvärmd luft från baksidan av motorn, när den finns kall och fräsch luft framför den. Det kommer man visserligen ifrån numera genom att ha luftintag uppe runt lyset på sporthojar, men ändå.

OBS! Hörsägen:
Tror att det beror på att avgasportarna, åtminstone på äldre motorer, mår bra av den extra kylning som fartvinden ger. Någon mer kunnig får gärna rätta mig om jag har fel. Annars håller jag med dig, det känns ju bara logiskt att göra som på det här bygget.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Motorn helt rättvänd enligt min mening! Jag har aldrig fattat varför man vill skicka ut avgaser framåt för att sedan vara tvungen att vända dem 180 grader och ha utblåset bakåt, likaså varför man vill hämta uppvärmd luft från baksidan av motorn, när den finns kall och fräsch luft framför den. Det kommer man visserligen ifrån numera genom att ha luftintag uppe runt lyset på sporthojar, men ändå.

Kan det inte vara så enkelt som att piporna behöver få göra en sväng för att både dom och ljuddämparen ska få plats och inte sticka ut en halvmeter bakom hojen?
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Fan så ball bygge, vilka kåpor ska du ha, och hur gör du med bakdel, nått hemmagjort kanske?

Olja, vore inte Castrol xr77 lämpligt till den här motorn.
Piporna kan nog bli något för långa för att vara snyggt i bakändan ja,
men fördelen med enkelheten att ha dom bakåt är ju värt det,
annars finns det ju inte mycket som är porrigare än pipor som dras under motorn.

typro.jpg
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Kan det inte vara så enkelt som att piporna behöver få göra en sväng för att både dom och ljuddämparen ska få plats och inte sticka ut en halvmeter bakom hojen?

Ja, möjligen, men det borde gå att få till med lite funderande och rätt handlag med svetsen. Samma sak med fyrtaktare. Där finns det ju inte samma beroende av avgasrörets längd, men ändå så har man oftast motorn snurrande åt "fel" håll. I min bil är den dock rättvänd (Honda Civic Type R). Men det hör verkligen till ovanligheterna.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Kan det inte vara så enkelt som att piporna behöver få göra en sväng för att både dom och ljuddämparen ska få plats och inte sticka ut en halvmeter bakom hojen?

Ja, piporna blir ju ganska långa, men jag har det hellre så än att de ska ligga och orma sig under motorn. Är ute efter en slimmad hoj. Risken är att det inte ser riktigt klokt ut med bazookas där bak, men skit i det :hihi Funktion framför form. Eller nåt :D Eller ännu bättre, både funktion och form.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Fan så ball bygge, vilka kåpor ska du ha, och hur gör du med bakdel, nått hemmagjort kanske?

Olja, vore inte Castrol xr77 lämpligt till den här motorn.
Piporna kan nog bli något för långa för att vara snyggt i bakändan ja,
men fördelen med enkelheten att ha dom bakåt är ju värt det,
annars finns det ju inte mycket som är porrigare än pipor som dras under motorn.

View attachment 410096

Hehe, det där var snyggt, men palla rulla så många sektioner :D

Ska googla lite på den där oljan! Tack för tipset!

Bakdel får bli något eget. Vill gärna göra resten av kåporna själv, men någon måtta får det vara. Har spanat lite på Suter MMX, men de är kanske för breda. Sitter ju en radfyra i den hojen. Men annars kanske Tygas RGV-kåpor för det där slimmade utseendet. De är jäkligt snygga. Eller NSR500 (hittade sådana någonstans i någon webshop) men de är kanske för oldschool. Men jävligt snygga :tummenupp
 
Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Ja det tar sin tid, bilder på piporna tog jag hos Tyga när jag jobbade hos dom,
NSR250 prototyper, killen som svetsar dom är löjligt duktig.
Ev kan jag hjälpa dig lite med bakdelen om du vill, och om jag hinner.

Hehe, det där var snyggt, men palla rulla så många sektioner :D

Ska googla lite på den där oljan! Tack för tipset!

Bakdel får bli något eget. Vill gärna göra resten av kåporna själv, men någon måtta får det vara. Har spanat lite på Suter MMX, men de är kanske för breda. Sitter ju en radfyra i den hojen. Men annars kanske Tygas RGV-kåpor för det där slimmade utseendet. De är jäkligt snygga. Eller NSR500 (hittade sådana någonstans i någon webshop) men de är kanske för oldschool. Men jävligt snygga :tummenupp
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Ja, piporna blir ju ganska långa, men jag har det hellre så än att de ska ligga och orma sig under motorn. Är ute efter en slimmad hoj. Risken är att det inte ser riktigt klokt ut med bazookas där bak, men skit i det :hihi Funktion framför form. Eller nåt :D Eller ännu bättre, både funktion och form.

Skulle ju kunna göra det sista tunna röret ("stingern") som en 180° böj, och sedan ljuddämparen under/vid sidan om, pipan, ifall det blir för långt. Som "trimrör" till moppescooters.
 

svanted

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2012
Ort
Gräsmyr
Hoj
Honda VT 750
Skitstänket går ju att lösa. Jag kommer inte att ha öppna filter rakt på förgasarna, utan jag kommer att bygga en luftburk som tar luft genom både nosen på kåpan samt genom två intag på vardera sidan om framhjulet. Som på några av de gamla tvåtakts gp-hojarna.



ja, eh, syftade in på ditt bygge utan rent allmänt, typ i hojjarnas begynnelse,
 

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Ort
utanför Riala City
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
Nu gör jag piporna i svart plåt. En polare tigar ihop dem för att nå en hyfsad nivå av porr. Han kan svetsa. Det kan inte jag :näsblod Hur gör man med pipor i svart plåt för att få dem att hålla sig snygga? Kan man bara klarlacka för att man fortfarande ska kunna se svetsarna? Eller finns det ens någon klarlack som tål de temperaturerna som bli i ett avgassystem? Andra tips? Skulle kunna göra dem i rostfritt, men palla... jobbigt material.

Inte så hållbart men enkelt å fixa till SPISSVÄRTA.... används till just ,,Spisar körde det på min Mach III a med egenproducerade blåsor,,, det var svarta iaf
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
OBS! Hörsägen:
Tror att det beror på att avgasportarna, åtminstone på äldre motorer, mår bra av den extra kylning som fartvinden ger. Någon mer kunnig får gärna rätta mig om jag har fel. Annars håller jag med dig, det känns ju bara logiskt att göra som på det här bygget.
Det stämmer nog. Bakre cylindern på en HD är ju vänd så och behöver lite fetare blandning än normalt för att ventilerna ska må bra.
 
Last edited:

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Ja det tar sin tid, bilder på piporna tog jag hos Tyga när jag jobbade hos dom,
NSR250 prototyper, killen som svetsar dom är löjligt duktig.
Ev kan jag hjälpa dig lite med bakdelen om du vill, och om jag hinner.

Ja, de verkar vara riktigt duktiga de där på Tyga. Har haft lite kontakt med dem angående kåporna. Fått lite mått och liknande så jag kan se om RGV-kåporna skulle kunna passa. Trevligt folk som gillade mitt bygge :)

Det låter ju alldeles utmärkt med bakdelen! :) Du verkar kunna sånt där vad jag har sett i diverse trådar :tummenupp Är hyfsat low on cash bara såhär med nytt hus och nytt tak på huset med mera... :hihi

Skulle ju kunna göra det sista tunna röret ("stingern") som en 180° böj, och sedan ljuddämparen under/vid sidan om, pipan, ifall det blir för långt. Som "trimrör" till moppescooters.

Ett besiktningskit menar du :D Men, jo, den tanken har faktiskt åkt igenom huvudet. Får se hur jag gör sen med ljudet. Mycket annat att lösa först. Men helt klart en idé att överväga :tummenupp

ja, eh, syftade in på ditt bygge utan rent allmänt, typ i hojjarnas begynnelse,

Ahaaaa, på så sätt

Inte så hållbart men enkelt å fixa till SPISSVÄRTA.... används till just ,,Spisar körde det på min Mach III a med egenproducerade blåsor,,, det var svarta iaf

Åfan, spissvärta? Måste kolla närmare på det. Den där färgen som oktrg500 tipsade om verkar också vara het. Jag får helt enkelt prova :) Spissvärta är ju ganska överkomligt.
 

kallholmen

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2009
Ort
stockholm
Hoj
2004 Triumph Thunderbird Sport
Spissvärta håller inte borta fukt/rost. Men å andra sidan lär ju värmen klara den biffen så länge den parkeras torrt.
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top