Jag tycker det blir härligare ljud med ljuddämpare. Annars blir det för hårt/vasst.
Det är en bra idé, då behöver ju bara ha själva ljuddämparen sticka ut om man gör hela röret rakt.
Ja, det ska ju inte skära i öronen
Glömde nämna att det även finns varianter som där stingern är perforerad och helt enkelt utgör ljuddämparen samtidigt. Exempelvis övre piporna på Jollymoto trimrör till RD500 är byggda på det viset.
Hur de olika varianterna påverkar effekten vet jag dock inte.
Såg det på en bild i Graham Bells bok. Ska snart släpa mig till biblioteket och kolla. Funkar det bra så är det ju kanon
Ja, jag skrev det bara för att få skriva att jag har ett bibliotek i mitt hus
Frun läser mycket. Jag också, men bara facklitteratur
Inget annat trams.
Kul bygge!
Tvåtakt är riktigt roligt och stora tvåtaktare är brutala, skotermotorer är underskattade som kraftkälla. Fortsätt som du gör så blir det kanon!
Vill inte vara negativ, men du KOMMER att behöva ljuddämpare! En skoter har en stor ljuddämpare men låter mycket ändå så du kommer att behöva dämpa ljudet. Har kört superkart i många år och de låter MYCKET, även med ljuddämpare, trots 250 kubik. Mycket av ljudet är i och för sig mekaniskt och insugsljud så grannarna kommer nog att veta när du åker och kommer oavsett ljuddämpare...
Att vända avgassidan framåt är, som någon var inne på, för kylningens skull. Även på superkartarna kör man med större munstycken på bakre cylindern, för att få mer kylning.
Det har varit lite frågor om olja tidigare i tråden. Jag tror inte det spelar så stor roll vilken olja du kör med. Den motorn varvar inte speciellt mycket så de flesta tvåtaktsoljor funkar. Skoterolja har tillsatser för att klara kyla så det är överkurs. Inom tvåtaktsracing använder många Castrol 747. Den är bra. Jag hade spons av Shell under många år och körde deras racingoljor. De funkade för mig. Jag vet att nån superkartkille körde med OK-Q8:s olja och det funkade för honom. Med det vill jag bara ha sagt att du inte ska hänga upp dig för mycket på vilken olja du ska ha.
Kör hårt, ska bli kul att se den bli klar!!!
Tack för din input
Nädå, inte negativ! Jag vet att jag behöver ljuddämpare. Denna ska reggas för gatan och det är hyfsade ljuddämpningskrav då. Vetefan hur jag ska få ner ljudet så mycket bara, men det löser sig. Ett problem i taget
Jag tänkte mig bandage runt piporna (när den ska reggas. Sen får de vara så nakna som möjligt) och så blir det en luftburk runt förgasarna med luftintag framåt för att slippa grus i maskineriet. Den borde dämpa lite. Den kan ju även kläs med ljuddämpande matta för att dämpa ljud och vibrationer. Helkåpa blir det på hojen, som även den kan kläs med ljuddämpande matta på insidan.
Diskussionen runt oljan var mest för att jag ville ha något som både fungerar OCH luktar gott
Men kan jag bara få det ena så väljer jag nog att den ska fungera
Kanske roterande ljuddämpare vore något?
http://youtu.be/v8zGov8Fn7U
Haha, njaä, inte på denna! Men det verkar vara hyfsat klipp i den där hojen