Amatörbygge med 700 cc Arctic cat TVÅtakts twin

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Ett besiktningskit menar du :D Men, jo, den tanken har faktiskt åkt igenom huvudet. Får se hur jag gör sen med ljudet. Mycket annat att lösa först. Men helt klart en idé att överväga :tummenupp

Jag tycker det blir härligare ljud med ljuddämpare. Annars blir det för hårt/vasst.

Man kan dra in stingerrören i expansionskammaren. Sänker dessutom ljudnivån lite redan inne i kammaren.

Det är en bra idé, då behöver ju bara ha själva ljuddämparen sticka ut om man gör hela röret rakt.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det är en bra idé, då behöver ju bara ha själva ljuddämparen sticka ut om man gör hela röret rakt.

Glömde nämna att det även finns varianter som där stingern är perforerad och helt enkelt utgör ljuddämparen samtidigt. Exempelvis övre piporna på Jollymoto trimrör till RD500 är byggda på det viset.

Hur de olika varianterna påverkar effekten vet jag dock inte.
 

ALspeed

Ny medlem
Gick med
26 May 2009
Ort
Norra Gotland
Hoj
Just nu: CB 450 -69 lillchopper, CB 450 -70, CB 750 -71 Muscle Machine-projekt, CB 650 cafe, Monark 125 -52, Yamaha RD350-projekt. ESW-Rotax 250 Classicrace-projekt, Yamaha TR1 + ett par till
Kul bygge!
Tvåtakt är riktigt roligt och stora tvåtaktare är brutala, skotermotorer är underskattade som kraftkälla. Fortsätt som du gör så blir det kanon!
Vill inte vara negativ, men du KOMMER att behöva ljuddämpare! En skoter har en stor ljuddämpare men låter mycket ändå så du kommer att behöva dämpa ljudet. Har kört superkart i många år och de låter MYCKET, även med ljuddämpare, trots 250 kubik. Mycket av ljudet är i och för sig mekaniskt och insugsljud så grannarna kommer nog att veta när du åker och kommer oavsett ljuddämpare...

Att vända avgassidan framåt är, som någon var inne på, för kylningens skull. Även på superkartarna kör man med större munstycken på bakre cylindern, för att få mer kylning.

Det har varit lite frågor om olja tidigare i tråden. Jag tror inte det spelar så stor roll vilken olja du kör med. Den motorn varvar inte speciellt mycket så de flesta tvåtaktsoljor funkar. Skoterolja har tillsatser för att klara kyla så det är överkurs. Inom tvåtaktsracing använder många Castrol 747. Den är bra. Jag hade spons av Shell under många år och körde deras racingoljor. De funkade för mig. Jag vet att nån superkartkille körde med OK-Q8:s olja och det funkade för honom. Med det vill jag bara ha sagt att du inte ska hänga upp dig för mycket på vilken olja du ska ha.

Kör hårt, ska bli kul att se den bli klar!!!
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Jag tycker det blir härligare ljud med ljuddämpare. Annars blir det för hårt/vasst.

Det är en bra idé, då behöver ju bara ha själva ljuddämparen sticka ut om man gör hela röret rakt.

Ja, det ska ju inte skära i öronen :D


Glömde nämna att det även finns varianter som där stingern är perforerad och helt enkelt utgör ljuddämparen samtidigt. Exempelvis övre piporna på Jollymoto trimrör till RD500 är byggda på det viset.

Hur de olika varianterna påverkar effekten vet jag dock inte.

Såg det på en bild i Graham Bells bok. Ska snart släpa mig till biblioteket och kolla. Funkar det bra så är det ju kanon :) Ja, jag skrev det bara för att få skriva att jag har ett bibliotek i mitt hus :D Frun läser mycket. Jag också, men bara facklitteratur :D Inget annat trams.

Kul bygge!
Tvåtakt är riktigt roligt och stora tvåtaktare är brutala, skotermotorer är underskattade som kraftkälla. Fortsätt som du gör så blir det kanon!
Vill inte vara negativ, men du KOMMER att behöva ljuddämpare! En skoter har en stor ljuddämpare men låter mycket ändå så du kommer att behöva dämpa ljudet. Har kört superkart i många år och de låter MYCKET, även med ljuddämpare, trots 250 kubik. Mycket av ljudet är i och för sig mekaniskt och insugsljud så grannarna kommer nog att veta när du åker och kommer oavsett ljuddämpare...

Att vända avgassidan framåt är, som någon var inne på, för kylningens skull. Även på superkartarna kör man med större munstycken på bakre cylindern, för att få mer kylning.

Det har varit lite frågor om olja tidigare i tråden. Jag tror inte det spelar så stor roll vilken olja du kör med. Den motorn varvar inte speciellt mycket så de flesta tvåtaktsoljor funkar. Skoterolja har tillsatser för att klara kyla så det är överkurs. Inom tvåtaktsracing använder många Castrol 747. Den är bra. Jag hade spons av Shell under många år och körde deras racingoljor. De funkade för mig. Jag vet att nån superkartkille körde med OK-Q8:s olja och det funkade för honom. Med det vill jag bara ha sagt att du inte ska hänga upp dig för mycket på vilken olja du ska ha.

Kör hårt, ska bli kul att se den bli klar!!!

Tack för din input :tummenupp

Nädå, inte negativ! Jag vet att jag behöver ljuddämpare. Denna ska reggas för gatan och det är hyfsade ljuddämpningskrav då. Vetefan hur jag ska få ner ljudet så mycket bara, men det löser sig. Ett problem i taget :)

Jag tänkte mig bandage runt piporna (när den ska reggas. Sen får de vara så nakna som möjligt) och så blir det en luftburk runt förgasarna med luftintag framåt för att slippa grus i maskineriet. Den borde dämpa lite. Den kan ju även kläs med ljuddämpande matta för att dämpa ljud och vibrationer. Helkåpa blir det på hojen, som även den kan kläs med ljuddämpande matta på insidan.

Diskussionen runt oljan var mest för att jag ville ha något som både fungerar OCH luktar gott :rolleyes: Men kan jag bara få det ena så väljer jag nog att den ska fungera :rolleyes:


Kanske roterande ljuddämpare vore något? :tuttar

http://youtu.be/v8zGov8Fn7U

Haha, njaä, inte på denna! Men det verkar vara hyfsat klipp i den där hojen :kär
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Förresten, växellådshuset får plats under piporna. Yaaaay! :tummenupp

20140820_203943.jpg
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Ja, de verkar vara riktigt duktiga de där på Tyga. Har haft lite kontakt med dem angående kåporna. Fått lite mått och liknande så jag kan se om RGV-kåporna skulle kunna passa. Trevligt folk som gillade mitt bygge :)

Det låter ju alldeles utmärkt med bakdelen! :) Du verkar kunna sånt där vad jag har sett i diverse trådar :tummenupp Är hyfsat low on cash bara såhär med nytt hus och nytt tak på huset med mera... :hihi

Jo men vi pratar inga stora pengar alls här nu, tänk på´t.
 

sportsterdanne

Ny medlem
Gick med
30 May 2011
Ort
Piteå
Hoj
Sportster 2001
Jag har inte satt mig in i tvåtaktspipornas mystiska värld men en fundering, en del pipor tar ju ut stingern typ mitt på pipan (där den är som tjockast) och sen är den pluggad där den är som smalast.
det skulle vara en bra lösning för att inte bygga så långt bak dvs. en 90 gradare ut och sen ljudämparen parallellt med pipan.
Hur påverkar det effekt och flöde i pipan, känns spontant inte lika bra men vad vet jag.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Jo men vi pratar inga stora pengar alls här nu, tänk på´t.

Ahaaaa, gött :tummenupp Jo, men varför inte? Det blir ju inte riktigt nu ändå eftersom jag vill bygga klart hojen innan det är dags att börja skissa på kåpor. Skulle man börja gjuta nu och sen komma på att "fan, jag måste böja upp piporna 5 grader" så blir det snabbt lite jobbigt :D Tack för erbjudandet, jag hojtar när det närmar sig så får vi se hur du tycker och känner just då! :tummenupp
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Jag har inte satt mig in i tvåtaktspipornas mystiska värld men en fundering, en del pipor tar ju ut stingern typ mitt på pipan (där den är som tjockast) och sen är den pluggad där den är som smalast.
det skulle vara en bra lösning för att inte bygga så långt bak dvs. en 90 gradare ut och sen ljudämparen parallellt med pipan.
Hur påverkar det effekt och flöde i pipan, känns spontant inte lika bra men vad vet jag.

Ja, det där har jag också sett någonstans... Vet dock inget om det så jag hoppas att någon tvåtaktskunnig förklarar :)
 

ALspeed

Ny medlem
Gick med
26 May 2009
Ort
Norra Gotland
Hoj
Just nu: CB 450 -69 lillchopper, CB 450 -70, CB 750 -71 Muscle Machine-projekt, CB 650 cafe, Monark 125 -52, Yamaha RD350-projekt. ESW-Rotax 250 Classicrace-projekt, Yamaha TR1 + ett par till
Jag har inte satt mig in i tvåtaktspipornas mystiska värld men en fundering, en del pipor tar ju ut stingern typ mitt på pipan (där den är som tjockast) och sen är den pluggad där den är som smalast.
det skulle vara en bra lösning för att inte bygga så långt bak dvs. en 90 gradare ut och sen ljudämparen parallellt med pipan.
Hur påverkar det effekt och flöde i pipan, känns spontant inte lika bra men vad vet jag.

Själva pipan på en tvåtaktare är ju utformad för att avgaspulserna ska trycka tillbaka oförbrända gaser tillbaka in i förbränningsrummet igen innan kolven stänger avgasporten. En perfekt avvägd pipa ger rena avgaser och hög effekt. Det är alltså avgaspulserna som slår fram och tillbaka inne i pipan och ger den effekten om allt är rätt. Som nån skrev, kan man ha stingerröret längre in och det funkar. Flödet påverkas ju såklart men det som påverkar mest är nog diameter och längd, eftersom ett rakt rör med skarpa kanter förmodligen sabbar flödet så mycket det bara går. Men det handlar inte bara om flödet, för då skulle vi kunna lägga ner utformningen med stingerrör. Det måste finnas ett motstånd och rätt motstånd skapas med stingerröret. Vi experimenterade en hel del med diameter och längd och det kunde bli väldigt olika egenskaper med bara nån millimeter i ändrad diameter, så därför tror jag, trots att jag aldrig har sett nån pipa med stingerröret uttaget mitt på, att det kanske kan fungera. Jag har nog aldrig funderat på detta alternativ tidigare men det är ju dessutom ganska enkelt att testa. Montera i bakänden först och sen prova att montera det där det skulle passa bra för dämpare osv.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
I skotervärlden finns en standardmaskin som har stinger ut ur magen. Det är en ski doo mxz 800 trippel runt 97-99 som har det på någon eller några årgångar. Det var platsbrist som gjorde att skidoo gjorde mittimagen stinger och jag har kört både en sådan maskin och en med vanliga stingers och de gick lika bra både på pappert och i verkligheten.

Om man bygger magstinger bör man tänka på att ha stingern neråt så inte pipan bygger på sig tvåtaktsolje slem. Slem i pipan får man även om man drar in stingerröret en bit in pipan vilket är sunk. Det finns en regel för dim på magstinger vs bakstinger,,,jag har för mig man ska öka dim 1 eller 2 mm om man kör magstinger vs bakutblås.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Såg det på en bild i Graham Bells bok. Ska snart släpa mig till biblioteket och kolla. Funkar det bra så är det ju kanon :)

Var inte riktigt så jag menade men Bell har ju en tredje variant.

Tänk dig en expansionskammare i sin enklaste form utan ljuddämpare.
Sedan tar perforerar du hela stingern. Utanpå det har din glasull, och allt klätt av plåtburken som utgör höljet på ljuddämparen.

I ditt fall skulle jag kunna tänka mig en variant på Bells ljuddämpare där bägge stingers går in i samma burk men ut ur burken går bara en pip. Då utnyttjar du att tryckvågorna superponeras och släcker ut varandra.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Var inte riktigt så jag menade men Bell har ju en tredje variant.

Tänk dig en expansionskammare i sin enklaste form utan ljuddämpare.
Sedan tar perforerar du hela stingern. Utanpå det har din glasull, och allt klätt av plåtburken som utgör höljet på ljuddämparen.

I ditt fall skulle jag kunna tänka mig en variant på Bells ljuddämpare där bägge stingers går in i samma burk men ut ur burken går bara en pip. Då utnyttjar du att tryckvågorna superponeras och släcker ut varandra.

Ok, jag förstår hur du menar. Vad jag fått för mig så är stingern väldigt viktig för att få rätt motstånd i pipan. Både diameter och längd. Men om jag perforerar röret så borde motståndet minska eftersom stingern öppnar upp tidigare? Hur går det med det? Eller ljudminskningen får ske på bekostnad av lite lägre effekt?
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Jag behöver ju tvååååå pipor. Jävla klippande. Snart dags att rulla!

20140825_222813_20140825_222905.jpg
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Ok, jag förstår hur du menar. Vad jag fått för mig så är stingern väldigt viktig för att få rätt motstånd i pipan. Både diameter och längd. Men om jag perforerar röret så borde motståndet minska eftersom stingern öppnar upp tidigare? Hur går det med det? Eller ljudminskningen får ske på bekostnad av lite lägre effekt?

Borde ju gå att helt enkelt kompensera med smalare eller längre stinger så att man får lite mer motstånd.

Om du vill slippa släpa dig till biblioteket varje gång du ska läsa Bells bibel kan du få den i pdf av mig :)
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Ok, jag förstår hur du menar. Vad jag fått för mig så är stingern väldigt viktig för att få rätt motstånd i pipan. Både diameter och längd. Men om jag perforerar röret så borde motståndet minska eftersom stingern öppnar upp tidigare? Hur går det med det? Eller ljudminskningen får ske på bekostnad av lite lägre effekt?
Men om du perforerar och sedan lindar med ull, så är ju motståndet det samma.
Ungefär.
Stjäl lite volym från kammaren, men jag kan inte tänka mig att det inverkar så mycket.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ok, jag förstår hur du menar. Vad jag fått för mig så är stingern väldigt viktig för att få rätt motstånd i pipan. Både diameter och längd. Men om jag perforerar röret så borde motståndet minska eftersom stingern öppnar upp tidigare? Hur går det med det? Eller ljudminskningen får ske på bekostnad av lite lägre effekt?

Ungefär så ja.

Tror snarare att perforeringarna ökar motståndet relativt ett slätt rör och det är ju inte idealiskt men eftersom Jollymoto använt sig av principen så räknar jag det som en fungerande och pålitlig lösning.

Det är ju trots allt en gathoj du bygger så hur du än väljer att göra så måste du på något sätt kompromissa med kombinationen av ljud och effekt med ett begränsat utrymme för ljuddämpare.

Rent matematiskt sett så har du ett system med två variabler den ena vill du minimera samtidigt som du vill maximera den andra. Eller säg att du för enkelhetens skull väljer en maximalt acceptabel ljudnivå på tex 110 decibel. Då blir ekvationen direkt trivial.

Vilken av dessa(och andra?) lösningar kommer då ge dig högst effekt?

Eller samma fråga annorlunda formulerad tänker jag mig som: Vilken av lösning minimerar ditt behov av trång ljuddämpare?

Jag gissar att den lite modifierade varianten av Bells, med gemensam ljuddämpare kan vara en vinnare i det fallet.

Allra helst om man dessutom har möjlighet att dra ut stingern i bellyn som boost nämnde för med stingern indragen eller utgående från bellyn så fungerar helt plötsligt hela expansionskammaren som en kvartsvågssljuddämpare och ljudnivån är reducerad redan när den inträder i stingern.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Längden på stingerna är mindre viktigt men dia är snorviktig. Du kan ha en stinger som är 5cm och den andra 15cm utan att det ger olika motstånd som påverkar för mycket. På många köpes trimsystem till skotrar är ena stingern 15cm och den andra 25cm och de har samma dim. Måste man ha mer än 25cm längre stinger till ena burken så går man upp 1mm på det stingerröret.
Singel slutburk dämpar ljudet bättre men är svårare att bedöma inner dim så motståndet blir rätt men de flesta singelburkar till twinnar på 700-800cc brukar ha 50mm perforör genom sig. Som ex på bra stinger dim så byggde jag några snöskotermotore för wattencross nu inför sommaren och de har 800cc och ca 170hk på 9000rpm,,jag satt stingerländen till bara 5cm och de har 29mm inv dim och efter 5cm går de upp till 32mm inv ca 30cm. Därefter går de in i ljuddämpare som också har 32mm perforör och ca 35-40cm långa med liten dämpkropp typ ölburks dim. Men det levde om så in i hell så vi satt dit en singelburk som gav lite mer motstånd men detta kompenserades med grövre 32mm stingrar istället.
Den ena motorn tog många pallplatser o blev 4a i sm totalen baserat på alla sm tävlingar i sommar samt 4a i Em,,,den kördes på vanlig 98okt. 27-29mm stingerdim till detta 700cc bygge passar utmärkt för man kan ha lite trängre stinger på hojar för de går lättare än skotrar på vatten och man håller inte full mutter lika länge som en skoter. Bygg med 32mm stingrar valfri längd och genom dämpare också. Men stryp ner dem direkt ut från pipa under ca 5cm längd till 29mm inv mått så kan du stoppa in lösa 27-28mm insatser senare. Trånga stingers ger högre laddtryck och därmed höga hk men slöar ner gassvaret innan laddtryck så man får prova sig fram till den typ av register som passar bäst.
 
Last edited:

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Borde ju gå att helt enkelt kompensera med smalare eller längre stinger så att man får lite mer motstånd.

Om du vill slippa släpa dig till biblioteket varje gång du ska läsa Bells bibel kan du få den i pdf av mig :)

Tackar så mycket för erbjudandet, men jag har den i bokform. I mitt eget bibliotek :) Med mörkt trä på alla väggar (och på golv och tak) och med en 150 kg tung mörk 1800-tals soffa och några piprökarfåtöljer :D Känns nästan lite brittiskt där. Bara sherryn som saknas :D Visste inte vad jag skulle ha detta rummet till. Så det blev bibliotek.


Ungefär så ja.

Tror snarare att perforeringarna ökar motståndet relativt ett slätt rör och det är ju inte idealiskt men eftersom Jollymoto använt sig av principen så räknar jag det som en fungerande och pålitlig lösning.

Det är ju trots allt en gathoj du bygger så hur du än väljer att göra så måste du på något sätt kompromissa med kombinationen av ljud och effekt med ett begränsat utrymme för ljuddämpare.

Rent matematiskt sett så har du ett system med två variabler den ena vill du minimera samtidigt som du vill maximera den andra. Eller säg att du för enkelhetens skull väljer en maximalt acceptabel ljudnivå på tex 110 decibel. Då blir ekvationen direkt trivial.

Vilken av dessa(och andra?) lösningar kommer då ge dig högst effekt?

Eller samma fråga annorlunda formulerad tänker jag mig som: Vilken av lösning minimerar ditt behov av trång ljuddämpare?

Jag gissar att den lite modifierade varianten av Bells, med gemensam ljuddämpare kan vara en vinnare i det fallet.

Allra helst om man dessutom har möjlighet att dra ut stingern i bellyn som boost nämnde för med stingern indragen eller utgående från bellyn så fungerar helt plötsligt hela expansionskammaren som en kvartsvågssljuddämpare och ljudnivån är reducerad redan när den inträder i stingern.

Gemensam dämpare låter som en bra idé. Effekten får nog bli lite lidande, eller så gör jag som alla andra mc-åkare. Har en besiktningsdämpare och en dämpare mellan besiktningarna :D


Längden på stingerna är mindre viktigt men dia är snorviktig. Du kan ha en stinger som är 5cm och den andra 15cm utan att det ger olika motstånd som påverkar för mycket. På många köpes trimsystem till skotrar är ena stingern 15cm och den andra 25cm och de har samma dim. Måste man ha mer än 25cm längre stinger till ena burken så går man upp 1mm på det stingerröret.
Singel slutburk dämpar ljudet bättre men är svårare att bedöma inner dim så motståndet blir rätt men de flesta singelburkar till twinnar på 700-800cc brukar ha 50mm perforör genom sig. Som ex på bra stinger dim så byggde jag några snöskotermotore för wattencross nu inför sommaren och de har 800cc och ca 170hk på 9000rpm,,jag satt stingerländen till bara 5cm och de har 29mm inv dim och efter 5cm går de upp till 32mm inv ca 30cm. Därefter går de in i ljuddämpare som också har 32mm perforör och ca 35-40cm långa med liten dämpkropp typ ölburks dim. Men det levde om så in i hell så vi satt dit en singelburk som gav lite mer motstånd men detta kompenserades med grövre 32mm stingrar istället.
Den ena motorn tog många pallplatser o blev 4a i sm totalen baserat på alla sm tävlingar i sommar samt 4a i Em,,,den kördes på vanlig 98okt. 27-29mm stingerdim till detta 700cc bygge passar utmärkt för man kan ha lite trängre stinger på hojar för de går lättare än skotrar på vatten och man håller inte full mutter lika länge som en skoter. Bygg med 32mm stingrar valfri längd och genom dämpare också. Men stryp ner dem direkt ut från pipa under ca 5cm längd till 29mm inv mått så kan du stoppa in lösa 27-28mm insatser senare. Trånga stingers ger högre laddtryck och därmed höga hk men slöar ner gassvaret innan laddtryck så man får prova sig fram till den typ av register som passar bäst.

Enligt pipmåtten jag fick av dig för några månader sedan (några trimpipor du mätt på) så skulle stingern vara 32 mm invändigt. Så jag ska prova 32 mm men med en 29-millimeters insats över 5 cm längd med början precis där stingern börjar? Om jag kör med indragen stinger då? Det tänkte jag prova för att få ner utstick och ljud lite. Ska jag ha reduceringen precis där stingern tittar ut ur pipan, eller ska den sitta vid tuned length eller kanske i början på stingern, inne i pipan? Vad tror expertisen om det?
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top