Amatörbygge med 700 cc Arctic cat TVÅtakts twin

svanted

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2012
Ort
Gräsmyr
Hoj
Honda VT 750
dum fråga men...
du monterar dem väl inte stumt i motorn? utan med ngn slags kulled typ?
 
Last edited:

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Faan vad fint du har rullat ihop ett par rör.Lättare när dom är ganska raka men dom blir ju väldigt långa..
Har du inga hjul att bara ställa hojen på? Dom sticker ju ut redan nu bakom bakhjulet.Finns det inga regler på det? eller är det bara road-racing man inte får ha det?
fick till slut plats med mina ljuddämpare men tänkte böja stingerarna 180 grader ett tag för att gömma dom i kutsen..Men du vet säkert hur du vill ha det!!
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
dum fråga men...
du monterar dem väl inte stumt i motorn? utan med ngn slags kulled typ?

Kulled? Tänker du på en kona nu?

Kona med fjädrar känns ju mest troligt, fast lahi kanske ska stumma dom med flänsar? Men blir det riktigt bra isf?
 

asfalt svarvare

pain in the ass
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
push montana 3c
rakt rör i rör som hålls ihop med fjädrar brukar vara det som gäller, så att värme expansion och rörelser kan tas upp- en kona släpper ju typ direkt.
jävla snyggt detta Lahi!!- gillar bakramen ubermycket!!, så snyggt då piporna följer rören!!- nästan synd att dölja ett sånt genidrag.

//jj
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Piporna kommer inte att monteras stumt. De kommer att sitta med fjädrar runt magarna och mot avgasportarna blir det rakt rör i ett annat rör som Asfalt svarvare skrev. Och fjädrar som håller piporna mot portarna. Slip joint eller vad det nu kallas. I stil med en muff :tungan Då kan det hoppa rundor lite :)


Faan vad fint du har rullat ihop ett par rör.Lättare när dom är ganska raka men dom blir ju väldigt långa..
Har du inga hjul att bara ställa hojen på? Dom sticker ju ut redan nu bakom bakhjulet.Finns det inga regler på det? eller är det bara road-racing man inte får ha det?
fick till slut plats med mina ljuddämpare men tänkte böja stingerarna 180 grader ett tag för att gömma dom i kutsen..Men du vet säkert hur du vill ha det!!

Tackar :)
Jo, jag har hjul men jag vågar inte riktigt lyfta ner den ännu. Jag har inga vettiga hjulaxlar och svingaxel och sen måste lite annat (t.ex. subframe, motor mm) sitta fast innan jag vågar lyfta ner den. Har ingen stötdämpare heller, och inget länkage monterat. När det är fixat jag kan lyfta ner och måtta :)

Som det är nu så sticker piporna ut bara någon centimeter bakom bakhjulet om jag nu har mätt rätt. Sen ska det på ljuddämpare... jaja, det löser sig.
Jag har inte sett några regler om att det inte får sticka ut bakom på gathoj. Får väl fixa en sån där vimpel att hänga på piporna annars :D

rakt rör i rör som hålls ihop med fjädrar brukar vara det som gäller, så att värme expansion och rörelser kan tas upp- en kona släpper ju typ direkt.
jävla snyggt detta Lahi!!- gillar bakramen ubermycket!!, så snyggt då piporna följer rören!!- nästan synd att dölja ett sånt genidrag.

//jj

Tackar så mycket :) Ja, jag är väldigt nöjd med bakramen. Får väl sätta på en transparent bakdel på hojen då så bakramen syns :D
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Ska se om jag kan ordna fram en bild om ett tag :)
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Är det bara jag som får database error? Det finns 22 sidor säger den. Jag får database error när jag försöker gå in på sida 22. Så detta skriver jag från sida 21... Där är det inga problem. Men sida 22 går inte. Varför?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ang förgasare så är de förmodligen rundtrottelfuggar mikuni vm 40 eller 38 org. Jag skulle välja mikuni vm 40-42mm mycket pga att du bör kunna hitta från en skoter av samma modell som motorn kommer från. Fördelen med mikuni vm 40-44mm är att 40mm är samma stomme som 44an så den går borra ur från 40 till 45mm.

Fördel med vm 40 är att om du hittar fuggar från zr 700 så är det rätt nålar/nålmunstycken raktav ,,bli lite bestyckningsproblem. Hittar du inte till zr700 så funkar förmodligen alla vm 40 till skoter relt bra och munstycken är billiga till dessa. 42mm skulle vara mest optimalt i detta men 40mm duger sålänge,du kan borra senare.

Fördel med typ tm 40mm brygga är att de är lättgasade men nålmunstycket är inte bytbart i dem så det gäller att det lirar vilket är långt från säkert. Och bredden mellan gasarna kan också vara för bred eller smal och det är ett jäkla jobb att fixa.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Rören blev überfeta! :tuttar
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Dags att leta förgasare. Haft lite svårt att hitta vad som sitter på denna motorn original. Tror det är vm40? Mikuni. Dessa är nog rundtrottelfuggar. Någon som har lite koll på sådant? Har kanske hittat TM40 flatslidefuggar istället. Kan det vara en bra idé? Från Rave 800. Eller det är kanske inte tm40 som min googling sa? Hur långt räcker de? Om jag nu ändå bygger pipor och ska porta lite så är det synd om jag köper förgasare som stryper, men för stora kan bli fel det också. Är tm40 lagom eller för litet eller stort?

VM40 hade jag på 500:an.
Fungerar inte så grymt för gata.

PWK39 är en bra förgasare som man hittar billigt och finns massa delar till överallt.

Min PWK39 köpte jag begagnat från Bildelsbasen och kom från en Polaris RMK 600 Snöskoter.
 
Last edited:

asfalt svarvare

pain in the ass
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
push montana 3c
hmmm, en sådan kona kan ju funka- dock i den vänstra konan finns ju ett "hålrum", skulle nog oxo behöva rejält starka fjädrar för att hålla ihop det (denna kona är för montage av ett överfall)
men, visst ser det ut att kunna lira- får ha detta i huvvet till jag gör nått roligt själv....om hundra år- då kanske man betat av alla roliga grejor man ska göra...

//jj
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Ang förgasare så är de förmodligen rundtrottelfuggar mikuni vm 40 eller 38 org. Jag skulle välja mikuni vm 40-42mm mycket pga att du bör kunna hitta från en skoter av samma modell som motorn kommer från. Fördelen med mikuni vm 40-44mm är att 40mm är samma stomme som 44an så den går borra ur från 40 till 45mm.

Fördel med vm 40 är att om du hittar fuggar från zr 700 så är det rätt nålar/nålmunstycken raktav ,,bli lite bestyckningsproblem. Hittar du inte till zr700 så funkar förmodligen alla vm 40 till skoter relt bra och munstycken är billiga till dessa. 42mm skulle vara mest optimalt i detta men 40mm duger sålänge,du kan borra senare.

Fördel med typ tm 40mm brygga är att de är lättgasade men nålmunstycket är inte bytbart i dem så det gäller att det lirar vilket är långt från säkert. Och bredden mellan gasarna kan också vara för bred eller smal och det är ett jäkla jobb att fixa.

Ja, i bestyckningshänseende låter det vettigt att köra på original vm-fuggar, men eftersom jag inte kör med variator så behöver jag att förgasarna fungerar "perfekt" i hela registret. En skoter verkar mest behöva gå vettigt från 7000 varv och uppåt :hihi Denna hojen blir en gathoj och kommer att gå på 5000 också. 4000 också.

Åfan, går det inte att byta nålmunstycken i tm40? Skum konstruktion i så fall.


Rören blev überfeta! :tuttar

Tackar :) Kul att de gillas :tuttar


VM40 hade jag på 500:an.
Fungerar inte så grymt för gata.

PWK39 är en bra förgasare som man hittar billigt och finns massa delar till överallt.

Min PWK39 köpte jag begagnat från Bildelsbasen och kom från en Polaris RMK 600 Snöskoter.

Ja, jag läste att du hade haft en del bekymmer med förgasaren på din 500:a. Så det löste sig helt och hållet när du bytte till PWK39:an? Gjorde soppapumpen skillnad också? Kör du med soppapump nu?

Nu är ju PWK-fuggen på 39 mm och den gamla på 40 mm men det kanske inte gör någon större skillnad? Vissa mindre fuggar kan ju flöda bättre än stora.

Såg att det fanns en del sådana förgasare på Bildelsbasen. Kanske dags att shoppa :)
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Ja, i bestyckningshänseende låter det vettigt att köra på original vm-fuggar, men eftersom jag inte kör med variator så behöver jag att förgasarna fungerar "perfekt" i hela registret. En skoter verkar mest behöva gå vettigt från 7000 varv och uppåt :hihi Denna hojen blir en gathoj och kommer att gå på 5000 också. 4000 också.

Åfan, går det inte att byta nålmunstycken i tm40? Skum konstruktion i så fall.




Tackar :) Kul att de gillas :tuttar




Ja, jag läste att du hade haft en del bekymmer med förgasaren på din 500:a. Så det löste sig helt och hållet när du bytte till PWK39:an? Gjorde soppapumpen skillnad också? Kör du med soppapump nu?

Nu är ju PWK-fuggen på 39 mm och den gamla på 40 mm men det kanske inte gör någon större skillnad? Vissa mindre fuggar kan ju flöda bättre än stora.

Såg att det fanns en del sådana förgasare på Bildelsbasen. Kanske dags att shoppa :)


Japp.
Antagligen är det något i min VM40 som är defekt.
Men bytet till PWK39 gjorde stor skillnad på botten och märkte ingen skillnad på topp.

Jag kör fortfarande med soppapumpen.
Men det är bara för att förgasaren har en nålventil som är anpassad för det.
Jag skulle kunna byta nålventilen och ta bort pumpen men tjänar inte så mycket till.

Jag skulle köra på PWK:n, modernare konstruktion och delar finns överallt. :tummenupp

Johnny Lethi bytte till PWK på en av sina hojar och fick ut samma toppeffekt men 3 hk extra i mellanregistret.
 
Last edited:

asfalt svarvare

pain in the ass
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
push montana 3c
strömmningshastigheten ökar med mindre fugge, så "sönderdelningen" blir kanske mer effektiv?, även iom med ökad hastighet ökar ev fyllningsgrad- därav bättre botten respons/ effekt.
kan vara ett jädra laborerande och få till en "optimal" fugge- finns så många variabler att dribbla med (de olika munstyckena/ nålar och dess olika slipningar/själva trotteln med olika "vinklar")
Lahi: satt där rediga blåsor original på motorn och var plockades max effekten ut (varv)- kommer dina blåsor vara identiska eller dom är räknade för högre varv?
skulle nog satsa på rätt feta fuggar och så dribbla med trotteln (heter det "cut out"?) för att öka strömmningshastigheten vid låga varv- när väl blåsorna börjar jobba så kommer det nog till att behövas bra flöde genom fuggarna (tvärdrag- hahaha!!)

//jj
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Ang förgasare så är de förmodligen rundtrottelfuggar mikuni vm 40 eller 38 org. Jag skulle välja mikuni vm 40-42mm mycket pga att du bör kunna hitta från en skoter av samma modell som motorn kommer från. Fördelen med mikuni vm 40-44mm är att 40mm är samma stomme som 44an så den går borra ur från 40 till 45mm.

Fördel med vm 40 är att om du hittar fuggar från zr 700 så är det rätt nålar/nålmunstycken raktav ,,bli lite bestyckningsproblem. Hittar du inte till zr700 så funkar förmodligen alla vm 40 till skoter relt bra och munstycken är billiga till dessa. 42mm skulle vara mest optimalt i detta men 40mm duger sålänge,du kan borra senare.

Fördel med typ tm 40mm brygga är att de är lättgasade men nålmunstycket är inte bytbart i dem så det gäller att det lirar vilket är långt från säkert. Och bredden mellan gasarna kan också vara för bred eller smal och det är ett jäkla jobb att fixa.

Jag skulle ju kunna köpa vm 40 fuggar och borra upp till 42 mm. Så kanske det blir jättebra :) Hade lite konversation med dysse med häxpipan och han tyckte att originalförgasarna räcker rätt långt, även när msn kör med trimpipor och portning. Tar man upp för mycket så försvinner massor med ös i mellanregistret. Vad är dina erfarenheter av vm40 när det kommer till att fungera vettigt på fler varv än fullt? Nikel hade ju bekymmer men det var kanske något trasigt? Brukar de fungera bra? De är ju billiga :rolleyes: Och så i med ufo-brickor eller nåt. Vad tror du?
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Japp.
Antagligen är det något i min VM40 som är defekt.
Men bytet till PWK39 gjorde stor skillnad på botten och märkte ingen skillnad på topp.

Jag kör fortfarande med soppapumpen.
Men det är bara för att förgasaren har en nålventil som är anpassad för det.
Jag skulle kunna byta nålventilen och ta bort pumpen men tjänar inte så mycket till.

Jag skulle köra på PWK:n, modernare konstruktion och delar finns överallt. :tummenupp

Johnny Lethi bytte till PWK på en av sina hojar och fick ut samma toppeffekt men 3 hk extra i mellanregistret.

Hoppas din var trasig. Då kanske det funkar med vm40 för mig :) Jag ska kanske prova vm40 ändå :näsblod

Ahaa, ja, många skotrar har väl soppapump så det kan ju vara en bra idé.
 
Last edited:

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
strömmningshastigheten ökar med mindre fugge, så "sönderdelningen" blir kanske mer effektiv?, även iom med ökad hastighet ökar ev fyllningsgrad- därav bättre botten respons/ effekt.
kan vara ett jädra laborerande och få till en "optimal" fugge- finns så många variabler att dribbla med (de olika munstyckena/ nålar och dess olika slipningar/själva trotteln med olika "vinklar")
Lahi: satt där rediga blåsor original på motorn och var plockades max effekten ut (varv)- kommer dina blåsor vara identiska eller dom är räknade för högre varv?
skulle nog satsa på rätt feta fuggar och så dribbla med trotteln (heter det "cut out"?) för att öka strömmningshastigheten vid låga varv- när väl blåsorna börjar jobba så kommer det nog till att behövas bra flöde genom fuggarna (tvärdrag- hahaha!!)

//jj

Tror du har rätt där. Efter att ha pratat meden del skoterfolk så verkar förgasarstorleken göra enorm skillnad på låg och mellanregister. Original sitter där 40 mm fuggar och mina pipmått kommer från spi trimpipor. Tror de heter spi iallafall :tungan
Avstämda för några hundra varv mer än original. 500 varv högre eller nåt.
Har tänkt sätta i såna där avdelare i förgasarna för att få upp gashastigheten upp till halv trottelöppning.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Har snidat till en grovhuggen hållare för piporna. Den får väl snyggas till sen. Kom på nu att den ser ut som en livmoder :D

Jaja. Runt varje pipa ska det monteras fjädrar som håller piporna. Fjädrarna kommer att fästas i hål i denna hållaren.


20140926_214205_20140926_214507.jpg

20140926_214230_20140926_214543.jpg

20140926_214649_20140926_214702.jpg
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top