dum fråga men...
du monterar dem väl inte stumt i motorn? utan med ngn slags kulled typ?
Faan vad fint du har rullat ihop ett par rör.Lättare när dom är ganska raka men dom blir ju väldigt långa..
Har du inga hjul att bara ställa hojen på? Dom sticker ju ut redan nu bakom bakhjulet.Finns det inga regler på det? eller är det bara road-racing man inte får ha det?
fick till slut plats med mina ljuddämpare men tänkte böja stingerarna 180 grader ett tag för att gömma dom i kutsen..Men du vet säkert hur du vill ha det!!
rakt rör i rör som hålls ihop med fjädrar brukar vara det som gäller, så att värme expansion och rörelser kan tas upp- en kona släpper ju typ direkt.
jävla snyggt detta Lahi!!- gillar bakramen ubermycket!!, så snyggt då piporna följer rören!!- nästan synd att dölja ett sånt genidrag.
//jj
Dags att leta förgasare. Haft lite svårt att hitta vad som sitter på denna motorn original. Tror det är vm40? Mikuni. Dessa är nog rundtrottelfuggar. Någon som har lite koll på sådant? Har kanske hittat TM40 flatslidefuggar istället. Kan det vara en bra idé? Från Rave 800. Eller det är kanske inte tm40 som min googling sa? Hur långt räcker de? Om jag nu ändå bygger pipor och ska porta lite så är det synd om jag köper förgasare som stryper, men för stora kan bli fel det också. Är tm40 lagom eller för litet eller stort?
Ang förgasare så är de förmodligen rundtrottelfuggar mikuni vm 40 eller 38 org. Jag skulle välja mikuni vm 40-42mm mycket pga att du bör kunna hitta från en skoter av samma modell som motorn kommer från. Fördelen med mikuni vm 40-44mm är att 40mm är samma stomme som 44an så den går borra ur från 40 till 45mm.
Fördel med vm 40 är att om du hittar fuggar från zr 700 så är det rätt nålar/nålmunstycken raktav ,,bli lite bestyckningsproblem. Hittar du inte till zr700 så funkar förmodligen alla vm 40 till skoter relt bra och munstycken är billiga till dessa. 42mm skulle vara mest optimalt i detta men 40mm duger sålänge,du kan borra senare.
Fördel med typ tm 40mm brygga är att de är lättgasade men nålmunstycket är inte bytbart i dem så det gäller att det lirar vilket är långt från säkert. Och bredden mellan gasarna kan också vara för bred eller smal och det är ett jäkla jobb att fixa.
Rören blev überfeta!
VM40 hade jag på 500:an.
Fungerar inte så grymt för gata.
PWK39 är en bra förgasare som man hittar billigt och finns massa delar till överallt.
Min PWK39 köpte jag begagnat från Bildelsbasen och kom från en Polaris RMK 600 Snöskoter.
Ja, i bestyckningshänseende låter det vettigt att köra på original vm-fuggar, men eftersom jag inte kör med variator så behöver jag att förgasarna fungerar "perfekt" i hela registret. En skoter verkar mest behöva gå vettigt från 7000 varv och uppåt Denna hojen blir en gathoj och kommer att gå på 5000 också. 4000 också.
Åfan, går det inte att byta nålmunstycken i tm40? Skum konstruktion i så fall.
Tackar Kul att de gillas
Ja, jag läste att du hade haft en del bekymmer med förgasaren på din 500:a. Så det löste sig helt och hållet när du bytte till PWK39:an? Gjorde soppapumpen skillnad också? Kör du med soppapump nu?
Nu är ju PWK-fuggen på 39 mm och den gamla på 40 mm men det kanske inte gör någon större skillnad? Vissa mindre fuggar kan ju flöda bättre än stora.
Såg att det fanns en del sådana förgasare på Bildelsbasen. Kanske dags att shoppa
Ang förgasare så är de förmodligen rundtrottelfuggar mikuni vm 40 eller 38 org. Jag skulle välja mikuni vm 40-42mm mycket pga att du bör kunna hitta från en skoter av samma modell som motorn kommer från. Fördelen med mikuni vm 40-44mm är att 40mm är samma stomme som 44an så den går borra ur från 40 till 45mm.
Fördel med vm 40 är att om du hittar fuggar från zr 700 så är det rätt nålar/nålmunstycken raktav ,,bli lite bestyckningsproblem. Hittar du inte till zr700 så funkar förmodligen alla vm 40 till skoter relt bra och munstycken är billiga till dessa. 42mm skulle vara mest optimalt i detta men 40mm duger sålänge,du kan borra senare.
Fördel med typ tm 40mm brygga är att de är lättgasade men nålmunstycket är inte bytbart i dem så det gäller att det lirar vilket är långt från säkert. Och bredden mellan gasarna kan också vara för bred eller smal och det är ett jäkla jobb att fixa.
Japp.
Antagligen är det något i min VM40 som är defekt.
Men bytet till PWK39 gjorde stor skillnad på botten och märkte ingen skillnad på topp.
Jag kör fortfarande med soppapumpen.
Men det är bara för att förgasaren har en nålventil som är anpassad för det.
Jag skulle kunna byta nålventilen och ta bort pumpen men tjänar inte så mycket till.
Jag skulle köra på PWK:n, modernare konstruktion och delar finns överallt.
Johnny Lethi bytte till PWK på en av sina hojar och fick ut samma toppeffekt men 3 hk extra i mellanregistret.
strömmningshastigheten ökar med mindre fugge, så "sönderdelningen" blir kanske mer effektiv?, även iom med ökad hastighet ökar ev fyllningsgrad- därav bättre botten respons/ effekt.
kan vara ett jädra laborerande och få till en "optimal" fugge- finns så många variabler att dribbla med (de olika munstyckena/ nålar och dess olika slipningar/själva trotteln med olika "vinklar")
Lahi: satt där rediga blåsor original på motorn och var plockades max effekten ut (varv)- kommer dina blåsor vara identiska eller dom är räknade för högre varv?
skulle nog satsa på rätt feta fuggar och så dribbla med trotteln (heter det "cut out"?) för att öka strömmningshastigheten vid låga varv- när väl blåsorna börjar jobba så kommer det nog till att behövas bra flöde genom fuggarna (tvärdrag- hahaha!!)
//jj
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |
|
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0
Foto: Creativeflipp Gotl... |