Amatörbygge med 700 cc Arctic cat TVÅtakts twin

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Köp inte en pwk för den lär du få ändra trottelskärning /nålmunstycke/nål/flotörnålstorlek = dyrt och väldigt omständigt. De är inte anpassade för ditt borr och effekt "skotermotor"
Jag kan försöka hitta cc måttet skidoo och Lynx r 800a men det kan vara vårt att få fram fuggar till dem för det kom insprut i samma i veva.
Men jag kan inte fixa fram cc måttet till arcticat 800or. Att bredda en tm brygga är plättlätt för dig men väldigt svårt för gemene man. Det är som du säger förlänga gasaxel oh bränslerör no big deal (för dig).

Om du vill köpa tm brygga så kan jag förmodligen fixa dessa och det blir garanterat under 1000kr. De har suttit på rotax 800 01-- som ger 130-134hk i bänk så det blir nog ganska bra bestyckning som grund i din maskin.

Jag rek i slutänden Tm 40 brygga med andra ord. Lectron är nog kortast vill du ha måttet så skrik. Nackdel Lectron är att de är gjorda för dragrace så det är ganska svårt att få till hela reg optimalt. Jag kör vissligen dem på min familjeskoter/dragracer och de funkar nu även till grillturen, men det var inte lätt an jag lova!!

Ahaaa, ingen PWK då.

Cc-måttet på alla tm40-bryggor jag mailat på är 127-130 mm. Jag frågade Norrbottens bildemontering som har en del annonser på bildelsbasen. Hon mätte på en massa tm40-bryggor och alla hade samma mått. Ingen på 150 mm. Samma gällde den på blocket som du länkade till.

Är det inte värre än så att bredda så löser jag nog det. En hel värld av möjligheter öppnades just upp :D

Hehe, Lectron känns lite overkill för mig :hihi

Förresten, du får snart ett pm :tummenupp
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Det verkar lösa sig bra på förgasarfronten tillslut :tummenupp
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Det verkar lösa sig bra på förgasarfronten tillslut :tummenupp

Jajjemän, det verkar så :) Fan vad lite man hade vetat och vad mycket pengar man gjort av med i onödan om man inte hade haft ett sporthojsforum...:tummenupp
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Jajjemän, det verkar så :) Fan vad lite man hade vetat och vad mycket pengar man gjort av med i onödan om man inte hade haft ett sporthojsforum...:tummenupp

Japp :tummenupp



BTW.
Boost3
Vad menar du med att PWK inte ar avsedd för snöskoter?
PWK39 sitter monterat på alla äldre Polaris RMK 600 och 700.
1999 års 700 ligger på ca 120-130 hk.
:confused:
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Japp :tummenupp



BTW.
Boost3
Vad menar du med att PWK inte ar avsedd för snöskoter?
PWK39 sitter monterat på alla äldre Polaris RMK 600 och 700.
1999 års 700 ligger på ca 120-130 hk.
:confused:

Nu skäms jag för jag har helt missat att Polaris haft pwk en kort stund. Jag trodde de körde mikuni vm och ev tm tills det blev insprut.
Pwk 39mm är tyvärr 1mm för liten så man tappar 2hk mot 40mm gasare och de har också problemet med ej bytbart nålmunstycke på de som kommer från polaris ivf. Men om de är kortare än tm kan de vara värda att titta på. Om jag inte har fel så har jag för mig de sliter trottlar onormalt hårt så de ska man kolla på vid köp! Jag har bara kört pwk på en kx500a och några 250cc standardmotorer så jag vet inte hur bra de är jämfört med tm 40mm på vassare motorer. Men tm 40 brygga är den senaste tekniken innan insprut kom på tvåtakt så de är nog bästa fuggarna i förhållande till pris.
 
Last edited:

svanted

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2012
Ort
Gräsmyr
Hoj
Honda VT 750
tror bara du behöver dubbel uppsättning spridare...
men nu ska vi inte krångla till det, använd vanliga gasare.. :O)
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Nu skäms jag för jag har helt missat att Polaris haft pwk en kort stund. Jag trodde de körde mikuni vm och ev tm tills det blev insprut.
Pwk 39mm är tyvärr 1mm för liten så man tappar 2hk mot 40mm gasare och de har också problemet med ej bytbart nålmunstycke på de som kommer från polaris ivf. Men om de är kortare än tm kan de vara värda att titta på. Om jag inte har fel så har jag för mig de sliter trottlar onormalt hårt så de ska man kolla på vid köp! Jag har bara kört pwk på en kx500a och några 250cc standardmotorer så jag vet inte hur bra de är jämfört med tm 40mm på vassare motorer. Men tm 40 brygga är den senaste tekniken innan insprut kom på tvåtakt så de är nog bästa fuggarna i förhållande till pris.

:tummenupp

Nålmunstycket vet jag inte om det är fast eller inte.
Kan kolla det nästa gång jag har isär min :va:tummenupp

Jag har inga erfarenheter om TM40:an
Men PWK39:an gjorde bra skillnad på min Husqvarna 500 som har Vm40 original.
Kan säkert tappat någon hk på topp.
Men det finns ju ganska många att ta av om man säger så. :hihi
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
tror bara du behöver dubbel uppsättning spridare...
men nu ska vi inte krångla till det, använd vanliga gasare.. :O)

Hehe, näe, inte sprut. Denna motorn finns ju original med sprut från 1994 eller nåt, men jag gillar förgasare. Elektronik är bara hokuspokus :D Jag tror insprutning är en fluga som snart går över ;)
 

svanted

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2012
Ort
Gräsmyr
Hoj
Honda VT 750
japp, snart har vi elbilar, då behövs ingen insprutning... :D
ehhh....
menar elmotorcyklar... :lol
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Övre stötdämparinfästning ihopslängd. Tänkte att det kunde bli fräsigt att ha ett fäste som håller två grejor. Stötta och bakram. Ska dit någon plåt till för att styva upp lite till. Den vänstra plåten är lägre än den högra pga av att pipan tittar ut där och fästet får inte krocka med den...

Vad tycks? :)

20141007_220206_20141007_222501.jpg

20141007_220222_20141007_222436.jpg

20141007_220234_20141007_222425.jpg
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Ser fint ut.
Runda av kanterna bara :tummenupp

Du kan lossa den inre skruven antar jag?
Så den inte tar i det yttre fästet.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Ser fint ut.
Runda av kanterna bara :tummenupp

Du kan lossa den inre skruven antar jag?
Så den inte tar i det yttre fästet.

Tackar :)

Ja, kanterna ska rundas. Lättare att göra det nu när jag kan stoppa dit dämparen och se var jag ska slipa. Annars blir det lätt fel :crash
Ja, skruven kan lossas och plockas ut. Frigång på någon tiondel eller nåt, så jag får kanske slipa av lite så jag får plats med färg sen :D Eller så vänder jag bara på skruven :)
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Tackar :)

Ja, kanterna ska rundas. Lättare att göra det nu när jag kan stoppa dit dämparen och se var jag ska slipa. Annars blir det lätt fel :crash
Ja, skruven kan lossas och plockas ut. Frigång på någon tiondel eller nåt, så jag får kanske slipa av lite så jag får plats med färg sen :D Eller så vänder jag bara på skruven :)



Hehe.
Tänkte om du gjort en sån blunder och svetsat uin skruven.

Det har man ju gjort själv några gånger :D

Kolla 2.27 in i klippet som exempel.

http://youtu.be/WcjC00J8FaM?t=2m27s
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Hehe.
Tänkte om du gjort en sån blunder och svetsat uin skruven.

Det har man ju gjort själv några gånger :D

Kolla 2.27 in i klippet som exempel.

http://youtu.be/WcjC00J8FaM?t=2m27s

Hahaha, fan vad bra! :D Sånt händer! Ibland blir det lite tabbar och dumheter. Nästan så man blir förvånad om det blir bra på första försöket...
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Najs som fan ! :yoparty

Kommer fästet precis i mitten..?
Min var ca 10 mm offsetad...ett jäkla huvudkli innan jag kom på varför det inte lajnade upp. :D
La en laserstråle (vattenpass med lyse) över ryggraden och centrum på fälgen för att hitta rätt position.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Najs som fan ! :yoparty

Kommer fästet precis i mitten..?
Min var ca 10 mm offsetad...ett jäkla huvudkli innan jag kom på varför det inte lajnade upp. :D
La en laserstråle (vattenpass med lyse) över ryggraden och centrum på fälgen för att hitta rätt position.


Kul att det gillas :) Nä, stötdämparen är inte i mitten. Den är förskjuten 35 mm (om jag minns rätt på måttet) till vänster. Sving, stötta och länkage är från en Aprilia RSV och de har stötdämpare och ett avgasrör sida vid sida genom svingen. Därav förskjutningen sidledes.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top