Amatörbygge med 700 cc Arctic cat TVÅtakts twin

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Tror du har rätt där. Efter att ha pratat meden del skoterfolk så verkar förgasarstorleken göra enorm skillnad på låg och mellanregister. Original sitter där 40 mm fuggar och mina pipmått kommer från spi trimpipor. Tror de heter spi iallafall :tungan
Avstämda för några hundra varv mer än original. 500 varv högre eller nåt.
Har tänkt sätta i såna där avdelare i förgasarna för att få upp gashastigheten upp till halv trottelöppning.

Min tanke är att en hoj behöver ha mycket bättre gaskontroll än en Snöskoter.
Men jag kanske har fel?

Tvåtaktare är ju inte alltid helt enkla att få mjuk gång i på låga throttellyft.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag skulle ju kunna köpa vm 40 fuggar och borra upp till 42 mm. Så kanske det blir jättebra :) Hade lite konversation med dysse med häxpipan och han tyckte att originalförgasarna räcker rätt långt, även när msn kör med trimpipor och portning. Tar man upp för mycket så försvinner massor med ös i mellanregistret. Vad är dina erfarenheter av vm40 när det kommer till att fungera vettigt på fler varv än fullt? Nikel hade ju bekymmer men det var kanske något trasigt? Brukar de fungera bra? De är ju billiga :rolleyes: Och så i med ufo-brickor eller nåt. Vad tror du?

Jag har kört nästan alla förgasare på marknaden ,även vm 44mm på enstånka 650 4takt. Mikuni vm serien är en urgammal konstruktion men fortfarande en av de bästa fuggarna på marknaden för 2takt.

Fördelarna är
1. Billiga munstycken och allt är bytbart i dem.
2.De går borra upp mycket.
3.De går få dem rappast i gassvar av alla förekommande förgasare på marknaden om man sätter in powerplate och ufo brickor under trottel.

Jag kör nu Lectron 44mm borrade till 46mm som ska vara de värsta rappaste gasarna på marknaden (påstås det) men jag kan säga att mikuni vm 44orna jag körde innan var rappare i svaret.
Både vm gasarna jag körde och Lectronarna har jag byggt powerwing på och vm gasarna hade ufo brickor i trottlarna samt bägge gasarna har powerjet extra munstycke fullt ställbart utifrån.

Bra i gasen har ufobrickor hemma till vm gasare

Andra bra mikuni är Tm 40 pro serie de är lösa gasare med flatslide trottel. De är svåra att få tag på beg och går max få upp i 41mm.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Jag har kört nästan alla förgasare på marknaden ,även vm 44mm på enstånka 650 4takt. Mikuni vm serien är en urgammal konstruktion men fortfarande en av de bästa fuggarna på marknaden för 2takt.

Fördelarna är
1. Billiga munstycken och allt är bytbart i dem.
2.De går borra upp mycket.
3.De går få dem rappast i gassvar av alla förekommande förgasare på marknaden om man sätter in powerplate och ufo brickor under trottel.

Jag kör nu Lectron 44mm borrade till 46mm som ska vara de värsta rappaste gasarna på marknaden (påstås det) men jag kan säga att mikuni vm 44orna jag körde innan var rappare i svaret.
Både vm gasarna jag körde och Lectronarna har jag byggt powerwing på och vm gasarna hade ufo brickor i trottlarna samt bägge gasarna har powerjet extra munstycke fullt ställbart utifrån.

Bra i gasen har ufobrickor hemma till vm gasare

Andra bra mikuni är Tm 40 pro serie de är lösa gasare med flatslide trottel. De är svåra att få tag på beg och går max få upp i 41mm.

Tackar för utförligt svar!

Hur funkade det med vm 44 på gathoj med alla olika varv och belastningar man kör på? Lätt att bestycka och fin gång?

Powerplate, är det den där uppdelningen av inloppet du lagt upp bild på någongång? Ska det vara platta i båda ändar?
Och powerjet, vad är det? Justerbart munstycke? Vad kostar sådant?

Ufo är nog en bra idé. Såg dem på braigasen. Ser inte så avancerade ut. Tänkte om man ska göra själv eller köpa. Eller de är kanske mer avancerade än de ser ut... Antagligen.

Ja, de där tm-fuggarna ja. Såg på bildelsbasen att det står pro på någon och inget om pro på någon annan. Är det olika fuggar? De som inte hette pro satt nog ihop som ett par... Men det var väl de som inte hade utbytbart nålmunstycke? Hur flödar de jämfört med vm40? Men sen skulle jag ju inte ha för stora fuggar heller om jag ville ha kvar lite mellanregister... Fördelen med flatslide för mig är ju att de inte tar lika mycket plats på längden. Förgasarna ska ju sitta mellan framhjul och cylindrarna.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Min tanke är att en hoj behöver ha mycket bättre gaskontroll än en Snöskoter.
Men jag kanske har fel?

Tvåtaktare är ju inte alltid helt enkla att få mjuk gång i på låga throttellyft.

Jadu, jag har ingen aning :näsblod

Tror du att din vm40 var lite sönder eller att den var som den ska? Hade varit intressant att veta.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Vm 44 funkade bra på xr650r 4takt men det blev en hel del special med att skära om trottelskärnng och långtifrån 2takts bestyckning.

Om du ska ha kortast möjliga förgasare och bra gassvar utan att behöva bygga om dem så är det lectron som gäller. Du kan ibland hitta dubbla beg till salu på blocket o ebay. Jag rek då 44mm för de är inte 44mm i venturin utan brar 42mm. De är lättbestyckade genom att de endast går flytta nålen upp o ner samt ställbart powerjetmunstycke i bak insug. Enda nackdel är att man måste köpa nya nålar om man inte träffar rätt på första försöket. Nålarna finns på Lectrons hemsida usa och de är bra att handla av. Ocj jag kan rek relativt rätt nålar raktav.

Annars har jag både mikuni vm 38or och mikuni vm 40mm som är portade till 44 och de har venturiportning så de svarar bra. 44orna har både chokereglage och gasvire och de är i mint kondi.

Registret mellan 38or och 44mm är såklart fördel 38orna om de är omodifierade men sättar man in powerplate på 44mm så är de inte långt efter 38or i bottendrag.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Vm 44 funkade bra på xr650r 4takt men det blev en hel del special med att skära om trottelskärnng och långtifrån 2takts bestyckning.

Om du ska ha kortast möjliga förgasare och bra gassvar utan att behöva bygga om dem så är det lectron som gäller. Du kan ibland hitta dubbla beg till salu på blocket o ebay. Jag rek då 44mm för de är inte 44mm i venturin utan brar 42mm. De är lättbestyckade genom att de endast går flytta nålen upp o ner samt ställbart powerjetmunstycke i bak insug. Enda nackdel är att man måste köpa nya nålar om man inte träffar rätt på första försöket. Nålarna finns på Lectrons hemsida usa och de är bra att handla av. Ocj jag kan rek relativt rätt nålar raktav.

Annars har jag både mikuni vm 38or och mikuni vm 40mm som är portade till 44 och de har venturiportning så de svarar bra. 44orna har både chokereglage och gasvire och de är i mint kondi.

Registret mellan 38or och 44mm är såklart fördel 38orna om de är omodifierade men sättar man in powerplate på 44mm så är de inte långt efter 38or i bottendrag.

Lectron hade suttit väldigt fint :kär Man är ju allt en liten prylbög och Lectron är ju porr. Meeeeen, plånboken säger nä... Jag hade tänkt mig närmre tusingen eller femtonhundra som vm-fuggarna kostar på bildelsbasen :rodnar Men vad vill du ha för en uppsättning av dina fuggar? Måste ju fråga.
 

ALspeed

Ny medlem
Gick med
26 May 2009
Ort
Norra Gotland
Hoj
Just nu: CB 450 -69 lillchopper, CB 450 -70, CB 750 -71 Muscle Machine-projekt, CB 650 cafe, Monark 125 -52, Yamaha RD350-projekt. ESW-Rotax 250 Classicrace-projekt, Yamaha TR1 + ett par till
Hej, det här med förgasare är svårt. Men jag tycker du ska köra med förgasare som är skapligt anpassade till motorn från början! Det här med plåtar eller brickor som delar upp insuget är en bra idé. Jag körde med det i flera år när jag tävlade i superkart och det funkade kanonbra. Jag fick idéen från skotervärlden och gjorde egna plåtar som delade av insuget före trotteln på mitten. Tunn aluplåt på 0,5 mm som jag limmade med epoxi. De gjorde att motorn blev mycket bättre på låga varv och den blev mer lättstartad. Mycket bättre respons på låga varv. Jag gjorde sen likadant på en gammal skoter med ungefär samma motor som du har, en Skidoo 670 på ca 120 hk. Den blev också väldigt mycket bättre på tomgång och låga varv. Så enligt mina erfarenheter är det ett mycket bra och billigt sätt att få en motor med stora förgasare att fungera bra på låga varv.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Lectron hade suttit väldigt fint :kär Man är ju allt en liten prylbög och Lectron är ju porr. Meeeeen, plånboken säger nä... Jag hade tänkt mig närmre tusingen eller femtonhundra som vm-fuggarna kostar på bildelsbasen :rodnar Men vad vill du ha för en uppsättning av dina fuggar? Måste ju fråga.

En Mikuni vm med ufobricka och poweplate är lika vass som Lectron . Enda nackdel vm är mer tunggasad och lite längre samt stor risk isbildning på trottel (vinter)
De vm 40mm frästa till 44 kompletta med gasvire och choke har suttit på en rotax/skidoo 600 och jag testade dem nu i bänk på rotax 800 som har ca 170 hk med dubbelpipor så bestyckningen är inte helt fel för din Av 700.
Enda nackdel med dem är att de är 44mm din skulle funka bättre med 40-42mm iom att det är en hoj.
Priset lär ligga på 1000cc (inte mina)
Jag har vm 38mm också och de går borra till 39,5mm,,de skulle funka stenbra och ge bra vrid men de är igentligen för små oborrade. Jag skulle kunna sälja 2st för 500kr som jag "tror" nålventiler fattas på?

Men jag rek att ringa/maila alla skoterskrotar i första hand och försöka få tag på org vm gasare till din modell.

Jag kan även mäta cc måttet på mikuni tm 40 flatslide brygga för jag har en sådan motor hemma nu (påminn mig om jag glömmer mäta cc) Men som sagt det går bara byta nålarna på dem men o andra sidan brukar det duga och i de flesta fall får man till best utan att byta något förutom munstycken. Jag kan förmodligen fixa fram en tm 40 brygga också till pris under 1000kr och de är i bra skick.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
CC måttet är 130mm mellan förgasarna på mikuni tm40 brygga till Rotaxmotorer 800 ikke ho och ho skidoo. Lynx har den motorn också och de rör ig om 01- 07. Senare motorn som heter 800r i skidoo har bredare cc mått som jag inte har koll på just nu.
Men obs arcticat 800 har förmodligen ett annat cc mått så stämmer inte rotax måttn så kolla tm bryggor från lla ac 800 från ca 01---
Fördelen om man kan få bestyckingen att lira på tm 40 bryggor är att de är lättgasade och rel bra svar. Men om de är kortare i längd är jag osäker på. De finns oftast en hel drös på blocket billigt. Jag brukar porta upp de till 41,5mm i venturin och ca 44mm vid mynning (venturiportat) .De måtten har Lectron 44 så det blir väldigt bra svar då och de flödar då lite bättre än raka 42mm.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Hej, det här med förgasare är svårt. Men jag tycker du ska köra med förgasare som är skapligt anpassade till motorn från början! Det här med plåtar eller brickor som delar upp insuget är en bra idé. Jag körde med det i flera år när jag tävlade i superkart och det funkade kanonbra. Jag fick idéen från skotervärlden och gjorde egna plåtar som delade av insuget före trotteln på mitten. Tunn aluplåt på 0,5 mm som jag limmade med epoxi. De gjorde att motorn blev mycket bättre på låga varv och den blev mer lättstartad. Mycket bättre respons på låga varv. Jag gjorde sen likadant på en gammal skoter med ungefär samma motor som du har, en Skidoo 670 på ca 120 hk. Den blev också väldigt mycket bättre på tomgång och låga varv. Så enligt mina erfarenheter är det ett mycket bra och billigt sätt att få en motor med stora förgasare att fungera bra på låga varv.

Tackar för utförlig info! Då måste jag ju ha sådana plåtar. Hojen kommer ju inte att gå på fullt alltid så kan jag få lite längre register och lite mer körbart på låga varv så är det ju guld.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
En Mikuni vm med ufobricka och poweplate är lika vass som Lectron . Enda nackdel vm är mer tunggasad och lite längre samt stor risk isbildning på trottel (vinter)
De vm 40mm frästa till 44 kompletta med gasvire och choke har suttit på en rotax/skidoo 600 och jag testade dem nu i bänk på rotax 800 som har ca 170 hk med dubbelpipor så bestyckningen är inte helt fel för din Av 700.
Enda nackdel med dem är att de är 44mm din skulle funka bättre med 40-42mm iom att det är en hoj.
Priset lär ligga på 1000cc (inte mina)
Jag har vm 38mm också och de går borra till 39,5mm,,de skulle funka stenbra och ge bra vrid men de är igentligen för små oborrade. Jag skulle kunna sälja 2st för 500kr som jag "tror" nålventiler fattas på?

Men jag rek att ringa/maila alla skoterskrotar i första hand och försöka få tag på org vm gasare till din modell.

Jag kan även mäta cc måttet på mikuni tm 40 flatslide brygga för jag har en sådan motor hemma nu (påminn mig om jag glömmer mäta cc) Men som sagt det går bara byta nålarna på dem men o andra sidan brukar det duga och i de flesta fall får man till best utan att byta något förutom munstycken. Jag kan förmodligen fixa fram en tm 40 brygga också till pris under 1000kr och de är i bra skick.

Hehe, du verkar ha bra koll på sånt här :tummenupp Tackar för all info. Men de där vm40 som är på 44 mm är kanske en bra idé ändå? Om jag stoppar i plattor i dem som delar upp inloppet? 1000cc? Menar du 1000 kronor så vill jag nog gärna köpa dem :)

Isbildning är nog inget problem för mig. Jag bor ju i halland :D Angående cc-mått så har min motor 150 mm i cc-mått. Tm-fuggarna sitter väl ihop och jag måste nog de separerade eftersom jag kanske måste vinkla ihop dem lite. Liiiite trångt mellan ramrören så har jag separata fuggar som inte sitter ihop så blir det nog lättare. Vm-förgasarna är väldigt lockande ändå :)

Men du tror att de förgasarna skulle fungera bra över hela registret?
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Nu har jag fått tag på en stötdämpare som hör ihop med svingen och länkaget, nämligen från en Aprilia rsv. Tack för det herr Fettsnok :tummenupp

Inpassning pågår... Håller just nu på med att tillverka fästen till dämpare samt till reaktionsstaget i länkaget. Mycket pappmallar blir det. Eller vad tycker pappmallarnas mästare Kawa-Arnold? :) Jag har aldrig hållt på med mallar i någon större utsträckning, men nu inser jag att det sparar mycket jobb...

Dämparen är inte i centrum, men det ska den inte vara heller. Sitter sådär på rsv.

20140928_213608_20140928_221208.jpg

20140928_213618_20140928_221221.jpg

20140928_213633_20140928_221234.jpg

20140928_215434_20140928_221252.jpg
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Hehe, du verkar ha bra koll på sånt här :tummenupp Tackar för all info. Men de där vm40 som är på 44 mm är kanske en bra idé ändå? Om jag stoppar i plattor i dem som delar upp inloppet? 1000cc? Menar du 1000 kronor så vill jag nog gärna köpa dem :)

Isbildning är nog inget problem för mig. Jag bor ju i halland :D Angående cc-mått så har min motor 150 mm i cc-mått. Tm-fuggarna sitter väl ihop och jag måste nog de separerade eftersom jag kanske måste vinkla ihop dem lite. Liiiite trångt mellan ramrören så har jag separata fuggar som inte sitter ihop så blir det nog lättare. Vm-förgasarna är väldigt lockande ändå :)

Men du tror att de förgasarna skulle fungera bra över hela registret?

Vm 44orna skulle funka bra i hela registret men de skulle tappa ca 4hk från tomg till 6500-7000varv. Med powerplate/ avdelningsplatta blir de rappare i gassvaret men man tappar forfarande lika mycket på lägre varv sålänge man slår över halv gas. 1000kr kostar de annars.

Bäst vore om en tm 40 brygga skulle passa för de behöver inte byggas om inv för att få bra svar och bra register, jag tror faktiskt de skulle funka utan att byta trottelnål ens. Kolla blocket i första hand och fråga om cc måttet.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Vm 44orna skulle funka bra i hela registret men de skulle tappa ca 4hk från tomg till 6500-7000varv. Med powerplate/ avdelningsplatta blir de rappare i gassvaret men man tappar forfarande lika mycket på lägre varv sålänge man slår över halv gas. 1000kr kostar de annars.

Bäst vore om en tm 40 brygga skulle passa för de behöver inte byggas om inv för att få bra svar och bra register, jag tror faktiskt de skulle funka utan att byta trottelnål ens. Kolla blocket i första hand och fråga om cc måttet.

Såg nu att tm40 är 16 mm kortare än vm40. Keihin pwk39 är ytterligare 9 mm kortare, så totalt skiljer 25 mm mellan vm40 och pwk39. Inte helt oviktigt eftersom mina förgasare pekar framåt och jag måste få plats med en vettig luftburk bakom framhjulet :näsblod

Har mailat runt lite på tm40, men alla som svarat säger ca 130 mm (127 hos någon) i cc-mått så det går ju inte. Är det meckigt som fan att bredda? "Bara" lite rör och slangar ju :rolleyes: Och trottellänkaget...

Har du koll på Keihin PWK39? Går de att :borra? Skulle kanske prova dem ändå...
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Min tanke är att en hoj behöver ha mycket bättre gaskontroll än en Snöskoter.
Men jag kanske har fel?

Tvåtaktare är ju inte alltid helt enkla att få mjuk gång i på låga throttellyft.

Den PWK:n du har, är det en sådan som har runt lock? Där locket ser ut att tillhöra en rundtrottelfugge, men det är en flat slid i? Eller D-formad slid.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Såg nu att tm40 är 16 mm kortare än vm40. Keihin pwk39 är ytterligare 9 mm kortare, så totalt skiljer 25 mm mellan vm40 och pwk39. Inte helt oviktigt eftersom mina förgasare pekar framåt och jag måste få plats med en vettig luftburk bakom framhjulet :näsblod

Har mailat runt lite på tm40, men alla som svarat säger ca 130 mm (127 hos någon) i cc-mått så det går ju inte. Är det meckigt som fan att bredda? "Bara" lite rör och slangar ju :rolleyes: Och trottellänkaget...

Har du koll på Keihin PWK39? Går de att :borra? Skulle kanske prova dem ändå...

Köp inte en pwk för den lär du få ändra trottelskärning /nålmunstycke/nål/flotörnålstorlek = dyrt och väldigt omständigt. De är inte anpassade för ditt borr och effekt "skotermotor"
Jag kan försöka hitta cc måttet skidoo och Lynx r 800a men det kan vara vårt att få fram fuggar till dem för det kom insprut i samma i veva.
Men jag kan inte fixa fram cc måttet till arcticat 800or. Att bredda en tm brygga är plättlätt för dig men väldigt svårt för gemene man. Det är som du säger förlänga gasaxel oh bränslerör no big deal (för dig).

Om du vill köpa tm brygga så kan jag förmodligen fixa dessa och det blir garanterat under 1000kr. De har suttit på rotax 800 01-- som ger 130-134hk i bänk så det blir nog ganska bra bestyckning som grund i din maskin.

Jag rek i slutänden Tm 40 brygga med andra ord. Lectron är nog kortast vill du ha måttet så skrik. Nackdel Lectron är att de är gjorda för dragrace så det är ganska svårt att få till hela reg optimalt. Jag kör vissligen dem på min familjeskoter/dragracer och de funkar nu även till grillturen, men det var inte lätt an jag lova!!
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Skidoo R800 har samma cc mått på fuggarna de har modifierat insugen i cc mått istället för att passa de bredare blocken.

Här har du en Blocket annons där en 09as tm brygga säljs för 1100kr ev prutbar såklart ,,de är ett bra köp!!http://www.blocket.se/vi/56185676.htm

Men kolla vilket cc mått Arcticat f7 och f8 har ,,ja alla ac 800a modeller med förgasare duger från typ 03-
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top