Kawa-Arnold
Ny medlem
Fredagsmys = smida till en livmoder i stål trycka dit pipan
Blir ju hur bra som helst...
Blir ju hur bra som helst...
Tror du har rätt där. Efter att ha pratat meden del skoterfolk så verkar förgasarstorleken göra enorm skillnad på låg och mellanregister. Original sitter där 40 mm fuggar och mina pipmått kommer från spi trimpipor. Tror de heter spi iallafall
Avstämda för några hundra varv mer än original. 500 varv högre eller nåt.
Har tänkt sätta i såna där avdelare i förgasarna för att få upp gashastigheten upp till halv trottelöppning.
Jag skulle ju kunna köpa vm 40 fuggar och borra upp till 42 mm. Så kanske det blir jättebra Hade lite konversation med dysse med häxpipan och han tyckte att originalförgasarna räcker rätt långt, även när msn kör med trimpipor och portning. Tar man upp för mycket så försvinner massor med ös i mellanregistret. Vad är dina erfarenheter av vm40 när det kommer till att fungera vettigt på fler varv än fullt? Nikel hade ju bekymmer men det var kanske något trasigt? Brukar de fungera bra? De är ju billiga Och så i med ufo-brickor eller nåt. Vad tror du?
Jag har kört nästan alla förgasare på marknaden ,även vm 44mm på enstånka 650 4takt. Mikuni vm serien är en urgammal konstruktion men fortfarande en av de bästa fuggarna på marknaden för 2takt.
Fördelarna är
1. Billiga munstycken och allt är bytbart i dem.
2.De går borra upp mycket.
3.De går få dem rappast i gassvar av alla förekommande förgasare på marknaden om man sätter in powerplate och ufo brickor under trottel.
Jag kör nu Lectron 44mm borrade till 46mm som ska vara de värsta rappaste gasarna på marknaden (påstås det) men jag kan säga att mikuni vm 44orna jag körde innan var rappare i svaret.
Både vm gasarna jag körde och Lectronarna har jag byggt powerwing på och vm gasarna hade ufo brickor i trottlarna samt bägge gasarna har powerjet extra munstycke fullt ställbart utifrån.
Bra i gasen har ufobrickor hemma till vm gasare
Andra bra mikuni är Tm 40 pro serie de är lösa gasare med flatslide trottel. De är svåra att få tag på beg och går max få upp i 41mm.
Min tanke är att en hoj behöver ha mycket bättre gaskontroll än en Snöskoter.
Men jag kanske har fel?
Tvåtaktare är ju inte alltid helt enkla att få mjuk gång i på låga throttellyft.
Vm 44 funkade bra på xr650r 4takt men det blev en hel del special med att skära om trottelskärnng och långtifrån 2takts bestyckning.
Om du ska ha kortast möjliga förgasare och bra gassvar utan att behöva bygga om dem så är det lectron som gäller. Du kan ibland hitta dubbla beg till salu på blocket o ebay. Jag rek då 44mm för de är inte 44mm i venturin utan brar 42mm. De är lättbestyckade genom att de endast går flytta nålen upp o ner samt ställbart powerjetmunstycke i bak insug. Enda nackdel är att man måste köpa nya nålar om man inte träffar rätt på första försöket. Nålarna finns på Lectrons hemsida usa och de är bra att handla av. Ocj jag kan rek relativt rätt nålar raktav.
Annars har jag både mikuni vm 38or och mikuni vm 40mm som är portade till 44 och de har venturiportning så de svarar bra. 44orna har både chokereglage och gasvire och de är i mint kondi.
Registret mellan 38or och 44mm är såklart fördel 38orna om de är omodifierade men sättar man in powerplate på 44mm så är de inte långt efter 38or i bottendrag.
Lectron hade suttit väldigt fint Man är ju allt en liten prylbög och Lectron är ju porr. Meeeeen, plånboken säger nä... Jag hade tänkt mig närmre tusingen eller femtonhundra som vm-fuggarna kostar på bildelsbasen Men vad vill du ha för en uppsättning av dina fuggar? Måste ju fråga.
Hej, det här med förgasare är svårt. Men jag tycker du ska köra med förgasare som är skapligt anpassade till motorn från början! Det här med plåtar eller brickor som delar upp insuget är en bra idé. Jag körde med det i flera år när jag tävlade i superkart och det funkade kanonbra. Jag fick idéen från skotervärlden och gjorde egna plåtar som delade av insuget före trotteln på mitten. Tunn aluplåt på 0,5 mm som jag limmade med epoxi. De gjorde att motorn blev mycket bättre på låga varv och den blev mer lättstartad. Mycket bättre respons på låga varv. Jag gjorde sen likadant på en gammal skoter med ungefär samma motor som du har, en Skidoo 670 på ca 120 hk. Den blev också väldigt mycket bättre på tomgång och låga varv. Så enligt mina erfarenheter är det ett mycket bra och billigt sätt att få en motor med stora förgasare att fungera bra på låga varv.
En Mikuni vm med ufobricka och poweplate är lika vass som Lectron . Enda nackdel vm är mer tunggasad och lite längre samt stor risk isbildning på trottel (vinter)
De vm 40mm frästa till 44 kompletta med gasvire och choke har suttit på en rotax/skidoo 600 och jag testade dem nu i bänk på rotax 800 som har ca 170 hk med dubbelpipor så bestyckningen är inte helt fel för din Av 700.
Enda nackdel med dem är att de är 44mm din skulle funka bättre med 40-42mm iom att det är en hoj.
Priset lär ligga på 1000cc (inte mina)
Jag har vm 38mm också och de går borra till 39,5mm,,de skulle funka stenbra och ge bra vrid men de är igentligen för små oborrade. Jag skulle kunna sälja 2st för 500kr som jag "tror" nålventiler fattas på?
Men jag rek att ringa/maila alla skoterskrotar i första hand och försöka få tag på org vm gasare till din modell.
Jag kan även mäta cc måttet på mikuni tm 40 flatslide brygga för jag har en sådan motor hemma nu (påminn mig om jag glömmer mäta cc) Men som sagt det går bara byta nålarna på dem men o andra sidan brukar det duga och i de flesta fall får man till best utan att byta något förutom munstycken. Jag kan förmodligen fixa fram en tm 40 brygga också till pris under 1000kr och de är i bra skick.
Hehe, du verkar ha bra koll på sånt här Tackar för all info. Men de där vm40 som är på 44 mm är kanske en bra idé ändå? Om jag stoppar i plattor i dem som delar upp inloppet? 1000cc? Menar du 1000 kronor så vill jag nog gärna köpa dem
Isbildning är nog inget problem för mig. Jag bor ju i halland Angående cc-mått så har min motor 150 mm i cc-mått. Tm-fuggarna sitter väl ihop och jag måste nog de separerade eftersom jag kanske måste vinkla ihop dem lite. Liiiite trångt mellan ramrören så har jag separata fuggar som inte sitter ihop så blir det nog lättare. Vm-förgasarna är väldigt lockande ändå
Men du tror att de förgasarna skulle fungera bra över hela registret?
Vm 44orna skulle funka bra i hela registret men de skulle tappa ca 4hk från tomg till 6500-7000varv. Med powerplate/ avdelningsplatta blir de rappare i gassvaret men man tappar forfarande lika mycket på lägre varv sålänge man slår över halv gas. 1000kr kostar de annars.
Bäst vore om en tm 40 brygga skulle passa för de behöver inte byggas om inv för att få bra svar och bra register, jag tror faktiskt de skulle funka utan att byta trottelnål ens. Kolla blocket i första hand och fråga om cc måttet.
Min tanke är att en hoj behöver ha mycket bättre gaskontroll än en Snöskoter.
Men jag kanske har fel?
Tvåtaktare är ju inte alltid helt enkla att få mjuk gång i på låga throttellyft.
Såg nu att tm40 är 16 mm kortare än vm40. Keihin pwk39 är ytterligare 9 mm kortare, så totalt skiljer 25 mm mellan vm40 och pwk39. Inte helt oviktigt eftersom mina förgasare pekar framåt och jag måste få plats med en vettig luftburk bakom framhjulet
Har mailat runt lite på tm40, men alla som svarat säger ca 130 mm (127 hos någon) i cc-mått så det går ju inte. Är det meckigt som fan att bredda? "Bara" lite rör och slangar ju Och trottellänkaget...
Har du koll på Keihin PWK39? Går de att :borra? Skulle kanske prova dem ändå...
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |
|
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0
Foto: Creativeflipp Gotl... |