Amatörbygge med 700 cc Arctic cat TVÅtakts twin

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
"It's made with real live Klotz 2 stroke oil with high-octane fragrance." står det. Googlar man på Klotz olja så verkar den lukta gott :hihi



Jag ska blanda olja i tanken. Det sitter en oljepump i framkant på denna motorn, och doseringen styrs med vajer från gasen. Meeeen, den sägs kunna krångla ibland och jag vill inte riskera det. Så jag kommer att blanda i tanken.


Obs om du ska blanda i tank så måste du oljefylla pumphuset där oljepumpen drivs ifrån. Jag har inte kollat sprängskiss på din motor men i 9 av 10 fall så drivs oljepumpen och vattenpumpen från ett plastdrev på vevaxeln. När man kör separatsmörjning så fylls detta hålrum i mitten bocket så drevet badar i olja så det måste efterliknas.
Åtgärden är enkel,,,ta bort oljepumpen o ersätt med hemmagjort lock med en nippel igenom så man kan pumpa in olja med oljepumpkanna. Man måste ha avluftning från detta drevhus högre upp så man kan få i oljan lätt. När man fyllt olja så pluggar man slangarna. Håll koll på nivån i detta drevhus för ibland kan det läka olja in till vevhusen så den blir tom på någ timme. I de flesta fall ligger oljan kvar i flera tim och häll med fördel i rak 30w olja för den tar sig inte förbi vevhustätningar lika fort.

Men jag rek faktiskt köra org oljepump för det är sista prylen som lägger av på en skoter. En fördel med pump är mindre oljeförbrukning,,ställ den så maskinen drar 2% i genomsnitt för då ger den ca 3,5-4% på full mutter. Om du blandar i tank och ska varva 9000v så kräver kolvhastigheten 4%. varvar du 8000v duger 3%.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Jag tror att vi diskuterat det tidigare, men för säkerhets skull: Oljeledningen går väl till förgasaren och blandas med bränsleblandningen där?

Japp, oljeledningarna går till förgasarna.

Obs om du ska blanda i tank så måste du oljefylla pumphuset där oljepumpen drivs ifrån. Jag har inte kollat sprängskiss på din motor men i 9 av 10 fall så drivs oljepumpen och vattenpumpen från ett plastdrev på vevaxeln. När man kör separatsmörjning så fylls detta hålrum i mitten bocket så drevet badar i olja så det måste efterliknas.
Åtgärden är enkel,,,ta bort oljepumpen o ersätt med hemmagjort lock med en nippel igenom så man kan pumpa in olja med oljepumpkanna. Man måste ha avluftning från detta drevhus högre upp så man kan få i oljan lätt. När man fyllt olja så pluggar man slangarna. Håll koll på nivån i detta drevhus för ibland kan det läka olja in till vevhusen så den blir tom på någ timme. I de flesta fall ligger oljan kvar i flera tim och häll med fördel i rak 30w olja för den tar sig inte förbi vevhustätningar lika fort.

Men jag rek faktiskt köra org oljepump för det är sista prylen som lägger av på en skoter. En fördel med pump är mindre oljeförbrukning,,ställ den så maskinen drar 2% i genomsnitt för då ger den ca 3,5-4% på full mutter. Om du blandar i tank och ska varva 9000v så kräver kolvhastigheten 4%. varvar du 8000v duger 3%.

Aha, tack för infon. Men då ska jag kanske ta och köra med originalpumpen ändå... Hur vet jag att den får t.ex. 4%? Hur ställer jag in det? Där sitter ju bara en arm, och vajern till den sitter väl ihop med gasvajern längre upp. Känns svårt att få till, men det är kanske bara jag?
Förresten, du som kan TM-fuggar, var ska oljeslangarna sitta på dem?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Japp, oljeledningarna går till förgasarna.



Aha, tack för infon. Men då ska jag kanske ta och köra med originalpumpen ändå... Hur vet jag att den får t.ex. 4%? Hur ställer jag in det? Där sitter ju bara en arm, och vajern till den sitter väl ihop med gasvajern längre upp. Känns svårt att få till, men det är kanske bara jag?
Förresten, du som kan TM-fuggar, var ska oljeslangarna sitta på dem?

För att få oljepumpen att funka så köper du en dubbelgasvajer från ex skidoo rave 800 02", finns billiga på Duells återförsäljare ex locknersbilochmc. Då får du en dubbelvajer till fuggarna samt en vajer till som går till pumpen. Ställ först pumpen så den ger max på utslaget på armen vid full gas. Håll koll på oljeförbrukningen under några timmar och är den runt 2% vid bankörning är det ok. Det kan ev bli så att du alltid måste ha pumpen max påställd för en hoj går så lätt Jämfört med skoter. Jag menar att 90kmt fart på hojen kräver endast 10mm trottellyft medans en skoter som går svintungt behöver 30mm trottellyft för samma fart vilket ger bet mer olja vs varvtalet. Det kan helt enkelt bli för lite utslag på oljepumparmen när man kör skotermotor i hojchassi vid moderata hastigheter,,full mutter och tomg lär funka bra men resten blir nog för snålt med olja!

Nu när jag skrivit detta så rek jag inte alls köra org oljepump för det blir ju rent omöjligt att få rätt oljeblandning på en hoj hur än man ställer in den(kvack) Den är ju anpassad för tungt gående skoter!!

Oljemunstyckena sitter i de flesta fall på den årg du har i insug efter förgasare mot cylinder på AC. På skidoo sitter de i blocket dumt nog. Bästa inblandning för olja är direkt i bensinpump före förgasare som de flesta Yamaha har. Man köper då en bensipump från en Yamaha srx 700 eller annan yamma så sitter det nipplar in på pumpen. Men som sagt skit i oljepumpen i ditt hojfall!
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Jag hade absolut testat att behålla oljepumpen, men för säkerhets skull blandat i en skvätt i bensinen också initialt tills man ser hur mycket det går åt ur oljetanken jämfört med bensintanken. Jag körde en RD350 som jag trimmade ganska hårt utan oljepump just för att jag inte vågade lita på den. Men det var ett sabla blaskande med olja och mätrör varenda gång man tankade, samtidigt som det gick åt onödigt mycket av den varan eftersom jag alltid blandade som om jag skulle köra fullgas för att vara på säkra sidan när jag väl körde fullgas.

Blanda 2% i tanken och låt pumpen sitta kvar samt fyll oljetanken proppfull. Kör sedan några tankar (bensin) och räkna hur mycket olja det gått åt i förhållande till soppa ur oljetanken. Sedan kan du ju justera oljepump och eventuellt inse att pumpen inte duger, eller så duger den bra och då är allt frid och fröjd.
 

J Lilja

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2013
Ort
Salem
Hoj
1982 GSX 1100e
Jahapp ja, nu var det gjutet och klart. Jag håller er väl på sträckbänken med ett kort på när formen sandfylldes i väntan på att smältdegeln skulle bli varm.



Och resultatet då? Bättre än sist men tyvärr inte bra, det är nog bara att inse att jag inte kan gjuta såpass avancerade på det här viset. Den tjocka galveln blev ok till skillnad från sist då botten fes ihop men bultcirkeln fylls inte ut helt innan aluminiumen hunnit stelnat.:(





Det skulle kanske gå rädda genom att manuellfräsa en bultcirkel och svetsa ihop med bottendelen, ett annat alternativ är att kapa ur den del av bultcirkeln som är bra från den första gjutningen och passa in där det blev skit på denna.



Hur som helst tror jag inte det är lönt att göra några fler försök utan att först bygga en rigg för att förvärma gjutsanden till ett par tre hundra grader, och det är inget jag ger mig på då jag knappt har tid med de projekt jag redan håller på med.



Där har ni förresten en bild på gjutaren innan han hoppade i duschen, pga ljuset syns det inte hur jäkla skitig jag var i plytet trots att jag hade skyddsvisir när jag gjöt. Inte konstigt att gjutare hade en livslängd på 40 år eller nåt sånt på tiden innan friskluftsmaskerna uppfanns...:näsblod

Jag skickar ner båda husen till dig Lars så får du se om du tror det är något att rädda eller inte, annars får du väl gräva ner dom i rabatten eller nåt. Ifall du försöker dig på att använda dom bör du värmebehandla dom i 175°C i köksugnen över natten innan du bearbetar dom.

Sorry att det inte blev bättre.

lite sent nu, men jag tycker att det saknas en väsentlig del! Ett stigarrör, ska vara placerat högst upp på detaljen så att all luft kan komma ut och du kan se när formen är fylld.
 
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Det sitter faktiskt tre stigarrör i styrofoam på biten om du kolalr noga, däremot funkar dom inte jättebra i lost foam-gjutning då det bara kan ventilera genom dom när aluminiumen smält all styrofoam.
 

Holmquin

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
2002, KTM 400 EXC (540cc)
Jag har faktiskt beställt ett sådant där ljus :D Ska vara på väg. Det är inte i glasburk längre utan istället i en najs plåtburk, men med precis samma innehåll som i glasburken. Ska bli intressant att lukta på ljuset :hihi



Hör av dig om det luktar gott!
Jag kan få ståpäls om nån åker förbi med klassist Castrol TTS 2-taks olja :banana. Den finns nog inte längre och alla moppar har katalysator. Hur skall nästa generation någonsin förstå kärlek!!!!!?? :(
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Tackar för svaren angående oljepump. RD350-pumpen är ju anpassad för en motorcykel så den doserar väl hyfsat rätt på alla olika trottellyft, men pumpen på min motor är ju för en skotermotor som, som Boost3 skriver, ofta går med mycket högre trottelöppningar än man behöver på en lättrullande motorcykel. Så jag misstänker också lite doseringsproblem när man tar motorn utanför det den är gjord för.

Jag skippar nog pumpen ändå och blandar i soppan. Detta är ju ingen touringhoj så jag tror att de flesta tankningarna kan göras med färdigblandad soppa från jeepdunk hemma i garaget :hihi Och sen en flaska olja med i något fack på hojen om jag skulle behöva tanka ute någonstans.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Hör av dig om det luktar gott!
Jag kan få ståpäls om nån åker förbi med klassist Castrol TTS 2-taks olja :banana. Den finns nog inte längre och alla moppar har katalysator. Hur skall nästa generation någonsin förstå kärlek!!!!!?? :(

Japp, det gör jag :)
Haha, nä, de kommer aldrig att förstå sig på det där med tvåtaktsdoft. Nästa generation tycker nog att det är kärlek att pumpgasa. Det är så alla häromkring kör med sina mopeder. Inte fan går det fortare för det :D
 

Holmquin

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
2002, KTM 400 EXC (540cc)
Jag funderar på att skaffa något 2-taktigt innan det inte går längre. Nostalgi, doft och ljud.

Inte för att jag gillar Vespor, men har funderat på att göra något med en Vespa PX 200. Världens tönt-hoj, MEN(!) om man fixar big bore (230cc), portar (insug, vevhus m.m), ordentlig fugge, lättar vev, bra avgas, slipar o grejar och gör något åt utseendet kan det bli lite moto-cross ljud över det och något man kan ta ner på stan. O så doften.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Jag funderar på att skaffa något 2-taktigt innan det inte går längre. Nostalgi, doft och ljud.

Inte för att jag gillar Vespor, men har funderat på att göra något med en Vespa PX 200. Världens tönt-hoj, MEN(!) om man fixar big bore (230cc), portar (insug, vevhus m.m), ordentlig fugge, lättar vev, bra avgas, slipar o grejar och gör något åt utseendet kan det bli lite moto-cross ljud över det och något man kan ta ner på stan. O så doften.


:hihi

Ska den vara Rosa med :tungan


Nä men kör på.
Tvåtakt är aldrig fel :tummenupp
 

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Liknande ditt bygge!?

 
Last edited:

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Liknande ditt bygge!?

Ja, något liknande, förutom att han kör med Harleylåda om jag minns rätt. Och dubbla bakstöttor men det beror på att piporna går genom svingen. Jaja. Fräsigt bygge hur som helst. Dessutom har han kommit myyycket längre än jag har gjort... :hihi
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Lite nerplockad igen. Ska bygga fästet i ramen för hundbenet och det är lättare att komma åt så här.

Snart dags att köpa ny slagghacka till min rörtrådssvets? :D

20141026_214854.jpg

20141026_214921.jpg

20141014_214402.jpg
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
har funderat på att göra något med en Vespa PX 200
Långt ute i OT-land: Som transportmedel till och från studier köptes 1969 en ny 200 cc Vespa Rally, orange och ful som stryk. Men ganska rolig, gjorde bortåt 120 och om man gasade gick det att powerslajda den genom nästan hela upp- och nerfarterna till Älvsborgsbron, vackert cirkulära kurvor med radie kring 50-75 meter. Vespan blev tyvärr snart stulen, ersattes med en Kawa 500 trepip som inte ens den värsta idiot skulle komma på tanken att försöka sladda med.
 

J Lilja

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2013
Ort
Salem
Hoj
1982 GSX 1100e
Det sitter faktiskt tre stigarrör i styrofoam på biten om du kolalr noga, däremot funkar dom inte jättebra i lost foam-gjutning då det bara kan ventilera genom dom när aluminiumen smält all styrofoam.

OK då är jag med, tyckte att dom såg så låga ut och att det var del av skruvtornen! :tummenupp
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Jag funderar på att skaffa något 2-taktigt innan det inte går längre. Nostalgi, doft och ljud.

Inte för att jag gillar Vespor, men har funderat på att göra något med en Vespa PX 200. Världens tönt-hoj, MEN(!) om man fixar big bore (230cc), portar (insug, vevhus m.m), ordentlig fugge, lättar vev, bra avgas, slipar o grejar och gör något åt utseendet kan det bli lite moto-cross ljud över det och något man kan ta ner på stan. O så doften.
Någonting sånt här?
2380073297_fa717b7957.jpg
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top