"It's made with real live Klotz 2 stroke oil with high-octane fragrance." står det. Googlar man på Klotz olja så verkar den lukta gott
Jag ska blanda olja i tanken. Det sitter en oljepump i framkant på denna motorn, och doseringen styrs med vajer från gasen. Meeeen, den sägs kunna krångla ibland och jag vill inte riskera det. Så jag kommer att blanda i tanken.
Obs om du ska blanda i tank så måste du oljefylla pumphuset där oljepumpen drivs ifrån. Jag har inte kollat sprängskiss på din motor men i 9 av 10 fall så drivs oljepumpen och vattenpumpen från ett plastdrev på vevaxeln. När man kör separatsmörjning så fylls detta hålrum i mitten bocket så drevet badar i olja så det måste efterliknas.
Åtgärden är enkel,,,ta bort oljepumpen o ersätt med hemmagjort lock med en nippel igenom så man kan pumpa in olja med oljepumpkanna. Man måste ha avluftning från detta drevhus högre upp så man kan få i oljan lätt. När man fyllt olja så pluggar man slangarna. Håll koll på nivån i detta drevhus för ibland kan det läka olja in till vevhusen så den blir tom på någ timme. I de flesta fall ligger oljan kvar i flera tim och häll med fördel i rak 30w olja för den tar sig inte förbi vevhustätningar lika fort.
Men jag rek faktiskt köra org oljepump för det är sista prylen som lägger av på en skoter. En fördel med pump är mindre oljeförbrukning,,ställ den så maskinen drar 2% i genomsnitt för då ger den ca 3,5-4% på full mutter. Om du blandar i tank och ska varva 9000v så kräver kolvhastigheten 4%. varvar du 8000v duger 3%.