Jag startade en tråd ang instick stinger på snomobile för jag misstänkte de hade mer kunnande i ärendet.
Intressantaste inlägget hitintills är enligt AAEN som är bland det största o bästa piptillverkarna så halverar man ljudet ut ur stinger om man drar den ända till mitten mage. Olav Aaen (norsk) menar att där i mitten på mage är avgastrycket som lägst därför ska man dra stingern ända dit. Olav Aaen har tillverkat trimpipor sedan 1978 !! Jag äger ett trippelset Aaen men de har inte instick stinger men o andra sidan är det dragrace rör så då bryr man sig inte om ljud.
Skidoo har tydligen även koll på instick vs tystare gång.
Håll koll på denna länk men jag lyckades inte länka direkt in i tråden så klicka tekniksidan o leta efter "tystare avgas".
http://www.snowmobile.se/index.php/forum
Olav har ett grundläggande fel i sin fysiska förklaring, trycket är som högst där hastigheten är som lägst, dvs i bellyn. Bernoullis ekvation är ungefär första kapitlet om man läser strömning. Kort sagt, det har inget med diametern att göra.
Det som händer är att man skapar två kvartsvågsljuddämpare inne i expansionskammaren. Sticker du in stingern 300 mm i kammaren så superponeras ljudvågor med längden 4*300 mm = 1.2 m till ett minimum. Den andra blir längden från kolven till stingerstart. Säg exempelvis 1m så blir den andra dämparen ideal för ljudvågor med längden 4 m.
Även multiplar av dessa längder funkar.
Bara att räkna om till frekvenser via ljudhastigheten.
Jag ser två alternativ för val av start på stingern, det ena är att ta ut den en tredjedel från slutet av kammaren så får man idealt avstånd mellan frekvenserna.
Alternativ 2 är att man väljer vilken frekvens man helst önskar dämpa. Säg tex att tävlingsreglementet mäter ljudet vid 6000 rpm, då vill man minimera frekvensen 100 Hz.
EDIT:
Läste länken nu och Olav har rätt men du boost blandar ihop ljudtryck med avgastryck. Ljuddtrycket minimeras som Olav sa, och som jag förklarade fysiskt ovan.