Android vs iPhone

Status
Ej öppen för fler svar.

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
KTM 790 AdvR
Då sitter man själv där... Vad ska man köpa?
Sitter idag med en HTC Desire HD som jag har rootat och kör custom roms och moddade standard roms.

Hoppa till Ihopne... Kul att testa?
Android... Nya Google luren kanske?

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Hmm, ja alltså, jag är definitivt inte den som måste ha det senaste bara-för-att.
Utan någon som håller ett tag, det känns som det varit lite stiltje på nalle-marknaden den senaste tiden (?).

Man kan ju få en rätt bra deal på S2an idag, så det kanske får bli en sån.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Hmm, ja alltså, jag är definitivt inte den som måste ha det senaste bara-för-att.
Utan någon som håller ett tag, det känns som det varit lite stiltje på nalle-marknaden den senaste tiden (?).

Man kan ju få en rätt bra deal på S2an idag, så det kanske får bli en sån.

Den lär hålla ett bra tag framåt och det finns så många ute på marknaden, att underlaget för specialgrejer (moddade kernels osv) är stort. Jag köpte en själv nyligen, 1mån begagnad med tillbehör, garantier m.m. för två och ett halvt. Helt ok pris :)

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Mjoo så är det nog.
I mitt fall så kommer jag nog handla den via Halebop och deras erbjudande. 245 :-/mån och 1000 fria minuter osv.

Kanske skulle ta en vit bara för att reta nån. :hihi

MatteKholm

Stolt tröjjjjbärare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
--VTR--
Kläm på en nexus innan du köper en s2! Stor skillnad i upplösning på skärmarna, s2 känns som en leksak i jämförelse. :) Fast den är nog rätt prisvärd, om man står ut med skärmen.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Kläm på en nexus innan du köper en s2! Stor skillnad i upplösning på skärmarna, s2 känns som en leksak i jämförelse. :) Fast den är nog rätt prisvärd, om man står ut med skärmen.

"Står ut med skärmen"?

Det är möjligt att vissa upplever Nexusskärmen som bättre (andra gillar inte "pen tile" mönstret på pixlarna)

Men S2 har också en av marknadens bästa skärmar, varför skulle man inte "stå ut med" den?

Faktum är att jag inte har sett någon som har klagat på S2 skärmen, prylportalen säger så här:

"Å denna skärm!
På föregångaren var skärmen riktigt bra men jag tyckte att färgerna kändes aningen för ”konstgjorda”, lite för starka helt enkelt. Den känslan är inte lika med Galaxy S2 och den infinner sig inte alls i filmsammanhang. Faktum är att jag för mer eller mindre första gången faktiskt kan finna njutning i att se det senaste avsnittet av Dexter eller Fringe på tunnelbanan. Färgerna är levande utan att vara överdrivna, skärpan är kristallklar, det svarta är verkligen svart, det vita är verkligen vitt och betraktningsvinkeln är i det närmaste oändlig. Den stora och skarpa skärmen kommer även väl tillhands när man surfar. Det är relativt lätt att få en överblick samtidigt som man fortfarande kan läsa texten. Webbläsaren är snabb och webbklipp spelas upp utan problem."

Längre ner under frågor och svar:

"Frågor & svar

Har Galaxy S2 markadens bästa skärm?
Även om det till viss del är en smakfråga så är det inte många konkurrenter som kommer i närheten av Galaxy S2:ans Super Amoled Plus-skärm. Att Samsung lyckas göra en ännu bättre skärm än den som satt på föregångaren är en bedrift."

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag menade upplösningen, s2 har bara 480 * 854, nexusen 1280 * 720. Det märks.

Fast upplösning är verkligen inte allt på en sån liten skärm, även tidningen Mobil gillar skärmen:

http://www.mobil.se/nyheter/testrapport-samsung-galaxy-s2-1.468228.html

Dom skrev under rubriken "En skärm att dö för"

"Att Samsung kan göra bra mobilskärmar vet vi redan. Men att de kan göra så här bra skärmar överraskade till och med mig. På föregångaren var skärmen riktigt bra men jag tyckte att färgerna kändes aningen för ”konstgjorda”, lite för starka helt enkelt. Den känslan är inte lika med Galaxy S2 och den infinner sig inte alls i filmsammanhang.

Färgerna är levande utan att vara överdrivna, skärpan är kristallklar, det svarta är verkligen svart, det vita är verkligen vitt och betraktningsvinkeln är i det närmaste oändlig."

Så den ÄR inte dålig, alls, faktiskt.

MatteKholm

Stolt tröjjjjbärare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
--VTR--
Klart den inte är dålig, men i mitt tycke är den högre upplösningen värt mycket. Läser du lite nyare tester, tex swedroids test av nexusen, säger dom att det är den bästa skärmen hittils, jämte Note's skärm.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Klart den inte är dålig, men i mitt tycke är den högre upplösningen värt mycket. Läser du lite nyare tester, tex swedroids test av nexusen, säger dom att det är den bästa skärmen hittils, jämte Note's skärm.

Dom säger även att "trots den höga upplösningen är inte nackdelarna med pentile mönstret helt borta"

samt att S2 har betydligt bättre ljusstyrka.

Utan tvekan är ju nexusen top of the line, men man betalar för det också, både genom priset och genom vissa nackdelar, till exempel dyker inte nexusen upp som "USB mass storage device" på grund av sin annorlunda formatering av det inbyggda minnet och avsaknaden av SD kortplats som gör att den inte går att expandera.

Bland fördelarna kan man säga att den kommer alltid att vara fört med uppdateringarna tack vare den rena androidversionen, bland nackdelarna, dom rena androidversionerna kan kännas något tråkiga.

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Just ren upplösning är inget jag värdesätter jättehögt, kan inte påstå att jag kikar speciellt mycket på film osv. på mobilen.
Även fast det såklart kan vara trevligt med überskarp skärm såsom på Nexusen.

Jag fattar inte varför dom inte har gjort en SD-kortplats på Nexusen, känns jäkligt Äpple att bygga in minne som ej kan expanderas.

Nåväl, jag ska nog klämma på en Nexus och se hur den verkar vara innan något beslut tas.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Jag har en S2:a och funderar på en.Nexus. Jag läste någon jämförelserecension som visade att färger i bilder o video var onödigt färgglada, nexus laddar inte appar lika fort mm.

Så vad utövet ics är egentligen så speciellt? S2an får ju ics i mars.

Oavsett min S2:a kan jag släppa för 2kkr tror jag. Som ny!

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Jag har en Note sedan några veckor och kan verkligen rekommendera den om du står ut med att det inte alltid är bekvämt att hantera den med en hand. Jag var helt hookad på att köpa en Nexus men avsaknaden av SD-kortplats och jämförelsevist sämre hårdvara samt "liten" ;) skärm gjorde att det blev en Note istället. Kan inte vara nöjdare.
Snart kommer ICS till den så då kommer den att springa cirklar kring Nexusen ännu mer än den gör nu.
Sen är det väl många med Nexuslurar som kör andra launchers så man kan få den exakt som man vill vilket gör att "vanillaupplevelsen" mest ligger i själva OS'et än i användarupplevelsen.

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Nja, 5,3" är faktiskt för stort. Jag vill ha en mobiltelefon, inte en surfplatta. ;)
Annars ser den bra ut på papperet tycker jag, ngt vassare processor än S2an också.

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Den kändes stor/mäktig de första dagarna men nu känns den bara perfekt, allt annat känns leksaksaktigt. Dessutom så spenderar man ju mesta tiden med telefonen till annat än att ringa. Jag känner mig rätt säker på att merparten av prestandatelefonerna (inkl iPhone) kommer att ligga på 5" och mer framöver, just wait and see...

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Den kändes stor/mäktig de första dagarna men nu känns den bara perfekt, allt annat känns leksaksaktigt. Dessutom så spenderar man ju mesta tiden med telefonen till annat än att ringa. Jag känner mig rätt säker på att merparten av prestandatelefonerna (inkl iPhone) kommer att ligga på 5" och mer framöver, just wait and see...

Jo det tror jag med. Är den tunn nog för att inte kännas som man går omkring med jättebånge ständigt?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jo det tror jag med. Är den tunn nog för att inte kännas som man går omkring med jättebånge ständigt?

Det beror ju på var man stoppar luren.

Jag har alltid telefonen i benfickan, men där skulle inte en Note rymmas.
Man måste nog prova nästa telefon i fickan innan köp, min Desire är på gränsen.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...